به منظرگاه مدیریتی عفاف و حجاب خوش آمدید.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 01 آذر 1404 - 10:28
مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب گفت: هماهنگی میان دستگاه قضایی، انتظامی و فراجا ضروری است، چراکه دشمن در حوزه برهنگی و ولنگاری فعالیت سازماندهیشده دارد.
خلاصه خبر
طهورا نوروزی مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب، در گفتوگو با خبرنگار مهر، گفت: سخنان اخیر رئیس قوه قضاییه درباره ناهنجاریهای اجتماعی نشان میدهد که حوزه قضایی بخشی از ناهنجاریهای اجتماعی را که بهطور آشکار در جامعه دیده میشود، مورد توجه ویژه در رسیدگیهای قضایی قرار داده است.
وی ادامه داد: آنچه مطرح شده فراتر از بحث پوشش و حجاب است و به ناهنجاریهایی مربوط میشود که در ملأعام رخ میدهد و موجب رنجش خاطر مردم و شکلگیری مطالبات اجتماعی شده است.
مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب گفت: عموم مردم مطالبهگر آن هستند که نهادهای اطلاعاتی باید جریانهای سازمانیافته را شناسایی کنند، زیرا برخی افراد با نیت مجرمانه اقدام به این اعمال هنجارشکن میکنند.
سعدی
دوست دارم که بپوشی رخ همچون قمرت
تا چو خورشید نبینند به هر بام و برت
رضا اسماعیلی
دنیا به تتن تتن تتن افتاده
یعنی به سراشیبی تن افتاده
در کوچه ابتذال دنیا شیطان
با وسوسه در کمین زن افتاده
***
چادر نه ، تجلی «خدا – پیوندی»ست
تنپوش وقار و عزت و فرمندیست
شکرانه عصمت و زکات حسن است
از بندگی خدا، رضایتمندی ست
***
چادر نه، حریری از بهشت است، آری
آیینه نور و سوره بیداری
فصلی ز فروغ آفتاب زهراست
این چادر روشنی که بر سر داری
***
تو قلب زمین و قبله دلهایی
همزاد فرشتهای، خدا سیمایی
تنپوش سپید نور را بر تن کن
ای گوهر عشق! در صدف زیبایی
***
در عشق، تو اقتدا به زهرا کردی
صد پنجره نور، بر جهان وا کردی
آرامش و رستگاری دنیا را
در خیمه چادرت مهیا کردی
***
فارغ شو ز عشوههای تن تن تن تن
از نور بپوش؛ جامه و پیراهن
از مرز تنانگی گذر کن با عشق
آداب فرشتگی بیاموز، ای زن!
حمیدرضا برقعی
چادرش دست نوازش به سر دشت کشید
دشت هم از نفس چادر او گل می چید
اسماعیل دهقان
شعر زیر در دوره پهلوی و در دفاع از حجاب سروده شده است:
اگر رقیب،دل خود زغصه آب کند
محال آنکه توان رفع از حجاب کند
بگو به مدعی ، هرگز به ادعا نرسی
بسوز! عاقبت این غم تورا کباب کند
هزار مثل تو کردند این خیال،ولی
نشد میسر ایشان که فتح باب کنند
بمرد و حسرت این درد را به گور ببرد
امیدآنکه نصیب تو را تراب کند
هرآن که کوشش رفع حجاب بنماید
خدای ،خانه عمر ورا خراب کند
به اصل،منکر ودر فرع،گفت وگو کردن
به مثل اوست گل اندود،آفتاب کند
تورا که نیست جوی از حقایق اسلام
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ثَلاثَةٌ كُلُّهُم حَقٌّ عَلى اللّه ِ عَونُهُ :
الغازي في سَبيلِ اللّه ِ و المُكاتِبُ الّذي يُريدُ الأداءَ و النّاكِحُ الّذي يُريدُ التَّعَفُّفَ .
سه نفرند كه خداوند حتما كمكشان مى كند :
جنگاورِ در راه خدا و بنده مكاتَبى كه بخواهد بهاى آزادى خود را بپردازد و كسى كه به قصد عفّت ورزى از گناه ازدواج كند.
