FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


احکام دین. نماز


نماز جمعه‌ای که یک هفته هم تعطیل نشد؛ عبادتی که عرصه همگرایی ملی است

مهر | فرهنگی و هنری، دین و اندیشه | شنبه، 31 خرداد 1404 - 13:00

نماز جمعه در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی کارکرد رسانه‌ای داشته و تنها یک عمل عبادی و سیاسی نبوده بلکه تریبونی برای بازتاب همگرایی ملی بوده است.

خلاصه خبر

نماز جمعه آبادان سنگر بسیار محکمی بود و حضرت امام هم عنایت خاصی به آن داشتند.
این روایت در شرایط کنونی که ۳۰ خرداد نماز جمعه «خشم و نصر» در سراسر کشور برگزار شد یادآور صحنه‌های نماز جمعه در دهه شصت و در زمانه جنگ بود.
هرچند صدام و رژیم بعث عراق اعلام می‌کردند که مردم در نماز جمعه شرکت نکنند ولی به گواه تاریخ مردم با شور بیشتری از هفته‌های قبل در نماز جمعه شرکت می‌کردند.
نماز جمعه‌ای که در پی شهادت سید حسن نصرالله در ۱۳ مهر به امامت رهبر انقلاب برگزار شد و اقشار مختلف با حضور در این نماز جمعه خشم خود از ترور رهبر حزب‌الله لبنان را نشان دادند.
در واقع با مرور تاریخچه نماز جمعه‌هایی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب برگزار شده همواره این روحیه را شاهد هستیم.

 


شنبه، 31 خرداد 1404 - 19:58 ادامه مطلب نظر بدهید

جمعه خشم ایرانی‌ها علیه اسرائیل/ فریاد انتقام مردم در راه‌پیمایی نصر

تسنیم | سیاسی | شنبه، 31 خرداد 1404 - 13:29

آخرین اخبار روز ایران و جهان ؛ خلاصه خبرهای امروز ایران را در خبرگزاری تسنیم بخوانید

خلاصه خبر

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، راه‌پیمایی جمعه نصر و خشم پس از اقامه نماز جمعه به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد، این راهپیمایی به‌دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و با حضور گسترده و چشمگیر اقشار مختلف مردم در تهران و تمام شهرهای کشور برگزار شد.
جمعه خشم و نصر در کردستان؛ جنایات رژیم صهیونیستی محکوم شد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کردستان؛ راه‌پیمایی جمعه خشم و نصر در محکومیت استمرار جنایات وحشیانه رژیم سفاک صهیونیستی و تجاوزات به خاک کشور عزیزمان و دفاع از اقتدار ملی و جایگاه رفیع رهبری ظهر امروز، 30 خرداد، با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم در استان کردستان برگزار شد.
در سنندج، این مراسم با حضور خودجوش مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه از جلوی مسجد جامع تا میدان انقلاب این شهر برگزار شد.
بر اساس گزارشات ارسالی خبرنگاران تسنیم، این مراسم در سایر شهرستان‌های استان نیز امروز بعد از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه، با حضور باشکوه و گسترده مردم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در این راه‌پیمایی که بعد از اقامه نماز باصلابت جمعه در مسیر مصلا تا چهارراه امام خمینی اردبیل برگزار شد، شرکت‌کنندگان با سر دادن شعارهای مستمر «مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا» خشم و نفرت خود را از سران زورگوی نظام غرب نشان داده خواستار پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک میهن اسلامی شدند.
حضور خانوادگی مردم بجنورد در راه‌پیمایی جمعه خشم و نصر
این راه‌پیمایی که در سطح استان خراسان شمالی نیز با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، ضمن تأکید بر پاسخ قاطع به تهدیدات منطقه‌ای، بر وحدت و همبستگی ملی در مقابل فشارهای سیاسی و نظامی دشمن تأکید کرد.
حماسه مردم غیور و شهیدپرور شیراز در جمعه خشم و نصر
فریاد خشم در استان تهران علیه تجاوز صهیونیست‌ها به خاک ایران


شنبه، 31 خرداد 1404 - 16:01 ادامه مطلب نظر بدهید

مقتدایی: حضور پرشور مردم در نماز جمعه نماد قدرت ایران بود

تسنیم | سیاسی | شنبه، 31 خرداد 1404 - 14:12

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حضور بی سابقه مردم در نماز جمعه روز گذشته گفت: این تجمع بزرگ، نماد نهادینه شدن حراست از ارزش های انقلاب اسلامی و نشان دهنده وحدت و همبستگی ملی است.

