احکام دین. نماز
مهر | فرهنگی و هنری، دین و اندیشه | شنبه، 31 خرداد 1404 - 13:00
نماز جمعه در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی کارکرد رسانهای داشته و تنها یک عمل عبادی و سیاسی نبوده بلکه تریبونی برای بازتاب همگرایی ملی بوده است.
خلاصه خبر
نماز جمعه آبادان سنگر بسیار محکمی بود و حضرت امام هم عنایت خاصی به آن داشتند.
این روایت در شرایط کنونی که ۳۰ خرداد نماز جمعه «خشم و نصر» در سراسر کشور برگزار شد یادآور صحنههای نماز جمعه در دهه شصت و در زمانه جنگ بود.
هرچند صدام و رژیم بعث عراق اعلام میکردند که مردم در نماز جمعه شرکت نکنند ولی به گواه تاریخ مردم با شور بیشتری از هفتههای قبل در نماز جمعه شرکت میکردند.
نماز جمعهای که در پی شهادت سید حسن نصرالله در ۱۳ مهر به امامت رهبر انقلاب برگزار شد و اقشار مختلف با حضور در این نماز جمعه خشم خود از ترور رهبر حزبالله لبنان را نشان دادند.
در واقع با مرور تاریخچه نماز جمعههایی که در سالهای پس از پیروزی انقلاب برگزار شده همواره این روحیه را شاهد هستیم.
تسنیم | سیاسی | شنبه، 31 خرداد 1404 - 13:29
آخرین اخبار روز ایران و جهان ؛ خلاصه خبرهای امروز ایران را در خبرگزاری تسنیم بخوانید
خلاصه خبر
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری تسنیم، راهپیمایی جمعه نصر و خشم پس از اقامه نماز جمعه بهصورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد، این راهپیمایی بهدعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و با حضور گسترده و چشمگیر اقشار مختلف مردم در تهران و تمام شهرهای کشور برگزار شد.
جمعه خشم و نصر در کردستان؛ جنایات رژیم صهیونیستی محکوم شد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کردستان؛ راهپیمایی جمعه خشم و نصر در محکومیت استمرار جنایات وحشیانه رژیم سفاک صهیونیستی و تجاوزات به خاک کشور عزیزمان و دفاع از اقتدار ملی و جایگاه رفیع رهبری ظهر امروز، 30 خرداد، با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم در استان کردستان برگزار شد.
در سنندج، این مراسم با حضور خودجوش مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه از جلوی مسجد جامع تا میدان انقلاب این شهر برگزار شد.
بر اساس گزارشات ارسالی خبرنگاران تسنیم، این مراسم در سایر شهرستانهای استان نیز امروز بعد از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه، با حضور باشکوه و گسترده مردم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در این راهپیمایی که بعد از اقامه نماز باصلابت جمعه در مسیر مصلا تا چهارراه امام خمینی اردبیل برگزار شد، شرکتکنندگان با سر دادن شعارهای مستمر «مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا» خشم و نفرت خود را از سران زورگوی نظام غرب نشان داده خواستار پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک میهن اسلامی شدند.
حضور خانوادگی مردم بجنورد در راهپیمایی جمعه خشم و نصر
این راهپیمایی که در سطح استان خراسان شمالی نیز با هماهنگی دستگاههای اجرایی برگزار شد، ضمن تأکید بر پاسخ قاطع به تهدیدات منطقهای، بر وحدت و همبستگی ملی در مقابل فشارهای سیاسی و نظامی دشمن تأکید کرد.
حماسه مردم غیور و شهیدپرور شیراز در جمعه خشم و نصر
فریاد خشم در استان تهران علیه تجاوز صهیونیستها به خاک ایران
تسنیم | سیاسی | شنبه، 31 خرداد 1404 - 14:12
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حضور بی سابقه مردم در نماز جمعه روز گذشته گفت: این تجمع بزرگ، نماد نهادینه شدن حراست از ارزش های انقلاب اسلامی و نشان دهنده وحدت و همبستگی ملی است.
