FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت
نمایه تابلو رهنمودهای بزرگان دین

به  منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خوش آمدید.


ترجمه متن علمی جوانی فرصت مناسبی برای دعا، مناجات و راز و نیاز با خداست

 

 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 08 اسفند 1401 - 15:47

 

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه جوانی فرصت مناسبی برای دعا و مناجات و راز و نیاز با خداست، اظهار داشت: تخلق به اخلاق و آداب دانشجویی را در دانشگاه بسیار مهم است.

 

 



 

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) همزمان با جشن اعیات شعبانیه که در دانشگاه اهل بیت (ع) برگزار شد اظهار داشت: رجب، شعبان و رمضان ماه سلوک و تربیت نفس، عقل و بدن است.
وی افزود: اگر نفس خوب تربیت شود آدمی صاحب فضیلت های اخلاقی و کمالات و اگر عقل به درستی تربیت شود انسان صاحب ادراک و فهم می شود؛ هر چه فهم انسان دقیق تر و عمیق تر باشد جایگاه او بالاتر خواهد رفت.
بخشی از کمالات به فهم و درک مربوط می شود.
رمضانی با بیان اینکه انسان باید بدن خود را تربیت کند عنوان کرد: همه اعضا و جوارح باید تربیت شود و در سایه همین تربیت است که آدمی خود را به انجام یک سری آداب موظف می داند در خطبه متقین آمده انسان راست بگوید و دروغ نگوید.
راستگویی را خدا دوست دارد و انسان مؤمن راستگویی را به هر چیزی ترجیح می دهد و وقتی هم که می خواهد رضایت پروردگار را جلب کند می داند که خداوند راستگویی را دوست دارد از این رو همواره در این مسیر قرار می گیرد.
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: در زمینه گوش انسان مؤمن هر آنچه که نافع است و برایش منفعت دارد را گوش می دهد مانند شنیدن نصیحت؛ همچنین در راه رفتن متواضعانه گام بر می دارد و رفتاری معتدل و خردمند دارد.
همه اینها باعث می شود که کمالات انسان بالا برود.
وی با استناد به بیانی از مرحوم آیت الله طباطبایی درخصوص مناجات شعبانیه گفت: دعاهایی که از اهل بیت به ما رسیده را قرآن ساعد گویند مرحوم علامه طباطبایی می فرمودند از دعاهایی که بسیار زیبا است مناجات شعبانه است که در فرازی از آن آمده الهی ان اخذتنی بجرمی اخذتک بعفوک و ان اخذتنی بذنوبی اخذت بمغفرتک و.....؛ در بخش دیگری از دعا آمده وقتی به گناهان خود نگاه می کنم می خواهم از خود فرار کنم و زمانی که کرم و بزرگی تو را نگاه می کنم تنها بخشندگی تو را می بینم.
رمضانی بیان داشت: در میان دانشجویان دانشگاه، صاحب صداهای زیبا دیده می شود که می توانند هفته ای یک بار مناجات شعبانیه را در جمع دانشجویان بخوانند، الفاظ و معانی این مناجات و دعاها بسیار زیباست.
جوانی فرصت مناسبی برای دعا و مناجات و راز و نیاز با خداست.
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه تخلق به اخلاق و آداب دانشجویی را در دانشگاه بسیار مهم دانست و گفت: ما قبل از هر چیز باید خودمان را بشناسیم، انسان باید برای خود ارزش و جایگاه والایی قائل باشد و بداند جایگاهش بلند است و نباید خود را کوچک کند.
وی اظهار کرد: باید با خودمان ارتباط درستی برقرار کنیم و نگاه درستی به خودمان داشته باشیم، باید هستی و خودمان را زیبا و مثبت ببینیم و نگاه دقیق، معنادار، مثبت و عمیقی به خود داشته باشیم، زیرا خداوند ما را به عنوان پدیده ای معنادار آفریده است.

