اصول دین عدل
امام على عليه السلام :
العَدلُ أساسٌ بِه قِوامُ العالَمِ
عدالت، شالوده اى است كه جهان بر آن استوار است.
( مطالب السؤول : ۶۱ )
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 15:46
حقوق بشر اسلامی برخاسته از جهانبینی توحیدی است که در آن انسان موجودی دارای فطرت الهی است و حقوق او در رابطه با خدا، خود و جامعه معنا مییابد.
خلاصه خبر
*قرار دادن روز حقوق بشر اسلامی چه اهمیتی در سطح بینالمللی دارد؟
نامگذاری روز حقوق بشر اسلامی (۱۴ مرداد) توسط سازمان همکاری اسلامی، ابتکار مهم ایران برای معرفی الگوی اسلامی حقوق بشر در عرصه بینالمللی است.
این مناسبت سه هدف اصلی را دنبال میکند: اولاً معرفی مبانی اسلامی حقوق بشر که قرنها پیش از تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر، اصولی مترقی در این زمینه ارائه کرده است.
ثالثاً ایجاد فضایی برای گفتوگوی سازنده بین تمدنها و ادیان مختلف درباره حقوق بشر.
این جنایت سازمانیافته، تمام موازین بینالمللی و اصول انسانی را زیر پا گذاشته است.
وضعیت تلخ کودکان غزه، آزمونی دردناک برای ادعاهای حقوق بشری جهان معاصر است.
این نشان میدهد حقوق بشر غربی وقتی به منافعش برخورد کند، سکوت میکند.
*چه تشابهاتی بین اعلامیه جهانی حقوق بشر و موازین اسلامی وجود دارد؟
در بررسی مواد مختلف اعلامیه جهانی حقوق بشر، میبینیم که بسیاری از اصول آن با تعالیم اسلامی همخوانی دارد.
قانون اساسی ایران در اصول متعددی به کرامت انسانی توجه ویژهای داشته است.
گسترش فضای مجازی موجب شده موارد متعددی از هتک حرمت افراد مشاهده شود.
*چه تفاوتهای بنیادینی بین حقوق بشر اسلامی و غربی وجود دارد؟
حقوق بشر اسلامی برخاسته از جهانبینی توحیدی است که در آن انسان موجودی دارای فطرت الهی است و حقوق او در رابطه با خدا، خود و جامعه معنا مییابد.
اما حقوق بشر غربی عمدتاً بر پایه اومانیسم و عقلانیت سکولار شکل گرفته است.
تفاوت دیگر در جامعیت نگاه اسلامی است که هم به حقوق مادی و هم معنوی انسان توجه دارد، در حالی که حقوق بشر غربی عمدتاً بر بعد مادی زندگی انسان متمرکز است.
همچنین در اسلام، حقوق با تکالیف همراه است و مسئولیتپذیری جایگاه مهمی دارد.
حضرت زهرا (س) در دو فراز نورانی از خطبۀ فدکیه، از عدالت سخن به میان آوردهاند. یک جا در مقام تبیین فلسفۀ تشریع احکام اسلام، میفرمایند: «خداوند عدالت را پیونددهندۀ دلها قرار داد» و در جایی دیگر میفرمایند: «خداوند دادگری در احکام را موجب انس و همدلی مردم قرار داد». فراز نخست به کارکرد عدالت در رابطۀ مردم با مردم اشاره دارد و فراز دوم به کارکرد عدالت در رابطۀ حاکم با مردم.
گروه ایرنا زندگی - مفهوم عدالت به ویژه عدالت اجتماعی یکی از کلیدیترین اصول ارزشی اسلام است. اگر غربیها بعد از جنبش رنسانس با مفهوم عدالت اجتماعی آشنا شدند هزار سال قبل از آن، آورندۀ دین اسلام، محور مأموریت خویش را اجرای عدالت معرفی میکند و میفرماید:«اُمِرتُ لِاَعدِلَ بَینَکُم»؛ فرمان یافتهام تا میان شما به عدالت رفتار کنم. (شوری:۱۵)
نه تنها پیامبر اسلام بلکه فلسفۀ بعثت تمام پیامبران الهی، برپایی عدالت اجتماعی در جامعه بوده است: «لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکـِتبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط»؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. (حدید:۲۵)
ابتدا بگذارید تعریفی کوتاه از مفهوم عدالت به دست دهیم تا ذهنمان یکسو شود، بعد به تبیین سخنان بانوی بزرگ اسلام در این رابطه خواهیم پرداخت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حدیث معصوم (ع) همواره مفسّر و مبیّن قرآن است، به ویژه که فهم بسیاری از احکام دین، بدون کمک احادیث دست نیافتنی است؛ زیرا قرآن در بیشتر آیات به بیان کلیات پرداخته و تبیین جزئیات را به پیامبر اسلام (ص) و اوصیای پس از او واگذار کرده است.
پیامبر خدا (ص) فرمودند: «عَدلُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ سِتّینَ سَنَةً قِیامِ لَیلِها و صِیامِ نَهارِها، و جَورُ ساعَةٍ فی حُکمٍ أشَدُّ و أعظَمُ عِندَ اللّه ِ مِن مَعاصی سِتّینَ سَنَةً؛
یک ساعت عدالت، بهتر از شصت سال عبادت است که شبش به عبادت و روزش به روزه داری بگذرد و یک ساعت بی عدالتی در حکومت (داوری) نزد خدا سخت تر و سنگین تر از شصت سال گناه است.»
