FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت
نمایه تابلو رهنمودهای بزرگان دین

به  منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خوش آمدید.


«فبک» چیست؟؛ کمک به اندیشه ورزی کودک یا میدان سردرگمی

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 17 آذر 1404 - 14:40

فبک قصد دارد کودکی را پرورش دهد که عادت داشته باشد به فکر کردن، به نگاه کردن، و از کنار مسائل به‌راحتی عبور نکند.

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، «فبک» یا همان فلسفه برای کودکان نام طرح درسی که سال‌های اخیر در میان محافل تربیتی ویژه کودکان و نوجوانان مطرح شده است و کمک می‌کند تا پرسشگر کودک به سمت تفکر در مسائل مهم انسانی متمرکز شود.
در اولین گام او به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا برنامه فلسفه برای کودک و نوجوان موجب شک در ذهن کودک نمی‌شود و سبب سردرگمی تفکری و اندیش‌های در او نمی‌شود؟
نکته دوم اینکه چرا فکر می‌کنیم برنامه فلسفه برای کودک و نوجوان هدفش قرار دادن مفاهیمی پر از تردید، شک و اشکال در ذهن کودک است؟
این همان هدفی است که در برنامه فلسفه کودک و نوجوان دنبال می‌کنیم؛ هدفی که در سیره تربیتیِ صحیحِ اسلامی نیز دیده می‌شود.
نکته سوم اینکه وقتی صحبت از «فلسفه اسلامی برای کودک و نوجوان» می‌شود، هدفمان این است که از آموزه‌هایی بهره ببریم که پاسخی بوده‌اند به شک‌ها، شبهات و سوالات ذهن بشر.
بنابراین، نه تنها برنامه فلسفه برای کودک و نوجوان به‌ویژه با رویکرد اسلامی سببِ شک، تردید یا آشفتگی ذهنی نمی‌شود، بلکه با ایجاد یک نظامِ صحیحِ تفکر و فراهم کردن اصولِ درکِ جهان، در فرایندی کوتاه‌مدت و بلندمدت، کودک را برای روبه‌رو شدن با هرگونه شک، شبهه یا اشکال، آماده می‌کند.

 


سه شنبه، 18 آذر 1404 - 00:41 ادامه مطلب نظر بدهید

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: اگر کرسی‌های فاطمه‌شناسی در دانشگاه‌های غرب ادامه پیدا می‌کرد، تصویر زن در آن جوامع به‌گونه‌ای دیگر معرفی می‌شد.

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 17 آذر 1404 - 16:52

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: اگر کرسی‌های فاطمه‌شناسی در دانشگاه‌های غرب ادامه پیدا می‌کرد، تصویر زن در آن جوامع به‌گونه‌ای دیگر معرفی می‌شد.

خلاصه خبر

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که روز دوشنبه در دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشگاه اهل بیت (ع) طی سال‌های اخیر از حضور ۹ ملیت به ۳۴ ملیت رسیده و همچنان در هر سال و هر ترم رشد دارد، افزود: دانشگاه در گذشته تنها هفت یا هشت رشته داشت اما اکنون ۲۷ تا ۲۸ رشته علمی از جمله دوره‌های دکتری در آن فعال است.
همچنین ارتباطات بین‌المللی دانشگاه امکان اعزام دانشجو به مراکز علمی دیگر کشورها را مهیا می‌سازد.
رمضانی با تأکید اینکه دانشگاه از سه رکن دانشجو، استاد و مدیریت تشکیل شده، اظهار کرد: دانشجو باید فرهنگ‌ساز و تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز باشد و دانشگاه نباید به کارخانه مدرک‌سازی تبدیل شود.
وی اظهار داشت: دانشگاه باید دانشمند تربیت کند و دانشمند باید نقش تاریخی ایفا کند.
بخش مهمی از این نقش‌آفرینی به علمیت دانشگاه و جدیت در تحصیل بستگی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با تاکید بر اهمیت عدالت‌خواهی افزود: عدالت آرزوی پیامبران، مصلحان و صالحان است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه دانشگاه، مکان علم است، تاکید کرد: فضای دانشگاه محل اغتشاش و هیاهو نیست.
دانشگاه و حوزه باید فرهنگ‌ساز باشند و ظلم‌ستیزی از ویژگی‌های اساسی دانشجوی مسلمان است.
رمضانی با بیان اینکه استاد بدون مطالعه نمی‌تواند به کلاس وارد شود، تأکید کرد: کیفیت دانشگاه وابسته به مقالات علمی پژوهشی اساتید است و صرفاً مقالات علمی ترویجی کافی نیست.