( سنن ابن ماجة : ۲/۸۴۱/۲۵۱۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ يُحِبُّ عَبدَهُ المُؤمِنَ الفَقيرَ المُتَعفِّفَ أبا العِيالِ .
خداوند، بنده مؤمنِ تهيدستِ عفيفِ عيالوارِ خود را دوست دارد.
( سنن ابن ماجة : ۲/۸۳۸/۴۱۲۱ )
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 20 آبان 1404 - 13:52
کتاب «دیالکتیک امر جنسی و سبک پوشش در ایران معاصر از فرهنگ عمومی تا سپهر سیاست گذاری» با نگاهی به
خلاصه خبر
سردمداران پدیده پاییز ۱۴۰۱ با شعار «زن، زندگی، آزادی» و با دستاویز مطالبه و بازپسگیری حقوق زنان، با نماد «کشف حجاب» در اعتراض به ادعای حجاب اجباری توسط نظام اسلامی وارد میدان کنشگری شدند.
کتاب حاضر حاصل پژوهشی نظاممند با بنیان نظری، توسط قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (ع) تألیف و منتشر شده است.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 18 آبان 1404 - 15:06
شیخ حسین انصاریان گفت: حجاب فرمانی الهی برای صیانت از زن و آرامش خانواده است؛ بیتوجهی به این اصل، زمینهساز فروپاشی اخلاق و افزایش طلاق در کشور شده است.
خلاصه خبر
پروردگار متعال میخواهد بندگانش هم دنیایی آباد و متعادل و هم آخرتی روشن و سرافراز داشته باشند.
انصاریان با استناد به روایتی از پیامبر اکرم گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی میفرمایند لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ الدُّنیا لِلآخِرَةِ، و لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ الآخِرَةَ لِلدُّنیا یعنی از ما نیست کسی که دنیا را بهخاطر آخرت ترک کند، و از ما نیست کسی که آخرت را فدای دنیا سازد.
یکی از آنان گفت: از این پس تمام روزهای عمرم را روزه میگیرم تا به خدا نزدیکتر شوم.
وقتی مردم جمع شدند، پیامبر اکرم (ص) بیآنکه نامی از سه نفر بیاورد، بر منبر رفت و فرمود: روزهداری دائم قانون دین من نیست؛ بیداری بیوقفه شب قانون دین خدا نیست؛ و سرکوب غریزه حلال، از دین خدا نیست.
این استاد حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: حضرت سپس فرمود: چه کسی به شما گفته است که پاکی در رنج و محرومیت است؟
چه کسی به شما اجازه داده زینتها و لذتهای پاکی را که خداوند برای بندگانش آفریده بر خود حرام کنید؟
ما کان لمؤمنٍ و لا مؤمنةٍ اذا قضی الله و رسوله امراً أن یکون لهم الخیرة من امرهم.
انصاریان ادامه داد: یعنی هیچ مرد و زن باایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و رسولش فرمانی صادر کردند، برای خود در برابر آن اختیاری قائل شود
شیخ حسین انصاریان با بیان اینکه در سراسر قرآن دو صفت حلال و حرام برای ثروت ذکر شده است ابراز کرد: زحمت کشیدن برای کسب ثروت حلال عبادت محسوب میشود.
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 08 آبان 1404 - 10:00
مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: زمانی که در شیراز، نقش رستم و آثار باستانی آنجا را مشاهده کردم، متوجه شدم تمامی نقشها بر روی سنگنگارهها نوعی پوشش را نمایش میدهند.
خلاصه خبر
ساسان ضیایی مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در گفتوگو با خبرنگار مهر، گفت: موضوع حجاب تنها یک مسئله فرهنگی نیست، هرچند که در حال حاضر نگاهها بیشتر به این جنبه معطوف شده است.
وی ادامه داد: این موضوع تنها به جنبه فرهنگی ختم نمیشود و اقتصاد نیز در آن نقش مهمی ایفا میکند.
