منظرگاه مدیریتی رهروان حضرت زینب سلام الله علیها
حقشناس: حضور مردم در صحنه پیام امید و غرور ملی را به جهان مخابره کرد
مهر | استانها | دوشنبه، 03 فروردین 1405 - 11:13
رشت- استاندار گیلان با تأکید بر نقش مردم و نیروهای مسلح در ایجاد بازدارندگی، گفت: حضور مردم در صحنه پیام امید و غرور ملی را به جهان مخابره کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، هادی حقشناس صبح دوشنبه در جلسه شورای معاونان استانداری گیلان با تحلیل شرایط کنونی منطقه و وضعیت بازدارندگی ایران در برابر تهدیدات دشمن، اظهار کرد: امروز ابرقدرتمندترین کشور جهان ۲۴ روز است که این نشاندهنده اقتدار و شکست محاسباتی دشمنان است.
وی با اشاره به تحولات اخیر و نمایش شهر دایمونا توسط رسانههای بیگانه، افزود: امروز ایران به نقطه حساسی از قدرت رسیده که حتی وزیر دفاع رژیم صهیونیستی از ایران درخواست خویشتنداری در حمله به برخی نقاط کرده است که این نشاندهنده تغییر موازنه قدرت است.
حقشناس با اشاره به سخنان نماینده ایرانیالاصل کنگره آمریکا در مقابل ترامپ، گفت: این نماینده در کنگره به رئیسجمهور آمریکا اعلام کرد که پیام شما از «کمک در راه است» به «جنایت در راه است» و تخریب زیرساختهای مورد نیاز مردم تغییر کرده است.
استاندار گیلان با اشاره به دستاوردهای خیرهکننده پس از پایان جنگ، خاطرنشان کرد: مردم در آینده از این دوران به عنوان جزئی از تاریخ ماندگار یاد خواهند کرد و بسیاری خواهند گفت ای کاش در این ۲۴ روز نقشی ایفا میکردیم که این فرصت، وظیفه ما را سنگینتر میکند.
وی با اشاره به اقدامات صورت پذیرفته در زمینه بازسازی بازار رشت، گفت: خوشبختانه پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل نقشه برداری دقیق و تصویب طرح بازسازی بازار بر مبنای شاخصه های میراث فرهنگی، روند اجرایی بازسازی بازار آغاز شده است.
حقشناس در پایان با اشاره به لزوم برگزاری جلسات هماهنگی برای مدیریت بازار در صورت نیاز، تأکید کرد: باید با آمادگی کامل در کنار مردم باشیم و از هر فرصتی برای ثبت این دوران افتخارآمیز استفاده کنیم.
نماینده عالی دولت در گیلان بر نظارت بر بازار از سوی دستگاه های مسئول و فرمانداران تاکید کرد و گفت: خوشبختانه پس از گذشت ۲۴ روز از تجاوز دشمن آمریکایی صهیونی، هیچگونه کمبودی جهت تهیه اقلام و کالاهای اساسی برای چندین ماه آینده در استان وجود ندارد.
مهر | بینالملل | دوشنبه، 03 فروردین 1405 - 11:19
هزاران تن از مردم انگلیس در حمایت از جمهوری اسلامی ایران به خیابان ها ریخته و خواستار توقف حملات نظامی آمریکایی صهیونیستی علیه ایران شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، هزاران تن از مردم انگلیس دیروز در اعتراض به سیاست های جنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران تظاهرات کردند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات شعارهایی در محکومیت حمله مشترک آمریکایی- صهیونیستی به ایران سرداده و پرچم ایران را به اهتزاز در آوردند.
مردم انگلیس همچنین با اشاره به سیاست های دوگانه جامعه جهانی در قبال فعالیت های نظامی اتمی برخی رژیم ها و سخت گیری ها در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران این شعار را سر دادند که «به نفاق در سیاست های هسته ای پایان دهید.»
بیانیه وزارت امور خارجه درباره دریانوردی در تنگه هرمز
مهر | سیاسی | یکشنبه، 02 فروردین 1405 - 22:41
یانیه وزارت امور خارجه درباره مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران راجع به امنیت و ایمنی دریانوردی در تنگه هرمز منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بیانیه وزارت امور خارجه درباره مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران راجع به امنیت و ایمنی دریانوردی در تنگه هرمز منتشر شد.
در این بیانیه آمده است: تنگه هرمز مسدود نیست و تردد دریایی در تنگه هرمز متوقف نشده است.
دریانوردی در تنگه هرمز با رعایت تدابیر ضروری اتخاذ شده فوقالذکر و ملاحظات ناشی از وضعیت جنگی ادامه دارد.
این بیانیه می افزاید: مرور عادی و غیرمتخاصم نبوده و در چارچوب وضعیت حقوقی ناشی از مخاصمه، وفق تصمیمها و تدابیر مراجع صلاحیتدار ایران با آنها برخورد خواهد شد.
