به منظرگاه مدیریتی عفاف و حجاب خوش آمدید.
مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 08 آبان 1404 - 10:00
مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: زمانی که در شیراز، نقش رستم و آثار باستانی آنجا را مشاهده کردم، متوجه شدم تمامی نقشها بر روی سنگنگارهها نوعی پوشش را نمایش میدهند.
خلاصه خبر
ساسان ضیایی مدیر کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در گفتوگو با خبرنگار مهر، گفت: موضوع حجاب تنها یک مسئله فرهنگی نیست، هرچند که در حال حاضر نگاهها بیشتر به این جنبه معطوف شده است.
وی ادامه داد: این موضوع تنها به جنبه فرهنگی ختم نمیشود و اقتصاد نیز در آن نقش مهمی ایفا میکند.
ضیایی خاطرنشان کرد: حجاب موضوعی است که نیاز به بررسی چندجانبه دارد.
بخشی از آن جنبه فرهنگی دارد که ما بهعنوان سیاستگذاران در عرصه فرهنگ و فرهنگ عمومی همواره آن را مورد توجه قرار دادهایم و از منظر این مسئله غافل نماندهایم.
مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 09 آبان 1404 - 09:52
اصفهان - مفهوم حجاب از دیرباز در فرهنگ ایرانی نه تنها یک امر دینی بلکه نشانهای از وقار، خرد و هویت زن ایرانی بوده است. این را می توان در اشعار شاهنامه و دیگر شاعران نامدار دید.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر، گروه استانها - مرجان سیف الدین: فردوسی، شاعر بزرگ ایران، در شاهنامه بر اهمیت پوشش به عنوان نماد منزلت و عفت زن ایرانی تاکید میکند.
پس از اسلام مفهوم حجاب علاوه بر تقویت معنای دینی، همچنان حامل ابعاد فرهنگی و اجتماعی بود و به عنوان معیار پاکدامنی و شخصیت زن ایرانی مطرح شد.
زن در ادبیات کهن نماد حیا و عفت
حجاب، معیار پاکدامنی و هویت زن ایرانی
در داستانهای سعدی و غزلیات حافظ نیز حجاب در معنای پردههای دل بهکار رفته، بنابراین مفهوم حجاب در ادبیات فارسی، از نماد جسمی تا معانی عرفانی و اجتماعی، همواره تجلیگر ارزشهای اخلاقی و فرهنگی تلقی شدهاست.
ملیحه مرتضوی، دیگر کارشناس ادبیات فارسی میگوید: ارزش حجاب در ادبیات غنی ایران نماد فرهنگی زن ایرانی بوده است.
مرتضوی درباره حجاب به اشعار شاعران بزرگی اشارهای کرد:
وی در ادامه افزود: حجاب فرهنگ ایرانیان است حجاب در ادبیات کهن ایران، مفهومی چندوجهی است که نه تنها به پوشش جسمی زنان بلکه به مردان هم اشاره دارد.
حجاب در روایتهای شاهنامه و ادبیات ایران، یک نماد نیرومند فرهنگی، اخلاقی و معنوی است.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 26 مهر 1404 - 08:41
طراح لباس گفت: فضای تبلیغات جهانی تأثیر مستقیمی بر ترندها دارد و اکثر مدهای رایج از طریق این تبلیغات به جریان افتاده و صادر میشوند.
خلاصه خبر
این لباسها اغلب به صورت ست کامل طراحی میشوند؛ مثلاً کت و شلوار همراه با جلیقه یا کت و دامن بلند با جلیقه.
از نظر جنس پارچه نیز فعلاً از استفاده از پارچههای ضخیم مثل فوتر پرهیز کردهایم، چرا که مطمئن نیستیم امسال زمستان سردی همانند گذشته خواهیم داشت یا خیر.
در آن مواقع ما نمیتوانستیم فرم اصلی و پایهای لباس را نادیده بگیریم.
برای مثال، اگر در زمانی که لباسهای آزاد مد هستند، کسی لباس خیلی تنگ بپوشد یا برعکس، تطابق با روند مد را از دست میدهد.
برای مثال، وقتی مدلهای کوتاه و شلوارهای تنگ ترند میشوند ما سعی میکنیم با حفظ فرم عمومی لباس، طراحیها را با مفاهیم فرهنگی خودمان هماهنگ کنیم.
این یعنی میتوان زیر قطعات کوتاه، یک بلوز بلند اضافه کرد یا به جای شلوار لگ، از شلوار معمولیتری استفاده کرد تا تعادل بیشتری به وجود آید.
به این ترتیب، ضمن حفظ فرم زیباییشناسی لباس، آن را متناسب با فرهنگ داخلی تطبیق میدهیم.
این طراح لباس با اشاره به موضوع تبلیغات گفت در ایران نفوذ تبلیغات بینالمللی بسیار پایین است و همین موضوع کار را برای تولیدکنندگان دشوارتر میکند.
