FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات


استفتاء از امام خامنه‌ای؛ مانده وصیت مالی میت

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 30 فروردین 1404 - 17:53

آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «مانده وصیت مالی میت» پاسخ گفتند.

خلاصه خبر

پرسش: شخصی، مبلغی را نزد دیگری به امانت می گذارد تا پس از فوت او، صرف در هزینه دفن و کفن و مدت معینی نماز و روزه و نیز رد مظالم و مجلس ترحیم شود.

 


یکشنبه، 31 فروردین 1404 - 10:32 ادامه مطلب نظر بدهید

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ وضو و غسل جبیره

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 23 بهمن 1403 - 09:13

آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «وضو و غسل جبیره» پاسخ گفتند.

خلاصه خبر

پاسخ: وضو و غسل صحیح است ولی اگر قبل از عملی که مشروط به طهارت است متوجه شود، بنا بر احتیاط واجب وضو یا غسل را اعاده کند.

 


سه شنبه، 23 بهمن 1403 - 21:39 ادامه مطلب نظر بدهید

خوردنی‌های حرام در قرآن

 

آنچه كه انسان مي‌خورد و مي‌نوشد در روح و روان و نيز جسم او تأثيرگذار است، از اين رو خداوند متعال برخي از آنها را حرام و برخي ديگر را حلال كرده است. آنچه كه در اين نوشتار مورد تأكيد است، آشنايي با خوردني‌هاي حرامي است كه در دو سوره بقره و مائده به آن اشاره شده است.
در اين دو سوره حدود دوازده خوردني و آشاميدني مورد نهي قرار گرفته است. نكته قابل اهميت در اين خوردني‌هاي حرام اين است كه برخي از آنها به دليل منافات داشتن با روح توحيد و يگانه‌پرستي مورد نهي قرار گرفته‌اند كه خود نشان از تأكيد دين اسلام بر مسئله توحيد در تمام محورهاي زندگي فردي و اجتماعي انسان دارد.


پنجشنبه، 11 بهمن 1403 - 16:52 ادامه مطلب نظر بدهید

واجب و حرام‌های دین چه حکمتی دارد؛ چرا دین ما را از برخی لذات منع کرده است؟

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 28 دی 1403 - 08:41

برای داشتن نظام ارزشی صحیح باید از عقل بهره برد و بین خواسته‌های گوناگون اولویت‌بندی کرد، اما حقیقت این است که دسته‌بندی و اولویت‌بندی تمام خواسته‌های انسان کار بسیار مشکلی است.

خلاصه خبر

جوانان سرمایه‌های عظیم یک جامعه و آینده سازان نظام و افتخار آفرین مردم‌اند جامعه شناسان معتقدند جامعه‌ای سالم است که جوانانی سالم داشته باشد.
مثلاً وقتی انسان گرسنه می‌شود غریزه او می‌گوید: باید غذا بخوری!
حضرتش شب‌ها همیان سنگینی از نان و خرما را به دوش می‌کشد و به درِ خانه فقرا می‌برد و تا سحر در حین راه رفتن دائماً نافله می‌خواند.
خدا به انسان عقل داده است تا درباره این مسائل فکر کند.
نیازهای ابزاری انسان
می‌گویند: نیازهای بدن انسان نیازهای اساسی است.
بنابراین غذا یک نیاز اساسی انسان است؛ چون اگر انسان غذا نخورد از بین می‌رود.
مثلاً انسان دوست دارد آنچه نمی‌داند را یاد بگیرد.
انسان فطرتا طالب کمال است و از نقص بیزار است.
خداوند این عوامل را در درون ما قرار داده است تا ما به سمتی حرکت کنیم که برای آن آفریده شدیم.
کسانی که نیاز اساسی انسان را همین نیازهای مادی و فیزیولوژیک می‌دانند، می‌گویند: تا این نیازهای انسان تأمین نشود نباید به دنبال چیز دیگر بود.
خداوند بر ما منت گذاشته و برای ما دین را فرستاده است تا این مشکل ما برطرف شود.
اینجاست که انسان می‌فهمد دین چه نعمت بزرگی است و چقدر نعمت وجود پیامبر و امام از نعمت‌های مادی بیشتر اهمیت دارد.
گاهی این سوال مطرح می‌شود که چه عیبی داشت که خداوند ما را آزاد می‌گذاشت تا هر طور دل‌مان بخواهد زندگی کنیم بعد هم ما را به بهشت می‌برد؟
می‌گویند: گرچه می‌گویند این کارها حرام است اما بعید است که خداوند انسان را به خاطر یک گناه، هزار سال به جهنم ببرد؛ ان‌شاءالله همه بنده‌ها را می‌بخشد و همه به بهشت می‌روند!


جمعه، 28 دی 1403 - 19:47 ادامه مطلب نظر بدهید

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ میزان اطاعت از مادر

تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 03 دی 1403 - 16:12

آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «اطاعت از مادر» پاسخ گفتند.