خلاصه خبر

این نماینده مجلس همچنین به جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: سرعت بازیابی و ترمیم خسارت‌ها در این جنگ، نشان‌دهنده آگاهی ملت و رهبری مقتدر است که جامعه‌ای هوشیار و قدرتمند برای مقابله با دشمنان ایجاد کرده است.
مقتدایی بر لزوم ایستادگی و هوشیاری ملت ایران برای دستیابی به پیروزی کامل تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که این ملت توانسته است با وحدت و همدلی، به خود اتکا کند و نیازی به سازمان‌ها یا کشورهای بیگانه نداشته باشد.
این نماینده مجلس از تمامی آحاد ملت خواست تا با مشارکت فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، نقش خود را در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور ایفا کنند.


شنبه، 31 خرداد 1404 - 15:25 ادامه مطلب نظر بدهید

فلسفه اذان و اقامه ابتدای نماز ؟

فلسفه اذان و اقامه گفتن در ابتدای نماز ؟ چرا کلمات الهی دو بار در دو مرحله می بایستی بیان شوند یکبار در اذان و یکبار در اقامه ؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت: فلسفه و حكمت بيش تر احكام و مقرارت اسلام براى ما مشخص نيست و ما تنها از باب تعبّد، آنها را پذيرفته ايم, و چون خداوند متعال و نبى گرامى اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) فرموده اند، يقين داريم تمام دستورهاي آنها مبتنى بر مصالح و مفاسد واقعي است؛ از اين رو با جان و دل از آنها اطاعت مى كنيم، اگر چه علت گفتارشان را ندانيم.
اما به طور كلي به نكته هايي در باب حكمت اذان و اقامه اشاره مي شود:
اولاً: فصول اذان اولين بار توسط فرشتگان خوانده شده، زيرا در شب معراج وقتي پيامبر در آسمان نماز بجا آورد. اول جبرئيل اذان گفت به همين ترتيب بعد حضرت به اقامه نماز پرداخت.(1)


دوشنبه، 19 خرداد 1404 - 15:24 ادامه مطلب نظر بدهید

فلسفه اذان در فقه

۱ - معنای لغوی اذان

اذان، اسم مصدر باب تفعیل

یا اسمی است که قایم‌مقام ایذان می‌شود و به‌معنای اعلام است.
و به همین معنا در آیات ۳ سوره توبه و ۲۷ سوره حج و ۴۴ سوره اعراف به‌کار رفته است.
 

۲ - معنای اصطلاحی اذان

اذان در اصطلاح شرع، جملات مخصوصی است که در مواردی، از‌جمله اعلام وقت نماز و به‌عنوان مقدّمه نماز، تشریع شده است.

۳ - طریق عرضه اذان بر پیامبر

از نظر شیعه و برخی از اهل‌سنت، این جملات به‌صورت وحی به‌وسیله جبرئیل بر پیامبر عرضه گشت.


امّا مشهور اهل‌سنّت، القای فقرات اذان را در خواب به عبدالله‌بن‌زید

یا برخی دیگر از صحابه می‌دانند.

۴ - کاربرد فقهی اذان

جايگاه اصلی اذان در فقه، باب صلات است و از آن به مناسبت در باب‌های حج، تجارت و نکاح نيز سخن رفته است.

۵ - فقرات اذان در نظر شیعه

مشهور شیعه اذان را دارای ۱۸ جمله می‌دانند:


دوشنبه، 19 خرداد 1404 - 14:36 ادامه مطلب نظر بدهید

فلسفه اذان گفتن چيست؟ و چرا فرازهاي آن تكرار مي شود؟

هر جمعيت و ملتى براى معرفى خود آگاهاندن مردم براى امرى و تجمع در جايى، از سرود و يا وسيله اى استفاده مى كنند. ناقوس كليسا در مسيحيت، سرود ملى هر كشور و شيپور در برخى شهرها از آن جمله است.
در اسلام نيز اذان تشريع شد تا نشانه اى براى تجمع مردم و آمادگى آنان برا ى نماز باشد ضمن آن كه اذان برخلاف ناقوس كليسا داراى محتوايى بس عميق است كه حتى تكرار آن در نمازهاى فرادا، انسان را از غفلت بيدار كرده و او را به توحيد و عقايد اساسى اسلام هشيار مى سازد.
امام رضا(ع) در باره فلسفه و حكمت اذان مى‏فرمايد:
1 - آن‏كس را كه فراموش كار است، ياد آور باشد و آن‏كس را كه غافل است متنبه سازد.
2 - اعلان وقت نماز.
3 - ترغيب و تشويق مردم به پرستش خالق يكتا.
4 - اذان‏گو، اقرار به توحيد دارد و ايمان را آشكار مى‏سازد و اسلام را اعلان مى‏كند.


