به منطرگاه مدیریتی قرآن خوش آمدید.
بررسی المیزان از سوی علمای اهل سنت و شیعه در یک نشست
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 23 آبان 1404 - 09:00
بررسی ویژگی های تفسیر المیزان نام نشستی است که با حضور علما و مدرسین شیعه و اهل سنت در گرگان برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی با بررسی ویژگیهای تفسیر المیزان و به همت نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه استان گلستان برگزار میشود.
در این نشست آیتالله سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین و شورای عالی حوزههای علمیه، حاج کمال آخوند غراوی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجتالاسلام دکتر نیکخو امیری رئیس نمایندگی ولی فقیه استان گلستان، سیدزهیر المسیلینی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و نصیبالله عمراف مدرس جامعه المصطفی سخنرانی خواهند کرد.
ایننشست روز شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴، ساعت ۹ در دفتر نمایندگی جامعه المصطفی شهر گرگان به صورت حضوری و به صورت غیر حضوری از طریق لینک vce.miu.ac.ir/gorgan و https://eitaa.com/Research_golestan برگزار میشود.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 23 آبان 1404 - 10:58
همدان– آیتالله نوری همدانی در پیامی به مسابقات «مُدهامّتان» قرآن را تبیان همه چیز و راه هدایت بشر دانست.
خلاصه خبر
معظمله در این پیام با تکیه بر آیات قرآن کریم، بر تدبر، عمل و انس با کلام وحی تأکید کردند.
آیتالله نوری همدانی با اشاره به آیهای از سوره فرقان یادآور شدند که پیامبر اکرم (ص) از رها شدن قرآن گلایه کرده است و افزودند: خداوند این کتاب آسمانی را برای هدایت بشر نازل کرده، اما متأسفانه از معارف و دستورات آن آنگونه که باید بهرهمند نمیشویم.
وی با استناد به آیات سورههای نحل و اسرا، قرآن را «تبیان هر چیز» و «شفا و رحمت برای مؤمنان» توصیف کرد و تصریح نمود: تلاوت، نخستین گام در مسیر فهم قرآن است و پس از آن تدبر و عمل، مراتب بهرهمندی از کلام وحی به شمار میرود.
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 24 آبان 1404 - 10:40
امیر ارزانی گفت:روش تفسیر قرآن به قرآن ایشان، یک دگردیسی اساسی در سنت تفسیری جهان اسلام ایجاد کرد.
خلاصه خبر
تفسیر المیزان ایشان، نه فقط یک کتاب، بلکه دانشگاهی است که تا قیامت مشتاقان معارف قرآنی را سیراب خواهد کرد.
وی در ادامه به نوآوریهای تفسیری علامه پرداخت و گفت: روش تفسیر قرآن به قرآن ایشان، یک دگردیسی اساسی در سنت تفسیری جهان اسلام ایجاد کرد.
وی پیرامون شاگردپروری علامه خاطرنشان کرد: مکتب علامه طباطبایی، یک نظام آموزشی کامل بود که هم دانش منتقل میکرد و هم روش اندیشیدن میآموخت.
وی در مورد جنبه تقریبگرایی علامه گفت: ایشان به راستی پیشگام تقریب مذاهب بود، نه در شعار که در عمل.
علامه نشان داد که وحدت اسلامی به معنای نادیده گرفتن اختلافات نیست، بلکه به معنای مدیریت این اختلافات در سایه اصول مشترک است.
مدیرکل روابط عمومی مجمع جهانی تقریب با اشاره به اندیشههای علامه برای جهان امروز گفت: در عصر حاضر که جهان اسلام با چالشهای متعددی روبروست، بازگشت به اندیشههای علامه طباطبایی میتواند راهگشا باشد.