کشتیهای غیرمتخاصم یا متعلق و مرتبط به سایر کشورها، مشروط به آنکه در عملیاتهای تجاوزکارانه علیه ایران مشارکت یا همکاری نداشته باشند و مقررات و تدابیر ایمنی و امنیتی اعلامی را رعایت کنند، در هماهنگی با مراجع صلاحیتدار ایران، میتوانند از عبور و مرور ایمن در تنگه هرمز بهرهمند شوند.
وزارت خارجه در این بیانیه بیان می دارد: بدیهی است مسئولیت هرگونه اختلال، ناامنی و خطر فزاینده در این آبراه و منطقه پیرامونی آن، مستقیماً متوجه رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی است که با تحمیل جنگی غیرقانونی و جنایتکارانه علیه ایران، امنیت و ثبات منطقه و نیز ایمنی و امنیت کشتیرانی بینالمللی را در معرض تهدیدی بیسابقه قرار دادهاند.
این بیانیه تاکید می کند: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید میکند که هرگونه ترتیبات، ابتکار یا سازوکار مرتبط با ایمنی و امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان باید با رعایت کامل حقوق و مصالح دولت جمهوری اسلامی ایران، در هماهنگی با مقامات صلاحیتدار ایران، و با در نظر گرفتن واقعیتهای ناشی از تجاوز و وضعیت مخاصمه انجام شود.
بدیهی است بازگشت کامل امنیت و ثبات پایدار به این تنگه، مستلزم پایان دادن به تجاوز نظامی و خاتمه تهدیدات، توقف اقدامات بیثباتکننده رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی، و احترام کامل به منافع مشروع ایران است.
باشگاه خبرنگاران | ورزشی | یکشنبه، 02 فروردین 1405 - 22:19
سرمربی تیم ملی بزرگسالان پرورش اندام ایران گفت: کسانی که از حملات اخیر دشمن حمایت کردهاند، وطن فروش هستند.
خلاصه خبر
مولانا این بیت آسمانی را، چون شمشیر برهنه بر سر بیرحمان فرود آورد، و امروز این فریاد الهی، تیر خلاص به قلب خارجنشینان خودفروخته و وطنفروش است آن خائنان پست که از بمبارانهای شبانهروزی رژیم صهیونیستی و آمریکا، بر پیکر اماکن غیرنظامی، استادیومهای ورزشی و زیرساختهای حیاتی و شهادت عزیزمان، با شادی شیطانی بر طبل پیروزی دشمن میکوبند و از خون جوانان ما مستانه میلرزند!
او ادامه داد: آیا فراموش کردهاید،ای خائنان؟!
و شما،ای وطنفروشان فریبخورده، از جنایاتشان شادی میکنید و رسوا میشوید.
اما این بار، با بهانههای ساختگی و دروغین، بار دیگر بر خاک مقدس وطن ما یورش بردهاند، فریب این توطئه کثیف را نخورید.
درگذشت پدر شهید «جهانبخش نادری» در الشتر
مهر | استانها | یکشنبه، 02 فروردین 1405 - 21:48
خرمآباد- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان در پی درگذشت پدر شهید والامقام «جهانبخش نادری» پیام تسلیت صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی آزادبخت، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان در پیامی درگذشت پدر شهید والامقام«جهانبخش نادری» در شهرستان الشتر را تسلیت گفت.
در متن این پیام تسلیت آمده است: «خبر درگذشت مرحوم «کربلایی شفیع نادری» ، اسوه صبر و ایستادگی، پدر شهید والامقام «جهانبخش نادری» ، موجب تأثر و تألم خاطر گردید.
پدری که در راه دفاع از میهن اسلامی از عزیزترین سرمایه های خویش گذشت و فرزند خویش را در مسیر پاسداشت آرمانهای انقلاب اسلامی و ارزشهای والای الهی هدیه نمود و امروز پس از سالها ایستادگی و مقاومت در برابر این رنج جانکاه به فرزند شهیدش پیوست.
اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید والامقام ، مصیبت وارده را به خانواده داغدار ایشان، تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند برای آن فقید سعید علو درجات و رحمت بیکران و برای بازماندگان، صبر و سلامتی مسئلت می نمایم.»
حملات ارتش به صنایع هوایی رژیم صهیونی و هواپیماهای شناسایی آمریکا
مهر | سیاسی | یکشنبه، 02 فروردین 1405 - 20:28
ارتش جمهوری اسلامی ایران در دو جبهه، صنایع هوایی رژیم صهیونیستی و محل استقرار هواپیماهای شناسایی آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان را آماج حملات پهپادی خود قرار داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، ارتش جمهوری اسلامی ایران در دو جبهه، صنایع هوایی رژیم صهیونیستی و محل استقرار هواپیماهای شناسایی آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان را آماج حملات پهپادی خود قرار داد.
روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه شماره ۳۹ اعلام کرد؛
بسم الله الرحمن الرحیم
از بامداد امروز، پهپادهای تهاجمی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در دو جبهه، صنایع هوایی «IAI» در مجاورت پایگاه هوایی بنگوریون و محل استقرار هواپیماهای شناسایی آمریکا در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در منطقه را آماج حملات پهپادی خود قرار داد.
