اصول دین نبوت
چکیده:
ازجمله ویژگی های قرآن، به کارگیری داستان برای بیان اهداف و مقاصد خود می باشد. خداوند متعال بسیاری از وقایع، حوادث و رویدادهای قرآن را در قالب داستان بیان نموده است تا بهتر در دل و جان بندگان نفوذ نماید. داستان در قرآن وسیله ای است برای دعوت به یکتاپرستی و زندگی صالح. از جمله داستان هایی که در آیات شریفه به تصویر کشیده شده، داستان حضرت ابراهیم است. این داستان از جمله داستان های بلند قرآن به شمار می آید که در سوره های متعدد آمده و دارای تمام عناصر داستانی می باشد، یعنی شامل حوادث مختلفی است. دارای آغاز، موضوع، پیکره و پایانی که از روابط علی و معلولی میان حوادث به دست می آید و به نتیجه مورد نظر می انجامد که هدف از آفرینش داستان بوده و آن بیان ایمان راسخ ابراهیم، تسلیم او در برابر اوامر الهی، دعوت به یکتاپرستی و یقین در ایمان بوده است.
قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ ۖ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
عیسی بن مریم گفت: خدایا! ای پروردگار ما! برای ما از آسمان سفره ای پر از غذا نازل کن تا عیدی باشد برای اهل زمان ما و نسل آینده ما، و نشانه ای از سوی تو؛ و ما را روزی بخش که تو بهترین روزی دهندگانی.
[5–114] (مشاهده آیه در سوره)
وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَىٰ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ ۖ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ
و چون آنچه را که بر پیامبر اسلام نازل شده بشنوند، دیدگانشان را می بینی به سبب آنچه از حق شناخته اند، لبریز از اشک می شود، می گویند: پروردگارا! ایمان آوردیم، پس ما را در زمره گواهان [به حقّانیّت پیامبر و قرآن] بنویس.
[5–83] (مشاهده آیه در سوره)
«لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُّبِينٍ »
«به يقين خدا بر مؤمنان منّت نهاد (كه) پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد قطعاً پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند»
«لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ»
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
اذان گلبانگ محمد سلام الله علیه
از عرش سینه ها صدای ذکرِ معراج محمد "س" می آید
از فرامین قرآن صدای وحیِ خدایِ احمد"س" می آید
سزاوار امین وحی در بندگی خدا نمودن هست به رسالت
پاداش امت محمد س در بندگی خدا نمودن هست به سعادت
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا ﴿۱﴾
ستایش و سپاس مخصوص خداست که بر بنده خاص خود (محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) این کتاب بزرگ (قرآن) را نازل کرد و در آن هیچ نقص و کژی ننهاد. (۱)
قَيِّمًا لِيُنْذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا حَسَنًا ﴿۲﴾
کتابی است در نهایت استواری تا (به این کتاب بزرگ خلق را) از عذاب سخت خود بترساند و اهل ایمان را که اعمال آنها نیکوست به اجر بسیار نیکو بشارت دهد. (۲) سوره کهف، کتاب آسمانی قرآن
مهر | دین و اندیشه، استانها | سه شنبه، 09 بهمن 1403 - 20:58
مشهد - نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، ضمن تبیین جایگاه وحی در هدایت بشر و نقش ویژه پیامبر اکرم (ص) در این مسیر، بعثت را آغاز رسمی مسئولیت پیامبر (ص) در هدایت بشریت و رهبری جهان دانست.
خلاصه خبر
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی افزود: اما بخش دوم، حقایقی هستند که شناخت آنها مستقیماً در سرنوشت و سعادت انسان دخالت دارد، این حقایق بهصورت کامل برای انسان قابلدرک نیستند چرا که ابزارهای شناختی بشر مانند حس، تجربه و عقل برای درک آنها کافی نیست.