دوشنبه، 17 آذر 1404 - 23:06 ادامه مطلب نظر بدهید

غلامی: ۱۶ آذر میدان آزمون بصیرت و استقلال دانشگاه است

مهر | سیاسی | شنبه، 15 آذر 1404 - 10:57

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به ضرورت بصیرت گفت: دانشجوی امروز اگر همراه با علم، بصیرت و آگاهی نداشته باشد، ممکن است به دام جریان‌هایی بیفتد که در پی تغییر هویت انقلاب هستند.

خلاصه خبر

رمضان غلامی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه، در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، این روز را «نماد بیداری، استقلال‌طلبی و عزت دانشگاه ایرانی» دانست و تاکید کرد: «حوادث سال ۱۳۳۲ نشان داد دانشگاه هرگاه در برابر سلطه‌طلبی بیگانگان ایستاده، مسیر درست تاریخ شکل گرفته است.
رهبری بارها فرموده‌اند که دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاست‌زده نباشد.
دانشگاه همچنان سنگر آرمان‌های انقلاب است و ۱۶ آذر فرصتی برای بازخوانی همین حقیقت باقی مانده.


دوشنبه، 17 آذر 1404 - 22:52 ادامه مطلب نظر بدهید

یادبود «سیّدفتح‌الله مجتبائی» برگزار می‌شود

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 15 آذر 1404 - 15:41

نهصد و بیست و ششمین شب از سلسله شب‌های مجلّه بخارا با هم‌کاری مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، به «سیّدفتح‌الله مجتبائی» اختصاص یافته است.

خلاصه خبر

به گزارش خبرگزاری مهر، نهصد و بیست و ششمین شب از سلسله شب‌های مجلّه بخارا با هم‌کاری مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، به «سیّدفتح‌الله مجتبائی» اختصاص یافته است که سه‌شنبه، هجدهم آذر، ساعت دوازده ظهر برگزار می‌شود.
او هم‌چنین از سال ١٣٧۶ عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
شب «سیّدفتح‌الله مجتبائی» در زادروز ٩٨ سالگی ایشان سه‌شنبه، هجدهم آذر، ساعت دوازده ظهر در تالار امیرالمؤمنینِ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به‌نشانیِ میدان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان شهید پورابتهاج (کاشانک)، نرسیده به سه‌راه آجودانیه، شمارۀ ٢١٠ برپا می‌شود.⁩


 


یکشنبه، 16 آذر 1404 - 00:00 ادامه مطلب نظر بدهید

کتاب «نگاهی به تمدن شکوهمند ایرانی» در وین منتشر شد

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 15 آذر 1404 - 16:29

کتاب «نگاهی به تمدن شکوهمند ایرانی، میراثی کهن، هویتی پایدار و افقی رو به آینده» تازه‌ترین اثرعلمی منتشرشده در اتریش درباره تاریخ، هویت و ساختار تمدنی ایران است.

خلاصه خبر

کتاب از ایران پیشاتاریخی آغاز می‌کند و با بررسی تمدن‌های اولیه فلات ایران، ظهور مادها، شکوه هخامنشیان، پایداری اشکانیان و درخشش ساسانیان، تصویری دقیق از ریشه‌های عمیق دولت‌سازی و فرهنگ‌سازی ایرانی ارائه می‌دهد.
از ویژگی‌های محوری کتاب، تمرکز بر «وجه تمدنی» تاریخ ایران است؛ یعنی تاریخ به‌مثابه فرایند تولید علم، اخلاق، هنر، دولت‌مندی، معنویت و تعاملات بین‌فرهنگی.
بخش‌های پایانی کتاب نیز با پرداختن به دوران قاجار، پهلوی و سپس انقلاب اسلامی، تصویری روشن و بی‌طرف از چالش‌های ایران در عصر مدرن، تجربه گذارهای پیچیده اجتماعی و تلاش‌های معاصر برای بازسازی هویت و کارآمدسازی نهادهای فکری و فرهنگی ارائه می‌کند.
در کنار این ویژگی، رویکرد تحلیلی کتاب نیز قابل‌توجه است؛ به‌گونه‌ای که نویسنده صرفاً به بیان وقایع بسنده نکرده و تلاش کرده زمینه‌ها، ساختارها و نیروهای شکل‌دهنده تمدن ایرانی را برای مخاطب روشن سازد.
انتشار این اثر به زبان آلمانی، آن را برای مخاطبان اروپایی به‌ویژه در محیط‌های فرهنگی و دانشگاهی قابل دسترس ساخته و امکان آشنایی نزدیک‌تر آنان با میراث ایرانی را فراهم کرده است.


