به منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خوش آمدید.
مهر | دانش و فناوری | چهارشنبه، 03 دی 1404 - 11:41
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیوهنامه هشتمین دوره جشنواره سراسری نشریات دانشجویی «قلم ۸» را ابلاغ کرد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیوهنامه هشتمین دوره جشنواره «قلم ۸» (جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی) را با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار فعالان نشریات دانشجویی مبنی بر "مسئولیت خطیر اصحاب قلم در برابر خداوند" و "تلاش برای سالمسازی و دینداری محیط دانشگاه" و نقش نشریات در رشد فرهنگی، علمی و اجتماعی ابلاغ کرد.
براساس بندهای این شیوه نامه جشنواره «قلم ۸» در سه بخش اصلی برگزار میشود بخش اول آثار برتر است که در ۱۲ قالب شامل تیتر، خبر، مصاحبه، گزارش، سرمقاله و یادداشت، مقاله، گرافیک و صفحهآرایی، کاریکاتور، طنز، شعر، پادکست، و نماهنگ / موشنگرافی برگزار میشود.
مهلت ارسال آثار از ۱ دی ۱۴۰۴ آغاز و تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت.
مراسم اختتامیه نیز در هفته آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ برگزار خواهد شد.
طبق قوانین جشنواره، استفاده از هوش مصنوعی برای تولید آثار ممنوع اعلام شده است.
مهر | دانش و فناوری | چهارشنبه، 03 دی 1404 - 11:41
بررسی حملات سایبری حوزه صنعتی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ نشان میدهد که پیکربندی نامناسب و نیروی انسانی، مهمترین عوامل بروز اینگونه حملات بودهاند.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز مدیریت راهبردی افتا، نوروززاده رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتا، امروز در همایش امنیت سایبری صنعت پتروشیمی کردستان با بیان این خبر افزود: در تمام دنیا، ضعیفترین جز امنیت سایبری «نیروی انسانی» است.
رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتا، آموزش نیروی انسانی، طراحی معماری شبکه امن، محدودسازی دسترسیها و عدم اعطای دسترسی راه دور به پیمانکاران را وظیفه همه سازمانها و دستگاههای دارای زیرساخت حیاتی عنوان کرد.
رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتا گفت: مرکز افتا، از راهاندازی آزمایشگاه در حوزه OT، آزمایشگاههای اصالت سنجی در استانهای صنعتی، تربیت نیرو و همچنین مرکز عملیات امنیت سایبری(SOC) صنعتی حمایت میکند و حتماً" کمک خواهد کرد و از سرمایهگذاری بخش خصوصی و صنایع بزرگ در این زمینه هم، استقبال میکند.
دولت آییننامه اجرایی ارتقاء رتبهبندی معلمان را تصویب کرد
مهر | اجتماعی و حوادث، سیاسی | چهارشنبه، 03 دی 1404 - 20:29
آییننامه اجرایی ارتقاء رتبهبندی معلمان امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، تصویب شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، آئیننامه اجرایی ارتقای رتبهبندی معلمان تصویب شد.
علاءالدین رفیعزاده، رئیس سازمان اداری و استخدامی، در این باره گفت: آئیننامه مربوط به محاسبه سنوات گذشته معلمان که در قوانین قبلی پیشبینی شده بود، در کمیسیون سرمایه انسانی دولت به تصویب رسید.
این مقام مسئول پیشتر اعلام کرده بود مصوبه مذکور پس از تأیید نهایی در هیئت دولت، برای اجرا به وزارت آموزشوپرورش ابلاغ میشود تا معلمان بتوانند از این ظرفیت قانونی برای ارتقای رتبه و جایگاه شغلی خود استفاده کنند.