صنایع هوایی «IAI» در تولید هواپیماهای نظامی، پهپادها، موشکها و سامانههای پدافندی و فناورانه هوا و فضا برای ارتش رژیم صهیونیستی و صادرات نظامی فعالیت و نقش محوری داشته و از حساسیت بسیار بالایی برای رژیم صهیونی برخوردار است.
مرکز عملیات پیشرفته و سامانه فرماندهی و کنترل آمریکا از سه دهه قبل در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان استقرار داشته و میزبان جنگندههای F15، F16، F35 و هواپیماهای ترابری، آواکس و شناسایی است.
پیش از این نیز5 فروند سوخت رسان آمریکایی در این پایگاه هدف قرار گرفته است.
ارتش در این اطلاعیه یادآور شده: مختصات آشیانه جنگندهها و سوخترسانها و همچنین نقطه به نقطه سرزمینهای اشغالی و پایگاههای آمریکا در منطقه در بانک اهداف ارتش جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده و برای تداوم حملات کوبنده پهپادی و موشکی، در اختیار نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
باشگاه خبرنگاران | سیاسی | یکشنبه، 02 فروردین 1405 - 20:29
معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه نوشت: به هرگونه تعرض به زیرساختهای حیاتی ایران با اقدام متقابل متناسب پاسخ خواهیم داد.
خلاصه خبر
قواعد تثبیتشده حقوق بشردوستانه نیز روشناند: اشیای غیرنظامی نباید موضوع حمله قرار گیرند.
در پرونده Galić، دادگاه کیفری یوگسلاوی سابق، فرمانده صرب بوسنی را بهسبب کارزار گلولهباران و تکتیراندازی علیه غیرنظامیان سارایوو محکوم کرد؛ یعنی حمله به غیرنظامیان و فضای شهری، مبنای مستقیم مسئولیت کیفری بینالمللی قرار گرفت.
با توجه به قصور شورای امنیت در انجام تعهد خود برای برخورد با متجاوز و پایانبخشیدن به تجاوز، و با عنایت به ضرورت اعمال حق ذاتی دفاع از سوی کشور مورد تجاوز، هرگونه تعرض به زیرساختهای حیاتی ایران با اقدام متقابل متناسب مواجه خواهد شد و مسئولیت کامل حقوقی و تمامی تبعات ناشی از هرگونه تشدید بیشتر، متوجه آغازگران آن خواهد بود.
مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 02 فروردین 1405 - 08:18
کارگردان مستند «گوش شیطون، کر» بیان کرد که این مستند درباره فلسفه شوخی است و جرقه آن از تجربه زیستهاش و این پرسش که «آدمهای شوخ طبع چه ویژگی دارند؟» آغاز شد.
خلاصه خبر
این مستندساز تأکید کرد: در مجموع هدف فیلم نوعی ترویج و تبلیغ روحیه شوخطبعی است.
بوستانی شهربابکی با اشاره به جایگاه مستند در سینمای ایران، یادآور شد: به نظر من مستند در سینمای امروز ما به لحاظ تولید، جایگاه بسیار بالایی دارد و حتی در بسیاری موارد بالاتر از سینمای داستانی قرار میگیرد؛ چه از نظر تنوع موضوعات، چه تنوع نگاهها و چه میزان دغدغهمندی فیلمسازان.
اما متأسفانه در زمینه پیدا کردن مخاطب، مستند هنوز جایگاه شایستهای ندارد.
وی افزود: تعداد محدودی از مستندها ممکن است خوششانس باشند و مثلاً در گروه «هنروتجربه» اکران شوند.
امیدوارم هم کمیت و هم کیفیت اکران مستندها بیشتر شود و هم تماشاگر مستند افزایش پیدا کند اما واقعیت این است که جایگاه اصلی مستند برای دیده شدن گستردهتر، تلویزیون است.
این کارگردان با انتقاد از عملکرد تلویزیون در زمینه توجه به مستند بیان کرد: تلویزیون رسمی ما بهجز تولیدات خودش، توجه چندانی به آثار مستند بیرونی و مستقل ندارد.
نتیجه این میشود که مستندها نه مخاطب گسترده پیدا میکنند و نه آن تأثیرگذاریای را که میتوانند داشته باشند، دارند.
بوستانی درباره شرایط تولید مستند، عنوان کرد: در بخش عرضه و پیدا کردن تهیهکننده هم مشکلات زیادی وجود دارد.
در مجموع وضعیت مستند در ایران، مثل بسیاری از مسائل دیگر جامعه، لایهها و ابعاد پیچیدهای دارد و نمیشود نسخه واحدی برای آن پیچید.
این مستندساز در پایان درباره نگاه شخصیاش به مستند، مطرح کرد: من هم در سینمای داستانی کار کردهام و هم در مستند، اما در مستند به شکل ناب آن علاقهمندم.
برای من گفتگو و حرف زدن آدمها اصلیترین ابزار سینمای مستند است؛ ابزاری که متأسفانه در سالهای اخیر کمتر به آن توجه شده است.