 


شنبه، 15 آذر 1404 - 23:49 ادامه مطلب نظر بدهید

بازخوانی حماسه ایران در دو کتاب «نارسیده ترنج» و «نیم‌پخته ترنج»

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 14 آذر 1404 - 10:52

دو کتاب «نارسیده ترنج» و «نیم‌پخته ترنج» در تداوم خط پژوهش‌های سجاد آیدینلو در حماسه‌پژوهی و شاهنامه‌شناسی است و به‌سبب دقت نسخه‌شناسانه و احاطه بر متون به‌عنوان منابعی معتبر شناخته می‌شود.

خلاصه خبر

کتاب «نارسیده ترنج»، که نامش برگرفته از داستان رستم و سهراب است، مجموعه‌ای از بیست مقاله پژوهشی سجاد آیدینلو دربارهٔ شاهنامه و ادب حماسی ایران است که در نشر سخن منتشر شده و اکنون در زمره آثار مرجع در شاهنامه‌پژوهی معاصر به شمار می‌آید.
این کتاب برای مخاطب تخصصیِ ادبیات حماسی و شاهنامه نوشته شده و ساختار و نثر آن کاملاً دانشگاهی و تحقیقی است.
این کتاب هم شامل ۲۰ مقاله تحقیقی درباره شاهنامه و دیگر متون و روایت‌های حماسی ایرانی است.
در این مقالات موضوعاتی چون: مسائل اسطوره‌شناسیِ مرتبط با داستان‌های شاهنامه و روایات ایرانی؛ بحث‌های داستانی (روایت‌شناسی، ساخت پیرنگ، تفاوت روایت‌ها)؛ نکات واژگانی و دستوری در متن شاهنامه و متون هم‌خانواده؛ مباحث تطبیقی (میان شاهنامه و روایات / متون پهلوانی و پهلوی ایرانی)؛ و نیز پیوند شاهنامه با سنت شفاهی و فرهنگ عامه؛ بررسی شده و در هر مورد پیشنهادها، تصحیحات یا فرضیه‌هایی تازه طرح شده است.

 


جمعه، 14 آذر 1404 - 20:24 ادامه مطلب نظر بدهید

گواهی سوابق تحصیلی طلاب فعال غیرحضوری شد

گواهی سوابق تحصیلی طلاب فعال غیرحضوری شد

مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 13 آذر 1404 - 12:52

طلاب گرامی می‌توانند با مراجعه به سامانه پیشخوان حوزه‌های علمیه، در بخش صدور گواهی، نسبت به ثبت درخواست گواهی سوابق تحصیلی طلاب فعال اقدام و به صورت آنی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، گواهی سوابق تحصیلی طلاب فعال غیرحضوری شد
بر اساس این گزارش، طلاب گرامی می‌توانند با مراجعه به سامانه پیشخوان حوزه‌های علمیه، در بخش صدور گواهی، نسبت به ثبت درخواست گواهی سوابق تحصیلی طلاب فعال اقدام نموده و آن را به‌صورت آنی دریافت کنند.
این گواهی جهت ارائه پایه و سطح تحصیلی در امورات اداری، آموزشی و سایر امور مرتبط قابل استفاده است.
طلاب در صورت هر گونه سوال یا ابهام، درخواست خود را از طریق سامانه پیشخوان مجازی جهت پیگیری ارسال کنند.


 


جمعه، 14 آذر 1404 - 19:45 ادامه مطلب نظر بدهید

نشست علمی تعلیم و تربیت اسلامی برگزار می شود

مهر | دین و اندیشه | جمعه، 14 آذر 1404 - 15:46

نشست علمی تعلیم و تربیت اسلامی به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار می‌شود.

خلاصه خبر

زمان برگزاری یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۴ | ساعت ۱۰ در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، طبقه منفی ۲-، تالار اندیشه است.


