علما و مراجع و محققین و پژوهشگران علوم اسلامی
شفقنا – حجت الاسلام والمسلمین زوبین گفت: واقعه غدیر صرفا نام یک سرزمین نیست بلکه یک تفکر است و نشانه ای از تداوم خط نبوت می باشد. غدیر روز اکمال دین، اطعام نعمت و روز خوشنودی خداوند است.
به گزارش شفقنا، واقعه غدیر که به موضوع امامت امیرمومنان و جانشینی پیامبراکرم(ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار میآید. در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ الاکبر (بزرگترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد(ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.
با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین «اکبر زوبین» کارشناس مذهبی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
معنای غدیر چیست و چرا عید غدیر خم به این نام خوانده شده است؟
غدیر خم در بین راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام یعنی مکه و مدینه قرار دارد که در زمان پیامبر گرامی اسلام کاروان های حج در آنجا از هم جدا می شدند و هر کاروان به سرزمین خود می رفت. در خصوص علت نامگذاری این مکان به غدیر خم احتمالاتی مطرح است که از آن جمله می توان گفت به دلیل آب و هوای این منطقه به نام غدیر خم معروف بوده است و پیامبر گرامی اسلام در مسیر بازگشت از مکه و در حجج الوداع در غدیر خم حضرت علی (ع) را امام، وصی و جانشین خود به مردم معرفی کرد. واقعه غدیر صرفا نام یک سرزمین نیست بلکه یک تفکر است و نشانه ای از تداوم خط نبوت می باشد. غدیر روز اکمال دین، اطعام نعمت و روز خوشنودی خداوند است.
مهر | فرهنگی و هنری، دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 خرداد 1404 - 17:00
آیت الله شیخ رضا سبط الشیخ انصاری، از نوادگان شیخ مرتضی انصاری (ره) و مدیر حوزه علمیه سبط الشیخ انصاری در دزفول درباره کتاب نخل و نارنج یادداشتی نوشته است.
خلاصه خبر
بنابراین معرّفی وی به جهان اسلام به عنوان قلّه ی رفیع علم و تقوی و نیز تبیین و تحلیلِ نقشِ آن شیخ بزرگوار در حفظِ هیمنه و عظمتِ دین و کلّیّتِ وحدت اسلامی در مقابل معاندین و مخالفین یک فریضه و تکلیف است.
از زمانی که کتاب ارزشمند و تحسین برانگیز نخل و نارنج از آثار نویسنده ارجمند، دانا و توانا جناب آقای دکتر وحید یامین پور را خواندم معرفتم نسبت به شخصیّتِ خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری أعلی الله مقامه الشّریف بیش از پیش شد و خودم را مدیون این خدمتِ ارزنده فرهنگی و دینی ایشان می دانم.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 خرداد 1404 - 18:35
نشست هماندیشی منبریهای تهران درباره جشن ده کیلومتری غدیر در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
خلاصه خبر
ساسان زارع در ابتدای این نشست، گفت: موضوع برگزاری جشن قدیر مورد تاکید و توجه مقام معظم رهبری بوده است.
زارع درباره نحوه مشارکت دستگاههای مختلف در برگزاری جشن غدیر، گفت: در تمام مراحل این جشن همه ارگانها حضور دارند، حتی امسال سردخانه و آشپزخانههای ارتش در خدمت عید غدیر است.
حضور پرشور مردم در جشنهای غدیر
زارع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خادمان مردمی جشن غدیر، گفت: امروز در جشن غدیر تهران، حدود ۱۰۰ هزار نفر خادم هستند و فقط ۴ هزار نفر درگیر شهربازی هستند.
بسیاری از اتفاقات جشن غدیر توسط مردم انجام شده و من روایتهای زیادی از مشارکت مردم در جزء به جزء این جشن دارم.
این جشن حتی در کشورهای دیگر از جمله برزیل توسط مسلمانان برگزار شده است.
در ۲۰ کشور دنیا راهپیمایی و جشن غدیر را داریم که ما برای توسعه این جشن به آن کشورها هیچ کاری نکردهایم و به صورت خودجوش اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه در جشن غدیر همه مردم حضور دارند، گفت: رهبر انقلاب در خصوص جشن غدیر فرمودند که از این دست حرکات تمدنی باید بیشتر شود.
