علما و مراجع و محققین و پژوهشگران علوم اسلامی
برنامه سخنرانی صبح جمعه استاد انصاریان اعلام شد
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 29 آبان 1404 - 12:00
حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در حسینیه آیت الله علوی تهرانی سخنرانی می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در حسینیه مرحوم آیت الله علوی تهرانی سخنرانی میکند.
زمان این برنامه جمعه ۳۰ آبان ماه رأس ساعت ۹ صبح است.
این برنامه در تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان فاطمی غربی، خیابان اعتمادزاده برگزار خواهد شد.
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 29 آبان 1404 - 12:12
استاد جاودان با بیان اینکه شرک تنها در پرستش بتها خلاصه نمیشود، گفت: گاه انسان با تکیه بر اسباب ظاهری و غفلت از منبع حقیقی اثر، دچار شرک پنهان میشود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله جاودان استاد اخلاق در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد گفت: قرآن کریم در آیه ۴۸ سوره نساء بهصراحت بیان میدارد که خداوند همه گناهان بندگان را میبخشد، جز کسانی که اهل شرک و بتپرستی بودند؛ پروردگار هرچه غیر از آن باشد، برای هر کس که بخواهد و شرایط آمرزش را داشته باشد، میآمرزد.
وی با بیان اینکه شرکورزی، افترا و گناهی عظیم است ابراز کرد: کسی که برای خدا شریک قائل شود، در گمراهی بسیار دور فرو میرود.
شرک تنها در پرستش بتها خلاصه نمیشود.
این شرک خفی البته با توبه حقیقی و بازگشت به درگاه الهی آمرزیده میشود، به شرط آنکه انسان پشیمان شده، عذرخواهی کند و به پروردگار خویش بازگردد.
در حالی که سنگ و بت پرستی نحص بود.
مشرکان بتها را شریک خدا میدانستند برای همین هنگام جنگ برای آن بتها نذر میکردند و درخواست نصرت و پیروزی میکردند.
این استاد اخلاق در پایان گفت: دو ایمان درجه اول وجود دارد یکی اینکه آدمی قبول داشته باشد که خدا یکی است و غیر از او کسی نیست و دوم رب و قانون گذار عالم است که برای عالم خلقت قانون وضع کرده است.
انسانی که خدا را قبول دارد و دستورات الهی را انجام میدهند دارای روح الایمان هستند.
مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 28 آبان 1404 - 14:46
محمد فاضلی، متولد ۱۳۱۷ در درگاه سلیمان سقز، از دامان سنت علمی کردستان برخاست و با پشتکار، دانش و تواضع، تا مرتبه استادی بلندپایه ادبیات عرب در دانشگاههای کشور رسید.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر، یادداشت مهمان- علی کمیلی: فضل و وقار و جدیت و مهربانی و دین و دانش را یکجا در خود جمع داشت؛ استاد محمد فاضلی، استاد استادان کشور در عربیت و نقد ادبی، اسمی با مسما داشت، محمد یعنی ستوده بود و فاضلی یعنی اهل دانش و فضل.
تحصیل را از محضر پدر دانشمندش، ماموستا احمد درگاه سلیمانی که نمونه فضل و دانش و تقوا بود آغاز کرد و در ادامه در خدمت بزرگان منطقه چون شهید ماموستا کامل نقشبندی، ماموستا شیخ عزالدین حسینی و ماموستا عبدالهادی افخم زاده و علامه عبدالله احمدیان زانوی شاگردی بر زمین زد.
از استادان برجستهاش در دانشگاه، ماموستا محمد شیخالاسلام سنندجی، ابوالقاسم گرجی، مجتبی مینوی و بدیع الزمان کردستانی و امیرحسین یزدگردی بودند.
بعدها بواسطه حضور پانزده سالهاش در دانشگاههای تربیت مدرس، علامه طباطبایی و الزهرا در مقطع دکتری، غالب استادان کنونی دانشگاههای کشور، شاگرد این دانشمند کردستانی شدند.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 28 آبان 1404 - 14:23
مواجهه سنت فکری ما با غرب تمدنی، از حکیم فارابی (ره) تا علامه طباطبایی (ره) موضوع نشستی است که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میشود.
