به منظرگاه مدیریتی عفاف و حجاب خوش آمدید.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 26 آذر 1404 - 11:46
رئیس انجمن شرعی شیعیان جامو و کشمیر با تأکید بر جایگاه معنوی حجاب افزود: حجاب صرفاً یک پوشش یا نماد ظاهری نیست، بلکه نشانه ایمان، عفت و عزت زن مسلمان است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین سید حسن موسوی، رئیس انجمن شرعی شیعیان جامو و کشمیر، در بیانیهای رسمی اقدام نتیش کومار، وزیر ارشد ایالت بیهار هند، در برداشتن اجباری حجاب یک بانوی پزشک مسلمان بر روی صحنه عمومی را به شدیدترین عبارات محکوم کرد و آن را تعرضی آشکار به آزادی دینی، کرامت زنان و شرافت انسانی دانست.
رئیس انجمن شرعی شیعیان جامو و کشمیر با تأکید بر جایگاه معنوی حجاب افزود: حجاب صرفاً یک پوشش یا نماد ظاهری نیست، بلکه نشانه ایمان، عفت و عزت زن مسلمان است و هرگونه بیحرمتی به آن، به هیچوجه قابل قبول و قابل توجیه نخواهد بود.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 15 آذر 1404 - 15:06
بحران امروز پوشش در ایران نه از مد، بلکه از بیسوادی در فهم پوشاک بهعنوان رسانه ناشی میشود؛ زبانی خامگو که اگر درست خوانده نشود، به سوءتفاهمها و تنشهای هویتی دامن میزند.
خلاصه خبر
باید تأکید کنم: سواد پوشش و سواد مد دو مقوله مستقلاند و نباید در یک سبد قرار گیرند.
سواد مد، نهایتاً توانایی فهم روندها، سبکها، چرخههای مُد، نظام مد و سازوکار بازار است؛ اما سواد پوشش مسألهای بسیار بنیادیتر، عمیقتر و مرتبط با ساختارهای ادراک اجتماعی است.
سواد مد به صنعت تعلق دارد، سواد پوشش به فرهنگ، هویت و ارتباط اجتماعی.
در جهانی که پوشاک پیش از زبان سخن میگوید، نداشتن سواد پوشش عملاً یعنی ناتوانی در خواندن جامعه.
سواد مد میتواند بدون سواد پوشش شکل بگیرد، اما سواد پوشش بدون فهم فرهنگی، نشانهشناختی و اجتماعی هیچگاه کامل نخواهد شد.
در شرایط امروز جامعه ایران، چرا بر «سواد پوشش» اصرار میکنم؟
بازتعریف سواد پوشش، یک پروژه تکاملی است؛ حرکتی برای بازگشت به فرهنگ، برای کشف منطق پنهان انتخابها و برای بازیابی نگاهی که سالها از دست دادهایم.
و دوباره میگویم: سواد مد، مسئله حرفهای صنعت است، سواد پوشش، مسئله زیست اجتماعی ملّت.
اگر امروز بر سواد پوشش تأکید میکنم، نه بهخاطر مد، بهخاطر جامعه است.
جامعه نیز تنها «تماشاگر» نیست؛ بلکه بهمثابه یک دستگاه تفسیر، معنا تولید میکند.
به همین خاطر است که میگویم سواد پوشش، سواد خواندن این رسانه زنده است؛ رسانهای که از بدن آغاز میشود اما در سطح اجتماع تکثیر میگردد.
جامعه نیز این بدن پوشیده را رمزگشایی میکند؛ گاه با فهم، گاه با سوءفهم، گاه با مقاومت، گاه با پذیرش.
در نهایت، تفاوت اصلی میان سواد مد و سواد پوشش دقیقاً همینجاست: سواد مد به سیستم مد، به صنعت و به زیباییشناسی وابسته است، اما سواد پوشش به جامعه، به انسان و به فرایند ارتباطی زندگی روزمره.
سواد مد ممکن است تجمل بیاموزد، اما سواد پوشش فهم میآورد.
