به منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت خوش آمدید.
مهر | دانش و فناوری | پنجشنبه، 22 آبان 1404 - 16:59
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مأموریت دانشگاه، تنها تعلیم و تربیت نیست بلکه احیای انسان است.
خلاصه خبر
در اینجا نیز تلاش کردیم وارد این بحث شویم و بررسی کنیم که چگونه «گرادیان معنا» میتواند از قلب استاد به ذهن شاگرد منتقل شود.
ایشان فرمودهاند هر استاد و معلم در واقع یک پرورنده است؛ معلم اخلاق، معلم ریاضیات، فیزیک یا علوم طبیعی، در عین حال معلم اخلاق هم هست.
در آموزش نیز همینگونه است؛ دانشجو زمانی به شوق و گرمای آموختن میرسد که از حرارت ایمان و شوق استاد تأثیر بگیرد و این جریان معنا را احساس کند.
در واقع باید کلاسی داشته باشیم که در آن تبادل انرژی و معنا صورت گیرد؛ بهگونهای که استاد با سخنان خود بتواند ارتباط میان علم و معنویت، علم و خدا را در همان لحظه برقرار سازد.
اگر دل استاد از انگیزههای دنیایی تیره شود، انتقال علم که مثل نور است کمرنگ و بیاثر میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر استادی در کلاس خود این مفاهیم را در دل آموزش جاری کند، حتی بدون نصب تابلو یا بیان مستقیم معارف، خودبهخود در نقش استاد معارف ظاهر میشود.
اما تعادل میان این دو، به «تعادل تمدنی» منجر میشود و چنین جامعهای به موفقیت واقعی دست خواهد یافت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر هدف استاد از تدریس، فهم معنا و تربیت علمی و اخلاقی دانشجو باشد، نه صرفاً نمره، آنگاه فرآیند یادگیری به شکل درستی پیش خواهد رفت.
وقتی استاد از آغاز ترم به جای ترساندن دانشجو از نمره، به او بگوید که هدف نهایی، رسیدن به فهم عمیق و رشد فکری است، واکنش یادگیری به سمت مثبت و مؤثر حرکت میکند.
در پایان، تنها برای امتحان حاضر شوید.
وی تأکید کرد: استاد باید انگیزه درونی دانشجو را برای حضور در دانشگاه و یادگیری ایجاد کند.
بهعنوان نمونه، اگر استاد زیستشناسی از آفرینش سخن بگوید و نظم حیرتانگیز موجود در خلقت را توضیح دهد، در واقع او معارف را عمیقتر از هر درس دینی یا فرهنگی به دانشجو میآموزد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در نظام آموزشی مدرن، رابطه استاد و شاگرد صرفاً به تبادل داده محدود شده است؛ یعنی استاد درسی میدهد، دانشجو درسی میگیرد و تمام.
اما در نگاه قرآنی، استاد و شاگرد همچون فرستنده و گیرنده انرژی الهیاند؛ هرچه ایمان استاد بیشتر باشد اتلاف آموزشی کمتر میشود و هرچه نیت خالصتر باشد، کارایی یادگیری بالاتر خواهد رفت.
استاد با نگرش الهی، نه از جایگاه، که از جاذبه درونیاش اثرگذار است.
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 22 آبان 1404 - 08:23
مجموعه شش جلدی «شوق پرواز» اثر رضا فرهادیان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
خلاصه خبر
تعلیم و تربیت موضوع جهانی است که هر نظام فکری به فراخور مبانی آن، در کنار آموزش و انتقال دانش، برنامههایی برای تربیت آموزش در نظر میگیرد.
اگرچه اقدامات مهمی در زمینه آموزش صورت پذیرفته است، موضوع تربیت و پرورش همچنان نیازمند کار، برنامه و توجه بیشتری برای تهیه زیرساختهای آن است، لذا باید در کنار دستاوردهای آموزشی به امور پرورشی نیز توجه کرد تا به طراحی و ارائه راههای بهبود و پیشرفت سیستم پرورشی و تربیتی نظام آموزش و پرورش کشور بیانجامد.
