علما و مراجع و محققین و پژوهشگران علوم اسلامی
تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 11 اردیبهشت 1404 - 10:30
در آموزه های دینی، فقر خطرناک ترین پدیده اجتماعی دانسته شده تا آنجا که امام علی (ع) گسترش فقر را مسبب بزهکاری و کردارهای نادرست و فسادانگیز می دانند.
خلاصه خبر
فقر؛ بیماری خطرناک اجتماعی
مذمت فقر و نکوهش اظهار آن
رسول خدا (ص) در باب نکوهش فقر میفرماید: «لَوْلا رَحْمَةُ ربّی عَلی فُقَراءِ أمَّتی کادَ الْفَقْرُ أن یَکُونَ کُفْراً»؛ اگر رحمت خداوند بر فقرای امّت من نبود هر آینه فقر، آنها را به کفر میکشاند (3).
رسول خدا (ص) همچنین در بیان شدّت ناگوار بودن پدیده ی فقر چنین میفرماید: «الْفَقْرُ اشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»؛ فقر بدتر از قتل است (4).
رسول خدا (ص) علاوه بر مذمت فقر و نکوهش آن، نسبت به اظهار فقر هشدار میدهد و میفرماید: «مَن تفاقر افتقر»؛ کسی که خود را به درویشی زند نیازمند گردد(7).
این در حالی است که قرآن کریم مارا به سخن گفتن درباره نعمتها توصیه میکند و میفرماید: «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ»(8)؛ نعمتهاى خداوند را به یاد آور و آنها را آشکار کن [و به مردم بازگو کن]؛ و طبق رویات و متون دینی بازگو کردن نعمت، نوعی سپاسگزارى محسوب میشود و پوشاندن آن کفران نعمت میباشد (9).
پیامبر اکرم (ص) در این زمینه میفرماید: «انَّ اللَّهَ یُحِبُّ إذا أنْعَمَ علی عَبْدٍ أنْ یَری أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَیْهِ، وَیُبغِضُ البُؤْسَ وَ التَّبَؤُّسَ»؛ هنگامی که خدا به بندهای نعمت داد دوست دارد اثر نعمتش را در او ببیند و در رنج زندگی کردن بندهاش را دوست ندارد (12)، بؤس و تبؤّس معنایش همین است که تفاقر کند.
امیرمؤمنان علی علیه السلام در این رابطه میفرماید: «أُنْظُرْ إِلى مَنْ هُوَ دُونَکَ وَ لاتَنْظُرْ إِلى مَنْ هُوَ فَوْقَکَ»؛ به پایین دست خود نگاه کن، نه به بالا دست خود (13).
فقر؛ ممدوح یا مذموم؟
روزی به امام حسن مجتبى(ع) درباره نگاه اباذر به فقر گفته شد که اباذر مى گفت: «الفَقْرُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنَ الغِنى وَالسُقْمُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنَ الصِحَّةِ»؛ فقر و تنگدستى را از بى نیازى، و بیمارى را از تندرستى و سلامتى بیشتر دوست دارم.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 06 اردیبهشت 1404 - 10:59
نشست کاربردی سازی گزارههای فقهی، چیستی، فرایند و الزامات به همت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میشود
خلاصه خبر
این نشست از سوی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر و با همکاری میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.
در این نشست حجت الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام محمدرضا فلاح تفتی عضو شورای علمی گروه مبادی فقه معاصر پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به عنوان ناقد با حضور حجت الاسلام علی شریفی دبیر پژوهشگاه فقه و سیاست و حکومت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر سخنرانی خواهند کرد.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 07 اردیبهشت 1404 - 12:52
کتاب«ضمانت از دین آینده» توسط حجت الاسلام محمد صالحی مازندرانی در گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق تهیه و منتشر شد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، به همت پژوهشکده فقه و حقوق و اداره نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب «ضمانت از دین آینده» منتشر شد.
ولی از آنجایی که این اختلاف در فقه حل نشده، مفاد قانون مدنی در هالهای از ابهام است، و نصوص شرعی هم ساکت است.
در پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال هستیم: ضمانت از دین آینده (محتمل) در فقه و حقوق اسلامی از چه وضعیت حقوقی برخوردار است؟
مهر | دین و اندیشه، دانش و فناوری | یکشنبه، 07 اردیبهشت 1404 - 12:58
حجت الاسلام حمید شهریاری گفت:هوش مصنوعی میتواند بهعنوان ابزاری برای تقویت صلح و امنیت جهانی عمل کند، اما در عین حال، استفاده نادرست از آن میتواند تهدیداتی جدی برای ثبات جهانی ایجاد کند.
خلاصه خبر
امروز دیگر هوش مصنوعی یک فرضیه نیست بلکه یک همراه و همدم برای انسان در تمام لحظات زندگی است.
ما باید چارچوبی برای کاربرد هوش مصنوعی طراحی کنیم تا به این دو هدف دست یابیم.
استفاده نظامی از هوش مصنوعی، مانند تسلیحات خودمختار، نگرانیهایی درباره تشدید درگیریها و افزایش رقابت تسلیحاتی ایجاد کرده است.