سواد مد میتواند چشم را تربیت کند، اما سواد پوشش ذهن را سازمان میدهد.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 08 آذر 1404 - 13:59
مدیر اجرایی نمایشگاه ملی مد و لباس ایرانی اسلامی روزهای طلایی گفت: این نمایشگاه به مدت چهار روز از یازدهم تا چهاردهم آذر ویژه محصولات حجاب و عفاف برگزار میشود.
خلاصه خبر
فاطمه بشیری مدیر اجرایی نمایشگاه ملی مد و لباس ایرانی اسلامی روزهای طلایی، در گفتوگو با خبرنگار مهر، گفت: نمایشگاه ملی مد و لباس ایرانی اسلامی با عنوان «روزهای طلایی» از یازدهم تا چهاردهم آذرماه به مدت چهار روز در هتل پارسیان انقلاب تهران برگزار میشود.
تنوع محصولات ارائهشده از نقاط مختلف کشور، این نمایشگاه را به یک ویترین جامع از توانمندیها و هنر طراحی مد ایرانی تبدیل کرده است.
مدیر اجرایی نمایشگاه ملی مد و لباس ایرانی اسلامی گفت: ویژگی دیگر این نمایشگاه، تأکید بر پوشاکی است که هویت فرهنگی و ارزشهای عفیفانه را حفظ میکند، که این تمرکز به آن جنبهای خاص و تمایز ویژه بخشیده است.
این تولیدکننده محصولات حجاب گفت: برنامه دوم نیز طرح تعویض چادر کهنه با چادر نو است.
این خدمات شامل نقاشی روی پارچه، گلدوزی، کالگرافی (خطنوشته) و دیگر هنرهای اصیل ایرانی است.
بشیری گفت: با توجه به همزمانی رویداد ما با ایام ولادت حضرت زهرا (س)، برنامهای ویژه نیز تدارک دیدهایم.
پزشکیان: بدننمایی و برهنگی مغایر شأن زنان است
مهر | سیاسی | شنبه، 08 آذر 1404 - 22:11
رئیس جمهور بدننمایی و برهنگی را مغایر شأن زنان دانست و گفت: زنان جامعه ما شأنیت و شرافت والایی دارند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی «راهبردها و راهکارهای آسیبزدایی از عرصههای اجتماعی؛ برنامه اقدام زیست اجتماعی سالم و عفیفانه» عصر امروز شنبه ۸ آذر، به ریاست مسعود پزشکیان و با حضور جمعی از اعضای هیئت دولت برگزار شد.
پزشکیان در این جلسه با تأکید بر لزوم اجرای راهکارهای تخصصی، بینبخشی و قابل اجرا در موضوع زیست اجتماعی سالم و عفیفانه، اظهار داشت: در گام نخست باید از بروز هنجارشکنی در جامعه پیشگیری کنیم و این اقدام باید با حکمت و درایت پیش برود.
کارشناسان و متولیان امر نیز لازم است با رویکردهای سیاسی، دینی و اجتماعی، اقدامات مؤثری را بهصورت تدریجی و مرحلهای دنبال کنند.
در این حوزه لازم است از ظرفیت محلات و مساجد و علمای دینی نیز بهرهمند شویم.
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه در مسئله ترویج زیست عفیفانه نباید اقداماتی انجام شود که به سرمایه اجتماعی شکلگرفته در کشور آسیب بزند، تصریح کرد: فعالیتها باید بر پایه نگاه تخصصی صورت گیرد.
بیان تبیینی و اقناعی، ابزارهای مؤثری برای عرضه مفاهیم اثرگذار هستند.
از سوی دیگر، اقدامات نباید بهگونهای باشد که در سطح جامعه ایجاد عناد و لجاجت کند.
پزشکیان بدننمایی و برهنگی را مغایر شأن زنان دانست و خاطرنشان کرد: زنان جامعه ما شأنیت و شرافت والایی دارند.
