علما و مراجع و محققین و پژوهشگران علوم اسلامی
تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 31 مرداد 1404 - 07:12
آیت الله صالحی مازندرانی معتقد بود حشر و نشر علما با مردم نباید حذف یا کمرنگ شود؛ جاذبه باید در حد اعلی و دافعه در حد ضرورت باشد و خودش نمونه تمام عیار این مهم بود به گونه ای که هر کس حتی یک بار ایشان را می دید، شیفته اخلاق و مرامش می شد.
خلاصه خبر
تسنیم: دوران کودکی تا طلبه شدن آیت الله صالحی مازندرانی چگونه گذشت؟
پس از آن حدود سال 1331 پدر عازم تهران شد و مدتی از محضر آیت الله رفیعی قزوینی بهره برد.
سال 1333 نیز به مشهد مقدس مشرف شده و سطح عالی حوزه را در این شهر در محضر آیت الله شیخ هاشم قزوینی که از اوتاد بود، پشت سر نهاد؛ به نظر بنده شاکله شخصیتی، علمی و اخلاقی پدر در جوار امام رضا(ع) و محضر این استاد پایهریزی شد هرچند که اساتید دیگری چون آیت الله تهرانی، آیت الله میلانی و….
بعد از سال 1339 و رحلت آیت الله قزوینی، پدر به قم رفته و توانست آخرین سال حیات آیت الله بروجردی را درک کند.
البته پدر پیگیر فلسفه هم بود، محضر علامه طباطبایی را درک کرد و در علوم عقلی نیز به مراتب بالا رسید تا حدی که به تعبیر آیت الله جوادی آملی، جامع منقول و معقول شد و بسیاری از بزرگان منظومه و اسفار را نزد ایشان خواندند ولی از حدود سال 64 در مباحث فقه و اصول و تدریس خارج ممهز شد و در عین حال با خط خوبی که داشت، تمام آموخته ها را به رشته تحریر درآورد؛ برای تدریس هم مقید بود از یک هفته قبل، به شاگردان جزوه دهد.
مجموعه مفتاح الاصول (دروس خارج اصول پدر) در چهار جلد نیز از دیگر آثار است که یادم نمیرود جلد اولش که سال 81 چاپ شد، دیدار با رهبری قسمتمان شد و این کتاب را به ایشان معرفی کردیم و از قلم و منقح بودن آن خیلی خوششان آمد(سابقا کتب حوزوی مصدریابی نمیشد و پاورقی نداشت از این رو مفتاحالاصول جزو اولین کتابها بود که از کتب قدما و متاخرین مصدریابی داشت و سالهاست به اذعان اساتید خارج مدرسه فیضیه و سایر مدارس، مبنای درسیشان در فقه و اصول قرار گرفته است).
از طرفی بسیار مراقبت از کلام و رفتار داشت آن هم نه فقط نسبت به شاگردان و علما بلکه با حتی نسبت به کوچکترها؛ اساتید و همدورههایشان در حوزه میگفتند یک کلمه بد که هیچ، حتی کلمه نامناسب نسبت به طلاب هم از ایشان نشنیدهایم.
در عین اینکه پر انرژی و خوش مجلس بود، از شوخی و هجو پرهیز داشت و در محضرشان اصلا زمینه غیبت فراهم نمیشد در عین خوش خلقی و متواضع بودن، حریم و ابهتی داشت.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 31 مرداد 1404 - 11:34
مشهد - همزمان با سالروز رحلت جانسوز پیامبر اعظم و شهادت امام حسن مجتبی(ع) صحن و سرای ملکپاسبان رضوی یکپارچه غرق در ماتم و عزا شد و این بارگاه میزبان میلیونها عاشق دلسوخته است.
خلاصه خبر
امروز، مشهد الرضا (ع) میزبان خیل عظیمی از دلدادگان خاندان عصمت و طهارت است.
این مراسم، تجلی وحدت و همدلی مسلمانان در غم از دست دادن بزرگترین اسوه بشریت و پیشوای دوم شیعیان است.
پیامبر (ص)؛ اسوه جامعیت و امام مجتبی (ع)؛ نماد مظلومیت و صبر
بنیانگذار حقوق بشر؛ تعالیم نبوی در باب عدالت و کرامت انسانی
امام حسن (ع)؛ نماد صبر و بصیرت سیاسی
امام حسن (ع) در شرایطی بسیار دشوار و پیچیده، تصمیم به صلح گرفتند.
ایشان با این صلح، توطئههای امویان را برملا ساختند و چهره واقعی آنها را به جهانیان نشان دادند.
