
به منظرگاه مدیریتی حضرت محمد سلام الله علیه خوش آمدید.
تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 31 مرداد 1404 - 00:30
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم می گوید: نقش تمدنی پیامبر اعظم(ص) در ساحت های معنویت و نرم افزاری و مادی و دستاوردهای عمرانی و بشری بی بدیل و بی نظیر است.
خلاصه خبر
حجتالاسلام دکتر محمدجواد یاوری در گفتوگو با خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، در مورد نقش تمدنی پیامبر اکرم(ص) با تأکید بر توحیدمحوری حضرت گفت: در خصوص پیامبر رحمت و نقش ایشان، سخنان زیادی وجود دارد؛ اما بنا دارم زاویهای از نقش پیامبر(ص) در عصر و دورانی که مردم در جاهلیت به سر میبردند و آن حضرت توانست تمدن اسلامی را عرضه کند؛ بیان کنم.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: حضرت محمد(ص) در دوران پیامبری خویش توانست معرفت و شناخت انسانها را از سطوح حداقلی به حداکثری تبدیل و آنها را با دین خدا آشنا کند و این گامی مهم برای تعالی جامعه و سعادت بشر است.
وی تصریح کرد: پیامبر اعظم(ص)در مکه و مدینه مردم را به سوی خدا و توحید دعوت کرد؛ چرا که منبع قدرت و سعادت بشر و راه رسیدن به منبع ثروت و موقعیت، شناخت خداوند و توحید است.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: حتی آنهایی که مورد ظلم و ستم یهودیان قرار گرفتند نیز به دین اسلام گرایش یافتند و انصار و اوس و خزرج که در دوران جاهلیت با هم نزاع داشتند و نزاع آنها ناشی از اختلاف افکنی یهود بود، اینها نیز صدای نور و رحمت الهی را شنیدند و سراغ پیامبر(ص) رفتند و پیامبر نیز دین خود را به آنها عرضه کرد.
وی بیان کرد: نقش تمدنی پیامبر اعظم(ص) در ساحتهای معنویت و نرمافزاری و مادی و دستاوردهای عمرانی و بشری بیبدیل و بینظیر است و این ثمرات و نقش تمدنی رسول خدا(ص)، نشان داد نظامهای غیرتوحیدی کارآمدی جز رنج و گرفتاری و استبداد برای بشر ندارد.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 31 مرداد 1404 - 07:58
اگر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در این عصر حضور میداشتند، به گمان میتوانستند دو راهبرد اصلی را پیش گیرند نخست خودسازی فردی و دیگر اصلاح اجتماعی است.
خلاصه خبر
یکی از پرسشهای بنیادین در اندیشه اسلامی، بازخوانی مأموریتهای معصومان در نسبت با شرایط زمانه است.
هر امام معصوم، متناسب با مقتضیات دوران خود، بر شاخصهای ممتاز تمرکز داشته است: از شکوفایی علوم در عصر امامان باقر و صادق علیهماالسلام گرفته تا پیوند دعا و حیات اجتماعی در سیره امام سجاد علیهالسلام و ابتکار میثاق اجتماعی پیامبر در مدینه.
*یکی از پرسشهای مهم در حوزه اندیشه اسلامی این است که اگر امروز ما در عصر حضور پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله یا یکی از ائمه معصومین علیهمالسلام میزیستیم، ایشان چه اولویتهایی را برای جامعه اسلامی در نظر میگرفتند؟
مرور سیره اهلبیت علیهمالسلام نشان میدهد که هر امام معصوم در عصر خود، متناسب با شرایط زمانه، رویکرد و شاخصهای برجسته داشته است.
به عنوان نمونه، شکوفایی علوم اسلامی در دوره امامان باقر و صادق علیهماالسلام، دوران طلایی علم و دانش در عصر امام رضا علیهالسلام، شکلگیری و گسترش شبکه وکالت از زمان امام کاظم علیهالسلام و استمرار آن تا عصر امام هادی علیهالسلام، و نیز رویکرد دعایی و مناجاتی امام سجاد علیهالسلام در قالب صحیفه سجادیه، همگی از ویژگیهای ممتاز هر دوره بهشمار میرفت.