رئیسجمهور با بیان اینکه باید الگوهای مناسب در زمینه حجاب و عفاف به جامعه معرفی شوند، افزود: ورزشکاران، مدالآوران و چهرههای فرهنگی، سرمایههای اجتماعی کشور هستند و میتوان از جایگاه آنان برای معرفی الگوهای مناسب به جامعه و نسل جوان بهره گرفت.
حجاب برتر باید بهعنوان نمادی از خلاقیت، توانمندی، علم و صداقت افراد مطرح و الگوسازی شود.
در بخش دیگر این نشست اعضای حاضر در جلسه به ارائه راهکارها و نقطه نظرات خود در زمینه آسیبزدایی از عرصههای اجتماعی پرداختند.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 01 آذر 1404 - 10:28
مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب گفت: هماهنگی میان دستگاه قضایی، انتظامی و فراجا ضروری است، چراکه دشمن در حوزه برهنگی و ولنگاری فعالیت سازماندهیشده دارد.
خلاصه خبر
طهورا نوروزی مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب، در گفتوگو با خبرنگار مهر، گفت: سخنان اخیر رئیس قوه قضاییه درباره ناهنجاریهای اجتماعی نشان میدهد که حوزه قضایی بخشی از ناهنجاریهای اجتماعی را که بهطور آشکار در جامعه دیده میشود، مورد توجه ویژه در رسیدگیهای قضایی قرار داده است.
وی ادامه داد: آنچه مطرح شده فراتر از بحث پوشش و حجاب است و به ناهنجاریهایی مربوط میشود که در ملأعام رخ میدهد و موجب رنجش خاطر مردم و شکلگیری مطالبات اجتماعی شده است.
مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب گفت: عموم مردم مطالبهگر آن هستند که نهادهای اطلاعاتی باید جریانهای سازمانیافته را شناسایی کنند، زیرا برخی افراد با نیت مجرمانه اقدام به این اعمال هنجارشکن میکنند.
سعدی
دوست دارم که بپوشی رخ همچون قمرت
تا چو خورشید نبینند به هر بام و برت
رضا اسماعیلی
دنیا به تتن تتن تتن افتاده
یعنی به سراشیبی تن افتاده
در کوچه ابتذال دنیا شیطان
با وسوسه در کمین زن افتاده
***
چادر نه ، تجلی «خدا – پیوندی»ست
تنپوش وقار و عزت و فرمندیست
شکرانه عصمت و زکات حسن است
از بندگی خدا، رضایتمندی ست
***
چادر نه، حریری از بهشت است، آری
آیینه نور و سوره بیداری
فصلی ز فروغ آفتاب زهراست
این چادر روشنی که بر سر داری
***
تو قلب زمین و قبله دلهایی
همزاد فرشتهای، خدا سیمایی
تنپوش سپید نور را بر تن کن
ای گوهر عشق! در صدف زیبایی
***
در عشق، تو اقتدا به زهرا کردی
صد پنجره نور، بر جهان وا کردی
آرامش و رستگاری دنیا را
در خیمه چادرت مهیا کردی
***
فارغ شو ز عشوههای تن تن تن تن
از نور بپوش؛ جامه و پیراهن
از مرز تنانگی گذر کن با عشق
آداب فرشتگی بیاموز، ای زن!
حمیدرضا برقعی
چادرش دست نوازش به سر دشت کشید
دشت هم از نفس چادر او گل می چید
اسماعیل دهقان
شعر زیر در دوره پهلوی و در دفاع از حجاب سروده شده است:
اگر رقیب،دل خود زغصه آب کند
محال آنکه توان رفع از حجاب کند
بگو به مدعی ، هرگز به ادعا نرسی
بسوز! عاقبت این غم تورا کباب کند
هزار مثل تو کردند این خیال،ولی
نشد میسر ایشان که فتح باب کنند
بمرد و حسرت این درد را به گور ببرد
امیدآنکه نصیب تو را تراب کند
هرآن که کوشش رفع حجاب بنماید
خدای ،خانه عمر ورا خراب کند
به اصل،منکر ودر فرع،گفت وگو کردن
به مثل اوست گل اندود،آفتاب کند
تورا که نیست جوی از حقایق اسلام
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ثَلاثَةٌ كُلُّهُم حَقٌّ عَلى اللّه ِ عَونُهُ :
الغازي في سَبيلِ اللّه ِ و المُكاتِبُ الّذي يُريدُ الأداءَ و النّاكِحُ الّذي يُريدُ التَّعَفُّفَ .
