به منظرگاه مدیریتی حضرت محمد سلام الله علیه خوش آمدید.
کرسی علمی ترویجی «طرحی برای فلسفه دین اسلامی» برگزار میشود.
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 13 آذر 1404 - 12:52
اولین کرسی علمی-ترویجی از سلسله نشستهای بزرگداشت هزارو پانصدمین سالگی ولادت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) با عنوان «طرحی برای فلسفه دین اسلامی» برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، اولین کرسی علمی-ترویجی از سلسله نشستهای بزرگداشت هزار و پانصدمین سالگی ولادت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) با عنوان «طرحی برای فلسفه دین اسلامی» برگزار میشود.
در این نشست که توسط گروه فلسفه علوم اسلامی پژوهشگاه علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار میشود، سیدمصطفی میرباباپور ارائه کننده، محمد فتحعلی خانی و علی شیروانی ناقد و هادی توکلی طرقی دبیر علمی نشست را بر عهده دارند.
این رویداد علمی روز شنبه ۱۵ آذر سال جاری ساعت ۱۰ در سالن حکمت پژوهشگاه به صورت حضوری و برخط از طریق لینک https://skyroom.online/ch/rihu/meeting3 برگزار میشود.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 02 آذر 1404 - 11:52
غدیر میتواند و باید مایهی اتحاد مسلمانان باشد؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید فرمودهاند.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر، یادداشت مهمان_گروه دین، حوزه و اندیشه، امیر ارزانی، مدیر کل روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: در دنیای امروز که دشمنان اسلام پیوسته میکوشند با دامنزدن به اختلافات، میان مسلمانان شکاف ایجاد کنند، بازخوانی حقیقت غدیر و تبیین درست آن در این مقطع زمانی اهمیتی دوچندان یافته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، با نگاهی حکیمانه و مبتنی بر وحدت، بارها بر ظرفیتهای غدیر برای همگرایی مسلمانان تأکید کردهاند.
تلاشگران عرصه وحدت بر این باورند که هرگونه ابراز ارادت به اهلبیت علیهمالسلام، بهویژه وقتی در چارچوب فرهنگ اسلامی و با توجه به شرایط جهان اسلام تبیین شود، باید در مسیر تقویت وحدت، همدلی و احترام متقابل میان مسلمانان قرار گیرد.
غدیر میتواند و باید مایهی اتحاد مسلمانان باشد؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید فرمودهاند.
نباید اجازه داد دشمنان اسلام از این ذخیره عظیم معنوی برای تفرقهافکنی سوءاستفاده کنند.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 01 آذر 1404 - 11:06
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: کسی که به پیامبر و آل ایشان درود میفرستد به معنای پذیرش عهدی است که در ازل بسته است
خلاصه خبر
در این آیه نام مبارک خداوند را میآورد، خدا قرآن را آموخت.
خدا انسان را آفرید و بیان را به او تعلیم کرد.
خدا انسانها را آفرید، اما تعلیم بیان برای همه نیست.
وی اضافه کرد: حق هفتم، درود فرستادن بر اهل بیت پیامبر عظیمالشأن اسلام است که همان صلوات است.
در روایت از امام صادق علیهالسلام آمده است که فرمود: از پدرم، امام باقر علیهالسلام، شنیدم که مردی را دیدند در حالی که پرده کعبه را گرفته و میگفت اللهم صل علی محمد.
حضرت به او فرمود: یا عبدالله، صلوات را ناقص مگو؛ حق ما را ضایع نکن؛ بگو اللهم صل علی محمد و آل محمد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صلوات آثار درمانی دارد گفت: صلوات نفاق و بخل را رفع میکند.
اگر کسی نام مبارک پیامبر را بشنود و صلوات نفرستد، دچار بخل شده و درمانش صلوات است.
اگر صلوات بلند بفرستد، نفاق زدوده میشود.
مغفرت شامل کسانی میشود که صلوات کامل بفرستند.
کسانی که اهل صلوات کامل هستند در روز قیامت بوی بهشت میدهند.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 آبان 1404 - 12:40
نشست علمی تاریخ تدوین میراث نبوی به همراه رونمایی از کتاب گزارش اهل بیت (ع) از تقابل در مدیریت میراث نبوی، در قم برگزار شد.