برای اجرای طراحی نیاز است که ترندها را بهخوبی بشناسیم و همزمان اتفاقاتی که در کشور رخ میدهد را نیز مورد توجه قرار دهیم.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 19 مهر 1404 - 11:28
برای احیای گنج حجاب و تبیین زیبایی آن برای نسل جدید، نیازمند یک بازنگری جدی در شیوههای ترویج و استفاده هدفمند از ابزار رسانه با رویکردی نوآورانه و مبتنی بر تنوع و سلیقهپذیری هستیم.
خلاصه خبر
این تلاش مداوم در طول تاریخ، گواه روشنی بر فطری بودن عفاف در وجود آدمی است.
شخصیتهایی چون «گردیه» خردمندترین زن شاهنامه یا «منیژه» دختر افراسیاب با پوششی کامل و به دور از دیدگان نامحرم توصیف شدهاند.
حجاب اسلامی به معنای «پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم»، در امتداد همین سنت عفیف و فطری تاریخی قرار میگیرد.
به جای بیان خشکِ احکام، باید با ساخت فیلمهای سینمایی، سریالها و انیمیشنهای باکیفیت، «فلسفه حجاب» و «زیباییهای عفاف» را به نمایش گذاشت.
محتوا باید نشان دهد که حجاب امنیتبخش و تضمینکننده کرامت زن و باعث تمرکز جامعه بر قابلیتهای زنانه (خردمندی، علم، هنر و...) به جای جذابیتهای جنسی او میشود و نشانه بلوغ فکری و انتخاب آگاهانه است.باید شخصیتهای در فیلمها و کارتونها خلق شوند که در زمینههای مختلف (علمی، ورزشی، مدیریت، کارآفرینی) قوی، موفق، باهوش و دوستداشتنی باشند.
به رسمیت شناختن تنوع و زیباییشناسی حجاب
حجاب باید به عنوان بخشی از یک سبک زندگی متفکرانه و اخلاقی به مخاطب عرضه شود، نه یک لباس فرم.
معرفی حجاب به عنوان سنگر مقاومت و مظهر آزادی درونی که زن را از نگاه شیءوار رهایی میبخشد.
در نهایت، ترویج عفاف و حجاب یک فرایند فرهنگی عمیق است که با تأکید بر ریشههای فطری و تاریخی آن در هویت زن ایرانی و بکارگیری رویکردهای رسانهای نوآورانه و مبتنی بر احترام به سلیقه نسل جدید، میسر خواهد شد.
هدف باید تبدیل حجاب از یک حکم ظاهری به یک باور قلبی، انتخاب خردمندانه و نشانه کرامت نفس باشد.
باشگاه خبرنگاران | سیاسی | جمعه، 18 مهر 1404 - 12:51
خطیب نمازجمعه تهران میگوید وقتی یک بانوی مؤمن با حجاب و عفاف وارد محیط اجتماعی میشود، در حال انجام یک مسئولیت بزرگ اجتماعی، مدنی و یک فریضه بسیار مهم است.
خلاصه خبر
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - حجتالاسلام والمسلمین حاجعلیاکبری، خطیب نمازجمعه تهران در خطبههای این هفته نماز جمعه که در دانشگه تهران برگزار شد به تبیین ابعاد «زیست عفیفانه» به عنوان هدیه بزرگ الهی برای سعادت بشریت پرداخت.
خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر مسئولیت ویژه ائمه جمعه و جماعات و همچنین جامعه بانوان در این زمینه، تصریح کرد: وقتی یک بانوی مؤمن و مسلمان با حجاب و عفاف و با رعایت حریم وارد محیط اجتماعی میشود، در حال انجام یک مسئولیت بزرگ اجتماعی، مدنی و یک فریضه بسیار مهم است.
جامعه اسلامی به ویژه جامعه بانوان باید به نقطهای برسد که آحاد جامعه، زیست عفیفانه و زندگی پاکیزه و سالم را حق مسلم خود بدانند و آن را مطالبه کنند.
مشرق | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 06 مهر 1404 - 18:46
مریم امیرجلالی بازیگر سینما و تلویزیون با تأکید بر احترام به قانون حجاب الگویی ارزشمند از مسئولیتپذیری اجتماعی را برای همکاران و جامعه خود ترسیم میکند.
خلاصه خبر
مریم امیرجلالی: استقامت در برابر هنجارشکنی و تجسم احترام به قانون
اظهارات او در مصاحبهای که در آن به صراحت اعلام میکند: «به قانون حجاب احترام میگذارم؛ بیحجاب نمیگردم»، فراتر از یک گزاره ساده، حاوی پیامهای عمیقی است.
جمله او «حالا خوبه ما اونجا هم روسری سرمونه هم کلاه سرمونه ...
بیحجاب نمیگردم و به قانونی که الان در حال حاضر درش هستم احترام میذارم»، نشاندهنده یک رویکرد آگاهانه و استراتژیک است.