 

لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 28 مهر 1404 - 21:36 ادامه مطلب نظر بدهید

آیت‌الله جوادی آملی: کار حوزه و دانشگاه جهل‌زدایی از جامعه است

مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 28 مهر 1404 - 12:41

مرجع تقلید شیعیان گفت: کارهایی که در حوزه و دانشگاه انجام می‌شود، در حوزه عقل نظری است و هدف آن جهل‌زدایی در برابر علم است.

خلاصه خبر

کارهایی که در حوزه و دانشگاه انجام می‌شود، در حوزه عقل نظری است و هدف آن جهل‌زدایی در برابر علم است، اما کار مربیان اخلاق و مصلحان اجتماعی، در قلمرو عقل عملی قرار دارد و به جهالت زدایی می‌پردازند.
از این‌رو انسان باید چنان زندگی کند که کارگاه تصمیم‌سازی درونی‌اش بر اساس عقل و تقوا عمل کند و تصمیم‌گیرنده فقط از آن تبعیت نماید؛ علم به تنهایی کافی نیست؛ بسیاری از دانایان در اثر نداشتن عقل عملی و تصمیم‌گیری صحیح، گرفتار جهالت در رفتار می‌شوند.
آیت‌الله جوادی آملی در پایان یادآور شد: کسی که اهل تفریط باشد و بدون تدبیر اقدام کند جز پشیمانی بهره‌ای نخواهد برد و آن‌که اهل حزم، دوراندیشی و اندیشه باشد، از سلامت و پیروزی برخوردار خواهد شد.


دوشنبه، 28 مهر 1404 - 21:28 ادامه مطلب نظر بدهید

ترجمه متن علمی راهکارها و راهبردها و الگوی برنامه های تعلیم و تربیّتی و فرهنگی سوره کوثر کتاب آسمانی قرآن

 

1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد می شود را، باید در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت و در اختیار انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و رسانه ها برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، بگذارند.

 

2- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، ادبیّات، بستر تبلیغات و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف لازم و دانش لازم زندگی)، به رشد رساند، متناسب با سن و به اندازه لازم پرداخته شود و آنرا به جامعۀ هدف عرضه نمایند.

 

گل افشان گل محمدی


شنبه، 26 مهر 1404 - 22:25 ادامه مطلب نظر بدهید

پیوستن پزشکیان به پویش «مدرسه بساز» عملیاتی شد

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | شنبه، 26 مهر 1404 - 15:50

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اعلام کرد: مکاتبات اداری جهت اجرایی شدن پیوستن دکتر پزشکیان به پویش «به سازِ مدرسه، مدرسه بساز» انجام شد.

خلاصه خبر

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دستوری اجرایی، تاکید کرد: این اقدام در راستای فرهنگ‌سازی برای تحقق سیاست مبنایی دولتِ وفاق ملی مبنی بر توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم صورت می‌گیرد و برهمین اساس، مبلغ حقوق مهرماه رئیس‌جمهور به حساب جامعه خیرین مدرسه ساز کشور واریز می‌شود؛ همچنین از آبانماه ۱۴۰۴ نیز ماهیانه ۵ میلیون تومان از حقوق ایشان کسر و به حساب موردنظر منظور خواهد شد.
قائم پناه همچنین در ادامه این دستور اجرایی، آورده است: با تاسی از رئیس‌جمهور حقوق مهرماه بنده نیز به طور کامل و از آبانماه ۱۴۰۴ نیز ماهیانه چهار میلیون تومان از حقوقم به حساب فوق واریز شود.


شنبه، 26 مهر 1404 - 21:43 ادامه مطلب نظر بدهید

اختصاص یک ماه از حقوق و ماهانه ۵ میلیون تومان برای عدالت آموزشی

مهر | سیاسی | جمعه، 25 مهر 1404 - 16:46

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با پیوستن به پویش «بسازمدرسه» یک ماه کامل از حقوق خود و ماهانه پنج میلیون تومان از آن را برای هزینه‌کرد در طرح عدالت آموزشی دولت چهاردهم اختصاص داد.