منبع: (جامع الأخبار: ۴۳۵/۱۲۱۶)
عدالت از اوصافی است که همه چیز در عالم هستی قابلیت اتصاف به آن را دارد. حقیقت و مفهوم عدالت هم در مورد خدا و افعال او و همچنین در مورد نظام هستی و به طور خاص، در مورد انسان و افعال فردی و اجتماعی او مطرح است. عدالت معیار و میزان حقیقت و حقانیت اشیاء و افعال به شمار می آید. از جمله اموری که متصف به صفت عدالت می شود «اجتماع و جامعه» است، یعنی همان گونه که انسان به عنوان یک شخص متصف به صفت عدالت می شود و او را «عادل»، می نامیم، جامعه و اجتماع نیز قابلیت اتصاف به صفت عدالت را دارد و آن را «جامعۀ عادلانه» و یا «اجتماع و جامعۀ عدالت محور» نام گذاری می کنیم. آنچه محور این نوشته را تشکیل می دهد، تبیین توصیفی-تحلیلی رابطۀ جامعۀ توحیدی با عدالت اجتماعی در پرتو کلام امام رضا(ع) است. ثمرۀ این پژوهش این است که اساس و مبنای عدالت اجتماعی در نگاه امام رضا(ع) حقیقت توحیدی است و تنها راه برپایی عدالت اجتماعی، شکل گیری جامعۀ توحیدی و پیاده کردن احکام و دستورات الهی و پایبند بودن افراد جامعه به آن است.
مهر | استانها | پنجشنبه، 30 اسفند 1403 - 20:24
گرگان-نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: محبوبیت حقیقی با ایمان و عمل صالح به دست میآید و عدالتخواهی و مبارزه با ظلم از مهمترین شاخصههای آن است.
خلاصه خبر
اما گاهی انسانها مسیر اشتباهی را برای محبوب شدن انتخاب میکنند و به دنبال ظواهر مادی همچون ثروت، قدرت، زیبایی یا مدرک تحصیلی میروند.
نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عمل صالح فقط به نماز و روزه خلاصه نمیشود، بلکه تلاش برای برقراری عدالت، مبارزه با فساد، حمایت از مظلومان و امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق بارز آن است.
ایشان در برابر ظلم و فساد سکوت نمیکرد و برای تحقق عدالت اجتماعی ایستادگی میکرد.
همین ایستادگی و عدالتمحوری باعث شد برخی از صاحبان قدرت و زر و زور با وی دشمن شوند.
این رفتار امام نشاندهنده عدالتمحوری و عدم چشمپوشی از حقوق مردم بود.
وی تأکید کرد: اگر انسان به دنبال رضایت خدا باشد و وظایف خود را به درستی انجام دهد، خداوند محبت وی را در دلها قرار خواهد داد.
همانطور که امیرالمؤمنین (ع) محبوب دلها شد، چون در مسیر عدالت و ایمان گام برمیداشت.
چهل حديث پيشگيري از جرم و گناه
مشخصات كتاب:
سرشناسه : عابدي، محمد، ۱۳۵۲ -
عنوان و نام پديدآور : چهل حديث پيشگيري از جرم و گناه/ محمد عابدي ميانجي؛ به سفارش ستاد مردمي پيشگيري و حفاظت اجتماعي.
مشخصات نشر : قم: سازمان تبليغات اسلامي،پژوهشكده باقرالعلوم (ع)،انتشارات نورالسجاد، ۱۳۸۹.
مشخصات ظاهري : ۶۴ ص.؛ ۱۱ × ۱۷س م.
شابك : ۵۰۰۰ ريال: 978-600-5220-34-6
وضعيت فهرست نويسي : فاپا
يادداشت : كتابنامه:ص. ۶۲ - ۶۴؛ همچنين به صورت زيرنويس.
موضوع : تقوا -- احاديث
موضوع : اربعينات -- قرن ۱۴
شناسه افزوده : ايران. قوه قضائيه. ستاد مردمي پيشگيري و حفاظت اجتماعي
شناسه افزوده : سازمان تبليغات اسلامي. پژوهشكده باقرالعلوم (ع). انتشارات نورالسجاد
رده بندي كنگره : BP۱۴۱/۵ /ت۷ ع۲ ۱۳۸۹
رده بندي ديويي : ۲۹۷/۲۱۴
شماره كتابشناسي ملي : ۱۹۵۹۰۶۶
به سفارش: ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر و پژوهشكده امر به معروف و نهي از منكر
ص: 1
عناوين اصلي كتاب شامل:
کتاب پیشگیری از جرم در آیات و روایات
نویسنده : قرائتی، محسن
زبان :
ناشر : مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن
سایر نویسندگان : نویسنده: قرائتی، محسن - گردآورنده: متوسلی، علیمحمد
تعداد صفحات : 336ص.
موضوعات مرتبط :
احساس نیاز، عامل پویایی و حرکت
ما نیازمند و فقیر آفریده شده ایم «ای مردم! شما نیازمند خدا هستید و او بی نیاز و ستوده است».(1) احساس نیاز ما را به تلاش برای رفع آن وا می دارد و ما ناخواسته می کوشیم خود را به سوی خدای بی نیاز بکشانیم. به همین دلیل رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله ) فرمود: «الفقر فخری»؛(2) «نیازمندی مایه افتخار من است».
برگرفته شده از: أربعینات chelhadith.ir