منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 11 مهر 1404 - 11:00
قم ـ همزمان با سالروز رحلت شهادتگونه کریمه اهل بیت(س)، شهر مقدس قم سراسر غرق در اشک و اندوه و ماتم است.
خلاصه خبر
خبرگزاری مهر، گروه استانها: همزمان با ایام ارتحال جانسوز اخت الرضا (ع) از روزهای گذشته شهر مقدس قم رنگ و بوی عزا گرفته بود و پرچمهای مشکی بر فراز صحن و سرای حرم مطهر حضرت معصومه (س) برافراشته شد و کوچهها و خیابانهای اطراف حرم یکپارچه سیاهپوش شدند.
از عصر روز گذشته و همزمان با برگزاری آیین تعویض پرچم حرم مطهر، مراسمات عزاداری دخت موسی بن جعفر (ع) در شهر مقدس قم و حرم بانوی کرامت آغاز شد.
صبح امروز اما حال و هوای قم متفاوتتر از همیشه بود و از نخستین ساعات روز، خادمان رسمی و افتخاری آستان مقدس حضرت معصومه (س) به همراه کاروانی از خادمان آستان قدس رضوی و مسجد مقدس جمکران در بیتالنور، محل عبادت بانوی کرامت گردهم آمدند و در حالیکه پرچمهای عزا و بیرقهای سیاه در دست داشتند، مسیر خیابان ۴۵ متری عمار یاسر، چهارراه بازار و میدان آستانه را به سمت حرم مطهر طی کردند.
هیأتهای مذهبی از شهرهای مختلف کشور و روستاهای اطراف قم نیز از صبح امروز به حرم مطهر بانوی کرامت وارد شدند.
شب گذشته نیز حرم مطهر میزبان زائران پرشماری از شهرهای نجف و کربلا بود که خود را به قم رسانده بودند و در صحن امام رضا (ع) به عزاداری پرداختند.
بزرگان قم به سرپرستی موسی بن خزرج، بزرگ خاندان اشعری، به استقبال حضرت شتافتند و آن حضرت را به «بیتالنور» آوردند.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 11 مهر 1404 - 07:40
حضور حضرت معصومه (س)در ایران و شهر مقدس قم، به برکت وجودشان، ادامهدهنده حرکت تمدنساز امام رضا(ع) بود، حرکتی که پایههای آن در مسیر ایجاد تمدن بزرگ اسلامی نهاده شد .
خلاصه خبر
قائم مقام بنیاد هدایت در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وفات حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) در سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود.
در میان امامزادگان، تنها سه بزرگوار هستند که زیارتنامهشان از سوی امام معصوم صادر گردیده است: حضرت معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع).
وی افزود: لقب «معصومه» را امام رضا(ع)، برادر بزرگوار ایشان، به حضرت فاطمه معصومه(س) عطا فرمود.
وی ادامه داد: طبق نقلی که شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الآمال و نیز آنچه در کتاب عیون اخبار الرضا اثر شیخ صدوق آمده، حضرت فاطمه معصومه(س) راوی حدیث از پدرشان، امام موسی کاظم(ع)، و برادرشان، امام رضا(ع)، بودهاند.
حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از مهمترین چهرههای این کاروان بودند؛ هم به سبب نسبت نزدیک با امام رضا(ع)، هم به جهت جایگاه معنوی و منزلت والا، و هم به اعتبار این هجرت اثرگذار که در تاریخ ماندگار شد.
حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه روایات متعدد، جایگاه معنوی و علمی حضرت فاطمه معصومه(س) را بهروشنی نشان میدهند، ابراز کرد: در حدیثی از امام رضا(ع) آمده است: «مَن زارَ المعصومهَ بِقُم کَمَن زارَنی»؛ کسی که حضرت معصومه(س) را در شهر قم زیارت کند، همانند آن است که مرا زیارت کرده است.
همچنین روایت دیگری از آن حضرت بیان میکند: «مَن زارَها وُجِبَت له الجَنَّه»؛ زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) موجب واجب شدن بهشت بر زائر میشود.
حضرت معصومه علیها السلام پرورش یافته دامان عصمت و طهارت است. او از همان اوان کودکی، تحت تعلیم و تربیت امام موسی کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام قرار گرفت و از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، به آنجا رسید که شیخ عباس قمی درباره اش می گوید: «برحسب آنچه به ما رسیده، افضل دختران موسی بن جعفر علیه السلام، سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت موسی علیه السلام، معروف به حضرت معصومه علیها السلام، است»(1) و شیخ محمّد تستری پا را از این فراتر نهاده و فضیلت آن حضرت را دربین فرزندان امام کاظم علیه السلام، غیر از امام رضا علیه السلام، بی نظیر دانسته و گفته است: در میان فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا علیه السلام، کسی هم شأن حضرت معصومه علیها السلام نیست(2).