برای جلوگیری از این تهدیدات، لازم است چارچوبهای قانونی بینالمللی برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی تدوین شود.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هوش مصنوعی میتواند ابزارهایی برای پیشبینی درگیریها، تحلیل دادههای اقلیمی مرتبط با منازعات و مقابله با نفرتپراکنی فراهم آورد و با استفاده از هوش مصنوعی الگوهای پیشبینی درگیریها را ترسیم کرد.
مسئولیتپذیری در سیستمهای هوش مصنوعی باید بهصورت انسانی باقی بماند.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 07 اردیبهشت 1404 - 12:58
نشست علمی «آینده دین و معنویت در چشم انداز تراز انسانی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی «آینده دین و معنویت در چشم انداز تراز انسانی» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی و پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 04 اردیبهشت 1404 - 19:40
خلاصه خبر
وی به دسیسههای امویان برای انحراف امت از مسیر صحیح اشاره کرد و گفت: بنی امیه تلاش کردند هر چه که دینی و اسلامی بود را خدشهدار کنند و اسلام را از حقیقت خود تهی نمایند.
همچنین توسط برخی از اشخاص که قابلیت انحراف را داشتند، انحرافاتی مثل «ارزش دانستن رهبانیت» و افکاری مانند «جدایی دین از سیاست» در دین ایجاد شد.
مدیرعامل بنیاد بینالمللی عاشوراء به مناظرات امام باقر (ع) و امام صادق (ع) با افرادی مثل «سفیان ثوری» و «ابن اَبیالعَوجاء» اشاره کرد و کفت: آن امامان با علمای مورد ترویج حکومت نیز مناظراتی داشتند تا با این انحرافات مقابله کنند و مردم بفهمند که حقیقت در کجا قرار دارد.
در مقابل، قدرتهایی که به دنبال ایجاد آن انحرافات بودند، گرفتاریهای مختلفی برای ایشان ایجاد کردند.
پیامبر اسلام (ص):
1- اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛
خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص610
پیامبر اسلام (ص):
2- خیارکم من تعلم قرآن و عـلمه
بهترین شما کسیست که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد.
نهج الفصاحه ص473 ،ح1524 - وسایل الشیعه ج6 ، ص167 ، ح7641
پیامبر اسلام (ص):
3- يا بُنَىَّ لاتَغفُل عَن قِراءَةِ القُرآنِ- إذا أصبحت، و إذا أمسيت- فَاِنَّ القُرآنَ يُحيِى القَلبَ المیت وَ يَنهى عَنِ الفَحشاءِ و َالمُنكَرِ ؛
فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل مرده را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى باز مى دارد.
البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ،ص19
مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 29 فروردین 1404 - 09:12
کتاب «آیت الله» با موضوع زندگی آیت الله سیدابوالقاسم خویی، نوشته زهره نجفزاده توسط انتشارات کتاب جمکران، منتشر شد.
خلاصه خبر
این کتاب که مروری بر احوال و روزگار آیت الله سید ابوالقاسم خویی است، زندگی این عالم بزرگ را از کودکی روایت میکند تا روزهای در عراق زیستن و فصل اجتهاد و تربیت شاگرد در زندگی این عالم بزرگ.
شمار شاگردان آیتالله خویی به قدری زیاد بوده که حتی کتاب هم نمیتواند تخمین درستی بزند ولی آیت الله سیستانی و آیت الله سید محمد باقر صدر از برجستهترین شاگردان این عالم وارسته و پرنبوغ هستند.
و آنقدر با آیت الله در این سفر پیوسته ماند تا کتاب برسد به فصل شاگردان و از رابطه عمیق آیت الله خویی و سید محمد باقر صدر پرده بردارد.
«و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جائهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم» (آل عمران/ 105)
و مانند آنان که پراکنده شدند و پس از آمدن دلیل های روشن الهی، اختلاف کردند، نباشید «زیرا» برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود.
1. فرمان وحدت:
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: إسمعوا و أطیعوا لمن ولاه الله الأمر، فإنه نظام الإسلام (امالی مفید، جلد 1 ص 14 مجلس 2 حدیث 2)
از حاکمان الهی اطاعت کنید و گوش به فرمان باشید زیرا اطاعت از رهبری مایه «وحدت امت اسلام» است.
2. پیوندهای اجتماعی:
امام علی (ع) در وصیت به حسنین (ع) می فرمایند: .. و علیکم بالتواصل و التباذل و ایاکم و التدابر و التقاطع (نهج البلاغه، نامه 47)
.. و بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دوری گزیدن از جدائی و پشت کردن به یکدیگر.
١ـ «پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
اِنَّ أَفضَلَ الصّدَقَةِ اِصلاحُ ذاتِ البَینِ.
اصلاح و سازش میان مسلمانان برای انسان بالاترین صدقه و احسان به شمار میآید. (مواعظ عددیّه، ص ١٩)
٢ـ «مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
اصلاحٌ ذاتِ البَینِ اَفضَلُ مِن عامَّةِ الصَّلاةِ و الصّیامِ.
اصلاح و سازش دادن میان مسلمانان از تمام نمازها و روزههای (مستحبی) بالاتر است. (نهجالبلاغه، نامة ٤٧)