خلاصه خبر
این نماینده مجلس همچنین به جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: سرعت بازیابی و ترمیم خسارتها در این جنگ، نشاندهنده آگاهی ملت و رهبری مقتدر است که جامعهای هوشیار و قدرتمند برای مقابله با دشمنان ایجاد کرده است.
مقتدایی بر لزوم ایستادگی و هوشیاری ملت ایران برای دستیابی به پیروزی کامل تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که این ملت توانسته است با وحدت و همدلی، به خود اتکا کند و نیازی به سازمانها یا کشورهای بیگانه نداشته باشد.
این نماینده مجلس از تمامی آحاد ملت خواست تا با مشارکت فعال در عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی، نقش خود را در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور ایفا کنند.
فلسفه اذان و اقامه گفتن در ابتدای نماز ؟ چرا کلمات الهی دو بار در دو مرحله می بایستی بیان شوند یکبار در اذان و یکبار در اقامه ؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت: فلسفه و حكمت بيش تر احكام و مقرارت اسلام براى ما مشخص نيست و ما تنها از باب تعبّد، آنها را پذيرفته ايم, و چون خداوند متعال و نبى گرامى اسلام (ص) و ائمه اطهار(ع) فرموده اند، يقين داريم تمام دستورهاي آنها مبتنى بر مصالح و مفاسد واقعي است؛ از اين رو با جان و دل از آنها اطاعت مى كنيم، اگر چه علت گفتارشان را ندانيم.
اما به طور كلي به نكته هايي در باب حكمت اذان و اقامه اشاره مي شود:
اولاً: فصول اذان اولين بار توسط فرشتگان خوانده شده، زيرا در شب معراج وقتي پيامبر در آسمان نماز بجا آورد. اول جبرئيل اذان گفت به همين ترتيب بعد حضرت به اقامه نماز پرداخت.(1)
۱ - معنای لغوی اذان
اذان، اسم مصدر باب تفعیل
یا اسمی است که قایممقام ایذان میشود و بهمعنای اعلام است.
و به همین معنا در آیات ۳ سوره توبه و ۲۷ سوره حج و ۴۴ سوره اعراف بهکار رفته است.
۲ - معنای اصطلاحی اذان
اذان در اصطلاح شرع، جملات مخصوصی است که در مواردی، ازجمله اعلام وقت نماز و بهعنوان مقدّمه نماز، تشریع شده است.
۳ - طریق عرضه اذان بر پیامبر
از نظر شیعه و برخی از اهلسنت، این جملات بهصورت وحی بهوسیله جبرئیل بر پیامبر عرضه گشت.
امّا مشهور اهلسنّت، القای فقرات اذان را در خواب به عبداللهبنزید
یا برخی دیگر از صحابه میدانند.
۴ - کاربرد فقهی اذان
جايگاه اصلی اذان در فقه، باب صلات است و از آن به مناسبت در بابهای حج، تجارت و نکاح نيز سخن رفته است.
۵ - فقرات اذان در نظر شیعه
مشهور شیعه اذان را دارای ۱۸ جمله میدانند:
هر جمعيت و ملتى براى معرفى خود آگاهاندن مردم براى امرى و تجمع در جايى، از سرود و يا وسيله اى استفاده مى كنند. ناقوس كليسا در مسيحيت، سرود ملى هر كشور و شيپور در برخى شهرها از آن جمله است.
در اسلام نيز اذان تشريع شد تا نشانه اى براى تجمع مردم و آمادگى آنان برا ى نماز باشد ضمن آن كه اذان برخلاف ناقوس كليسا داراى محتوايى بس عميق است كه حتى تكرار آن در نمازهاى فرادا، انسان را از غفلت بيدار كرده و او را به توحيد و عقايد اساسى اسلام هشيار مى سازد.
امام رضا(ع) در باره فلسفه و حكمت اذان مىفرمايد:
1 - آنكس را كه فراموش كار است، ياد آور باشد و آنكس را كه غافل است متنبه سازد.
2 - اعلان وقت نماز.
3 - ترغيب و تشويق مردم به پرستش خالق يكتا.
4 - اذانگو، اقرار به توحيد دارد و ايمان را آشكار مىسازد و اسلام را اعلان مىكند.