سه نفرند كه خداوند حتما كمكشان مى كند :
جنگاورِ در راه خدا و بنده مكاتَبى كه بخواهد بهاى آزادى خود را بپردازد و كسى كه به قصد عفّت ورزى از گناه ازدواج كند.
( سنن ابن ماجة : ۲/۸۴۱/۲۵۱۸ )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ يُحِبُّ عَبدَهُ المُؤمِنَ الفَقيرَ المُتَعفِّفَ أبا العِيالِ .
خداوند، بنده مؤمنِ تهيدستِ عفيفِ عيالوارِ خود را دوست دارد.
( سنن ابن ماجة : ۲/۸۳۸/۴۱۲۱ )
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 20 آبان 1404 - 13:52
کتاب «دیالکتیک امر جنسی و سبک پوشش در ایران معاصر از فرهنگ عمومی تا سپهر سیاست گذاری» با نگاهی به
خلاصه خبر
سردمداران پدیده پاییز ۱۴۰۱ با شعار «زن، زندگی، آزادی» و با دستاویز مطالبه و بازپسگیری حقوق زنان، با نماد «کشف حجاب» در اعتراض به ادعای حجاب اجباری توسط نظام اسلامی وارد میدان کنشگری شدند.
کتاب حاضر حاصل پژوهشی نظاممند با بنیان نظری، توسط قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (ع) تألیف و منتشر شده است.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 18 آبان 1404 - 15:06
شیخ حسین انصاریان گفت: حجاب فرمانی الهی برای صیانت از زن و آرامش خانواده است؛ بیتوجهی به این اصل، زمینهساز فروپاشی اخلاق و افزایش طلاق در کشور شده است.
خلاصه خبر
پروردگار متعال میخواهد بندگانش هم دنیایی آباد و متعادل و هم آخرتی روشن و سرافراز داشته باشند.
انصاریان با استناد به روایتی از پیامبر اکرم گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی میفرمایند لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ الدُّنیا لِلآخِرَةِ، و لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ الآخِرَةَ لِلدُّنیا یعنی از ما نیست کسی که دنیا را بهخاطر آخرت ترک کند، و از ما نیست کسی که آخرت را فدای دنیا سازد.
یکی از آنان گفت: از این پس تمام روزهای عمرم را روزه میگیرم تا به خدا نزدیکتر شوم.
وقتی مردم جمع شدند، پیامبر اکرم (ص) بیآنکه نامی از سه نفر بیاورد، بر منبر رفت و فرمود: روزهداری دائم قانون دین من نیست؛ بیداری بیوقفه شب قانون دین خدا نیست؛ و سرکوب غریزه حلال، از دین خدا نیست.
این استاد حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: حضرت سپس فرمود: چه کسی به شما گفته است که پاکی در رنج و محرومیت است؟
چه کسی به شما اجازه داده زینتها و لذتهای پاکی را که خداوند برای بندگانش آفریده بر خود حرام کنید؟
ما کان لمؤمنٍ و لا مؤمنةٍ اذا قضی الله و رسوله امراً أن یکون لهم الخیرة من امرهم.
انصاریان ادامه داد: یعنی هیچ مرد و زن باایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و رسولش فرمانی صادر کردند، برای خود در برابر آن اختیاری قائل شود
شیخ حسین انصاریان با بیان اینکه در سراسر قرآن دو صفت حلال و حرام برای ثروت ذکر شده است ابراز کرد: زحمت کشیدن برای کسب ثروت حلال عبادت محسوب میشود.