نشست اخلاقی ضیافت معرفتی برگزار میشود
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 29 آذر 1404 - 16:23
سلسلهجلسات «اخلاق و ضیافت معرفتی» با سخنرانی آیتالله حسینی بوشهری، عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری و رئیس شورایعالی حوزههای علمیه کشور، برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، سلسلهجلسات «اخلاق و ضیافت معرفتی» با سخنرانی آیتالله حسینی بوشهری، عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری و رئیس شورایعالی حوزههای علمیه کشور، برگزار میشود.
این سلسلهجلسات با محوریت مباحث اخلاقی و معرفتی و با هدف تبیین سبک زندگی دینی، به همت جبهه جهانی شبابالمقاومة برگزار میشود.
بر اساس این گزارش، نخستین جلسه از این سلسلهنشستها روز شنبه ۲۹ آذرماه رأس ساعت ۱۸:۳۰ در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.
این مراسم ویژه برادران است و حضور طلاب، دانشجویان و عموم جوانان کشورهای مختلف در آن بلامانع اعلام شده است.
گفتنی است علاقهمندان برای ثبتنام و دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به نشانی @qertebatehabadi در پیامرسان ایتا مراجعه کنند.
همچنین بنا بر اعلام برگزارکنندگان، در صورت استقبال مخاطبان، این سلسلهجلسات در مکان جدید ادامه خواهد یافت.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 26 آذر 1404 - 12:06
مهدی پور با تأکید بر اینکه کتاب «مسئلهشناسی فرهنگی به روایت جریان مجدد» بر مبنای رویکرد سیاستگذاری فرهنگی تدوین شده است،گفت:در هر نوع سیاستگذاری، نخستین و اساسیترین گام، شناخت مسئله است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر فرشاد مهدیپور، نویسنده کتاب «مسئله شناسی فرهنگی به روایت جریان مجدّد»، در آئین رونمایی و بررسی این کتاب با بیان اینکه پایه نگارش این کتاب، یک دغدغه ریشهدار فکری بوده که به دوران کارشناسی وی بازمیگردد؛ گفت: زمانی که این پرسش اساسی برای من مطرح شد که آیا میتوان یک چارچوب ساختاری و نظری بومی برای فهم و تبیین فرهنگ و رسانه در ایران طراحی کرد یا اینکه ناگزیر باید همواره از الگوهای وارداتی و جهانی استفاده کرد.
مهدیپور با اشاره به تداوم این مسیر پژوهشی در دوره دکتری، خاطرنشان کرد: این دغدغه در مقطع دکتری نیز با تمرکز بر این پرسش دنبال شد که آیا در برابر مدرنیته، نوسازی و تجدد، جریانی فکری در ایران وجود دارد که بتواند برای فرهنگ، ارتباطات و رسانه، چارچوب، آداب و نظریهای مستقل ارائه دهد یا خیر.
این کتاب تلاش میکند پیش از ارائه راهحل یا نسخه اجرایی، به شناسایی و صورتبندی مسئله فرهنگی بپردازد و نشان دهد که مسئله از چه منظری تعریف میشود و بر چه مبانی نظری استوار است.
آموزش زیرساخت تمدنسازی است
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 26 آذر 1404 - 12:12
در الگوی غربی، آموزش ابزار توسعه اقتصادی است، اما در اندیشه رهبری، آموزش زیرساخت تمدنسازی است و معلم، افسر این سپاه پیشرفت محسوب میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی هفته پژوهش با موضوع «تبیین مفهوم و مبانی معلم افسر سپاه پیشرفت در اندیشه آیتالله خامنهای» برگزار شد.
در ادامه برنامههای هفته پژوهش، نشست تخصصی «اندیشه و تجارب تربیتی اندیشمندان مسلمان در تربیت معلم» با محوریت تبیین الگوی «معلم افسر سپاه پیشرفت» در اندیشه مقام معظم رهبری، در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این نشست که با حضور جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه برگزار شد، حجتالاسلام حیدر همتی به عنوان سخنران اصلی، این مفهوم را نه یک استعاره ادبی، بلکه چارچوبی نظری و راهبردی برای نقش معلم در گفتمان «پیشرفت اسلامی-ایرانی» خواند.