خلاصه خبر
وی افزود: هدف اصلی جریان خلفا به حاشیه بردن مرجعیت علمی و سیاسی اهل بیت بود؛ بنابراین در جمع قرآن، مصحف علی (ع) را با وجود توصیه پیامبر به جمعآوری، نپذیرفتند و برنامه منع تدوین حدیث را نیز پیگیری کردند و بستر این کار نیز از جریان قلم، دوات و منع از مکتوب شدن وصیت پیامبر (ص) بود.
موحدی بیان کرد: با تمسک به قرآن جلوی سنت نبوی و پیام آور خدا را گرفتند و به نتایجی نیز رسیدند و به تعبیر دیگر گر چه به ظاهر اعتباربخشی به قرآن بود اما هدف اصلی خدشه در مسیر هدایت الهی بود.
گفتنی است آیتالله نجمالدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، استاد دانشگاه قرآن و حدیث از دیگر سخنرانان این نشست بودند.
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
پیامها و راهبردها ی ویژگیهای شخصیّت حضرت فاطمه سلام الله علیه در نظریات بزرگان دین قسمت هفتم
1. نظریه و رهنمودِ امام علی سلام الله علیه در عبارت "(«... انا زوج البتول سیدة نساء العالمین ... من همسر بتول علیها السلام هستم، همان کسی که سرور زنان جهانیان است .» معانی الاخبار، ص 58.)"، دلالت دارد بر اینکه 1- حضرت علی سلام الله علیه با وجود مقام فوق العاده عالی که در نزد خداوند و تاثیرگذاری برای تحقق خواست خداوند داشتند، اما برای نشان دادن جایگاه خویش به تعالی، خویش را همسر عالیترین با نو یعنی همان کسی که سرور و بزرگ همه جهانیان هستند می دانند و این نشان دهنده اهمیّت فوق العاده مقام عالی حضرت فاطمه سلام الله علیها در نزد خداوند و تعالی تاثیر گذاری بر جهانیان می باشد، که با نوی دو عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها، مقام سروری و بزرگی بر جهانیان را دارند. 2- به عبارتی می توان گفت که حضرت فاطمه سلام الله علیها هم ردیف پیامبر اکرم سلام الله علیها و امامان معصوم سلام الله علیهم مقام حجت خداوند بر مردم جهان را دارند. 3- حضرت امام علی سلام الله علیه به دلیل موحد بودن و با خلوص برای رضایت خداوند عمل نمودن با وجود مقام بزرگ و متعالی خود، از مقام همسرش حضرت فاطمه سلام الله علیها به بزرگی یاد می نماید و از به بزرگی یاد نمودن همسرش دریغ نمی کند و بزرگی حضرت فاطمه سلام الله علیها را پنهان نمی نماید. 4- حضرت امام علی سلام الله علیه و حضرت فاطمه سلام الله علیها زوج هم کُفو برای همسری و همراهی در زندگی به تعالی روحی و کمالات الهی و منزهی همطراز یکدیگر هستند. 5- آنچه که در زندگیهای امروزی به آن توجه نمی شود ضرورت هم کفو بودن به لحاظ روحی و عقیدتی و نگرشی و عقلانی و تعالی برخورداری از فضائل اخلاقی و خواسته ها و درک درست از هم و دل همراه داشتن و میزان نمودن زندگی خود به رضایتمندی خداوند می باشد، که متاسفانه بعضی نه تنها زوجیتشان بر اساس رضایتمندی خداوند نیست بلکه حتی به نیمه راه و گذر زمان در زندگی هم که می رسند، به دلیل تفاوتها از هم فاصله می گیرند و نمی توانند یا نمی خواهند و یا غافلند که به رضایتمندی خداوند خود را میزان نمایند.
