FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ماه رمضان، بهار پیوند با امام زمان


ایسنا | فرهنگی و هنری، استان‌ها | شنبه، 20 فروردین 1401 - 14:58
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه افزود: تمام فرازهای این دعااَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ یعنی «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» چرا که همه این امور در سایه ظهور حضرت ولی عصر(عج) متجلی می شود و این پیوند رمضان و مهدویت است.
ماه،حضرت،خدا،شب،رمضان،قرآن،زمان،عج،عصر،قدر،ظهور،دعا،مبارك،قر ...

ایسنا/قم عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه افزود: تمام فرازهای این دعااَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ یعنی «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» چرا که همه این امور در سایه ظهور حضرت ولی عصر(عج) متجلی می شود و این پیوند رمضان و مهدویت است.
حجت الاسلام محمد شهبازیان استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرس مرکز تخصصی مهدویت در خصوص پیوند مهدویت و ماه مبارک رمضان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: طبق مبانی الهیاتی تمام عبادت های ما با محوریت های امام و حجت و خلیفه الهی معنا پیدا می‌کند ما در روایات هم داریم که حضرات معصومین(ع) فرمودند: بِنَا عُبِدَ اَللَّه به واسطه ما عبودیت صورت می گیرد و درآیه شریفه وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ هم آمده به وسیله امام به درگاه او تقرب بجوئید لذا اگر به دنبال وسایلی جهت ارتباط با خدا باشیم در روایت فرمودند آن حبل متین، ریسمان و وسیله وجود مقدس امام است و این خلیفه و حجت الهی است که واسطه بین ما و خدواند قرار می گیرد.
شهبازیان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم با خداوند در این ماه مبارک پیوند بخوریم قطعا باید از طریق ولی خدا باشد، ادامه داد:در ماه مبارک رمضان که به عنوان شهر الله(ماه خدا) معرفی می شود اگر بخواهیم ارتباط وسیع و دقیق و کاملی با خدا داشته باشیم قطعا باید در مسیرش باشد که آن راه هم فقط حجت خداست پس در این ماه که ماه عبادت است و بیش از زمان های دیگر عبادت و عبودیت بندگان خودش را نشان می دهد طبیعتا توجه به آن وسیله که وجود مقدس معصومین (ع) است و در زمان فعلی که قائل به امامت حضرت مهدی (عج) هستیم، ارتباط بیشتری که بین ما و حضرت مهدی صورت می گیرد ارتباط ما را با خداوند متعال بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های ماه رمضان که در روایات مورد تأکید قرار گرفته این است که ماه مبارک رمضان ماه قرآن است، تصریح کرد: در ارتباط با خداوند متعال یکی از ابزاری که برای ما قرار داده شده و به آن تأکید شده قرآن است و مردم هم در این ایام بیش از زمان های دیگر به قرآن توجه می‌کنند و مراسم جزء خوانی دارند اما در کنار این مسئله در روایات این نکته را داریم که قرآن بیان صامت و گویش خاموش است و به تعبیری تا در کنار آن ناطق قرار نگیرد نمی توانیم جان کلام را از قرآن کریم بهره برداری کنیم.
شهبازیان با اشاره حدیث ثقلین "انِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی" ادامه داد: قرآن به تنهایی کفایت نمی کند و بدون عترت و بدون اهل بیت قرآن خواندن فایده ای ندارد و ثمره ای که باید به ما بدهد، نمی دهد به خاطر همین توأمان بودن و همراه بودن قرآن با ولی خداست که إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا معنا پیدا می کند، اگر به هر دو تمسک بکنید گمراه نمی شوید و خداوند هیچکدام را به صورت جداگانه قرار نداده است.
وی اشاره کرد: امیر المؤمنین هم می فرماید کتاب خدا در دست شما است اما کتاب خدا نیاز به یک ناطق دارد و ولی خدا کسی است که قرآن را برای شما به حرف می آورد.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت تأکید کرد: در ماه مبارک رمضان اگر می خواهیم با قرآن مأنوس باشیم و بتوانیم آن را درک کنیم راهی جز ولی خدا وجود ندارد و ولی خدا در عصر ما حضرت ولی عصر (عج) است لذا دوباره قرآن ما را به ولی خدا ارجاع می دهد.
شهبازیان با اشاره به اینکه در روایات فرمودند با اهل سنت و با کسانی که مکتب امامت را به آن معنایی که ما شیعیان امامی قبول داریم، قبول ندارند با سوره قدر استدلال کنید، توضیح داد: چرا که این آیه شریفه می فرماید إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِما قرآن را در شب قدر نازل کردیم که همه مسلمین به آن قائل هستند و دومین مسئله ای که همه مسلمین به آن قائل هستند این است که تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها تا زمانی که شب قدر وجود دارد تنزل و نزول ملائکه هم وجود دارد.
وی ادامه داد: سوال اینجاست که آیا زمان رسول خدا که قرآن در شب قدر نازل شده بود آیا شب قدر داشتیم و آیا تنزل ملائکه وجود داشت؟
بله و در زمان پیغمبر(ص) تنزل ملائکه خدمت مقدس حضرت رسول(ص) و ولی خدای آن زمان بوده است.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه متذکر شد: امروز هم مسئله این است که آیا شب قدر داریم و آیا در شب قدر بنابر قرآن تنزل ملائکه الله بر زمین وجود دارد؟