وی در تشریح نزول قرآن کریم بیان کرد: نزول قرآن دو نوع است، نزول دفعی و نزول تدریجی، نزول دفعی مربوط به رابطه ذاتی و مستقیم پیامبر با خداوند است که بدون واسطه فرشتگان رخ داده است اما نزول تدریجی، از طریق جبرئیل صورت گرفته و مرحلهبهمرحله پیام الهی را به بشر ابلاغ کرده است؛ اولین مرحله این نزول تدریجی در صبحگاه بعثت آغاز شد و تا روز قیامت، تعالیم قرآن و پیام رسولالله (ص) راهنمای سعادت بشریت خواهد بود.
مهر | دین و اندیشه، استانها | سه شنبه، 09 بهمن 1403 - 11:06
شیراز- عید مبعث یادآور روزی است که پیامبری برانگیخته شد تا اخلاق را تاج فضایل انسان کند و او را با وجهۀ آسمانی اخلاق و عدالت پروردگار عالم پیوند زند.
خلاصه خبر
انسان اشرف مخلوقات است و خداوند انسان را خلیفه خود در زمین دانسته و دو راه رسیدن به کمال برای او قرار داده است که یکی از آنها فطرت توحیدی و دیگری پیامبران الهی هستند.
بنابراین روز عید مبعث بزرگترین عید بشریت است.
پس در این زمینه بزرگداشت روز عید مبعث، فقط برای تکلیف مسلمانان نیست، بلکه بشریت مظلوم باید از فرامین پیامبر اسلام (ص) که سرآغاز آن، روز مبعث بود، احترام و تجلیل و قدرشناسی کند؛ چون نجات انسان در این تعالیم است.
پیامبر اکرم (ص) در مورد مبعث میفرمایند: «به راستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاقی را کامل و تمام کنم و به مردم بیاموزم»، همین امر خود ارزش و اهمیت رسالت حضرت محمد (ص) را در گسترش فضائل اخلاقی نشان میدهد و این حبیب الهی برانگیخته شد تا اخلاق را تاج فضائل آدمی سازد.
در بعثت رسول خدا بزرگترین پیام الهی به بشر منتقل شده است در واقع در بعثت رسول خاتم بزرگترین تجلی الهی شکل گرفته است.
یکی از اهداف بعثت انبیا، قیام به عدالت است.
مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 09 بهمن 1403 - 09:12
هر فضیلتی که در دنیا، ولو به طور غیرمستقیم وجود دارد، ناشی از آن بعثت و اقامۀ مکارم اخلاق به وسیله آن پیغمبر عظیمالشان است.
خلاصه خبر
*زیارت پیامبر (ص): از پرفضیلت ترین اعمال در روز مبعث زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین است.
زیارت حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) که برترین اعمال میباشد؛
گروهی از اجتماعکنندگان نماز میخوانند و برخی ذکر میگویند و گروهی قرآن میخوانند و بعضی هم به تماشای روضه مبارکه مشغول میشوند تا آنکه نصف یا دوسوم از شب بگذرد، در این هنگام تمام مبتلایان و زمینگیران که محروم از حرکت بودند، از جای برمیخیزند درحالیکه صحیح و تندرستاند و نقصی در آنان نیست و میگویند: «لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰه» (معبودی جز خدا نیست)، «مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» (محمد فرستاده خداست)، «عَلِیُّ وَلِیُّ اللّٰه» (علی ولیّ خداست) و این امری است مشهور و معروف.
نماز مبعث
شیخ طوسی در کتاب «مصباح» فرموده: که از ریان بن الصّلت روایت شده: حضرت جواد علیهالسلام زمانی که در بغداد بود روز نیمه و روز بیستوهفتم رجب را روزه گرفت و همه خدمتکاران آن حضرت نیز روزه گرفتند و به ما فرمان داد دوازده رکعت نماز بجا آوریم به این صورت که:
لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَاللّٰهُ أَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللّٰهِ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ؛ معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر از هر چیزی است و منزّه است خدا و خدا را سپاس و نیست جنبش و نیرویی جز به عنایت خدای برتر و بزرگ.
و «چهار مرتبه»:
خدا، خدا، پروردگار من است، چیزی را برای او شریک نمیآورم.
و «چهار مرتبه»:
هیچکس را برای پروردگارم شریک نسازم.