بهداشت فردی (ابزار ارزشمند، پایان خوش، آراستگی، هیولای میکروسکوپی، راز معطر)، خودکنترلی (دوربین بدن، پوشش چشم، آلبوم ذهن، آتشفشان خشم، ایستگاههای کنترل،)، حجاب (پوشش زیبا، حفاظ مطمئن، ارزندهترین زینت، بانوان موفق، علائم هشدار)، نظم و برنامهریزی درسی (ظرف ذهن، تعادل و موفقیت، گام به گام تا پیروزی، از رؤیا تا حقیقت، هرچه بکاری همان را درو میکنی) عناوین برخی دیگر از فصول مجموعه حاضر است.
مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 21 آبان 1404 - 12:12
کرسی ترویجی «تحلیل اقتصادی نظام تعلیم و تربیت اسلامی» امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه در مجتمع حوزوی امام رضا (ع) قم برگزار می شود.
خلاصه خبر
در این جلسه، حجتالاسلام دکتر مسعود داودیپور، مدیر گروه فقه و اقتصاد پژوهشکده فقه و علوم انسانی، به ارائه مقاله پژوهشی خود خواهد پرداخت.
حجتالاسلام دکتر محسن داودآبادی، مدیر گروه فقه و تربیت، و حجتالاسلام دکتر محمد زارعی، استاد دانشگاه قم و میبد، به عنوان ناقدان این جلسه، نظرات تحلیلی خود را در خصوص ارائه ارائهدهنده بیان خواهند کرد.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 20 آبان 1404 - 12:00
جشنواره ایثار طلاب شاهد و ایثارگر حوزه علمیه قم برای نخستین بار ویژه طلاب و خانوادههایشان برگزار میشود.
خلاصه خبر
شرایط شرکت در این جشنواره برای طلاب برادر و خواهر متفاوت است.
طلاب حوزه علمیه قم در صورت هر گونه سوال یا ابهام از طریق پیشخوان مجازی بخش امور طلاب، درخواست خود را ثبت و ارسال کنند.
مهر | سیاسی | دوشنبه، 19 آبان 1404 - 19:23
سخنگوی دولت با بیان اینکه واگن اول قطار توسعه، آموزش و پرورش است، گفت: ممکن نیست جامعهای درصدد سعادتمندی باشد اما افراد آن جامعه خودخواه باشند.
خلاصه خبر
دانه فرهنگ را باید کاشت و مراقبت کرد تا بتوان آرام آرام نهال دریافت کرد و از آن نهال مراقبت کرد تا درخت دریافت کرد.
پیوند دین مبین اسلام با فرهنگ دیرینه ما نهالی را به بار آورد که قابل تفکیک بین اینکه کجای درخت مربوط به اسلام و کجای آن مربوط به ایران است.
نمیتوانیم بدون دیگران مزه خوب فرهنگ را بچشیم و در جامعهای که در آن بیسواد، جرم و جنایت وجود دارد خوشبخت باشیم.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 19 آبان 1404 - 15:40
سیدنورالدین محمودی گفت: مشکل آموزش و پرورش سنتی این بود که معنا را قیچی کرده بود «فبک» اما تلاشی برای بخشیدن «قدرت اندیشیدن» به کودک است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، دومین پیشنشست، دومین همایش ملی فلسفه برای کودکان و نوجوانان با عنوان «فلسفه ورزی با کودکان، مسیر خلاق اندیشیدن» با حضور افضل السادات حسینی استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، دکتر مرضیه عالی استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سعید ناجی گروه فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سیدنورالدین محمودی عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.
وی با انتقاد از اینکه مشکل آموزش و پرورش سنتی این بود که معنا را قیچی کرده بود گفت: در حالی که از فضای گفتگو و استدلال، معنا خلق میشود و به معرفت و کشف حقیقت میانجامد.
افضلالسادات حسینی نیز در ادامه به ارتباط تنگاتنگ میان فبک و تفکر خلاق اشاره کرد و گفت: فلسفه برای کودکان قدمی بسیار مهم در تعلیم و تربیت است، چرا که کمک میکند تا رویکردی کاوشگرانه و زمینهای برای رشد شخصیت کودک فراهم شود.