بله، لذا ملائکه باید به ولی خدایی که همسان پیامبر باشد وارد و نازل شوند لذا خود قرآن به ما رهنمود می‌کند که در ماه رمضان و شب قدر باید توجه داشته باشید که ذهنتان معطوف شود به ولی خدا چون تمام خیرات و برکات که در شب قدر است و تقدیر یک سال شما رقم می خورد بنابراین تنزل و فرود ملائکه خدمت ولی خدا، حضرت ولی عصر (عج) است لذا هر چه پیوند و ارتباط ما با ولی خدا بیشتر باشد خواسته ها و دعاها مستجاب تر است.
وی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که به ما دستور دادند که در زمان غیبت أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) زیاد دعا کنید و فرج حضرت را از خدا بخواهید که گشایش در امور با ظهور حضرت است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مکتب شیعه و اسلام به این نکته توجه دارد که در استجابت دعا زمان و مکان مشخص تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: یکی از مهم ترین و والاترین بسترهای دعا که خداوند فرمود در این زمان ما دست شیاطین را بستیم و دعای شما بیش از زمان های دیگر دیده می شود ماه مبارک رمضان است بنابراین ماه رمضان ماه دعا و عبودیت و بندگی است در این بستر که مهم ترین شب سال یعنی شب قدر هم در آن قرار دارد و خداوند متعال تقدیر ها را برای شما رقم می‌زند از ما خواسته شده ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ مرتب در این ماه دعا کنید چون خداوند این ماه را ماه ویژه ای برای دعا و طلب قرار داده است.
وی ادامه داد: شما می بینید که خداوند به ما دستوراتی می دهد و اهل بیت (ع) هم یک ادعیه را به آموزش دادند که کاملا با حضرت ولی عصر(عج) پیوند دارد یعنی گویا می خواهیم بگوییم که فرد روزه دار باید از روز اول از بستر ماه مبارک رمضان فقط برای دعا برای ظهور حضرت استفاده کند.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به فرازهایی از دعای روزانه ماه مبارک رمضان اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ خدایا دارا کن هر نداری را خدایا سیر کن هر گرسنه ای را خدایا بپوشان هر برهنه را، اَللّهُمَّ رُدَّکُلَّ غَریبٍ اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ دور از وطنی را خدایا آزاد کن هر اسیری را خدایا اصلاح کن، اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَخدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور، متذکر شد: در همه فرازهای این ادعیه یک تجلی کامل عدالت را برای جهان طلب می کنیم که این امر امکان ندارد و اگر در حکومت عدل امیر المؤمنین(ع) هم باشیم در یک گوشه جهان افرادی پیدا می شوند که مورد ظلم قرار گرفته باشند لذا تجلی این امور فقط در زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) است و در آن زمان است که هیچ فقیری و گرسنه ای وجود ندارد و عدالت محض است و زمین پر از عدل و داد می شود.
وی با تأکید بر این فراز، اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ خدا به مردگان خشنودی و سرور وارد کن، ابراز کرد: در روایت داریم وقتی حضرت ولی عصر(عج) ظهور می کند ملائکه‌ی خدا به مؤمنانی که در عالم برزخ هستند و دوران ظهور را درک نکردند اما چشم انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) بودند خطاب می کنند که خشنود باشید مهدی که منتظرش بودید ظهور کرده و اگر می خواهید به دنیا برگردید، لذا این عبارت اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ به همین معناست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه افزود: لذا تمام این دعاها اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ یعنی «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» چرا که همه این امور در سایه ظهور حضرت ولی عصر(عج) متجلی می شود و این پیوند رمضان و مهدویت است.
وی تأکید کرد: در دعای افتتاح که در هر شب ماه مبارک رمضان وارد شده از گرفتاری های دوران غیبت فریاد می کنید"اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَفَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ "شکوه داریم از بدی ها و فتنه ها ظلم ها و تمام هرج و مرج ها و خدایا ما به تو شکایت می کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهای تو بر او و آلش باد لذا از خدای متعال می خواهیم امام را برساند تا آنچه را که می خواهیم محقق کند لذا دعای افتتاح دعا برای امام زمان(عج) و توجه به دوران غیبت است.
شهبازیان با بیان اینکه درخصوص شب های قدر آمده که درشب ۱۹ رمضان دعاها به عرش می رود در شب ۲۱ مکتوب و در ۲۳ شب دعاها مقدر می‌شود و این سه شب توأمان و پیوسته با هم هستند، خاطرنشان کرد: در روایات اشاره شده که در شب ۲۳ رمضان که مقدرات الهی رقم می خورد از اعمال وارده این است که می نشینید و بلند می شوید مکرر این دعا را بخوانید اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن یعنی بدانید که اگر قرار است اتفاقی برای ما بیوفتد و دعاها مستجاب شود این دعا در راستای ظهور ولی عصر(عج) است به همین خاطر در زیارت آل یاسین خطاب به حضرت ولی عصر میخوانیم السلام علیک یا باب الله الذی لا یؤتی الا منه لذا امام زمان را ما تنها باب و راه برای رسیدن به خدای متعال می دانیم.
وی ادامه داد: در روایتی هم شیخ مفید ذکر می‌کند که تمام عالم مانند گردویی در کف دست حضرت ولی عصر است و مقدرات عالم را ایشان به اذن الهی انجام می‌دهند لذا اگر می‌خواهیم شب قدر دعاها به اجابت برسد راه آن فقط حضرت ولی عصر(عج) است.
انتهای پیام

 

 

 

شنبه، 20 فروردین 1401 - 16:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0