با سلام
بخش خانواده در اسلام به مسائل خانواده در اسلام می پردازد. به بخش خانواده در اسلام خوش آمدید.
«يَا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لاتُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَىِ اللّه ِ وَرَسُولِه وَاتَّقُوااللّه َ إِنَّ اللّه َ سَمِيعٌ عَلِيمٌ يَا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لاتَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِىِّ وَلاتَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُمْ وَأَنْتُمْ لاَ تَشْعُرُونَ»
اى كسانى كه ايمان آورده ايد. چيزى را بر خدا و رسولش مقدّم نشمريد (وپيشى نگيريد) وتقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند شنوا و داناست. اى كسانى كه ايمان آورده ايد! صداى خود را فراتر از صداى پيامبر نكنيد، و در برابر او بلند سخن مگوئيد (و داد و فرياد نزنيد) آن گونه كه بعضى از شما در برابر بعضى بلند صدا مى كنند. مبادا اعمال شما (بخاطر بى ادبى ها) نابود گردد در حالى كه نمى دانيد.
مولوى:
از خدا جوييم توفيق ادب بى ادب محروم ماند از لطف ربّ
بى ادب تنها نه خود را داشت بدبلكه آتش در همه آفاق زد
«ادب» چه واژه شيرين و دلپذيرى است، چه كلمه نشاط آور و زيبايى است، چه لفظ دلنشين و دوست داشتنى است، كلمه اى كه همه دوست دارند معنى و مفهوم آن را در همه جا و همه كس شاهد باشند، و در همه رفتار و كردارها نمايان گردد، و همه مجسمه آن معنى و مفهوم باشند.
شايد هيچ واژه اى باندازه آن مورد توافق و خواست همه انسانها نباشد بطورى كه همه انسانها و ملّتها با هر دين و مرامى كه باشند از كوچك و بزرگ آن را بپسندند و به آن عشق بورزند، و دوست داشته باشند هم خود به آن آراسته باشند هم ديگران، آرى موضوعى كه همه آرزوى آن را دارند و با تمام وجود به آن عشق مى ورزند.
اما سئوال اين است چرا اين واژه با اينكه اين قدر مورد خواست و علاقه همه اقشار است تا اين حدّ مورد بى مهرى قرار گرفته و مى گيرد، با اينكه اگر در زندگى فردى و اجتماعى حضور جدّى پيدا كند زندگى را شيرين و زيبا و پر معنى و اميد بخش و سعادتمند مى سازد و انسانها به هم نزديك شده و محبت ها و علاقه ها بين انسانها چند برابر مى شود.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 14 شهریور 1404 - 08:40
سیره پیامبر(ص) نشان میدهد که سازگاری صرفاً به معنای تحمل تفاوتها نیست، بلکه نوعی مهارت زیستی و فضیلت اخلاقی است که به زوجین امکان میدهد تا با وجود تمایزات فردی، به یک وحدت وجودی برسند.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، ربیع الاول مملو از یاد و نام پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است.الگو طلبی یک نیاز فطری بشر است، ذات بشر این است که انسان میخواهد پا جای پای دیگری بگذارد به طوری که شخصیت انسانها را الگوها تعیین میکنند.خدا هم انسان را آفریده و او را بدون الگو قرار نداد، الگوهایی را در زندگی تعیین کرد که یکی از آنها پیامبر اعظم (ص) است.برخیها الگوی در زندگی شخصی انسان هستند.
پیامبر اکرم (ص) در فرمایشات و رفتار خود، همواره بر اهمیت مودت، رحمت، سکینه و آرامش در کانون خانواده تأکید داشتند.
ایشان خود، الگوی تمامعیار سازگاری و انعطافپذیری در تعامل با همسرانشان بودند.
محبت و مودتپذیری
سنگ بنای هر زندگی مشترک موفقی، محبت است.
قرآن کریم، رابطه زوجین را بر پایه مودت و رحمت بنا نهاده است وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (سوره روم آیه ۲۱).