جمعه، 14 آذر 1404 - 19:26 ادامه مطلب نظر بدهید

فراخوان «جایزه البرز» ۱۴۰۵ اعلام شد

فراخوان «جایزه البرز» ۱۴۰۵ اعلام شد

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 09 آذر 1404 - 11:52

شصت و چهارمین سال ،«جایزه البرز» با هدف تجلیل از نخبگان علمی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شصت و چهارمین سال، «جایزه البرز» با هدف تجلیل از نخبگان علمی ایران برگزار می‌شود.
این دوره از «جایزه البرز» فرصتی ویژه برای بزرگداشت دانشمندان، فناوران، طلاب علوم دینی و دانشجویان است و مسیر درخشش بهترین‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی کشور را هموار می‌کند.
ثبت‌نام و ارسال مدارک برای شرکت در «جایزه البرز» از دهم آذرماه ۱۴۰۴ آغاز می‌شود و به مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت شیوه‌نامه هر گروه به سامانه «جایزه البرز» مراجعه کنند.

 


یکشنبه، 09 آذر 1404 - 23:08 ادامه مطلب نظر بدهید

تربیت کنترل‌محور «کرامت» نمی‌آورد؛ تکیه صرف بر نصیحت، نتیجه عکس دارد

مهر | دین و اندیشه، اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 09 آذر 1404 - 06:00

نوجوان امروز در دنیایی متفاوت از نسل‌ پیشین زندگی می‌کند، دسترسی به اطلاعات و الگوی رفتاری بسیار گسترده است، در این فضا، اگر خانواده و مدرسه صرفا بر نصیحت یا دستور تکیه کند نتیجه عکس می‌دهد.

خلاصه خبر

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» (اسراء: ۷۰).
یعنی همه انسان‌ها ذاتاً دارای کرامت‌اند، چون مخلوق خداوند هستند و در وجودشان استعداد رشد و قرب الهی نهفته است.
در منابع اسلامی، پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) همواره نوجوانان را با احترام و محبت مورد خطاب قرار می‌دادند.
همین رفتار، یکی از رازهای موفقیت تربیتی آنان بود.
اول، اصل احترام به شخصیت انسانی.
این یعنی احترام به عقل و رأی نوجوان.
دوم، اصل محبت و رأفت.
در سیره پیامبر و امام علی (ع) محبت زیربنای تربیت است.
لحن خشن، زمینه‌ی طغیان و بی‌اعتمادی را فراهم می‌کند.
یعنی محبت همراه با واگذاری مسئولیت مورد تاکید است.
یعنی گفتگو با منطق، ادب و احترام.
کرامت‌بخشی به نوجوان در دنیای امروز به معنای احترام به آگاهی و حق انتخاب اوست.
گاهی محبت را با سهل‌انگاری یا کنترل را با خشونت اشتباه می‌گیرند.
در حالی‌که در تربیت اسلامی، احترام متقابل و محبت پایه آموزش است.
پیامبر (ص) می‌فرمایند: «من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدم.» یعنی حتی تعلیم علم و دین نیز باید در چارچوب اخلاق و کرامت انسانی انجام شود.
خانواده‌ها چگونه می‌توانند حس کرامت و ارزشمندی را در فرزندان نوجوان خود تقویت کنند؟
بگذارید نوجوان بدون ترس حرف بزند.
قرآن می‌فرماید: «فَبَشِّرْ عِبَادِی الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (زمر: ۱۸).
دیگر بیان احترام‌آمیز تفاوت نظر یعنی اگر با رفتار یا عقیده نوجوان مخالف هستیم، نباید او را تخریب کنیم.
در روایات داریم که خداوند نیت نیک را پاداش می‌دهد حتی اگر به نتیجه نرسد.
برخی والدین نگران‌اند که احترام بیش از حد به نوجوان باعث لجبازی یا بی‌انضباطی شود.
کرامت یعنی احترام همراه با مرز.
در اسلام، محبت و قاطعیت در کنار هم معنا دارند.
پس والدین و مربیان باید با گفتگوی محترمانه و تعیین حدود روشن، به نوجوان بیاموزند که احترام متقابل است، نه یک‌طرفه.
باید از روش‌های غیرمستقیم استفاده کرد؛ یعنی به‌جای گفتن “خودت را تحقیر نکن”، با داستان، فیلم کوتاه، شعر یا تجربه جمعی نشان داد که انسان نزد خدا عزیز است.
وقتی نوجوان این داستان‌ها را بشنود و حس کند که دین به او احترام می‌گذارد، ایمانش عمیق‌تر می‌شود.
هدف آن است که نوجوان خودش احساس کند انسان ارزشمندی است و بنابراین تصمیم بگیرد درست رفتار کند.


یکشنبه، 09 آذر 1404 - 22:58 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 464


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0