ضیایی خاطرنشان کرد: حجاب موضوعی است که نیاز به بررسی چندجانبه دارد.
بخشی از آن جنبه فرهنگی دارد که ما بهعنوان سیاستگذاران در عرصه فرهنگ و فرهنگ عمومی همواره آن را مورد توجه قرار دادهایم و از منظر این مسئله غافل نماندهایم.
مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 09 آبان 1404 - 09:52
اصفهان - مفهوم حجاب از دیرباز در فرهنگ ایرانی نه تنها یک امر دینی بلکه نشانهای از وقار، خرد و هویت زن ایرانی بوده است. این را می توان در اشعار شاهنامه و دیگر شاعران نامدار دید.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر، گروه استانها - مرجان سیف الدین: فردوسی، شاعر بزرگ ایران، در شاهنامه بر اهمیت پوشش به عنوان نماد منزلت و عفت زن ایرانی تاکید میکند.
پس از اسلام مفهوم حجاب علاوه بر تقویت معنای دینی، همچنان حامل ابعاد فرهنگی و اجتماعی بود و به عنوان معیار پاکدامنی و شخصیت زن ایرانی مطرح شد.
زن در ادبیات کهن نماد حیا و عفت
حجاب، معیار پاکدامنی و هویت زن ایرانی
در داستانهای سعدی و غزلیات حافظ نیز حجاب در معنای پردههای دل بهکار رفته، بنابراین مفهوم حجاب در ادبیات فارسی، از نماد جسمی تا معانی عرفانی و اجتماعی، همواره تجلیگر ارزشهای اخلاقی و فرهنگی تلقی شدهاست.
ملیحه مرتضوی، دیگر کارشناس ادبیات فارسی میگوید: ارزش حجاب در ادبیات غنی ایران نماد فرهنگی زن ایرانی بوده است.
مرتضوی درباره حجاب به اشعار شاعران بزرگی اشارهای کرد:
وی در ادامه افزود: حجاب فرهنگ ایرانیان است حجاب در ادبیات کهن ایران، مفهومی چندوجهی است که نه تنها به پوشش جسمی زنان بلکه به مردان هم اشاره دارد.
حجاب در روایتهای شاهنامه و ادبیات ایران، یک نماد نیرومند فرهنگی، اخلاقی و معنوی است.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 26 مهر 1404 - 08:41
طراح لباس گفت: فضای تبلیغات جهانی تأثیر مستقیمی بر ترندها دارد و اکثر مدهای رایج از طریق این تبلیغات به جریان افتاده و صادر میشوند.
خلاصه خبر
این لباسها اغلب به صورت ست کامل طراحی میشوند؛ مثلاً کت و شلوار همراه با جلیقه یا کت و دامن بلند با جلیقه.
از نظر جنس پارچه نیز فعلاً از استفاده از پارچههای ضخیم مثل فوتر پرهیز کردهایم، چرا که مطمئن نیستیم امسال زمستان سردی همانند گذشته خواهیم داشت یا خیر.
در آن مواقع ما نمیتوانستیم فرم اصلی و پایهای لباس را نادیده بگیریم.
برای مثال، اگر در زمانی که لباسهای آزاد مد هستند، کسی لباس خیلی تنگ بپوشد یا برعکس، تطابق با روند مد را از دست میدهد.
برای مثال، وقتی مدلهای کوتاه و شلوارهای تنگ ترند میشوند ما سعی میکنیم با حفظ فرم عمومی لباس، طراحیها را با مفاهیم فرهنگی خودمان هماهنگ کنیم.
این یعنی میتوان زیر قطعات کوتاه، یک بلوز بلند اضافه کرد یا به جای شلوار لگ، از شلوار معمولیتری استفاده کرد تا تعادل بیشتری به وجود آید.
به این ترتیب، ضمن حفظ فرم زیباییشناسی لباس، آن را متناسب با فرهنگ داخلی تطبیق میدهیم.
این طراح لباس با اشاره به موضوع تبلیغات گفت در ایران نفوذ تبلیغات بینالمللی بسیار پایین است و همین موضوع کار را برای تولیدکنندگان دشوارتر میکند.