خلاصه خبر

حضرتی با بیان اینکه این اقدام بیانگر توجه ویژه رئیس جمهور و دولت وفاق ملی به موضوع آموزش وعدالت آموزشی است، گفت: رئیس جمهور تأکید کردند که هزینه در عدالت آموزشی تنها مربوط به ساخت مدرسه نیست، بلکه موضوع نگهداشت، تامین تجهیزات، افزایش کیفیت آموزش و تربیت صحیح نسل جدید نیز در قالب همین طرح مورد توجه است.

 


شنبه، 26 مهر 1404 - 20:14 ادامه مطلب نظر بدهید

ترجمه متن ادبی اشعار مذهبی کودکانه برای بچه های خوب و دانش اموزان و مربیان و مادران و پدران و و معلمین و پژوهشگران عزیز

مربیان و مادران و دوستانی که فرزند کوچک دارن میتونن ذکر ایام هفته رو با این شعر یادشون بدهند.

 

شنبه شروع هفته خدا یادم نرفته
خالق این جهانه خدای آسمانه
ذکر لبم همینه یارب العالمینه

 

یکشنبه یادت باشه خدابا بنده هاشه
بازم دلت رو شادکن بخشندگی شو یادکن
بگوهمین رو والسلام یاذالجلال والاکرام

 

بعداز روز یکشنبه رسید روز دوشنبه
از ته دل میخونم خدای مهربونم
توقلبای ما جاته یا قاضی الحاجاته

 

سه شنبه هم یه روزه نذار دلت بسوزه
بازم خداخدا کن نعمتاشو نگاه کن
بگو فقط تو همین یا ارحم الراحمین

 

توی تموم روزا مثل چهارشنبه ها
خدارو میشه یادکرد شادی هارو زیاد کرد
ذکر خدا معلومه یاحی ویاقیومه

 

هست ذکرپنج شنبه ها شکوه ولطف خدا
لااله الاالله خدایی نیست جز خدا
ملک الحق المبین لطفهای او را ببین

 

جمعه ها باصلوات تو میرسی به حاجات
دعا دعا دعاکن خدارو توصداکن
خدا ظهور آقا نزدیکتر بفرما

 

آمین
پیشنهاد می شود به جای یه توپ دارم قلقلیه این شعر و به بچه ها یاد بدهید

 

یه دل دارم حیدریه

 

عاشقه مولا علیه

 

من این دل ونداشتم
از تو بهشت برداشتم
خدا بهم عیدی داد.
عشق مولا علی داد.
علی وجود و هستیه
دشمن ظلمو پستیه
علی ندای بینواس
علی تجلی خداس
علی قرآن ناطقه
جد امام صادقه
علی یار مصطفاست
دست علی همراه ماست
رو دلامون نوشته
مولا علی عشقه ماست

 

ﺷﻌﺮ ﺯﻳﺒﺎ ﺑﺮاى ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ

 

کوچولو بچرخ می چرخم
دور علی می چرخم

 

یاور خدا همينه
امام اولینه

 

کوچولو بشین می شینم
حکمت علیه دینم

 

دشمنی با دشمنات
حرفش حدیث دینم

 

کوچولو پاشو پامی شم
یاور مولا می شم

 

یاور محمد و علی و مهدیه
حضرت زهرا می شم

 

کوچولو بایست می ایستم
بدون که تنها نیستم

 

دست علی یارمه
خُداش نگه دارمه

 

پیشنهاد می شود لطفا برای كودكان خود از اين شعر برای تشويق به نماز استفاده كنيد.
اتل متل اذانه

 

می خونه از آن پروانه
دور گلاش می گرده
خدا ميگه وقت نمازه
وقتِ اذان و اقامه
تعبیر ولایت اسلامه
عاقل خوشحال می شه

 

با خواندن اقامه وقت نماز
در رحمتِ خدا به بندهها باز می شه

 

ترجمه سوره حمد با شعر کودکانه:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

 