برای آنکه مقصود از هفت آسمان روشن شود، لازم است چند نکته را بیان کنیم:
نکته اول: در قرآن کریم، هفت مورد به صراحت[۱] و دو مورد به کنایه[۲] سخن از آسمان های هفت گانه و در یک مورد نیز ظاهراً سخن از زمین های هفت گانه آمده است.[۳]
نکته دوم: «سماء» در لغت از ریشه «سموّ» به معنای بلندی است،[۴] حتی برخی لغویین ادعا کردند هر بالایی نسبت به پایین آن آسمان و هر پایین نسبت به بالای آن زمین است.[۵]
نکته سوم: کلمه «سماء» و مشتقات آن در قرآن کریم سیصد و ده بار آمده که در دو مفهوم بکار رفته است:
الف. آسمان مادی
قرآن کریم در بسیاری از موارد واژه سماء (آسمان) را در معنای مادی آن بکار برده است که مصادیق و معانی متعددی از آن اراده می شود از جمله:
٫۱ آسمان به معنای جهت بالا «اصلها ثابت و فرعها فی السماء» «مانند درخت پر برکت و پاکیزه که ریشه آن در زمین ثابت و محکم است و شاخه های آن به آسمان کشیده شده است».[۶]
٫۲ آسمان به معنای جوّ اطراف زمین: «و نزلنا من السماء ماءً مبارکاً» « و از آسمان آب مبارکی را فرو فرستادیم».[۷]
٫۳ آسمان به معنای مکان سیارات و ستارگان: «بزرگوار آن خدایی که در آسمان برج ها مقرر داشته و در آن چراغ روشن خورشید و ماه تابان را روشن ساخت».[۸]
ب. آسمان به معنای معنوی:
قرآن کریم در بسیاری از موارد واژه سماء (آسمان) را به معنای معنوی آن بکار برده است که از آن نیز مصادیق و معانی متعددی اراده می شود از جمله:
٫۱ آسمان به معنای مقام قرب و مقام حضور که محل تدبیر امور عالم است: «اوست که امر عالم را از آسمان بسوی زمین تدبیر میکند».[۹]
٫۲ آسمان به معنای موجود عالی و حقیقی:[۱۰] «روزی تان و آن چه به شما وعده داده می شود در آسمان قرار دارد».[۱۱]
نکته چهارم: مقصود از سبع (هفت) چیست؟
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 18 آبان 1404 - 10:52
داور و قاری بینالمللی مسابقات مدهامتان را مؤثرترین رویداد در پیوند قرآن و مسجد دانست و گفت: این رقابتها در صورت بهرهمندی از ظرفیتهای مردمی میتواند به عنوان یک محرک فرهنگی مؤثر باشد.
خلاصه خبر
وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی، افزود: مقام معظم رهبری تا به حال چندین بار توصیه به محور قرار گرفتن مساجد، رونق فعالیتهای قرآنی و نیز نشر فرهنگ قرآن و تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشتهاند چراکه خانههای خدا بهترین پایگاه برای تحقق این مهم است.
این استاد دانشگاه و پیشکسوت قرآن کریم ابراز کرد: خدمت به قرآن کریم در غالب تدریس و بیان نکات تفضیلی، بیان واژگان قرآنی و حفظ قرآن کریم و مسابقه قرآن و مسابقات میتواند مؤثر باشد، اما در کنار توجه به این موضوعات میتوان به کارهای بدیل و جذاب قرآنی نیز روی آورد، به عنوان مثال قصهنویسی کوتاه قرآنی مبتنی بر تکنیک میتواند موجب آگاهیبخشی به نسل جدید شود.
مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 18 آبان 1404 - 12:12
محمد حسین فدوی گفت: مجموع اعتبارات منظور شده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالان قرآنی در استانها را ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
خلاصه خبر
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی مرکز عالی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فدوی، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت، کلیات جدول اعتبارات برنامهها و فعالیتهای قرآنی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای کشور را تشریح و تبیین کرد.
مدیر کل ارتباطات و هماهنگی مرکز عالی قرآن و عترت گفت: ۳۰ میلیارد تومان از این اعتبارات اختصاص به برنامههای عملیاتی قرآن و عترت استانها تا پایان سال ۱۴۰۴ دارد که از طریق ابلاغ استانی تحقق پیدا میکند و ۳۰ میلیارد دیگر توسط مرکز عالی قرآن و عترت از اعتبارات ستادی برای استانها هزینه خواهد شد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱﴾
پربركت و زوال ناپذير است كسي كه حكومت جهان هستي به دست او است، و بر همه چيز قادر است. (۱)
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ﴿۲﴾
همان كسي كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل ميكنيد و او شكست ناپذير و بخشنده است. (۲)
الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ﴿۳﴾
همان كسي كه هفت آسمان را بر روي يكديگر آفريد، در آفرينش خداوند رحمان هيچ تضاد و عيبي نميبيني، بار ديگر نگاه كن، آيا هيچ شكاف و خللي مشاهده ميكني ؟ (۳)
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ ﴿۴﴾
بار ديگر (به عالم هستي) نگاه كن سرانجام چشمانت (در جستجوي خلل و نقصان ناكام مانده) به سوي تو باز ميگردد در حالي كه خسته و ناتوان است. (۴)
وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ ﴿۵﴾
ما آسمان پايين را با چراغهاي پرفروغي زينت بخشيديم، و آنها (شهب) را تيرهائي براي شياطين قرار داديم و براي آنان عذاب دوزخ فراهم ساختيم. (۵)