برای اجرای طراحی نیاز است که ترندها را بهخوبی بشناسیم و همزمان اتفاقاتی که در کشور رخ میدهد را نیز مورد توجه قرار دهیم.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 19 مهر 1404 - 11:28
برای احیای گنج حجاب و تبیین زیبایی آن برای نسل جدید، نیازمند یک بازنگری جدی در شیوههای ترویج و استفاده هدفمند از ابزار رسانه با رویکردی نوآورانه و مبتنی بر تنوع و سلیقهپذیری هستیم.
خلاصه خبر
این تلاش مداوم در طول تاریخ، گواه روشنی بر فطری بودن عفاف در وجود آدمی است.
شخصیتهایی چون «گردیه» خردمندترین زن شاهنامه یا «منیژه» دختر افراسیاب با پوششی کامل و به دور از دیدگان نامحرم توصیف شدهاند.
حجاب اسلامی به معنای «پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم»، در امتداد همین سنت عفیف و فطری تاریخی قرار میگیرد.
به جای بیان خشکِ احکام، باید با ساخت فیلمهای سینمایی، سریالها و انیمیشنهای باکیفیت، «فلسفه حجاب» و «زیباییهای عفاف» را به نمایش گذاشت.
محتوا باید نشان دهد که حجاب امنیتبخش و تضمینکننده کرامت زن و باعث تمرکز جامعه بر قابلیتهای زنانه (خردمندی، علم، هنر و...) به جای جذابیتهای جنسی او میشود و نشانه بلوغ فکری و انتخاب آگاهانه است.باید شخصیتهای در فیلمها و کارتونها خلق شوند که در زمینههای مختلف (علمی، ورزشی، مدیریت، کارآفرینی) قوی، موفق، باهوش و دوستداشتنی باشند.
به رسمیت شناختن تنوع و زیباییشناسی حجاب
حجاب باید به عنوان بخشی از یک سبک زندگی متفکرانه و اخلاقی به مخاطب عرضه شود، نه یک لباس فرم.
معرفی حجاب به عنوان سنگر مقاومت و مظهر آزادی درونی که زن را از نگاه شیءوار رهایی میبخشد.
در نهایت، ترویج عفاف و حجاب یک فرایند فرهنگی عمیق است که با تأکید بر ریشههای فطری و تاریخی آن در هویت زن ایرانی و بکارگیری رویکردهای رسانهای نوآورانه و مبتنی بر احترام به سلیقه نسل جدید، میسر خواهد شد.
هدف باید تبدیل حجاب از یک حکم ظاهری به یک باور قلبی، انتخاب خردمندانه و نشانه کرامت نفس باشد.
باشگاه خبرنگاران | سیاسی | جمعه، 18 مهر 1404 - 12:51
خطیب نمازجمعه تهران میگوید وقتی یک بانوی مؤمن با حجاب و عفاف وارد محیط اجتماعی میشود، در حال انجام یک مسئولیت بزرگ اجتماعی، مدنی و یک فریضه بسیار مهم است.
خلاصه خبر
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - حجتالاسلام والمسلمین حاجعلیاکبری، خطیب نمازجمعه تهران در خطبههای این هفته نماز جمعه که در دانشگه تهران برگزار شد به تبیین ابعاد «زیست عفیفانه» به عنوان هدیه بزرگ الهی برای سعادت بشریت پرداخت.
خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر مسئولیت ویژه ائمه جمعه و جماعات و همچنین جامعه بانوان در این زمینه، تصریح کرد: وقتی یک بانوی مؤمن و مسلمان با حجاب و عفاف و با رعایت حریم وارد محیط اجتماعی میشود، در حال انجام یک مسئولیت بزرگ اجتماعی، مدنی و یک فریضه بسیار مهم است.
جامعه اسلامی به ویژه جامعه بانوان باید به نقطهای برسد که آحاد جامعه، زیست عفیفانه و زندگی پاکیزه و سالم را حق مسلم خود بدانند و آن را مطالبه کنند.