وی با تأکید بر تقابل پارادایمی «پیشرفت اسلامی» با «توسعه غربی»، خاطرنشان کرد: در الگوی غربی، آموزش ابزار توسعه اقتصادی است، اما در اندیشه رهبری، آموزش زیرساخت تمدنسازی است و معلم، افسر این سپاه پیشرفت محسوب میشود.»
همتی با تشریح مفاهیم «سپاه پیشرفت» به مثابه نهاد منسجم تعلیم و تربیت، و «افسر» به مثابه معلمِ فرمانده و مهندس هویت، اضافه کرد: «مأموریت این معلم-افسر، تربیت انسان تراز تمدن نوین اسلامی با مؤلفههای ایمان، عقلانیت متعهد، روحیه جهادی و خلاقیت خدمتمحور است.»
وی در پایان، تحقق این الگو را مستلزم بازنگری در نظام تربیتمعلم، ارتقای جایگاه اجتماعی معلمان و همسوسازی نهادهای فرهنگی دانست.
این نشست با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 26 آذر 1404 - 20:00
قم- مرجع تقلید شیعیان گفت: سرمایه عمر انسان بزرگترین نعمتی است که در مسیر زندگی دنیوی به مصرف میرسد.
خلاصه خبر
آیت الله جوادی آملی در ادامه، با شرح تعبیر «وَ مَعَ کُلِّ جُرْعَةٍ شَرَقٌ وَ فِی کُلِّ أَکْلَةٍ غَصَصٌ»، بیان کرد: هیچ لذتی در دنیا خالی از رنج نیست.
وی با اشاره به نقش شب و روز، گفت: اگرچه شب و روز از بزرگترین نعمتهای الهیاند و در قرآن کریم بهعنوان «خِلْفَة» معرفی شدهاند، اما همین شب و روز، در عمل سرمایه عمر انسان را مصرف میکنند.
آنها چیزی به انسان نمیافزایند، بلکه آنچه را انسان ساخته و اندوخته است، بهتدریج از او میگیرند.
وی با اشاره به این بخش از کلام امیرالمؤمنین (ع) که «وَ لَا یَنَالُ الْعَبْدُ نِعْمَةً إِلَّا بِفِرَاقِ أُخْرَی»، خاطرنشان کرد: هیچ نعمتی در دنیا بدون هزینه و بدون از دست رفتن نعمتی دیگر به دست نمیآید.
این مفسر قرآن کریم همچنین با استناد به کلام نورانی «إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالًا وَ إِدْبَارًا»، بر اهمیت استفاده از اوقات نشاط قلب برای علمآموزی تأکید کرد و گفت: زمانی که دل اقبال و آمادگی دارد، بهترین فرصت برای فراگیری علم و معرفت است؛ چراکه علمی که در چنین حالتی به دست آید، در جان انسان اثرگذار و ماندگار خواهد بود.
مهر | سیاسی | دوشنبه، 24 آذر 1404 - 21:29
نماینده مردم شادگان در مجلس گفت: اولین جایی که کاهش بودجه فرهنگ اثرش را نشان میدهد، مناطق کمتر برخوردار است و عملاً این مناطق از چرخه فرهنگ حذف میشوند.
خلاصه خبر
وقتی منابع فرهنگی محدود میشود، مرکز شاید همچنان نفس بکشد، اما حاشیهها عملاً از چرخه فرهنگ حذف میشوند.
اگر امروز سالن فرهنگی، کتابخانه، فعالیت هنری و برنامههای اجتماعی حذف شود، فردا باید چند برابر آن هزینه را در حوزههای انتظامی، قضائی و اجتماعی پرداخت کنیم.
اگر این توازن اصلاح شود، فرهنگ اولین قربانی کسریها نخواهد بود.
مناطق محروم نیازمند حمایت هدفمند هستند، نه حذف تدریجی.
اگر عدالت فرهنگی رعایت نشود، توسعه متوازن هم تحقق پیدا نمیکند.