ابعاد شخصیتی پیامبر (ص)؛ الگوی رحمت و رهبر آیندهنگر
در ادامه حجت السلام محمد صفایی، سخنران مذهبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) الگوی کاملی از رحمت و اخلاق بودند.
خداوند در قرآن کریم ایشان را به عنوان رحمة للعالمین معرفی میکند.
این رحمت، مرزهای جغرافیایی و دینی را درنوردیده و شامل تمام بشریت میشود.
ایشان نه تنها در سخنانشان، بلکه در تمام رفتارشان، جلوه این رحمت بودند.
هر دو بزرگوار، با دو رویکرد متفاوت (جنگ و صلح)، هدف واحدی را دنبال کردند و آن، حفظ اسلام ناب محمدی بود.
این ایام، علاوه بر یادآوری مصیبتهای اهلبیت (ع)، بستری برای بازخوانی نقش کلیدی پیامبر (ص) در تشکیل امت اسلامی و بصیرت امام حسن (ع) در حفظ آن است؛ درسهایی که امروز نیز برای وحدت و مقاومت امت اسلامی حیاتی است.
تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 29 مرداد 1404 - 19:12
نشست «دین و دانش در تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی» به همت مرکز مطالعات راهبردی خبرگزاری تسنیم و با حضور استادان حوزوی در قم برگزاری می شود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، مرکز مطالعات راهبردی خبرگزاری تسنیم در راستای بررسی نقش دین و دانش در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی، نشستی علمی با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه برگزار میکند.
کارشناسان حوزوی در این نشست، دشمنشناسی از منظر دین و دانش و تأثیر آن در هوشیاری جامعه ایرانی و نقش ابعاد دین و دانش به عنوان پایه دستاوردهای انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار میگیرد.
حوزه/ صرف، داشتن ایمان و عقیده پاک برای سعادت بشر کافی نیست بلکه باید علاوه بر ایمان, اعمال صالح نیز داشته باشد چرا که این لازمه سعادت است و در قرآن کریم نیز همیشه ایمان و عمل صالح در کنار هم آمده است.
خبرگزاری «حوزه» ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین، شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان را با شرح حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه منتشر می کند.
«اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین».
خدایا راهنمائیم كن در آن به كارهاى شایسته و اعمال نیك و برآور برایم حاجتها و آرزوهایم اى كه نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینههاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاكیزگان.
روزه دار در این روز دو حاجت از خدا می خواهد و دو صفت برای خدا می شمارد و دعا می کند.
اما از میان دو درخواستی که از خدا دارد ابتدا یک هدایت الهی برای انجام اعمال صالح در خواست می کند که دو سخن در این جمله قابل توجه است، اول اینکه:
*ایمان و اعمال صالح در کنار هم موجب سعادت می شود
صرف، داشتن ایمان و عقیده پاک برای سعادت بشر کافی نیست بلکه باید علاوه بر ایمان, اعمال صالح نیز داشته باشد چرا که این لازمه سعادت است و در قرآن کریم نیز همیشه ایمان و عمل صالح در کنار هم آمده است.
عمل صالح بهمعنای کار نیک است که در متون دینی، در کنار ایمان به خدا، شرط سعادت انسان معرفی شده است. قرآن مؤمنانی را که عمل صالح انجام میدهند بهترین مخلوقات خدا توصیف کرده است. طبق آیات قرآن، در قیامت، اهل دوزخ آرزو میکنند به دنیا برگردند تا عمل صالح انجام دهند. در قرآن نتیجه عمل صالحِ همراه با ایمان، حیات طیبه است. قرآن تمام انسانها، بهجز مؤمنانی که عمل صالح انجام میدهند را در زیان میبیند.
.شناسنامه عملی انسان
امام امیر مؤمنان علی علیه السلام :
لا یُعْرَفُ الرَّجُلُ إلاّ بِعَمَلِهِ، کَما لا یُعْرَفُ الْغَریبُ مِنَ الشَّجَرِ اِلاّ عِنْدَ حُضُور الثَّمَرِ؛
هیچ کس جز با عملش شناخته نمی شود، مثل درخت ناشناخته که جز با رسیدنِ میوه اش نمی توان آن را شناخت (عمل، میوه درخت وجودی انسان است).
. غررالحکم، حدیث 9694.
https://fanoos.kowsarblog.ir/
پيامبر صلىاللهعليهوآله:
۰.يا عَلىُّ وَ لِلصّالِحِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: يُصْلِحُ ما بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللّهِ تَعالى بِالْعَمَلِ الصّالِحِ وَ يُصْلِحُ دينَهُ بِالْعِلْمِ وَ يَرْضى لِلنّاسِ ما يَرْضى لِنَفْسِهِ؛۱
۰.اى على! انسان صالح سه نشانه دارد: با عمل صالح، ميان خود و خداوند را اصلاح مىكند، با علم، دينش را اصلاح مىنمايد و براى مردم، همانى را مىپسندد كه براى خود مىپسندد.