2- نظریه و رهنمودِ حضرت محمد سلام الله علیه در عبارت "( انا الشمس وعلی علیه السلام القمر وفاطمة الزهرة والفرقدان الحسن والحسین. من ( حضرت محمد سلام الله علیه )خورشیدم و علی علیه السلام ماه و فاطمه علیها السلام، زهره (ناهید) است و حسن و حسین علیهما السلام دو ستاره نور افشان فرقدان هستند . بحارالانوار، ج 24، ص 74; معانی الاخبار، ص 114 .) "، دلالت دارد بر اینکه 1- به لحاظ تاثیرگذاری حضرت محمد سلام الله علیه، مثل تاثیرگذاری خورشید است که جهانی را از نور خود بهره مند می نماید، جهان را از هدایت الهی و رحمت الهی بهرهمند می نماید. 2- حضرت امام علی سلام الله علیه مانند ماه که نور خورشید را می تاباند، نور حضرت محمد پیامبر خدا سلام الله علیه را بر مردم جهان انعکاس می دهند و هادی و راهنمای مردم جهان هستند و آنها را از تاریکیها به روشنائی هدایت می نمایند. 3- حضرت فاطمه سلام الله علیه مانند سیاره پر نور زهره ( که نام دیگرش به فارسی و لاتین ناهید و ونوس است)، آنقدر به تعالی هماهنگ با تربیت الهی خداوند و پیامبر اکرام حضرت محمد سلام الله علیه می باشند، که چون سیاره ای پر از نور رحمت و عنایات خداوند در هدایتها آیه و نشانه و هادی و راهنمای جهانیان می باشند. ( قابل ذکر است: زهره یکی از سیاره هایی است که می توان آن را به آسانی در آسمان پیدا کرد. زهره گاهی 'ستاره شام' نامیده می شود. زهره درخشان بیش از هر سیاره دیگر، به زمین نزدیک می شود. در روشنترین حالت، پس از ماه، درخشنده ترین سیاره آسمانی است. هنگام طلوع خورشید در مشرق دیده می شود و هنگام غروب خورشید در مغرب دیده می شود. ). 4- امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم مانند دو ستاره نور افشان فرقدان ( درنجوم، دو ستاره در صورت فلکی دب اصغر می باشد)، نورشان را که انعکاسی از پیامبر خداوند حضرت محمد سلام الله علیه می باشد را به جهانیان می تابانند و امام و راهنما و هادی مردم در از تاریکی جهالتها هستند .5- مراتب توصیف حضرت محمد سلام الله علیه نشان دهنده مراتب و مقامات در خاتم الانبیائی حضرت محمد سلام الله علیه در ابلاغ دین و راهنمائی و تفسیر و تاثیرگذاری حضرت امام علی و حضرت فاطمه و حضرت امام حسن و حضرت امام حسین سلام الله علیهم در رساندن و تکمیل رسالت پیامبر اکرم حضرت محمد سلام الله علیه به مردم جهان می باشد. 6- به عبارتی خداوند رسالت اصلی خاتم الانبیاء را به عهده حضرت محمد سلام الله علیه قرار داده است و تفسیر و توضیح و یاری تکمیل رسالت حضرت محمد سلام الله علیه در یاری ترویج دین اسلام به عهده حضرت امام علی و حضرت فاطمه و حضرت امام حضرت امام حسن و حضرت امام حسین و نه نسل امامان معصوم سلام الله علیهم از نسل حضرت امام حسین سلام الله علیه که در واقع از نسل حضرت محمد سلام الله علیه هستند قرار داده است. ( در واقع خداوند همیشه زمینیان را از بهرمندی از ولایت خودش و حجتهایش بهره مند نموده است و البته طبق نظریات بزرگان دین در زمان غیبت و ظهور امام زمان حضرت مهدی سلام الله علیه مراجع دینی و علماء و مروجین و مبلغین دین در یاری و ترویج دین و یاری معصومین سلام الله علیهم و اطاعت و بندگی خداوند به عنوان نمایندگان معصومین سلام الله علیهم بخصوص حضرت ولیعصر مهدی موعود سلام الله علیه نقش آفرینی دارند. )