همانگونه که حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: دشمن میخواهد جنگ شیعه و سنی را در فضای رسانهای شعلهور کند.
چنانکه حضرت امام خمینی معتقد بودند که دشمنان اسلام میخواهند ما را به جان هم بیندازند تا اسلام را نابود کنند.
وحدت رمز بقای امت اسلامی است.
در حوزه خودسازی و آرامش درونی، قرآن کریم نسخهای روشن عرضه کرده است: «ألا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القلوبُ»؛ یاد خدا و پیوند قلبی پیوسته با خالق هستی از مسیر نماز، انس با قرآن و توجه قلبی به خداوند، میتواند آرامشبخش جان باشد و انسان را در برابر جاذبههای ظاهری و زرقوبرق دنیای مدرن بیمه کند.
نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در تمام عمر پر برکت خویش از کودکی تا هنگامی که به ملکوت اعلی پر کشید، نمونه و مظهر عالی ترین اخلاق، رفتار و گفتار بوده است. سنت و سیره آن حضرت برای همه انسان ها و خصوصاَ مسلمانان الگویی پسندیده است و بر همه ماست، ابعاد وجودی ایشان را بشناسیم و به حضرتش اقتدا کنیم. در قرآن آیات بسیاری درباره اخلاق فردی، اجتماعی، خانوادگی و همچنین آداب زندگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله وجود دارد که ما در اینجا به بررسی تعدادی از آیات می پردازیم.
یکی از بهترین راه های شناخت مدعیان راستین از دروغین، ویژگی های اخلاقی، آنهاست. توجه کامل رسول اکرم به قرآن کریم، سیره نورانی آن حضرت را شایسته تأسی کرده است.«لَقَدْ كٰانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اَللّٰهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» هر سیره ای به هر میزان و با هر مرتبه از مراتب قرآن هماهنگی کند و به همان اندازه قرآنی است و چون رسول خدا سیره اش را بر حقایق قرآنی تنظیم کرده است سیره آن حضرت کاملترین سیره هاست.اینک برای بهره وری افزونتر از این سیره مبارک اجمال به جمال به برخی موارد که شاهد قرآنی نیز در بردارد اشاره می شود.
1. پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله اسوه حسنه
«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً» پیامبر اسوه حسنه نام گرفتند. اسوه یعنی سر مشق و مقتدا. اسوه سه مرتبه در قرآن آمده است. دو مرتبه در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام(ممتحنه،4-6)و یک مرتبه در مورد پیامبر صلی الله علیه و آله در سوره احزاب. این آیه پیامبر را به عنوان انسانی کامل که نیکو ترین سر مشق و الگو می باشد، معرفی می کند. ایشان بهترین الگو در همه امور هستند. در ایمان و اخلاص، در زهد و تقوی، در صبر و استقامت، در توکل و فداکاری، در شجاعت و دلاوری، در نظم و نظافت، در عبادت و خودسازی و خلاصه در تمام اعتقادات، اعمال و گفتار کامل ترین سر مشق برای انسان های جهان هستند و مردم با پیروی از این الگوی نیکو می توانند به سعادت دنیا و آخرت برسند.
تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 30 مرداد 1404 - 09:53
واپسین لحظات عمر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فضای مدینه آکنده از اندوه و اضطراب بود. حضرت در حالی که بیماری شان شدت یافت، در اطراف بسترشان 5 تن آل عبا و برخی اصحاب نزدیک حضور داشتند.
خلاصه خبر
دستور سپاه اسامه
در اواخر ماه صفر و اوایل ربیعالاول سال یازدهم هجری، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور دادند سپاهی به فرماندهی اسامة بن زید – فرزند زید بن حارثه، فرمانده شهید جنگ موته – به سرزمین بلقاء و مرزهای روم شرقی اعزام شود.