پیامبر اکرم (ص) نیز با رفتار مهربانانه و کلام دلنشین خود، همواره بذر محبت را در دل همسرانشان میکاشتند.
ابراز محبت کلامی و عملی، توجه به نیازهای عاطفی همسر، و آگاهی از جایگاه والای محبت در استحکام پیوند زناشویی، از جمله روشهای ایشان بود.
این فرمایش، محبت عملی را در گرو بهتر بودن برای خانواده میداند.
یکی از مهمترین اصول سازگاری، رعایت احترام و حفظ کرامت انسانی همسر است.
پیامبر (ص) همواره با همسران خود با نهایت احترام و تکریم رفتار میکردند.
حضرت در بسیاری از موارد، برای حفظ آرامش خانواده، از مواضع خود کوتاه میآمدند و گذشت میکردند.
همدلی یعنی توانایی قرار گرفتن در جایگاه دیگری و درک احساسات و افکار او.
ایشان در کارهای منزل کمک میکردند، در زمان بیماری همسر، از او پرستاری میکردند و در هر شرایطی، آسایش همسرانشان را بر آسایش خود مقدم میداشتند.
تسنیم | استانها | پنجشنبه، 13 شهریور 1404 - 17:31
امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به ضرورت ترویج هرچه بیشتر انس با قرآن در جامعه گفت: صبر و انس با قرآن، راز استحکام خانواده است.
خلاصه خبر
وی بر آثار معنوی قرآن تأکید کرد و گفت: اگر انسان هر روز 50 آیه قرآن تلاوت کند، افسردگی سراغ او نخواهد آمد.
قرآن راهنمای زندگی است و مقاومت در برابر سختیها را تقویت میکند.
مدرسی سابقه انس نیروی انتظامی یزد با قرآن را ارزشمند دانست و افزود: برگزاری گسترده جلسات قرآنی در این نیرو، به مأموریتها نشاط و موفقیت بخشیده است.
به گفته وی، تأمین امنیت بدون بهرهگیری از معارف قرآن امکانپذیر نیست.
انس با قرآن بهترین پشتوانه برای مقابله با این چالشها و پاسداری از ارزشهای اسلامی است.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 11 شهریور 1404 - 15:29
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی گفت: برخی میگویند خودم به سختی زندگی میکنم، چطور همسر اختیار کنم و مسئولیت یک نفر دیگر را بپذیرم،این نگاه در حقیقت بیاعتمادی به وعده الهی است.
خلاصه خبر
همین تجربه را اگر از همه متأهلان بپرسید، خواهید شنید که رزق و روزی را خدا رسانده است.
رفیعی ادامه داد: پیامبر همچنین سه خصلت را نشانه بیاعتمادی به خدا دانستند: بخل، ترس، و حرص.
بخل: بهانه آوردن که پیری دارم، کوری دارم، نمیتوانم کمک کنم و دست نگه داشتن در انفاق.
حرص: دائم مال و دارایی جمع کردن.
بنابراین بخل، ترس و حرص؛ هر سه نشانه سوءظن به خداوند هستند.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 09 شهریور 1404 - 10:23
حجت الاسلام مهدی سنجرانی پژوهشگر حوزه زن و خانواده گفت: این شرط که مرد حق ازدواج مجدد خود را اعمال نکند مخالف شرع نیست و روایاتی دال بر بطلان آن هم نداریم.
خلاصه خبر
وی با بیان اینکه فقها وقتی به کتاب النکاح می رسند بحث مفصلی نمیکنند زیرا تفصیل آن را در کتاب المکاسب بیان کرده اند، اظهار کرد: در مقدمه بحث، شرط و تضمن و شروط ارتکازی از سوی فقها بحث شده است و بنده هم در این کتاب بر اساس سنت علمی فقها به آن پرداخته ام و در مورد اقتضائات و اطلاق شروط عقد بحث کرده ام همچنین در بحث شروط ضمن عقد؛ به تأسیس اصل پرداختهام که اگر تعارض ادله پیش آمد بتوانیم به آن اصل برگردیم.