خنفری در پایان تأکید کرد: فرهنگ ستون انسجام اجتماعی و عامل پیوند مردم با نظام تصمیمگیری است.
مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 24 آذر 1404 - 08:06
پروین با استفاده از شخصیتهایی مانند مست یا دیوانه، برای انتقاد از وضع موجود یا بزرگنمایی، ایرادات جامعه یا افراد و اصناف، با زبانی طنزآمیز کاری شبیه حکایتهای عقلاءالمجانین میکند.
خلاصه خبر
دستم از آن رنگین گشت و دامنم مشگ آگین، بوی گلم چنان مست کرد که دامنم از دست برفت.
معروفترین آنها شاید همان شعر محتسب و مست با اشارات دقیق و درخشان و طعنههای اجتماعی و اخلاقیاش باشد:
محتسب، مستی به ره دید و گریبانش گرفت
مست گفت: ای دوست!
گفت: مستی، زان سبب افتان و خیزان میروی
گفت: تا داروغه را گوییم، در مسجد بخواب
گفت: از بهر غرامت، جامهات بیرون کنم
گفت: می بسیار خوردی، زان چنین بیخود شدی
گفت: باید حد زند هشیار مردم، مست را
در همین شعر _و البته شعری که در ادامه خواهیم خواند_ پیداست پروین با استفاده از شخصیتهایی مانند مست یا دیوانه، برای انتقاد از وضع موجود یا بزرگنمایی ایرادات جامعه یا افراد و اصناف، با زبانی طنزآمیز کاری شبیه حکایتهای عقلاءالمجانین میکند که در اشعار حکمی و عرفانی و تعلیمی سابقهای طولانی داشته است.
عاقلان پیداست، کز دیوانگان ترسیدهاند
دوش سنگی چند پنهان کردم اندر آستین
عاقلان با این کیاست، عقل دوراندیش را
گر بدست، ایشان بدین نامم چرا نامیدهاند
غیر ازین زنجیر، گر چیزی به من بخشیدهاند
زان که از من خیره و بیهوده، بس پرسیدهاند
ننگها دیدیم اندر دفتر و طومارشان
دفتر و طومار ما را، زان سبب پیچیدهاند
عاقلان با این گرانسنگی، چرا لغزیدهاند؟
در شعری دیگر، پروین با رعایت همان سیاق از میان گفتگوی دزدی که عسس به نزد قاضی برده است، مشکلات و فساد طبقه حاکمه و صاحبان قدرت را با زبان طنزآلود و تیز دزد گرفتار بیان میکند:
برد دزدی را سوی قاضی عسس
دزد گفت از مردم آزاری چه سود؟
گفت، بدکار از منافق بهتر است
گفت، هستم همچو قاضی راهزن!
گر یکی باید زدن، صد میزنی
میزنم گر من ره خلق، ای رفیق
در ره شرعی تو قطاع الطریق!
دزد جاهل، گر یکی ابریق برد
دزد عارف، دفتر تحقیق برد
دیدههای عقل، گر بینا شوند
دزد زر بستند و دزد دین رهید،
شحنه ما را دید و قاضی را ندید
میبُرَند آنگه ز دزد کاه، دست
دزد اگر شب، گرم یغما کردن است
حاجت ار ما را ز راه راست برد
مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 24 آذر 1404 - 14:24
دوره آموزشی-مهارتی «مدرسه مدرسان» توسط انجمن قلم ایران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری منطقه ۱ اصفهان برگزار میشود.
خلاصه خبر
«تدوین طرح درس جامع دوره آموزش عناصر داستان»، «تدوین طرح درس تفصیلی برای هر یک از سرفصلهای آموزشی»، «ارائه طرح درس توسط هر یک از شرکت کنندگان
مدرس این دوره چهار روزه محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) است و زمان برگزاری کارگاهها ۲۳ تا ۲۶ دی ۱۴۰۴ (سه شنبه تا جمعه) میباشد.