کینههای قدیمی نسبت به پدر اسامه: زید بن حارثه در جنگ موته کشته شده بود و برخی به علت سابقه بردگی او، نسبت به جایگاه فرماندهی پسرش دیدگاه منفی داشتند.
به خدا سوگند او شایسته فرماندهی بود و پسرش نیز شایسته است!» با شدت گرفتن بیماری پیامبر، برخی از یاران همچنان از حرکت با سپاه اسامه سر باز میزدند و در مدینه باقی ماندند.
پیامبر در واکنش، شدیدترین تعبیر را به کار بردند و فرمودند: «لعنَ اللهُ من تخلَّفَ عن جیشِ أسامة» یعنی لعنت خدا بر کسی که از حرکت با سپاه اسامه سر باز زند.
عمر بن خطاب طبق نقل بخاری و مسلم گفتند: «إنَّ النَّبی غَلَبَهُ الوجَع، وَ حَسبُنا کِتابُ الله»؛ یعنی پیامبر در اثر بیماری سخت متأثر شده است و کتاب خدا برای ما کافی است.
این واقعه نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود؛ زیرا بسیاری از علمای شیعه معتقدند پیامبر قصد داشتند در این نوشته، مسئله جانشینی امیر مؤمنان را بهطور رسمی و مکتوب تأیید کنند، تا پس از رحلتشان امت دچار تفرقه نشود.
همچنین فرمودند: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ اَلثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ اَلْحَوْضَ»؛ یعنی «همانا من در میان شما دو چیز گرانبها بر جای میگذارم؛ تا زمانی که به آن دو تمسک جویید، هرگز پس از من گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم، اهل بیتم.
پیامبر بارها یاد امیر مؤمنان و اهلبیت را به زبان آوردند و امت را به پایبندی به قرآن و عترت سفارش کردند.
تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 30 مرداد 1404 - 07:12
بنیاد آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و رسانه ای رسول رحمت(ص) در قم از معدود مجموعه های تخصصی فعال در حوزه نبی مکرم اسلام(ص) است.
خلاصه خبر
مدیر بنیاد رسول رحمت(ص) تصریح کرد: لیست سوالات و دغدغههای نوجوانان پیرامون پیامبر(ص) نیز تهیه و در قالب رمان نوجوان به آنها پاسخ داده شد(در قالب رویداد رمان نوجوان رسول رحمت فراخوان اعلام شد و طرح های زیادی به دستمان رسید که برای نویسندگان 15 طرح منتخب کارگاه دوروزه با حضور مظفر سالاری در قم برگزار کردیم تا طرح ها را کامل کنند و تاکنون چهار طرح به چاپ رسیده است).
حجت الاسلام آیتی با اشاره به برگزاری همایش «رسول رحمت، الگوی جهانی» به صورت سالانه توسط این بنیاد، اظهار کرد: علاوه بر کارگاهها و نشستهای تخصصی مهارتی، هشت دوره آموزشی کوتاه مدت با محوریت پیامبر(ص) نیز برنامهریزی کردهایم.
تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 27 مرداد 1404 - 08:12
پس از بازگشت پیامبر (ص) از جنگ تبوک در سال نهم هجری، گروهی از افراد نقشه ای برای ترور ایشان طراحی کردند. این توطئه به حدی جدی بود که قرآن کریم در سوره توبه، آیه 74 به آن اشاره کرده است.
خلاصه خبر
نقشه ترور پیامبر (ص)
انگیزه و ابعاد این توطئه چه بود و چه کسانی در آن دست داشتند؟
این توطئه به حدی جدی بود که قرآن کریم در سوره توبه، آیه 74 به آن اشاره کرده است و بیان میکند که این افراد تصمیم به انجام کاری داشتند که موفق نشدند.
ابن اسحاق در کتاب السیره النبویه و همچنین طبری در تاریخ الرسل و الملوک به نقشه ترور پیامبر (ص) پس از بازگشت از تبوک اشاره کردهاند.
قرآن کریم در آیه 74 سوره توبه به توطئهای اشاره دارد که قصد داشت پیامبر (ص) را ترور کند ولی خداوند آن را ناکام گذاشت.