شرط ارث در عقد موقت
این پژوهشگر حوزه زن و خانواده بیان کرد: بعد از آن در شروط صحیح ضوابط صحت شروط را واکاوی کردم که شامل شروط داخلی و خارجی میشود.
بحث مفصلی هم در مورد تأثیر شروط صحیح بر عقد نکاح دارد؛ مرحوم شیخ نیز در مکاسب در باب آثار شرط صحیح بحث کردهاند بحثی هم در کتاب مطرح کردهام برای وقتی که قدرت شرعی بر شرط از بین برود.
در بحث شروط فاسد هم چند بحث وجود دارد از جمله شروط مخالف با مقتضای عقد و شروط مخالف با کتاب و سنت و در پایان نیز آثار شروط فاسد.
این شرط را اهل سنت امروزه در قالب نکاح مسیار مطرح میکنند.
شرط عدم ازدواج مجدد برای مرد
مهر | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 02 شهریور 1404 - 09:53
تحقیقات جدید نشان میدهد که مقادیر بسیار کمی از لیتیوم- یک فلز طبیعی- میتواند به محافظت از مغز در برابر آلزایمر و علائم پیری کمک کند.
خلاصه خبر
محققان دریافتند که لیتیوم ممکن است نقش مهمی در چگونگی سالم ماندن مغز داشته باشد.
هنگامی که اوروتات لیتیوم به موشها داده شد، مشکلات حافظه و تعداد کمتری از تودههای چسبنده معروف به پلاکهای بتا آمیلوئید داشتند.
اما این مطالعه نشان میدهد که مقادیر بسیار کمی لیتیوم به طور طبیعی در بدن وجود دارد و ممکن است برای سلامت مغز ضروری باشد.
بدون لیتیوم کافی، سلولهایی به نام میکروگلیا که به پاکسازی مواد زائد در مغز کمک میکنند، عملکرد صحیح خود را متوقف میکنند.
در مرحله اول مطالعه، دانشمندان بافت مغز و نمونههای خون افراد مبتلا به آلزایمر و افراد سالم را آزمایش کردند.
آنها ۲۷ فلز را بررسی کردند و یک تفاوت کلیدی یافتند: سطح لیتیوم در مغز افراد مبتلا به مشکلات حافظه بسیار پایینتر بود.
آنها این آزمایش را با استفاده از نمونههای مغز از چندین بیمارستان و دانشگاه تکرار کردند و به نتایج مشابهی دست یافتند.
مهر | سلامت و پزشکی | شنبه، 01 شهریور 1404 - 09:12
عضو هیأت مدیره انجمن علمی متخصصین پزشکی خانواده ایران، عضو سازمان جهانی پزشکان در یادداشتی گفت: پزشک؛ ستون سلامت، صدای انسانیت است.
خلاصه خبر
در جهانی که سلامت به یکی از مهمترین شاخصهای توسعه بدل شده، نقش پزشک نه تنها درمانگر، بلکه راهبر سلامت عمومی است.
در مناطق آسیب دیده، در بیمارستانهای مرزی و در شرایط اضطراری، پزشکان نه تنها درمانگر مجروحان، بلکه آرامبخش خانوادهها و حافظان کرامت انسانی بوده اند.
نقش پزشکان به عنوان پزشک خانواده به عنوان ستون اصلی نظام سلامت هستند.
آنان با شناخت کامل از وضعیت جسمی، روانی و اجتماعی بیماران، نقش کلیدی در مدیریت سلامت ایفا میکنند.
دلایل این روند، متعدد و پیچیده اند: فشار کاری بالا، درآمد نامتناسب، نبود امنیت شغلی، و احساس بی عدالتی صنفی، بسیاری از پزشکان را به تصمیمی دشوار سوق داده است؛ تصمیمی که در نهایت، نظام سلامت کشور را با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه میکند.
برخلاف تصور عمومی، بسیاری از پزشکان عمومی و حتی متخصصان، درآمدی متناسب با مسئولیت و سختی کار خود ندارند.
در پایان، این روز را به تمامی پزشکان ایران، از دانشجویان تا اساتید، از پزشکان عمومی تا متخصصان پر تلاش، تبریک میگوئیم.