سپاس برای خداست / خدايی که بی همتاست /
بخشنده و مهربان / خالق هر دو جهان /
ما او را می پرستيم / از او ياری می گيريم /
به ما عنايت نما / ما را هدايت فرما /
راهی که راه خوبهاست / نه به راه گمراهان /
ما بنده ی او هستيم / وقتی تو غم اسيريم /
نشون بده راه راست / نه راه زشت شيطان

 

✏️ سوره فیل:

 

کي بود کی بود ابرهه - چيکار می کرد تو مکه -
اون آدم خيلی بد - سوی مکه حمله کرد -
يک لشگر فيل داشت - يک سپاه عظيم داشت -
می رفت به سوی مکه - تا که بکوبه کعبه -
چی شد چی شد يکباره - بارون سنگ می باره -
يه عالمه ابابيل - اومد رو لشگر ظالمها -
تو پاهاشون سنگ داره - با دشمنا جنگ داره -
چی شد چی شد نتيجه - دشمنا نابود شدن -
خار و خاسک شدن - سوره ی فيل نازل شد -
قصه ی ما کامل شد.

 

سوره کوثر:

 

بسم الله الرحمن الرحيم؛

 

يک روزی روزگاری / آدم های خيلی بد / رسول را اذيت کردن / گفتن که ای محمد / بي پسر و بی ياور / تويی تنها و ابتر / خدا جوابشون داد / اين آيه را نشان داد / هر کس که گفته ابتر / خودش شده بی ياور / ما به تو هديه داديم / زهرا رو بخشيده ايم / جايزه ی تو باشه / کوثر حضرت زهرا که هدیه خداوند باشه

 

سوره عصر:

 

بسم الله الرحمن الرحيم؛

 

به عصر قسم خورد خدا / تو اين سوره، بچه ها /
می کنه آدم زيان / اگه نباشه ايمان /
کارهای خوب که باشه / خدا هم راضی می شه /
توکل کن بر خدا / صبور باشيد تو کارها /
هميشه و هر کجا / با عمل صالح باشيد يه ياد خدا

 

سوره ناس:

 

بسم الله الرحمن الرحيم؛

 

بگو که ای خدايا / پناه من تو هستی / تويی که راه خود را / به روی من نبستی / پروردگار انسان / ای خدای مهربان / پناه می آرم به تو / از حمله های شيطان

 

((" با کمی تصحیح و ویرایش توسط گل افشان گل محمدی"))

((" با کمی تصحیح و ویرایش توسط گل افشان گل محمدی"))

 

https://kabotaar.kowsarblog.ir/


جمعه، 25 مهر 1404 - 21:18 ادامه مطلب نظر بدهید

ترجمه متن علمی حق و باطل در سخنان حضرت امام علی سلام الله علیه با بهره مندی از ترجمه هوش مصنوعی جستجوگر شریف

حضرت امام علی سلام الله علیه:

 

آگاه باشید! حق، مرکبهائی رام هستند که صاحبشان بر آنها نشستند و زمام آنها را به دست گرفتند، پس این مرکبها سواران خود را به آرامی و ملایمت بردند تا به سایه ای گسترده رسیدند. نهج السعاده، جلد سه، صفحۀ دویست و نودوچهار.

 

حضرت امام علی سلام الله علیه:

 

هر که به جز حق جویای عزت شود به ذات در افتد و هر که به حق عناد ورزد خوار گردد. تحف العقول، صفحۀ نودوپنج.

 

حضرت امام علی سلام الله علیه:

 

حق سنگین است اما گوارا، باطل سبک است و آسان است، اما کشنده، نهج البلاغه، حکمت سیصد و هفتاد و شش.