3- نظریه و رهنمود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در عبارت "( یا سلمان! ان ابنتی فاطمة ملا الله قلبها وجوارحها ایمانا ویقینا الی مشاشها تفرغت لطاعة الله ... ; ای سلمان! به راستی که خداوند قلب و اعضای فاطمه علیها السلام تا استخوانهایش را از ایمان و یقین آکنده ساخته است، به گونه ای که در طاعت خدا جدیت دارد. بحارالانوار، ج 43، ص 46، مناقب، ج 3، ص 337 . )"، دلالت دارد بر اینکه 1- حضرت فاطمه سلام الله علیه در اطاعت خداوند با تمام جوارح و وجود اطاعت امر خداوند می نموده است و امر بندگی خداوند را با دل و جان و مغز استخوانهایش با جدیت و به یقین اطاعت می نموده است و ذره ای در وجودش تردید و دو دلی و کاهلی و غفلت نبوده است. 2- حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به قدری به تعالی به رشد و کمالات و آگاهی در انجام وظائف بندگی با احساس مسئولیت عمل می نموده است و به قدری تاثیر گذار بوده است، که به مانند اینکه تمام ذرات و جوارح وجودیش از قلب گرفته تا استخوانهایش همه در تعالی تاثیرگذاری بندگی خداوند و تحقق و عینیت بخشیدن خواست خداوند نقش آفرینی می نموده است. 3- حضرت فاطمه سلام الله علیها در صدر کمالات عقلانی و قلبی و دلی، چنان مالامال با خلوص و شفع دل و تواضع و خشوع محبت خداوند سرشار بوده است که با عین الیقین به تعالی و کمالات خواست خداوند را در تعالی بندگی نمودن خداوند، محقق می نموده است. 4- انسان باید برای رسیدن به تعالی و کمالات، بندگی نمودن خداوند و به شایستگی و با اخلاص برای خداوند بودن و علم و آگاهی از خواست خداوند تلاش نماید و هماهنگ با حجت خداوند با خضوع و خشوع رفتاری متعالی داشته باشد. ( کمالات خشوع و خضوع در رابطه با خداوند و حجت خداوند، مرتبه ای از اخلاق است که مرتبه عالی خلوص نیت و تعالی کمالات و شعور و ادب و معرفت انسان می باشد که با تحقق خواست خداوند در اطاعت خداوند در انسان بوجود می آید)، 4- برای به یقین رسیدن ممارست در دریافت مسائل دین و مراقبه و محاسبه اعمال در میزان نمودن نفس و نگرشها و نیات و گفتار و اعمال و احساس و تمایلات و آنچه در ذهن و دل می گذارد به تعالی رضایتمندی خداوند لازم است. 5- باید به تعالی در درک و فهم خواست خداوند و اطاعت امر و بندگی خداوند چنان شناخت داشت و از خداوند چنان یاری خواست تا رذائل و پلیدیها را از انسان برطرف شود و فضائل و نیکوئیها را در نفس جانشین شود تا به یقین انسان با تمام دل و جان و وجود و جوارح از اطاعت و بندگی خداوند و تحقق خواست و رضایتمندی خداوند نه تنها دچار تردید و یا غفلت نشد، بلکه به یقین رسید.
4- نظریه رهنمودِ امام جعفر صادق سلام الله علیه در عبارت "( ان فاطمة علیها السلام کانت تاتی قبور الشهداء فی کل غداة سبت ... فاطمه علیها السلام در هر بامداد شنبه به مزار شهیدان می رفت .» وسائل الشیعة، ج 2، ص 879 .)"، دلالت دارد بر اینکه 1- روزهای زیارت مزار شهدا فقط روز جمعه یا عصر پنجشنبه و شب جمعه نمی باشد . صبح شنبه هم روز زیارتی مزار شهدا می باشد. 2- همه روزها روز خداوند است و می توان برای زیارت مزار شهدا رفت. 3- زیارت مزار شهدا کاری بسیار حسنه و پسندیده و قدردانی از مقام والای شهدا می باشد و از سنتتهای حجتهای معصوم سلام الله علیهم از جمله حضرت فاطمه سلام الله علیه می باشد. 4- حضرت فاطمه با اینکه مقامی بسیار متعالی داشتند فرزند پیامبر خداوند حضرت محمد سلام الله علیه و همسر حضرت امام علی سلام الله علیه امام مسلمانان و همچنین مادر امام حسن و امام حسین و حضرت سلام الله علیهم زینب سلام الله علیها بودند هرگز نسبت به قدردانی و زیارت شهدا کِبر نمی ورزیدند. 5- از ویژگیها و مزیتهای اعتقادی و فضائل اخلاقی حضرت ایجاد بنای سنت حسنه و نیکو مورد رضایت خداوند و پایه گذاری رفتاری پسندیده ای بوده است، که تاثیر بهره مندی طولی و عرضی در جوامع و نسلها و حکومتهای زمان خود و بعد از زمان خود داشته است. 5- احتمال دارد به دلیل اینکه روز پنجشنبه و جمعه مزار شهدا برای زیارت معمولا شلوغ بوده است، حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها به دلائلی روز شنبه را که مزار شهدا خلوت بوده است را برای زیارت انتخاب می نموده است.
