تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 20 فروردین 1401 - 12:35
امام خمینی (ره) اعتقاد داشت «صدا و سیما باید دانشگاهی عمومی برای هدایت و تربیت مردم باشد» و شهید آوینی تجسم عینی این اعتقاد را در میراث تصویری خودش در تلویزیون برجا گذاشت.

خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظههای عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزشها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصههای گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت، سالروز شهادت این هنرمند فرزانه (20 فروردین ماه)، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است.
آیت الله مطهری(ره) نیز معتقد بودند از جمله خصوصیات انقلاب ما یکی این است که چون بر پایه ایدئولوژی اسلامی قرار گرفته به معنویتی واقعی متکی است.
همان طور که شهید آوینی اشاره میکند انقلاب اسلامی در پی ایجاد حیات طیبه و زندگی پاک است.
زندگی پاکی که مردمان به عنوان یک آرمان در زندگی روزمره خود به دنبال آن باشند، چون زندگی روزمره، اگر آرمانی از جنس و ماهیت خود در درون خود نداشته باشد، به یکنواختی و بی معنایی مبتلا خواهد شد، آن چنان که زندگی غربی امروزه با فرهنگ عوام پسند خود (culture popular) بی معنا شده و انسان را به استرس، ناامیدی، افسردگی و یا پرخاش مبتلا کرده است.
بر این اساس یکی از اصلیترین رسالتهای تلویزیون انقلاب، به تصویر کشیدن فضای شکلگیری، رشد و تکامل انقلاب برای مخاطبان نسلهای سوم به بعد انقلاب است.
در شهرها فروشگاههای بزرگ تأسیس شدند و فرهنگ مصرفگرایی را القاء کردند.
درست در برابر این فرهنگ، فرهنگ انقلاب بیش از آن که بر مصرف تاکید ورزد بر تولید تکیه دارد، از سوی دیگر مصرف در گفتمان انقلاب خود تابع مدل است و حد و مرز دارد و مجاز به حرکت در مسیر اعتدال بوده و با مقولاتی چون اسراف و تجملپرستی بیگانه است.
انقلاب نیز میتواند از پتانسیلهای رسانهای تلویزیون سود جوید.
آیت الله مطهری(ره) نیز معتقد بودند از جمله خصوصیات انقلاب ما یکی این است که چون بر پایه ایدئولوژی اسلامی قرار گرفته به معنویتی واقعی متکی است.
همان طور که شهید آوینی اشاره میکند انقلاب اسلامی در پی ایجاد حیات طیبه و زندگی پاک است.
زندگی پاکی که مردمان به عنوان یک آرمان در زندگی روزمره خود به دنبال آن باشند، چون زندگی روزمره، اگر آرمانی از جنس و ماهیت خود در درون خود نداشته باشد، به یکنواختی و بی معنایی مبتلا خواهد شد، آن چنان که زندگی غربی امروزه با فرهنگ عوام پسند خود (culture popular) بی معنا شده و انسان را به استرس، ناامیدی، افسردگی و یا پرخاش مبتلا کرده است.
بر این اساس یکی از اصلیترین رسالتهای تلویزیون انقلاب، به تصویر کشیدن فضای شکلگیری، رشد و تکامل انقلاب برای مخاطبان نسلهای سوم به بعد انقلاب است.
در شهرها فروشگاههای بزرگ تأسیس شدند و فرهنگ مصرفگرایی را القاء کردند.
درست در برابر این فرهنگ، فرهنگ انقلاب بیش از آن که بر مصرف تاکید ورزد بر تولید تکیه دارد، از سوی دیگر مصرف در گفتمان انقلاب خود تابع مدل است و حد و مرز دارد و مجاز به حرکت در مسیر اعتدال بوده و با مقولاتی چون اسراف و تجملپرستی بیگانه است.
انقلاب نیز میتواند از پتانسیلهای رسانهای تلویزیون سود جوید.