 

تدوین: گل افشان گل محمدی


جمعه، 25 مهر 1404 - 20:38 ادامه مطلب نظر بدهید

ترجمه متن ادبی "خشم منجر به تربیّت نمی شود" سخن گوهربار امام علی سلام الله علیه با بهره مندی از ترجمه هوش مصنوعی جستجوگر شریف

خشم منجر به تربیت نمی شود

 

آنها که با رفتارهای کتک و اذیّت و آزار به فرزندان و یا دانش آموزان و یا افراد خانواده و یا جامعه می خواهند کار تعلیم و تربیّت انجام شود باید بدانند که در دیدگاه اسلامی با خشم تعلیم و تربیت ممکن نمی شود. در روایتی از امام معصوم سلام الله علیه چنین آمده است:

 

امام على عليه السلام فرموده:

 

لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛

 

با خشم، تربيت {ممكن} نيست .

 

تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص303 ، ح6912

 

برداشتها و راهبردها و راهکارهای رهنمود " خشم منجر به تربیت نمی شود."

 

1. هر رفتاری مناسب تعلیم و تربیت نیست.
2. خشم از جمله رفتارهای غیر صحیح در تاثیرگذاری تعلیم و تربیتی هست.
3. کسانی که با رفتارهای نامناسب خشم می خواهند فرزندانشان یا دانش آموزان و یا افراد جامعه را تعلیم و تربیت نمایند باید بدانند خشم عامل غیر از عمل تعلیم و تربیتی است و آثار مفید تعلیم و تربیتی ندارد و می تواند عکس العملهای بدی بر روی حال و یا آینده افراد داشته باشد.
4. باید پدران و مادران و عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت با دیدگاهها و گفتارها و رفتارهای تعلیم و تربیت اسلامی بخوبی آشنا و مسلط باشند تا با استفاده از رفتارهائی ناشایسته انتظار تاثیر گذاری تعلیم و تربیتی نداشته باشند.
5. جریانهای سیاسی و تعلیم و تربیتی که با خشم درتعلیم و تربیت دنیا می خواهند الگوی رفتاری را در دنیا ایجاد نمایند باید آنان را آگاه نمود که رفتار خشم نمی تواند تاثیرات تعلیم و تربیت مناسبی را دبه همراه داشته باشد.
6. عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی و وزارت ارشاد اسلامی، ادارات سد معبر و نیرور انتظامی و عوامل مؤثر در تادیب افراد ( زندانها ، دادگستری )، باید بدانند که از دیدگاه اسلام خشم عاملی برای تربیّت نمی باشد.
7. عوامل موثر در تهیّه ادبیات و فرهنگ سازی و فیلمها و بازیها و مطبوعات و کتابها و برنامه ها و فیلمهای رسانه ها باید با دیدگاههای رفتارهای اسلامی آشنا باشند و دیدگاه اسلامی برایشان قابل پذیرش باشد از جمله باید بدانند با نشان دادن خشونت و یا قرار دادن افراد در جریان خشونت، نه تنها تربیّت شکل نمی گیرد بلکه می تواند عاملی برای تخریب تعلیم و تربیّت باشد.

 

گل افشان گل محمدی


جمعه، 25 مهر 1404 - 20:24 ادامه مطلب نظر بدهید

ترجمه متن علمی وضعیت سرشت نفس و وظائف انسان در تربیّت نفس سخن گوهربار حضرت امام علی سلام الله علیه با بهره مندی ترجمه هوش مصنوعی جستجوگر شریف

وضعیت سرشت نفس و وظائف انسان در تربیّت نفس

 

دانائی در مورد نفوس و راهبردها و راهکارهای تربیّت نفوس و واداشتن نفوس به رفتار صحیح موضوع بسیار مهمیست و میزان درست پرداختن به آن در میزان تعالی و رشد انسانها تاثیر گذار هست، در این رابطه آمده است:

 

امام على عليه ‏السلام فرموده:

 

اَلنَّفْسُ مَجْبولَةٌ عَلى سوءِ الاَدَبِ وَ الْعَبْدُ مَأمورٌ بَمُلازَمَةِ حُسْنِ الاَدَبِ وَ النَّفْسُ تَجرى [بِطَبعِها] فى مَيَدانِ المُخالَفَةِ وَ الْعَبْدُ يَجْهَدُ بِرَدِّها عَنْ سوءِ الْمُطالَبَةِ فَمتى اَطْلَقَ عِنانَها فَهُوَ شَريكٌ فى فَسادِها وَ مَنْ اَعانَ نَفْسَهُ فى هَوى نَفسِهِ فَقَدْ اَشْرَكَ نَفْسَهُ فى قَتْلِ نَفْسِهِ؛