خلاصه خبر
در این نشست تخصصی، مسعود اسماعیلی در موضوع تطور هویت علم اجتماعی اسلامی، از فارابی تا علامه طباطبایی، حسین رمضانی در موضوع ایده و نظریه پیشرفت و توسعه نظر و عمل در اندیشه علامه طباطبایی، مهدی جمشیدی در موضوع علامه طباطبایی و ماهیت تجدد غربی، محمد وحید سهیلی در موضوع مواجهه تمدنی با غرب، فراسوی چپ و راست و مهدی صدفی در موضوع علامه طباطبایی؛ تقابل رئالیسم و ایدئالیسم در مواجهه بنیادینِ ما با فرهنگ غرب به دبیری مهدی مظفری نیا سخنرانی میکنند.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 25 آبان 1404 - 15:18
نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی نشان میدهد چگونه میتوان از مبانی متافیزیکی و فلسفی محض، به تحلیل عینی پدیدههای اجتماعی و سیاسی پرداخت.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر، یادداشت مهمان_احمد رضا یزدانی مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: علامه سید محمدحسین طباطبایی از نوادر و برجستهترین چهرههای حکمت و فلسفه اسلامی در دوران معاصر به شمار میآید.
وضعیت علمی و جایگاه علمی و فلسفی وی، چنان است که استاد شهید مرتضی مطهری در مقدمه کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، از عمق و گستردگی مطالعات علامه طباطبایی در منابع اصیل فلسفی، از متون فارابی و ابنسینا تا ملاصدرای شیرازی، تأکید میورزد.
پژوهشگر برجسته معاصر دکتر سید حسین نصر، هنگام واکاوی حکمت متعالیه و نسخههای خطی متعدد آثار ملاصدرا، به بررسیهای نسخهشناختی علامه طباطبایی استناد جسته است.
این موارد، گواهی بارز بر احاطه کمنظیر علامه طباطبایی بر سنت فلسفه اسلامی و آگاهی عمیق از فلسفه سیاسی اسلام است.
علامه طباطبایی اهل تفکر و اندیشیدن بود و گاه ساعتها در یک مطلب به تأمل میپرداخت.
علامه طباطبایی در مقدمه المیزان به موضوعات هفت رساله یاد شده اشاره دارد.
نظریه ادراکات اعتباری؛ ابتکاری در فلسفه اسلامی
از برجستهترین و اثرگذارترین نوآوریهای علامه طباطبایی، ارائه «نظریه ادراکات اعتباری» است.
نوآوری علامه طباطبایی، ارائه یک چهارچوب تحلیلی منسجم، جامع و بیسابقه فلسفی با بهره گیری از مفاهیم یاد شده درباره ادراکات اعتباری است.
فلسفه سیاسی برآمده از اندیشه علامه طباطبایی، بهویژه از رهگذر نظریه ادراکات اعتباری، دریافتی عمیق و تحلیلی از شرایط حاکم بر جهان سیاست، اجتماع و روابط بینالملل ارائه میدهد.
مفسر شگفتیساز
مهر | فرهنگی و هنری، چندرسانهای | شنبه، 24 آبان 1404 - 18:12
سید محمدحسین طباطبایی مفسر، فیلسوف، اصولی، فقیه و عارف است که از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن چهاردهم شمسی به شمار میآید.
سید محمدحسین طباطبایی مفسر، فیلسوف، اصولی، فقیه و عارف است که از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن چهاردهم شمسی به شمار میآید.
طراح: سعید همتی
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 24 آبان 1404 - 13:29
در قیامت بسیاری آرزو میکنند کاش برخوردارتر نبودند تا گرفتار حساب و بازخواست نمیشدند.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، مرحوم آیتالله احمد مجتهدی تهرانی از برجستهترین استادان اخلاق حوزه علمیه تهران بود که عمر خویش را وقف آموزش، تهذیب و تربیت اخلاقی طلاب و مردم کرد.
مدرسه علمیه مجتهدی به همت او به مرکزی فعال در آموزش و اخلاق بدل شد و درسهای اخلاق صبح جمعهاش همواره با استقبال مردم و طلاب همراه بود.
در سخنانش همواره بر محبت، توکل، پرهیز از گناه و رعایت حقالناس تأکید داشت و عالمان دین را به رفتار مؤمنانه و دوری از ریا دعوت میکرد.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 24 آبان 1404 - 10:40
کنفرانس بینالمللی «آینده جهان و مسائل نوین فلسفی» با هدف بررسی چالشهای بنیادین پیش روی بشریت و تأثیر آنها بر زایش مسائل نوین فلسفی، به صورت آنلاین در تبریز و وین برگزار میشود.