5- نظریه و رهنمود حضرت محمد سلام الله علیه در عبارت "(…رائحة الانبیاء رائحة السفرجل ورائحة الحور العین رائحة الآس ورائحة الملائکة رائحة الورد ورائحة ابنتی فاطمة الزهراء رائحة السفرجل والآس والورد … ; بوی پیامبران بوی به و بوی حورالعین بوی آس و بوی فرشتگان بوی گل سرخ است، ولی بوی دخترم فاطمه علیها السلام بوی به و آس و گل سرخ روی هم است .» بحارالانوار، ج 66، ص 177 . )"، دلالت دارد بر اینکه 1- آفریدههای خداوند در طبیعتشان دارای بوئی هستند. 2- بوئی که از طبیعت پیامبران خداوند سلام الله علیهم استشمام می شده است، بوی به بوده است. 3- از طبیعت حورالعین، بوی آس ( نام گیاهی خوشبو )، استشمام می شود. 4- از فرشتگان بوی گل سرخ استشمام می شود. 5- از حضرت فاطمه سلام الله علیها بوئی که تشکیل شده است از بوی به و آس و گل سرخ استشمام می شود. 6- از مخلوط شدن چند بوی خوش بوی جدیدی بوجود می آید. 7- به عبارتی حضرت فاطمه سلام الله علیها طبیعتش تلفیقی از طبیعت پیامبران سلام الله علیهم و طبیعت حورالعین سلام الله علیهم و طبیعت فرشتگان سلام الله علیهم می باشد و به عبارت دیگر حضرت فاطمه سلام الله علیها طبیعتی منزه از عیبها و نقصها و آلودگیها دارند و طبیعت معصومی دارند و خداوند در خلایق معصومش از جمله راهنمایان دین و حجتهای معصومش بهترین طبیعت را عطا نموده است.
6- دعائی متناسب با ویژگیهای شخصیّت حضرت فاطمه سلام الله علیه در نظریات بزرگان دین قسمت هفتم
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و چنان نما که با رهنمودها و نظریات و شخصیّت بزرگ و والای حجتهای معصومت بخصوص حضرت فاطمه سلام الله علیها همۀ بندگانت و نسلهایشان آشنا شوند و از نظریات و رهنمودهای آن بزرگان دین به تعالی در تعلیم و تربیت فرزندانشان و جامعه شان و حاکمیتشان بهره مند شوند و از هدایتها و عنایات خودت و حجتهای معصومت همیشه برخوردار باشند.
پروردگارا! به الطاف عمیمت چنان نما که فطرت پاک انسانها محافظت شود و انسانها منزه از نقصها و عیبها همیشه باشند و از نفس زکیه برخوردار شوند و به تعالی چنان نگرش و اندیشه و گفتار و رفتار و اخلاق و دانائی و برنامه ها و طرحهای انسانها به تعالی هماهنگ با رضایتمندی خواستت باشد که مورد رضایت و خشنودی خالق و مالک خود خداوند متعال و حجتهای معصومش سلام الله علیهم قرار گیرند.