فضائل ومناقب حضرت معصومه علیها السلام را باید از لابه لای تاریخ زندگی آن حضرت و احادیث جست وجو کرد. بعضی از این احادیث مستقیماً در فضیلت حضرت معصومه علیها السلام است وبرخی دیگر مربوط به فضیلت زیارت آن حضرت است که نشان دهنده کمالات روحی حضرت معصومه علیها السلام می باشد.
فضایلی که مستقیماً مربوط به آن حضرت است، عبارت اند از:
۱. دختر آل رسول صلی الله علیه وآله
مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 08 مهر 1404 - 21:41
شب شعر «رحیل معصوم»، به مناسبت وفات شهادتگونه حضرت فاطمه معصومه (س) و اولین سالگرد شهادت سیدحسن نصرالله، شامگاه امروز سهشنبه ۸ مهر ۱۴۰۴، در فرهنگسرای سرچشمه برگزار شد.
خلاصه خبر
اولین شاعری که برای حاضران شعرخوانی کرد، سمانه خلفزاده شاعر، مسئول رسانه رحیل و مجری مراسم بود که دو شعر برای شهادت حضرت معصومه (س) و شهادت سیدحسن نصرالله قرائت کرد:
حال قشنگی داشت گلدسته
اینجا که میآیی به رسم عشق
پا تا بهسر، سر تا بهپا دل باش
چشمان مردم غرق امید است
شب هم که باشد شهر را سرشار
گم میشود تنهاییام در شهر
چشمه بودی زلال و جوشنده
روز پروزات آسمان، ناگاه
خنده در اشکهای من گم شد
با دل ما چه کرد ای سید
راه تو راه عشق و ایمان است
آه، سید به خون تو سوگند
عاطفه جوشقانیان نیز دو شعر خواند؛ اولین شعر او برای سیدحسن نصرالله بود:
دلتنگ کودکان و یتیمان بی پناه
شصت و سه سال در دل زخم و نبرد بود
دومین غزل جوشقانیان، شعری برای حضرت معصومه(س) بود:
گرد و غبار از دل خود پاک میکنیم
مهر تو را که ضامن ما روز محشر است
پیام صلح پنهان شد میان شاخههای خسته زیتون
گلستان میکند با نم نمش باغ و بهشت بیخزانت را
پس از باران پس از آن چشمهای خسته و گریان یقین دارم
در آن صبحی که آرد وعده آزادی و بانگ اذانت را
به چشم منتظر خواهم کشید آخر غبار آستانت را
تا ابد در ذهن دنیا در دل تاریخ میمانی
بعد از آن پروانه علیپور شعر اول خود را به حضرت معصومه (س) تقدیم کرد:
ه گزارش خبرگزاری مهر، دهم ربیع الثانی، سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها است. حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری به بررسی و تحلیل شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) در یادداشتی پرداخته است:
فرصت مناسبی است که به تحلیل شخصیت این بانوی کریمه اهل بیت علیهم السلام بپردازیم و با ابعاد وجودی آن حضرت معرفت و شناخت پیدا کنیم. چرا که حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، شانزده خصوصیت عرشی و فرشی دارد؛ معرفت و شناخت به خصایص عرشی موجب میشود که حضرت را در همانجایی که قرار دارد ببینیم؛ نه در رتبه امامزادگان، و فاصله خود را با ایشان به درستی درک کنیم.
معرفت به خصایص عرشی کاربردش در این است که آن خصایص را الگو و اسوه خود قرار داده و با نهادینه کردن آن خصایص در رفتار عملی خویشتن فاصله و نسبت بین خود با حضرت را نزدیک نمائیم، با چنین رویکردی به تحلیل خصایص شانزدهگانه میپردازیم:
پیشگویی ولادت
نخستین خصوصیت عرشی حضرت معصومه سلام الله علیها ((پیشگویی در تولد)) است.
به این معنا که هرچند در بین معصومین علیهم السلام پیشگویی ولادت آنان مسبوقه به سابقه است، چرا که در چگونگی ولادت امام باقر علیه السلام روایت شده است که پنجاه سال پیش از ولادت شأن، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله خطاب به جابربن عبدالله انصاری فرمودند:
"ای جابر تو زنده میمانی تا آنکه فرزندم «محمد بن علی بن الحسین علیهالسلام» را که در تورات به «باقر» معروف است ملاقات کنی، چون وی را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان. "
جابر پس از رحلت رسول خدا (ص) در مسجد پیغمبر (ص) مینشست و به امید دیدار پیشوای پنجم (ع) و در انتظار رسیدن آن لحظهی موعود برای رساندن سلام رسول اکرم (ص) فریاد برمیآورد: «یا باقر العلم» «یا باقر العلم» ای شکافندهی علم، ای شکافندهی دانش. مردم مدینه که به این راز آگاه نبودند میگفتند: جابر (بر اثر پیری و ضعف نیروی اندیشه) هذیان میگوید.