خلاصه خبر

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پاسخ امام خامنه‌ای به استفتاء درباره «اطاعت از مادر» منتشر شد.
پاسخ: گرچه در موارد مذکور، اذن مادر لازم نیست؛ ولی سعی کنید همراه با رضایت ایشان باشد و البته باید از هر عملی که موجب ناراحتی و اذیت قابل توجّه ایشان می شود، اجتناب کنید.

 


سه شنبه، 04 دی 1403 - 00:34 ادامه مطلب نظر بدهید

خوردن آبجو واقعا حرام است؟ +پاسخ جالب مراجع

مشروب الکلى که از جو گرفته مى ‏شود را «آبجو» مى‏ گویند و آبى که براى خواصّ طبّى از جو مى‏ گیرند را «ماء الشّعیر» مى ‏گویند. حال در صدد آن هستیم که بدانیم خوردن کدام حلال است و خوردن کدام حرام، در زیر پاسخ جالب مراجع به این سوال را جویا می‌شویم.

مطابق نظر آیت الله خامنه‌ای

س: نظر به اینکه اغلب ماء‌الشعیرهاى وارداتى در کارخانجاتى تولید مى شوند که در همان خط تولید انواع نوشیدنى‌هاى الکلى و مسکر نیز تولید مى شود آیا مصرف این‌گونه ماءالشعیر‌ها از لحاظ شرعى ایراد دارد؟

ج) در صورتى که یقین به ملاقات ماء‌الشعیر با موضع نجس داشته باشید، استعمال آن جایز نیست.

س: حکم ماء‌الشعیر بدون الکل که در خارج تهیه مى شود و در اغلب با مقدار بسیار ناچیزى از الکل مثل ۰۱۰ ٪ الکل تهیه شده و مسکر نبودن آن محرز مى باشد چیست؟ اگر مقدار الکل از این هم کمتر باشد، چه؟ لازم به ذکر است که الکل موجود در این نوع آبجو به آن از بیرون تزریق نشده بلکه طى فرایند تخمیر خودبخود تولید مى شود و پس از آن تحت فشار از آن خارج شده و درصد ناچیزى که گفته شد در آن باقى مى ماند.

ج) ماء‌الشعیر مذکور پاک و حلال است
 


پنجشنبه، 08 آذر 1403 - 00:42 ادامه مطلب نظر بدهید

احکام حرام بودن مشروبات الکلی از نظر حضرت آیت الله خامنه ای در منظرگاه انهار

سؤال 301: آيا مشروبات الکلى نجس است؟

جواب: مشروبات مست‌کننده بنا بر احتياط نجس است.

 

سؤال 302: آب انگورى که با آتش جوشيده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولى مست‌کننده نيست، چه حکمى دارد؟

جواب: خوردن آن حرام است، ولى نجس نيست.

 

سؤال 303: گفته مى‏شود که اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن يک يا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقى مى‏ماند، حرام است. آيا اين سخن صحيح است؟

جواب: اگر حبه‏هاى انگور بسيار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به‌طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏هاى انگور به تنهايى به وسيله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.


چهارشنبه، 07 آذر 1403 - 11:44 ادامه مطلب نظر بدهید

استفاده از تسهیلات بانکی در غیر مورد قرارداد

تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 06 آذر 1403 - 18:12

آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «استفاده از تسهیلات بانکی در غیر مورد قرارداد» پاسخ گفتند.

خلاصه خبر

پاسخ: به طور کلی در تسهیلات بانکی - غیر از وام قرض الحسنه - پول در ملکیت بانک است و مشتری از طرف بانک وکیل است آن را در محل معین شده در قرارداد مصرف کند؛ بنابراین صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است.


سه شنبه، 06 آذر 1403 - 20:51 ادامه مطلب نظر بدهید

بخشیدن مهریه در ازای حضانت دائم فرزند

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 04 آذر 1403 - 14:12

آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «بخشیدن مهریه در ازای حضانت دائم فرزند» پاسخ گفتند.

خلاصه خبر

سؤال: خانمی هنگام طلاق ذمه زوج را از مهریه ابراء نموده است، مشروط به اینکه زوج بچه‌ها را از وی جدا نکند؛ ولی مدتی بعد از طلاق زوج به شرط پایبند نمی‌ماند و بچه‌ها را از او جدا می‌کند، آیا مهریه به ذمه زوج عودت می‌کند؟

 


یکشنبه، 04 آذر 1403 - 22:46 ادامه مطلب نظر بدهید

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ کسب درآمد از خدمات کاشتِ ناخن

تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 25 آبان 1403 - 14:49

آیت الله العظمی خامنه ای به استفتاء درباره «کسب درآمد از خدمات کاشتِ ناخن» پاسخ گفتند.

خلاصه خبر

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امام خامنه‌ای به استفتاء درباره «کسب درآمد از خدمات کاشت ناخن» پاسخ گفتند.
پرسش: آیا کسب درآمد از خدمات کاشت ناخن، جایز است؟


جمعه، 25 آبان 1403 - 22:57 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 17


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0