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و محبت انبیاء و امامان معصوم سلام الله علیهم را در اندیشه و قلب بندگانت قرار ده و نگرشها و نیات و گفتار و رفتار و تمایلات بندگانت را به تعالی و منزهی و آگاهی هماهنگ خواست خودت و حجتهای معصومت قرار ده و همواره بندگانت را به صراط مستقیم به یقین و دانائی چنان هدایت نما و در صراط مستقیم که همانا صراط دین اسلام و دین حجتهای معصومت باشد، چنان آنان را محافظت نما، که همواره قدر رحمت و برکت نعمت الهی هدایت پیامبران و حجتهای معصومت بخصوص چهارده معصوم سلام الله علیه را به تعالی بدانند و سپاسگزار نعمت بزرگ ولایت نبوت و امامت باشند.
پروردگارا! به الطاف عمیمت چنان نما که اعتقادات و نگرشها و گفتار و رفتار و اخلاق خانوادهها هم کفو رضایتمندی خواست خداوند متعال و حجتهای معصومش به تعالی میزان شود و همواره همۀ بندگانت را در صراط مستقیم به تعالی رفتار حجتهای معصومت چنان یاری ده که آنان هماهنگ با خواست متعالی خالق و مالک خود و حجتهای معصومِ خداوند سلام الله علیهم، نگرش و اندیشه و نیّات و گفتار و تمایلات و منزهی و رشد و تعالی پسندیده و نیکی در انجام وظائف برنامه های الهی داشته باشند و زندگیشان همواره با عنایات و رحمت و برکت و نعمت و هدایت خداوند متعال به تعالی از سعادتمندی مورد رضایت خداوند برخوردار شود و زندگی افراد و خانوادهها زیبندۀ شیعۀ حجتهای معصوم و دین پاک رسول الله حضرت محمد سلام الله علیهم باشد و همۀ حاکمیتها و مردم از رحمت بی منتهایت، لایق و شایستۀ از بهرمندی ولایت الهی خودت و حجتهای معصومت سلام الله علیهم شوند.
خداوندا! بر محمد وآل محمد درود فرست و چنان نما که طبیعت بندگانت به منزهی و نور وعلم و حکمتت، پاک و پاکیزه از آلودگیها باشد و به تعالی عنایاتت همواره آنان را شیعیان و پیروان حجتهای معصومت قرار ده و از حاکمیتها و زندگی و جامعۀ حیات طیبه برخوردار ساز و همه بندگانت را در اطاعت از خودت و حجتهای معصومت چنان یاری نما تا همواره با رشد و آگاهی و منزهی در تعالی به کمالاتِ بصیرت و معرفت و ادب بندگی خدا نمودن موفق شوند و سنتهای پسندیده اسلام ( همچون زیارت مزار شهدا )، را به جا آورند و در یاری حجتهای معصومت ( بخصوص امام زمان حضرت مهدی موعود سلام الله علیه از سلالۀ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر پیامبر خداوند حضرت محمد سلام الله علیه) همیشه و به موقع موفق شوند. الهی امین، به برکت حرمت محمداٍ و آل محمد. اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم. اللهم عجل لولیک الفرج صاحب الزمان وجعلنا من خیر انصارهی و اعوانه و شیعته
7- راهکارهای تعلیم و تربیّتی و فرهنگی:
1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد شود را، در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت ( از جمله نشرها و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین و رسانه ها)، برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، قرار دهند.
2-عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، و تولید کنندگان محتوای ادبیّات و بسترهای تبلیغاتی و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها ( رسانه ها، مطبوعات، فضای مجازی تبلیغات و بسترهای تکنولوژیهای مختلف) و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف لازم و دانش لازم زندگی)، به رشد رساند، متناسب با سن و به اندازه لازم هماهنگ با دیدگاههای قرآن و چهارده معصوم سلام الله علیهم مطالب تعلیم و تربیتی بهای لازم را بدهند و به مطالب به اندازه پرداخته شود و آن را به جامعۀ هدف به تعالی لازم عرضه نمایند.