 

نفس آدمى بر بى ‏ادبى سرشته شده است و بنده فرمان دارد كه پايبند ادب نيكو باشد. نفس آدمى با طينت خود در ميدان مخالفت مى‏ تازد و بنده مى‏ كوشد آن را از خواسته ناروايش برگرداند، پس هرگاه عنان نفس را رها سازد، شريك تبهكارى اوست و هر كس نفس خود را در خواهش‏ هايش يارى رساند، در قتل خود همدستِ نفس شده است.

 

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج11 ، ص 138 - مشکاه الانوار فی غرر الاخبار ص247

 

برداشت و راهبرد و راهکار رهنمود وضعیت سرشت نفس و وظائف انسان در تربیّت نفس

 

1. نفس آدمی بر بی ادبی سرشته شده است.
2. بنده خداوند مامور هست تا نفس خود را پایبند ادب نیکو نماید.
3. نفس آدمی با طینت خود در میدان مخالفت با رفتار نیکو هست.
4. باید هم تعلیم دهندگان ( پدر و مادر و تعلیم دهندگان و هم فرهنگ سازان ) و هم خود انسان نفس را در انجام عمل به کار نیکو یاری دهند و مقید نمایند و از کارهای ناروا باز دارند.
5. هر گاه انسانها خود را و یا تعلیم دهندگان آنان عنان نفس را رها سازند، شریک تبهکاری نفوس هستند .
6. اگر افراد و یا تعلیم دهندگان افراد نفوس را در خواهشهای ناروا آزاد بگذارند، این عمل بقدری ناروا و نادرست است که مانند این است که در قتل نفوس شریک هستند.
7. مطالعات و تحقیقات در رابطه با نفس و مسائل نفس و تفوت نفوس و مسائل چگونگی تربیت آن و وظائف خود فرد و پدران و مادران و تعلیم دهندگان قبل از تولد و بعد از تولد، باید بدرستی و به اندازه صورت پذیرد، زیرا نفس موضوع مهمی است که غفلت از آن موجب انحرافات و یا نقص و یا آسیب آن می گردد و معمولا با وجودی که رشد جسمانی صورت می پذیرد و حتّی دانش انسانها زیاد می شود ولی نقص در تربیّت باقی خواهد ماند و اشکالات و نقائص انسانها همواره بر انجام گناه و تخریب شخصیّتشان تاثیرگذار است و چون انسانها بر یکدیگر و نسل خود تاثیر گذار هستند این نقائص می تواند اشکالاتی را در حرکت جوهری بوجود آورد و جریانی ناقص و اشکال دار و متداوم، همواره با اجتماع خود به همراه داشته باشد.
8. عوامل مؤثر در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی و حوزهها و وزارت ارشاد اسلامی و رسانه ها و مطبوعات و پژوهشکدهها و پژوهشگران و مراکز تعلیم و تربیّت و پدران و مادران همگی باید کوشش نمایند تا به تعالی آگاهی و دانش لازم را نسبت به نفس داشته باشند و به تعالی نسبت به مسئولیت و وظائفی که متوجه شان هست نقش آفرینی نمایند.
9. محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، ادبیّات ( داستان، شعر، نثر) و پژوهشها و کتابها و فیلمنامه ها و فیلمها و بازیها و برنامه ها و قالبهای مختلف انتقال محتوا و مفاهیم ( پوستر، بنر، نقاشی، خط ) متناسب با سن برای پدران و مادران و فرزندان و دانش آموزان و دانشجویان و علاقه مندان به مطالعه و فرهنگ و هنر باید با هدایتهای عالمانه و آگاهانه جهت تعلیم و تربیّت نفوس را فراهم نمایند و در تعلیم و تربیّت خداپسندانه، نفوس را به تعالی یاری دهند.