دوشنبه، 19 خرداد 1404 - 14:30 ادامه مطلب نظر بدهید

فلسفه اذان و اقامه قبل از نماز ؟

اینکه مردم برای نماز به اذان دستور داده شده‌‏اند، علل و حکمت‏‌های زیادی دارد، از آن‏ جمله اینکه یادآوری برای فراموش کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که‏ وقت نماز را نمی‏‌دانند یا مشغول کار دیگری شده‏‌اند، با وقت نماز آشنا گرداند.

اینکه مردم برای نماز به اذان دستور داده شده‌‏اند، علل و حکمت‏‌های زیادی دارد، از آن‏ جمله اینکه یادآوری برای فراموش کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که‏ وقت نماز را نمی‏‌دانند یا مشغول کار دیگری شده‏‌اند، با وقت نماز آشنا گرداند.

 

مؤذن با اذان خود مردم را به عبادت آفریدگار فرامی‏‌خواند و آنان را به پرستش‏ خداوند تشویق می‏‌کند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان‏ می‏‌نماید و برای فراموش کاران، فرا رسیدن وقت نماز را اعلام می‏‌دارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یکی از ارکان نماز اذان و اقامه است که از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است در این گزارش به احادیثی در مورد اهمیت اذان و اقامه می‌پردازیم:


دوشنبه، 19 خرداد 1404 - 13:06 ادامه مطلب نظر بدهید

نماز فرزند برای پدر و مادر

نماز فرزند برای پدر و مادر

دو رکعت است: در رکعت اول سوره «حمد» و ده مرتبه:

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوٰالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسٰابُ.

پروردگارا مرا و پدر و مادرم و همه اهل ایمان را روزی که حساب برپا می‌شود بیامرز.

و در رکعت دوم سوره «حمد» و ده مرتبه:

رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ لِوٰالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنٰاتِ.

پروردگارا مرا و پدر و مادرم و هرکه وارد خانه‌ام شد و مردان مؤمن و زنان مؤمن را بیامرز

خوانده و پس از سلام ده مرتبه بگوید:

﴿رَبِّ ارْحَمْهُمٰا كَمٰا رَبَّيٰانِي صَغِيراً﴾

پروردگارا! آنان را به پاس آن‌که مرا در کودکی تربیت کردند مورد مهر و رحمت قرار ده‌!

مطالب مرتبط


جمعه، 16 خرداد 1404 - 23:28 ادامه مطلب نظر بدهید

نماز عفو و استغفار

دو رکعت است که در هر رکعت سوره «حمد» و یک مرتبه «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» خوانده می‌شود و بعد از قرائت «حمد» و سوره، پانزده مرتبه «رَبِّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ» و در رکوع ده مرتبه گفته می‌شود و آن را مانند «نماز جعفر» تمام می‌کند.

 

مؤلّف‌گوید: نماز استغفار همانند نماز عفو است، جز آن‌که به جای

«رَبِّ عَفْوَکَ»

باید

«أَسْتَغْفِرُ اللّٰه»

گفته شود و این نماز برای فراوانی روزی سودمند است، ان‌شاء‌الله‌تعالی.


جمعه، 16 خرداد 1404 - 23:26 ادامه مطلب نظر بدهید

دستور مجرب نماز توبه؛ با خواص و آثار فراوان

نماز توبه از جمله دستوراتی است که در مفاتیح الجنان در یکشنبه های ماه ذی القعده آورده شده است؛ این نماز دارای آثار و برکات بسیاری است شاید که یکی از دلایل پر اثر بودن آن این است که دستور آن بسیار کامل و جامع و ترکیبی از طهارت غسل و وضو و نماز و اذکار است. اصل این دستور از دو لبان مبارک حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده است و در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس جلد یک صفحه 308 آمده است. بدین شرح که:

رسول خدا (ص) در روز یکشنبه ماه ذی القعده فرمود:
ای مردم! کدام یک از شما می خواهید توبه کنید؟
گفتند: رسول خدا! همه ما میخواهیم توبه کنیم.
پیامبر فرمودند: غسل کرده، وضو بگیرید و چهار رکعت نماز به جا آورید.
در هر رکعت یکبار فاتحة الکتاب (سوره حمد) و سه بار قل هو الله و یک بار معوذتین (فلق و ناس) بخوانید .
آنگاه هفتاد بار استغفار نموده (استغفروالله و اتوب الیه) و در پایان یکبار « لاحولَ و لا قُوّةَ الّا بِالله العلیِّ العَظیم» بگویید، سپس بگویید:
« یا عَزیزُ یا غَفّارُ اِغفِر لي ذُنوبي و ذُنوبَ جَميعِ المُؤمنينَ و المُؤمنات فَإِنَّهُ لايَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أَنت »


جمعه، 16 خرداد 1404 - 23:19 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 62


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0