3. طرحها و برنامه های گفتمان و برنامه ریزی با زبانهای مختلف بین المللی و مردم دنیا بطور جهانی، با محصولات متناسب و بهره مندی از همه بسترها و سازوکارها و ساختارهای تعلیم و تربیتی برای بهره مندی از ولایت خداوند و پیامبران و حجتهای عالم و دانشمند و فاضل و معصوم سلام الله علیهم نهضتی نرم افزاری و عملیاتی برای تعالی نگرشی و نفسانی به تعالی توسط همه افراد توانمندی که در نهادها و سازمانها و بخش خصوصی نقش آفرینی می نمایند به تعالی برای نشر و ترویج فرهنگ والای الهی نقش آفرینی های مفید و مؤثر و خداپسندانه صورت پذیرد تا رنگ استثمار استعمار شرک و کفر و نفاق و استکبار و جهل و رزیلتها از جهانیان زدوده شود و تعالی و رشد و آگاهی و علم و دانش مفید و خداپسندانه در جهان توسعه یابد.
گل افشان گل محمدی
سزاوار امین وحی در بندگی خدا نمودن هست به رسالت
کمالات عطرافشانی قرآن و محمد هست به فضیلت
کیست که در قلبها صدای لااله الاالله را طنین انداز می کند
پاداش امت محمد در بندگی خدا نمودن هست به سعادت
از عرش ذهنها صدای نماز معراج محمد "س" می آید
از کلام فرامین قرآن صدای وحیِ خدایِ احمد"س" می آید
این مائیم که صحرای وجودمان منتظر بارش آیات ایمان است
سالهاست که با تکرار میلاد نور گلبانگ اذان محمد "س" می آید
سالروز میلاد پیامبر اکرم سلام الله علیه و امام صادق سلام الله علیه تبریک و تهنیت باد
گل افشان گل محمدی
ای صاحب عالیترین صفات خوبیها سزاوار سلام و صلواتی
ای استاد بزرگ اخلاق محمدی سزاوار سلام و صلواتی"
چون اساتیداخلاق از نگاه شما به مقصود می رسند سزاوار سلام و صلواتی
ای قامت رعنای خلق محمدی سزاوار سلام و صلواتی
ای که بر ما می نمائی نظری با حلم احمدی سزاوار سلام و صلواتی
ز عنایات خود بنما همه را منزه از بدیها سزاوار سلام و صلواتی
به تجلی اسماء خوبیهای خدائی چون راهبری سزاوار سلام و صلواتی
تجلی اسمآئ الحسنای خداوند شوند رهروانت سزاوار سلام و صلواتیی
ای که در زندگیها می درخشد نگاه ولایتت سزاوار سلام و صلواتی
چون آسمان با دعایت رحمت باران خداوند است سزاوار سلام و صلوات
صلوات بر حضرت محمد سلام الله علیه
بر تنزل آیات حقیقت بر عرش عالیترین عبد خداوند صلوات
بر نگاه پر نور آیۀ ایمان شهر علم پیامبر"س"، بر تجلی فضائل خداوند صلوات
بر عالم الهی خاتم انبیاء و اوصیاء محمد مصطفی "س"صلوات
بر آن شکوه والای لطف الهی بر احمد رسول حق جلوۀ اسماء خداوند صلوات
گل افشان گل محمدی
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 10 مهر 1404 - 11:18
شیخ بشیر احمد صدیق، شیخالقراء در مسجد النبی، امروز (پنجشنبه) در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.
خلاصه خبر
شیخ بشیر شاگردان برجستهای تربیت کرد که از میان آنان میتوان به شیخ محمد ایوب و شیخ علی جابر اشاره کرد؛ دو قاری بزرگی که امامت مسجد النبی و مسجدالحرام را برعهده گرفتند.
خبر درگذشت او بامداد امروز اعلام شد و پس از نماز صبح در مسجد النبی بر پیکرش نماز اقامه شد.
پویش سراسری «ختم صلوات» برگزار میشود
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 20 شهریور 1404 - 10:06
شبکه رادیویی قرآن همزمان با هفته وحدت و میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص)، پویش سراسری «ختم صلوات» را برگزار میکند.
به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با ایام هفته وحدت و سالروز میلاد باسعادت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص)، شبکه رادیویی قرآن پویش معنوی «ختم صلوات» را با هدف ترویج فرهنگ صلوات و عرض ارادت و محبت به پیامبر رحمت (ص) و خاندان گرامی ایشان برگزار میکند.
در این پویش، مخاطبان و شنوندگان رادیو قرآن میتوانند، تعداد صلواتی که نیت کردهاند را به شماره پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۰ ارسال و در این حرکت نورانی و پرفیض مشارکت کنند.
مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 19 شهریور 1404 - 07:24
یک استاد و پژوهشگر تاریخ گفت: مشهور است که خسروپرویز نامه آن حضرت را پاره میکند، اما این روایت سند معتبری ندارد و راویان آن عربهای غسّانی بودهاند که دشمن ایران بودند.
خلاصه خبر
با او درباره اولین آشنایی ایرانیان با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و کهنترین متون فارسی که به سیره رسولالله پرداختهاند، به گفتگو نشستیم:
ایرانیان به تدریج با آن حضرت آشنا میشوند و در واقع هنگامی که پیامبر مبعوث میشوند، نخستین ایرانی که به محضر پیغمبر میرسد، سلمان فارسی است؛ در مدینه، نه در مکه.
در این مورد، حاکم ایرانی یمن، که نامش باذان بوده است را مأمور میکند تا به مدینه برود و در مورد آن حضرت تحقیق بکند.
* اولین یا کهنترین متون فارسی که به سیره حضرت رسول (صلی الله علیه و سلم) پرداختهاند چه کتابهایی هستند؟
یکی از کهنترین نمونههای موجود، کتاب تاریخ بلعمی است که بخشی از آن به زندگی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) میپردازد و دوره بعثت، هجرت و غزوههای آن حضرت را پوشش داده و سپس به دوره خلفا وارد میشود.
همچنین، ترجمه کتاب «سیرت رسول الله» اثر ابن اسحاق، که توسط قاضی ابرقوه انجام شده و از سال ۶۱۲ هجری در دسترس ما قرار دارد.
علما و اندیشمندان ایرانی از هر رشته و گرایش علمی، در آثار خود به گونههای مختلف به پیامبر اکرم (ص) توجه نشان دادهاند و میتوان ردپای آن حضرت را در گسترهای وسیع از متون فارسی مشاهده نمود البته پیش از «سیرت رسول الله» که در سال ۶۱۲ هجری به فارسی ترجمه شده، اثر «شرف النبی» ابوسعید خرگوشی را داریم، که توسط نجمالدین محمود بن محمد بن علی راوندی در سال ۵۵۹ هجری به فارسی ترجمه شده است.
بنابراین، ترجمه «شرف النبی» در قرن ششم، و «سیرت رسول الله» که ترجمهای آزاد از سیره ابن هشام توسط رفیعالدین اسحاق همدانی (قاضی ابرقوه) است داریم که در سال ۶۱۲ هجری در قرن هفتم انجام شده است.
این کتاب به همت استاد دکتر رسول جعفریان به چاپ رسیده است.
یک بخشی از آن کتابهای سیره هستند که به فارسی نوشته شده است و در منابع تاریخی از آن حضرت سخن به میان آمده، مانند آثاری که از قرن پنجم به بعد داریم.
از جمله این موارد، آثار ادبی هستند که شاعران بزرگی همچون سعدی و نظامی گنجوی با سرودن اشعار فراوان در مدح آن حضرت، جایگاه والای ایشان را در ادبیات فارسی تثبیت کردهاند.
همچنین در میان تفاسیر شیعی، «روض الجنان و روح الجنان» اثر ابوالفتوح رازی جایگاه ویژهای دارد که ترجمه و تحریری شیعی از تفسیر «الکشف والبیان» ثعلبی محسوب میشود.
معراج حضرت رسول (ص) در نسخهای از هفتپیکر نظامی
اثر سلطان محمد (دوره صفویه)
همانگونه که اشاره شد، تفسیر ابوالفتوح رازی به عنوان یکی از متون کهن، به موضوع معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پرداخته است.
در حوزه منظوم، شاعران بزرگی همچون نظامی گنجوی در آثار خود از جمله مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه به توصیف معراج پرداختهاند.
معراج نامهها به طور خاص از جلوههای توجه فارسی زبانان به رسول خداست.
دوم آنکه، این آثار بازنمایی میکنند شخصیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را برای ایرانیان و دیگر مخاطبان فارسیزبان، که در قلمرو نفوذ زبان فارسی زندگی میکردهاند.