 

گل افشان گل محمدی


جمعه، 25 مهر 1404 - 20:11 ادامه مطلب نظر بدهید

ترجمه متن علمی تعلیم و تربیت و سیاستگذاری و قوانین و اجرائیات متناسب مقتضیات زمان سخنی از حضرت امام علی سلام الله علیه با بهره مندی از ترجمه هوش مصنوعی جستجوگر شریف

 

تعلیم و تربیت و سیاستگذاری و قوانین و اجرائیات متناسب مقتضیات زمان

در رابطه با اصول و مبانی محتوا و زیرساختها و نرم افزار بستر تعلیم و تربیت و سیاستگذاریها و تدابیر مناسب با مقتضیات زمان حضرت علی سلام الله علیه توجه جامعه و مسئولینی که مسئولیت امور فوق متوجه شان هست را به رهنمود زیر جلب می نمایند.

امام علی سلام الله علیه می فرمایند: کسی که اوضاع روزگار خود را می شناسد از آمادگی در مقابل مقتضیات آن غفلت نمی ورزد. تحف العقول، ص98

برداشت و راهبردها و راهکارهای حدیث تعلیم و تربیت و سیاستگذاری و قوانین و اجرائیات متناسب مقتضیات زمان

1. گسترۀ مقتضیات زمان دانش و ابزار و بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری و رشد و تعالی تعلیم و تربیتی خود در همه ابعاد خود را می خواهد.
2. با تو جّه به مقتضیات باید تعلیم و تربیت و سیاستگذاری و قوانین و اجرائیات مناسب خود را داشته باشد.
3. دانائی، رشد دانش و عقلانیّت و دانائی و بصیرت و روشنگریها و مهارتها و آگاهیها و نقش آفرینی تعلیم و تربیت و باید متناسب اوضاع روزگار با توجّه به مقتضیات زمان خود باید میزان باشد.
4. در انتقال دانش ائم از ابزارها و سازکارها و تکنیکهای آموزشی و رسانه ها و مطبوعات و عوامل موثر در فرهنگ سازی ( فیلمها و برنامه های تلویزیونی و فرهنگ سازان و کارهای هنری و مهارت آموزیها و کتابها و ادبیات و مطبوعات و بازیهای آموزشی و محتوای درسی و تعلیم و تربیت ) آموزش و پرورش و آموزش عالی و اررشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی و فرهنگسراها و مساجد و همه عوامل موثر در ارتقاء علم و دانش و فرهنگ و اعتقادات جامعه باید متناسب مقتضیات و روزگار و زمان نقش آفرینی نمایند.
5. دیدگاه اسلام که یک دیدگاه به روز و متعالی و متناسب با زمان است گر چه اصول و مبانی اعتقادی استوار و پا برجاست ولی شناخت اوضاع روزگار و هوشیار بودن و آگاهی و اشراف داشتن و نقش آفرینی نمودن متناسب با مقتضیات روز از دیدگاههای برجسته و توجّه به تطبیق داشتن به تناسبهای نیازهای مقتضیات روز است.
6. دیدگاههای فقاهتی باید با توجّه به مقتضیات روز رأی و نظر فقاهتی متناسب و مورد نیاز را ارائه دهند تا جامعه تحت پوشش بهره مند از علم فقاهتی خود بتوانند از علوم دینی متناسب با زمان خود بهره مندی لازم از نظریات فقاهتی فقیه خود را داشته باشند.
7. سیاستگذاران و دانشمند و عالمان علوم مختلف و قانونگذاران و مجریان و مسئولان باید با توجّه به مسائل و اوضاع زمان خود متناسب مقتضیات زمان خود نقش آفرینی نمایند و این امر مهم مستلزم آگاهی ها و شناختهای مسائل و اوضاع روز می باشد.

 

گل افشان گل محمدی


جمعه، 25 مهر 1404 - 14:47 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 459


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0