جابر در پاسخ آنان میگفت: نه به خدا هذیان نمی گویم و لیکن از رسول خدا (ص) شنیدم که میفرمودند:
مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 25 تیر 1404 - 13:58
جلسه نقد رمان «سِتّی» روایتی از زندگی حضرت معصومه(س) با حضور محمدقائم خانی، زهراسادات ثابتی، مهدی کرد فیروزجانی، سیده عذرا موسوی، تیمور آقامحمدی، سمیه عالمی و علیاصغر عزتیپاک برگزار شد.
خلاصه خبر
محمدقائم خانی، زهراسادات ثابتی، مهدی کرد فیروزجانی، سیده عذرا موسوی، تیمور آقامحمدی، سمیه عالمی و علیاصغر عزتیپاک نویسنده رمان، در این جلسه حضور داشته و درباره رمان «ستّی» صحبت کردند.
رمان ستّی، تجربهای فراتر از رمان است
حس آشنا و شفافی دارد.
این نویسنده در پایان گفت: به نظر من نویسنده در عین اینکه چندان به ساختار رمان توجه نداشته، از عناصر داستان برای اینکه خوب قصه را بگوید استفاده کرده است.
البته رمان هم انواعی دارد و ممکن است هرکدام از دوستان، اثر را در نوعی از آن بدانند.
در واقع یک داستان با فضاسازی و بال و پر دادن به شخصیتهاست.
مخاطب یا خواننده اگر چرایی دشمنیهای بنی عباس با بنی هاشم میدانست هم خوب بود.
فیروزجانی تأکید کرد که این اثر، نه با ساختار کلاسیک رمان، بلکه با ساختارهای ذهنی و فرهنگی ایرانی سازگار است.
باید بپذیریم که فرم رمان غربی، برای نمایش چنین زیستجهانی کافی نیست.
وی رمان «ستّی» را تلاشی برای ادبیات داستانی ایرانی با تکیه بر مفاهیم باطنی دانست که مخاطب را به تأمل دعوت میکند و در پایان گفت: ستّی را نمیتوانیم در چارچوب رمان غربی قضاوت کنیم.
اثر از کشمکشهای رایج رمان کلاسیک پیروی نمیکند و شخصیتهای آن اغلب سفید و آرمانی هستند.
مهر | دین و اندیشه، استانها | پنجشنبه، 11 اردیبهشت 1404 - 11:52
مشهد - عضو بنیاد ملی نخبگان و پژوهشگر برتر حوزه علمیه، گفت: حضرت معصومه (س) نمونهای بینظیر برای تبیین حقوق حقیقی و جایگاه زن مسلمان در عرصههای علمی، معنوی و اجتماعی به شمار میآید.
خلاصه خبر
عضو بنیاد ملی نخبگان و پژوهشگر برتر حوزه علمیه گفت: شایسته است به بررسی عمیق و همه جانبه جایگاه رفیع این بانوی بزرگوار و نقش بی بدیل ایشان در تبیین جامع حقوق حقیقی زنان در اسلام بپردازیم.
وی با اشاره به روایات متعدد از ائمه معصومین (علیهم السلام) درباره شأن و منزلت حضرت معصومه (س)، افزود: از جمله میتوان به فرمایش امام رضا (علیه السلام) اشاره کرد که میفرمایند: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَهَ بِقُمٍّ کَمَنْ زَارَنِی»، این حدیث شریف به تنهایی گویای مقام بی نظیر و جایگاه رفیع این بانوی بزرگوار در نزد اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است.
وی بیان کرد: در مکتب حیات بخش اسلام، زن از جایگاه والا و منزلت رفیعی برخوردار است که نمونه بارز آن را میتوان در احترام ویژه امام رضا (علیه السلام) به خواهر گرامی اشان مشاهده کرد، این احترام و تکریم نشاندهنده این حقیقت انکارناپذیر است که زنان در نگاه اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) دارای شأن و منزلتی مستقل، شخصیتی والا و جایگاهی بی بدیل هستند.
حضرت معصومه (سلام الله علیها) در طول زندگی پربرکت خویش به عبادت، بندگی و سیر و سلوک معنوی شهره بودند و به روشنی نشان دادند که یک بانوی مسلمان میتواند در عین حفظ نقشهای خانوادگی و اجتماعی، به عالیترین درجات معنوی و قرب الهی نائل آید، زندگی پر فراز و نشیب حضرت معصومه (سلام الله علیها) به خوبی نشان میدهد که زنان مسلمان میتوانند در عین حفظ ارزشها و شئون اسلامی در عرصههای مختلف اقتصادی و اجتماعی نیز حضوری فعال و سازنده داشته باشند.
لطیفی سیدآبادی افزود: حضرت معصومه (سلام الله علیها) به راستی یکی از بارزترین تجسمهای عینی و کامل حقوق زن در اسلام محسوب میشوند.