خلاصه خبر
مزیت این رویداد، سخنرانیهای اختصاصی و گفتوگوی مستقیم با این جمع کمنظیر از متفکران پیشرو در ایران و اقصی نقاط جهان است که موضوعات مختلفی را بهصورت عمیق و با تأکید بر نحوه مواجهه فلسفه با آنها مورد بررسی قرار خواهند داد.
این رویداد فرصتی بینظیر برای گفتوگوی مستقیم با متفکران پیشرو درباره آینده جهان و شکلدهی به آینده فلسفه است.
ضمناً مقالات برگزیده این کنفرانس بهصورت ویژهنامه در مجله دو زبانه پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز که از مجلات ممتاز و بینالمللی فلسفه در ایران است، منتشر خواهد شد.
از اهتمام ویژه دانشگاه تبریز که از گذشته یکی از کانونهای اصلی فلسفه در ایران بوده است، صمیمانه قدردانی میکنیم.
حضور همزمان این جمع ارزشمند از فیلسوفان ومحققان برجسته ایران و جهان، نه تنها این کنفرانس را در روز جهانی فلسفه به یکی از مهمترین رویدادهای فلسفی سال ۲۰۲۵ تبدیل کرده است بلکه ایران را در مرز گفتگوهای جهانی فلسفه قرار داده و جریان فلسفه را با طرح مسائل حیاتی جدید زندهتر میکند.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 آبان 1404 - 09:24
انصاریان تسبیح و استغفار را کلید نجات فرد و جامعه دانست و منبع مشکلات را گناه و بخل عنوان کرد.
خلاصه خبر
وی افزود: در آیه نخست، خداوند متعال به مسئله مشکلدار شدنِ انسان مالدار اشاره میکند و در آیه بعد، ارزیابی غلط ثروتمند از پروردگار را بیان میفرماید.
ببینید ما در هر رکعت نماز، یک رکوع داریم و در هر رکوع یا یکبار یا سهبار میگوئیم سبحان ربی العظیم و بحمده.
در هر سجده نیز این ذکر را داریم سبحان ربی الاعلی و بحمده.
وی در ادامه بیان داشت: پس پرکاربردترین واژه در تمام نماز ما سبحان الله است.
اما اگر بدانیم سبحان یعنی پروردگار در ذات و صفات و افعال خود از هر عیب و نقصی پاک است، آنگاه حقیقت نماز را درک کردهایم.
اگر خداوند از هر عیب و نقصی منزه است، پس منشأ مشکلات ما کیست؟
پروردگار مشکلساز نیست پس هر مشکلی که داریم، از خود ماست.
وقتی میگوئیم سبحان ربی العظیم، یعنی پروردگار من از هر عیبی پاک است.
خداوند فرمود: همانگونه که یونس را نجات دادم، مؤمنان را نیز نجات میدهم، اگر آنان نیز عیب خویش را برطرف کنند.
اگر انسانها خودشان را دگرگون کنند، خداوند نیز حال آنان را دگرگون میکند.
حضرت فرمود: استغفار کن.
فرمود: استغفار کن.
باز فرمود: استغفار کن.
فرمود: حضرت نوح در قرآن فرمود: استغفروا ربکم یرسل السماء علیکم مدرارا و یمددکم بأموال و بنین و یجعل لکم أنهارا.
این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: خداوند در جای دیگر فرمود وای بر هر طعنهزن و عیبجو.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 20 آبان 1404 - 10:18
کتاب «الهیات فلسفی» اثر محمد محمدرضایی با مقدمه مرجع عالیقدر آیتالله العظمی جعفر سبحانی در ۴۵۶ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ چهارم رسید.
خلاصه خبر
بخش دوم اثر حاضر به «مبانی قرائت گوناگون از قرآن» اختصاص یافته که در فصل اول، مبانی قرائتها (مراتب طولی و عرضی فهم قرآن، مبنای هرمنوتیکی فهم قرآن، مبنای زبانی قرائتهای گوناگون از قرآن، مبنای تجربی قرائت گوناگون از قرآن، و مبنای تکامل معرفت دینی قرائتهای مختلف) و در فصل دوم نیز روش صحیح تفسیر و فهم قرآن تشریح شده است.
وجود خدا عنوان چهارمین بخش از کتاب حاضر است که در نه فصل به برهان امکان و وجوب، برهان صدیقین و وجودی، برهان تجربه دینی، برهان اخلاقی، برهان حرکت، برهان نظم، برهان معجزه، برهان اجماع عام و مقایسه آن با برهان فطرت، و برهان جهانشناختی برای اثبات وجود خدا از دیدگاه امام خمینی (ره) میپردازد.