حسینی همچنین اشاره کرد: در مناطق محروم ایران، کلاسهای تفکر محور با وجود آموزگاران آگاه برگزار میشود و ما میتوانیم زمینهساز تحولی عمیق باشیم، اگر توجه خود را به فلسفهورزی معطوف کنیم و خلاقیت را در قلب آموزش قرار دهیم.
مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 14 آبان 1404 - 13:24
مدیرعامل صندوق پژوهش صنایع خلاق گفت: دانشبنیان شدن تعدادی از صنایع خلاق توسط معاونت علمی ریاست جمهوری بر اساس قانون جهش انجام شده است.
خلاصه خبر
پنل «تأمین مالی نوآورانه؛ افقهای جدید برای آینده» با حضور مهدی سادات حیاتشاهی مدیرعامل صندوق پژوهش صنایع خلاق، محمدمهدی مؤمنی و مصطفی اکوان؛ با حضور فعالان صنایع خلاق برگزار شد.
هر چند ایرادی هم ندارد بخشی از پول بسوزد.
در واقع صندوق مانند بانکی میشود که خدمات را سهل الوصول ارائه میدهد.
جنس صنایع خلاق این است اگر همه موارد را به سمت مالی ببریم نتیجهای نخواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه صنایع خلاق نتوانستهایم متولی داشته باشیم، در مقطعی متولی در صندوق نوآوری و پژوهش وجود داشت که در آن مقطع شاهد رشد شرکتهای دانشبنیان بودیم اما امروز صنایع خلاق میان معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چرخیده و نتوانستهایم به جمعبندی درستی برسیم که اگر کارها را به صورت جزیرهای پیش ببریم نتیجه لازم را نخواهیم گرفت.
اکوان گفت: باید نهادی که متولیگری صنایع خلاق است، باید فهم صنایع خلاق را داشته باشد و ابزارهایش را توسعه دهد ما طیف گستردهای در حوزه صنایع خلاق داریم.
اکوان گفت: دانشبنیان شدن صنایع خلاق بر اساس قانون جهش خوب است و سبب توسعه صنایع خلاق میشود اما باید ببینیم نهادهای متولی که کار اصلیشان صنایع خلاق است مسیر را چگونه پیش میبرند و از این ابزار چگونه استفاده میکنند.
وی ادامه داد: صنایع خلاق یکی از صنایع مهم و مطرح است اما در تأمین مالی روشهای خلاقانه نداشتهایم.
حیاتشاهی بیان کرد: دانشبنیان شدن تعدادی از صنایع خلاق توسط معاونت علمی ریاست جمهوری بر اساس قانون جهش انجام شده است.
برای مثال وزارت صنعت انیمیشن را به عنوان صنایع خلاق به رسمیت نمیشناسد و تنها اسباب بازی و حتی مد و لباس را از نگاه صنعت نساجی و پوشاک در حوزه صنایع خلاق بررسی میکند همه اینها باید در ساختار مدیریتی و حاکمیتی نیازهای صنایع خلاق شناسایی شود.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 13 آبان 1404 - 11:06
شروط متقاضیان شرکت در آزمون جذب مدرس انس با قرآن از سوی ادارهکل امور اساتید معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، اعلام شد.
خلاصه خبر
دارندگان گواهی کسب رتبه برتر حفظ یا قرائت در مسابقات کشوری سازمانها و نهادها یا برگزیدگان استانی سازمان اوقاف و امور خیریه برای اخذ مجوز تدریس این درس در دانشگاه آزاد اسلامی از اولویت برخوردارند.
مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 10 آبان 1404 - 13:41
فرصت شرکت افراد، رسانهها، گروههای مردمی و نهادهای عمومی در رویداد فرهنگی «همخوان» (نشان کتابخانه عمومی ایران) تا ۱۳ آبانماه تمدید شد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، نشان «همخوان» بهعنوان نشان ملی کتابخانه عمومی ایران، ویژه افرادی است که در گسترش فرهنگ خواندن و معرفی ظرفیتهای کتابخانههای عمومی در سراسر کشور نقش مؤثر ایفا کردهاند.
این نشان نمادی از پاسداشت تلاشهایی است که چراغ خواندن را روشن نگه میدارند و کتابخانه را به زندگی مردم نزدیکتر میکنند.