شما نه تنها درمانگران بیماری، بلکه حافظان کرامت انسانی هستید.
باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | چهارشنبه، 29 مرداد 1404 - 14:40
یک متخصص مغز و اعصاب گفت: اختلال ناگهانی در تکلم، ضعف یکطرفه بدن و اختلال در بینایی از مهمترین علائم هشدار سکته مغزی به شمار میرود.
خلاصه خبر
وی با اشاره به ریسکفاکتورهای ابتلاء به سکته مغزی گفت: افزایش سن، مشکلات قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت، مصرف دخانیات، سیگار و الکل از مهمترین عوامل خطر هستند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: سکته مغزی معمولاً با انسداد یک رگ و محرومیت بخشی از مغز از خونرسانی آغاز میشود.
سلطانی درباره پیشگیری از بروز سکته مغزی توضیح داد: افراد با کنترل منظم بیماریهایی مانند فشار خون و دیابت و مراجعه دورهای به پزشک میتوانند خطر ابتلاء به سکته را بهطور چشمگیری کاهش دهند.
امام رضا عليه السلام می فرمایند :
خداي عزّوجلّ فرمان داد ... به سپاس گزاري از خود و از پدر و مادر، پس كسي كه از پدر و مادر خود سپاس گزاري نكند از خداوند سپاس گزاري نكرده است.
إنَّ اللهَ عَزَّوَجَل أمَرَ ... بالشُّكرِ لهُ و لِلوالدينِ فَمَن لم يشكُر والدَيهِ لم يشكُر للهِ ... .
خصال، صفحه 156، حدیث 196
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 18 مرداد 1404 - 15:40
جامعهای که اخلاق خود را صرفاً از طریق اجبار و قانون برپا کند، در نهایت دچار فروپاشی خواهد شد. این امر بدان سبب است که اخلاق، شالوده ضروری و زیربنای مستحکم برای کارکرد صحیح حقوق است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حکمتنیا، عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نشست علمی که در حرم مطهر رضوی توسط مدرسه تابستانه فقه و اصول «دارالعلم» برگزار شد، به تحلیل ابعاد گوناگون «تحلیل گزارههای تقنینی و تدبیری با نگاه به جایگاه عدالت در متون دینی نسبت به حوزه خانواده» پرداخت.
فقه خانواده و تفاوت قواعد تقنینی و تدبیری
استاد حکمتنیا قواعد تقنینی را ناظر به حقوق و احکام اساسی دانست که منشأ فلسفی و فقهی دارد.
تدبیر در اینجا به معنای بهکارگیری حکمت و مصلحت در تطبیق احکام کلی بر مصادیق جزئی است تا نظام خانواده دچار مشکل نشود و کارایی خود را از دست ندهد.
این دیدگاه، فقه خانواده را از یک سیستم صرفاً دستوری به یک نظام حیاتی و پویا بدل میسازد که قابلیت پاسخگویی به پیچیدگیهای روابط انسانی را داراست.
اهمیت اخلاق در کنار حقوق
حکمتنیا در بخش پایانی سخنان خود، بر «اهمیت اخلاق در کنار حقوق» تأکید ویژهای داشت و تبیین کرد: جامعهای که اخلاق خود را صرفاً از طریق اجبار و قانون برپا کند، در نهایت دچار فروپاشی خواهد شد.
حقوق، بدون پشتوانه اخلاقی، قادر به ایجاد تعادل و پایداری در جامعه نیست و صرف اتکا به ضمانت اجراهای قانونی، نمیتواند ضامن سلامت و سعادت جامعه باشد.
تدبیر و تقنین در فقه خانواده زمانی به ثمر خواهد نشست که با درک عمیق از ابعاد اخلاقی و انسانی روابط، و با نگاهی جامع به مقاصد شریعت، مسیر خود را طی کند.
این نگاه، فقه را از چارچوبهای صرفاً صوری رها ساخته و آن را به یک نظام حیاتبخش و پویا برای تعالی انسان و جامعه تبدیل میکند.