این نشان میدهد امیرجلالی نه تنها به حجاب در ایران پایبند است، بلکه حتی در محیطی که چنین الزامی وجود ندارد، ترجیح میدهد حجاب خود را حفظ کند.
این رفتار بیانگر یک انتخاب ارزشی و احترام به هویتی است که برای او اهمیت دارد.
سلبریتیها به مثابه آینه جامعه: پیامدهای الگو بودن
او میگوید: «اگه یه روزی اعلام کنن که آقا اصلاً از فردا همه میتونن خانوما بیحجاب بیان.
من اصلاً دیگه روم نمیشه روسری رو بردارم عادت کردم بهش.» این اعتراف، نشاندهنده سطحی از پایبندی است که به جزئی از هویت و سبک زندگی فرد تبدیل شده است.
احترام به قانون، پاسداشت ارزشها و پرهیز از هنجارشکنی، نه تنها به حفظ اعتبار شخصی آنها کمک میکند، بلکه نقشی حیاتی در هدایت جامعه به سمت نظم، قانونمداری و حفظ ارزشهای مشترک ایفا میکنند.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 30 شهریور 1404 - 18:23
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صفحه شخصی خود از بیعملی فعلی در موضوع پوشش انتقاد کرده و «قاعدهداری پوشش اجتماعی» را ضرورتی دینی، عقلایی و عامل دوامِ اتحاد دانست.
خلاصه خبر
متأسفانه آنچه در هیاهوی سیاسی فراموش شده است؛ «هویت، شخصیت و نقش فاخر زن» است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، بروز رفتارهای ناشایست در این موضوع را همراه با «توهم غلبه» خواند و نوشت: «بروز علنیِ رفتار ناشایست» توهم غلبه ساخته است؛ چرا؟
«قاعدهداری پوشش اجتماعی» و «حفظ امنیت روانی و اخلاقی جامعه» ضرورتی دینی، عقلایی و عامل دوامِ اتحاد است.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 19 شهریور 1404 - 16:46
دوره تخصصی مسئله عفاف ویژه خواهران و برادران به همت دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، دوره تخصصی مسئله عفاف با تدریس حجت الاسلام شجریان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار میشود.
فصلهای این دوره شامل چیستی عفاف، چرایی عفاف، تفاوت عفاف و حجاب، جنسیت و عفاف و چگونگی عفاف است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اشاره بسیار به وجوب حجاب و پوشش در احادیث و روایات معصومین (ع) بیانگر اهمیت این مسئله از دیدگاه اسلام است. هدف از تشریع حکم الهی وجوب حجاب اسلامی، تقرب به خداوند، تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. در این بخش از دین و مذهب نمناک برخی از احادیث پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) را ارائه کرده ایم.
حجاب در احادیث و روایات
پیامبر اکرم (ص) در دعای خود فرمودند:
پروردگارا، زنانی که خود را پوشیده نگه میدارند، مشمول رحمت و غفران خود بگردان. (مستدرک الوسایل، ج 3، ص 244)
امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند:
زکات زیبایی پاکدامنی است. (میزان الحکمه، ج 4، ص 226)
امام علی (ع) فرمودند:
پاداش رزمنده شهید در راه خداوند، بالاتر از پاداش انسان پاک دامنی نیست که توان انجام گناه را دارد، ولی خود را آلوده نمیسازد. انسان پاک دامن، نزدیک است که فرشتهای از فرشتگان الهی گردد. (نهج البلاغه، حکمت 474)
ر اساس روایات پرشماری که در مورد اوضاع و احوال و سبک زندگی مردم در آخرالزمان به دست ما رسیده اند؛ وضعیت دینی و اخلاقی، اعتقادی مردم با تبلیغات وسیع و گسترده و برنامه ریزی شده دشمنان اسلام روز به روز بدتر و جامعه جهانی با بحران معنویت و اخلاق مواجه خواهد گردید و فاصله گرفتن از معنویات و آموزه های دینی، تمام ابعاد و شئون زندگی آدمیان را تحت الشعاع قرار خواهد داد. یکی از چالش ها و موضوعاتی که دشمنان، با حساسیت و پشتکار عجیبی به آن دامن زده و توجه خود را به آن معطوف کرده اند؛ مسئله حجاب و عفاف بانوان می باشد. طبق پیشگویی اولیای دین، یکی از مهم ترین مظاهر گناه و فساد که در آخرالزمان رونق می گیرد؛ بر بی حجابی و بی حیایی زنان مبتنی می باشد که نیروهای اهریمنی با تمام توان، در نابودی و تزلزل این واجب الهی تلاش می ورزند. از این رو یکی از اقدامات امام زمانQ بعد از برقراری دولت کریمه، مبارزه با مظاهر بدحجابی و بی عفتی حاکم بر جامعه جهانی و بازگرداندن پوشش اسلامی و مورد تایید دین و شرع خواهد بود.