سقیفه مهمتر بود یا حضور در کنار پیامبر خدا؟!
علت اصلی این تجمع نگرانی انصار از دست دادن سهم خود در قدرت و خلافت بود، زیرا اکثر توطئهها و تحرکات سیاسی پیش از آن توسط مهاجرین انجام شده بود.
به همین دلیل ابتدا به مسئله جانشینی پرداختند و حتی به امور غسل و کفن پیامبر (ص) که واجب و مهم بود، کمتر اهمیت دادند.
طبری در تاریخ الطبری و ابن کثیر در البدایة و النهایة به شرح جلسه سقیفه و فضاسازی آن پرداختهاند.
تصمیمگیری درباره جانشینی پیامبر (ص) مقدم بر غسل و تدفین حضرت شد
چرا این گروه، تصمیمگیری درباره جانشینی پیامبر (ص) را مقدم بر غسل و تدفین آن حضرت دانستند و حتی برای تبرک به پیکر مطهر ایشان مراجعه نکردند؟
در واقع موضوع خلافت و جانشینی پیامبر (ص) مسئلهای حیاتی و سرنوشتساز بود که تأخیر در آن به معنی از دست رفتن قدرت و نفوذ بود.
به همین خاطر، گروههای حاضر در سقیفه اهمیت این جلسه را بسیار بالا میدانستند و به دلیل شدت اختلافات و رقابتهای سیاسی، حتی از رفتن به سمت پیکر پیامبر (ص) برای تبرک یا حضور در مراسم غسل و دفن امتناع کردند.
خبرگزاری مهر، گروه استانها- سیداحمد میرعمادی*: قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی و کلام وحی بهترین معرف برای رسول خدا (ص) است در این کتاب خداوند متعال در آیات متعدد به ابعاد گوناگون شخصیت پیامبر اسلام (ص) اشاره کردند آنچه در میان این آیات مانند خورشید میدرخشد و چشم هر بینندهای را به خود جلب میکند پنج ویژگی برجسته است که تشکیل دهنده اساس شخصیت وجودی آن حضرت میباشند
پنج ویژگی برجسته پیامبر (ص) در قرآن عبارتند از:
۱- اسوه حسنه بودن: پیامبر اکرم (ص) برای همه انسانها، در همه زمانها و در همه زمینهها الگو و سرمشق است
و همه باید در رفتار و گفتار از آن حضرت پیروی کنند تا به سعادت و خوشبختی نائل آیند.
قرآن میفرماید: "لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" برای شما در زندگی رسول خدا الگو و اسوه نیکویی است. (احزاب آیه ۲۱)
۲- داشتن اخلاق عظیم: اخلاق مهمترین عامل جذب افراد و تقویت پیوند اجتماعی است، با اخلاق میتوان در قلب افراد نفوذ کرد و بر دلها حکومت کرد و در پیشبرد اهداف، همه را همراه خود نمود.
پرداختن به سیره عملی و شیوه زندگی انبیا و اولیاء الله و آشنایی با ارزش های اخلاقی و انسانی آنها می تواند انسان گم شده در وانفسای دنیای مدرن با ارزشهای التقاطی و متناقض نجات بخش باشد.
شایسته ترین الگو
پیامبر اعظم(ص) به دلیل داشتن «خُلقٍ عَظیم[1]» و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین[2]»، نمونه و الگوی مکارم اخلاقى براى تمام انسان ها در تمام دوران ها بوده است. آن حضرت به عنوان بهترین و کامل ترین اسوه ی راستین بشریّت، نسبت به تمام مردم بسیار دلسوز، صمیمی و مهربان بود. در راستای متخلق بودن به اخلاق و کردار کریمانه بود که حضرت در طول 23 سال نبوت توانست، دل های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کند.
در بیان عظمت پیامبر اکرم(ص) می توان گفت که خداوند برای تکریم و تجلیل مقام آن حضرت، در قرآن با لقب های بی همتایی، مانند؛ «یا ایّها الرَّسول» و «یا ایّها النَّبی»، از ایشان یاد می کند.