وی با اشاره به مشارکتهای مردمی، گفت: سال گذشته ۶۷۰ هزار نفر از مردم برای جشن غدیر پول واریز کردند که این نشاندهنده علاقه مردم به جشن غدیر است.
«موکب هنرمندان»، پیشنهاد حجت الاسلام سرلک به متولیان جشن غدیر
شما باید از هویت جشن غدیر دفاع کنید.
وی ادامه داد: بعضی نقدها به جشن غدیر نباید تمرکز ما را خیلی درگیر خودش کند.
مهر | دین و اندیشه، استانها | سه شنبه، 20 خرداد 1404 - 11:28
به مناسبت عید غدیر خم مراسم مدح خوانی امیرالمومنین (ع)روز پنجشنبه از ساعت ۱۷ بر سر مزار آیت الله مستجابی برگزار میشود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت عید غدیر خم مراسم مدح خوانی امیرالمومنین (ع) بر سر مزار آیت الله مستجابی برگزار میشود.
این مراسم همزمان با سالگرد و یادبود آیت الله مستجابی بر سر مزار ایشان روز پنجشنبه ۲۲ خرداد از ساعت ۱۷ برپا میشود.
مهر | دین و اندیشه، استانها | شنبه، 10 خرداد 1404 - 14:52
عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت: همانطور که دین از سیاست جدا نیست، حوزههای علمیه نیز از سیاست جدا نیستند.
خلاصه خبر
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به اینکه علمای شیعی وارث انبیا هستند و مسئولیتهای سنگینی را بر دوش میکشند، مطرح کرد: نخستین مسئولیت ما در این رابطه رصد حوادث جهان و جامعه خودمان است.
وی افزود: این حوادث بعضاً نشأت گرفته از شیطان است و جنگ ما نیز جنگ با دشمنها است نه جنگ با مردم و این جنگ بر سر حاکمیت خداوند و حاکمیت شیطان است.
وی با بیان اینکه جنگ امروز در جامعه بشری نیز جنگ فرمان است، اظهار کرد: در آفرینش کسی نمیتواند با خداوند بجنگد در نتیجه جنگ فعلی جنگ بر سر فرمان است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین رصدهای ما، رصد جریانهای فرهنگی است، مطرح کرد: امروز حوزهها باید بدانند که چه جریانی در مقابل جریان انبیا قرار دارد و هوشیار باشند و این موضوع تنها برای حوزه قم نیست بلکه تمام حوزهها باید در عرصه باشند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه مقابله با این جریان تشکیک نیازمند ابزار یقین آفرین است، اظهار کرد: هم در مقام ایده و اندیشه و هم در مقام بیان باید سخن ما شک زدا باشد.
وی با اشاره به اینکه امروز به دلایل مختلف طلبه وقت اضافه ندارد، اظهار کرد: سخت شدن شرایط زندگی، تنوع تقاضاهای موجود و … ازجمله دلایل اصلی نداشتن وقت اضافه طلاب است.
مهر | دین و اندیشه، استانها | پنجشنبه، 08 خرداد 1404 - 13:24
محمد شالویی گفت: ویژگی بارز دیگر سید جمال، تلاش بیوقفهاش در مسیر تقریب، رفع اختلاف و ایجاد وحدت میان امت اسلامی بود. او بر آن بود تا همه را حول محور توحید و اسلام گرد آورد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگداشت علامه شهید سید جمالالدین اسدآبادی، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، پنجشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۴ با حضور پرشمارِ استادان، پژوهشگران و مدیران عالیِ فرهنگی کشور در همدان برگزار شد.
در ابتدای این برنامه سیدمحمدرضا جوادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن خیرمقدم به حاضران، گزارشی از روند فعالیتهای همایش در ابعاد مختلف علمی و اجرایی بیان کرد.
زیست عارفانه سید جمال در جامعه اسلامی
محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این آئین در سخنانی درباره شخصیت سید جمالالدین اسدآبادی، به ابعاد گوناگون فکری و عملی او اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگیهای مهم و ممتاز سید جمالالدین آن است که برخلاف بسیاری از اهل علم و عرفان زمان خود، که از ورود به مسائل اجتماعی و سیاسی پرهیز میکردند، او این میدان را رها نکرد و مسئولانه در جهت اصلاح جامعه و مقابله با مفاسد وارد عمل شد.