- منبع
۱ - جایگاه دینی
[ویرایش]
نشانه عنایت کتاب آسمانی ما به این موضوع بسیار روشن است زیرا تنها «عمل صالح» هشتاد و هفت بار به صورتهای گوناگون مانند «العمل الصالح» «عمل صالحا» و «عملوا الصالحات» و «یعملون الصالحات» و نظایر اینها وارد شده است و این خود میرساند که عنایت اسلام به مساله «عمل صالح» کمتر از عنایت آن بر «ایمان» نیست.
زیرا عمل صالح، نه تنها نشانه وجود ایمان در دلها و مایه تجلی و درخشش آن در قلمرو زندگی است، و ایمان بدون «عمل» و انجام مسئولیت، بسان درخت بی بر است که فقط به درد سوختن میخورد نه برای تربیت و پرورش.
آری نه تنها چنین است، بلکه عمل صالح نسبت به ایمان، به منزله تنه و شاخه، به ریشه آن است، که هر یک در دیگری اثر متقابل دارد و وجود هر یک مایه تکامل دیگری است و آسیب پذیری یکی موجب آسایش پذیری دیگری نیز هست. برخی از مباحثی که پیرامون عمل صالح از منظر قرآن قابل طرح است در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد.
۲ - مفهوم عمل صالح
[ویرایش]
عمل صالح مفهوم واضح و روشنی دارد که چندان نیاز به توضیح ندارد و ما در زبان فارسی به آن «عمل نیک» میگوئیم و قرآن در مواردی آن را در مقابل «عمل سوء» قرار داده و از این طریق تفسیر آن را به «عمل نیک» تایید کرده مثلا در سوره «فصلت » آیه ۴۹ و سوره «جاثیه » آیه ۱۵ چنین میفرماید:
«هر کس کار نیک انجام دهد به سود خود و هر کس کار بد انجام دهد به زیان خود، انجام داده است.»
نه تنها در این دو آیه، عمل صالح در برابر «عمل سوء» قرار گرفته، بلکه در سورههای نساء آیههای ۱۲۳-۱۲۴ و انعام آیه ۵۴ و جاثیه آیه ۲۱، چنین تقابلی مطرح شده است و برای انسان جای شک باقی نمیماند که عمل صالح همان عمل نیک است که ضد «عمل بد» میباشد.
در قرآن و احادیث، عمل صالح به معنای هر کار نیک و پسندیدهای است که با نیت خالص و در جهت رضای خداوند انجام شود. این اعمال میتوانند شامل عبادت، اخلاق نیک، کمک به دیگران و هر کار خیری باشند که به صلاح انسان و جامعه منجر شود.
مفهوم عمل صالح در قرآن:
-
تأکید بر پاداش:
قرآن کریم به طور مکرر بر پاداش اعمال صالح تأکید دارد و مؤمنان را به انجام این اعمال تشویق میکند. آیات متعددی در قرآن به این موضوع اشاره دارند که "هر کس کار نیک انجام دهد، به سود خود اوست".
-
تقابل با عمل سیئه:
عمل صالح در قرآن در مقابل عمل سیئه (کار بد) قرار میگیرد و نشان میدهد که انسان با انجام کارهای نیک، از آثار منفی گناهان دوری میکند.
-
مصادیق عمل صالح:
قرآن کریم مصادیق متعددی از عمل صالح را بیان کرده است، از جمله نماز، زکات، روزه، حج، نیکی به والدین، احسان به دیگران، و تلاش در راه خدا.
امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :
از امام صادق (علیه السلام) سؤال شد: گرامیترین مردمان نزد خدا کیست؟ فرمود: کسی که چون نعمتی به او داده شود، شکر کند و هرگاه گرفتار شود، صبر ورزد.
لَمّا سُئِلَ عَنْ أکْرَمِ الخَلْقِ عَلَی اللهِ ـ: مَن إذا اُعْطِیَ شَکَرَ، وَإذا ابْتُلِیَ صَبَرَ.
Imam Sādiq (p.b.u.h.) in reply to the question "who is the most beloved person?" said: The one who gives thanks to Allah for every blessing given to him and be patient with calamity.
میزان الحکمه، حدیث 9575
https://janat1.ir/hadith/?SN=2693
امام جواد عليه السلام می فرمایند :