اینکه مردم برای نماز به اذان دستور داده شدهاند، علل و حکمتهای زیادی دارد، از آن جمله اینکه یادآوری برای فراموش کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که وقت نماز را نمیدانند یا مشغول کار دیگری شدهاند، با وقت نماز آشنا گرداند.
اینکه مردم برای نماز به اذان دستور داده شدهاند، علل و حکمتهای زیادی دارد، از آن جمله اینکه یادآوری برای فراموش کاران و بیداری برای غافلان باشد و کسانی را که وقت نماز را نمیدانند یا مشغول کار دیگری شدهاند، با وقت نماز آشنا گرداند.
مؤذن با اذان خود مردم را به عبادت آفریدگار فرامیخواند و آنان را به پرستش خداوند تشویق میکند و با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان مینماید و برای فراموش کاران، فرا رسیدن وقت نماز را اعلام میدارد.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یکی از ارکان نماز اذان و اقامه است که از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار است در این گزارش به احادیثی در مورد اهمیت اذان و اقامه میپردازیم:
نماز فرزند برای پدر و مادر
دو رکعت است: در رکعت اول سوره «حمد» و ده مرتبه:
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوٰالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسٰابُ.
پروردگارا مرا و پدر و مادرم و همه اهل ایمان را روزی که حساب برپا میشود بیامرز.
و در رکعت دوم سوره «حمد» و ده مرتبه:
رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ لِوٰالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنٰاتِ.
پروردگارا مرا و پدر و مادرم و هرکه وارد خانهام شد و مردان مؤمن و زنان مؤمن را بیامرز
خوانده و پس از سلام ده مرتبه بگوید:
﴿رَبِّ ارْحَمْهُمٰا كَمٰا رَبَّيٰانِي صَغِيراً﴾
پروردگارا! آنان را به پاس آنکه مرا در کودکی تربیت کردند مورد مهر و رحمت قرار ده!
مطالب مرتبط
دو رکعت است که در هر رکعت سوره «حمد» و یک مرتبه «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» خوانده میشود و بعد از قرائت «حمد» و سوره، پانزده مرتبه «رَبِّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ» و در رکوع ده مرتبه گفته میشود و آن را مانند «نماز جعفر» تمام میکند.
مؤلّفگوید: نماز استغفار همانند نماز عفو است، جز آنکه به جای
«رَبِّ عَفْوَکَ»
باید
«أَسْتَغْفِرُ اللّٰه»
گفته شود و این نماز برای فراوانی روزی سودمند است، انشاءاللهتعالی.
نماز توبه از جمله دستوراتی است که در مفاتیح الجنان در یکشنبه های ماه ذی القعده آورده شده است؛ این نماز دارای آثار و برکات بسیاری است شاید که یکی از دلایل پر اثر بودن آن این است که دستور آن بسیار کامل و جامع و ترکیبی از طهارت غسل و وضو و نماز و اذکار است. اصل این دستور از دو لبان مبارک حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده است و در کتاب اقبال الاعمال سید ابن طاووس جلد یک صفحه 308 آمده است. بدین شرح که:
رسول خدا (ص) در روز یکشنبه ماه ذی القعده فرمود:
ای مردم! کدام یک از شما می خواهید توبه کنید؟
گفتند: رسول خدا! همه ما میخواهیم توبه کنیم.
پیامبر فرمودند: غسل کرده، وضو بگیرید و چهار رکعت نماز به جا آورید.
در هر رکعت یکبار فاتحة الکتاب (سوره حمد) و سه بار قل هو الله و یک بار معوذتین (فلق و ناس) بخوانید .
آنگاه هفتاد بار استغفار نموده (استغفروالله و اتوب الیه) و در پایان یکبار « لاحولَ و لا قُوّةَ الّا بِالله العلیِّ العَظیم» بگویید، سپس بگویید:
« یا عَزیزُ یا غَفّارُ اِغفِر لي ذُنوبي و ذُنوبَ جَميعِ المُؤمنينَ و المُؤمنات فَإِنَّهُ لايَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أَنت »