
به منطرگاه مدیریتی قرآن خوش آمدید.
تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 30 مرداد 1404 - 09:30
استاد حوزه به پرونده تاریخی یهود در قرآن اشاره کرد و بیان داشت که این قوم در طول تاریخ، پیامبران بزرگی همچون موسی، عیسی و محمد(ص) را آزرده اند و این لجاجت و ستم، سرانجامی جز سقوط برای آنان ندارد.
خلاصه خبر
او آیه 81 سوره اسراء «وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ» را نمونهای آشکار از تحقق وعده الهی برشمرد و گفت: باطل هیچگاه پایدار نیست و دیر یا زود از میان خواهد رفت.
نابودی باطل محدود به پایان تاریخ نیست
استاد حوزه یادآور شد که نابودی باطل تنها محدود به آخر زمان نیست.
به گفته وی، آیه 43 سوره فاطر نشان میدهد که ستمگران حتی در همین دنیا گرفتار دام و نیرنگ خود خواهند شد: «نیرنگ زشت جز دامان صاحبش را نمیگیرد.» وی ادامه داد که این سنت الهی را میتوان در فروپاشی بسیاری از قدرتهای متجاوز و مستکبر جهان امروز مشاهده کرد.
زمانی با استناد به سوره توبه، آیه 52، دوگانگی پیروزی برای مؤمنان را تشریح کرد: یا در راه خدا به شهادت میرسند و یا بر دشمن پیروز میشوند.
تاریخ یهود و وعده قرآن درباره سقوط ستمگران
با استناد به آیات 4 و 111 سورههای اسراء و آل عمران، زمانی نشان داد که فساد و سرکشی بنیاسرائیل و پیروی آنان از مسیر باطل، سرانجام به ذلت و نابودی خواهد انجامید و حتی اخراج مؤمنان از سرزمینشان نیز سرانجام به زیان غاصبان رقم خواهد خورد.
چرا که سنت الهی چنین است: خون حق، بر شمشیر باطل پیروز خواهد شد.
در قرآن کریم دربارۀ رسا بودن نعمت های الهی مطالب فراوانی هست که در این یادداشت به برخی از آیات اشاره می شود:
خداوند در سوره نبا می فرماید: «أَلَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ مِهاداً * وَالجِبالَ أَوْتاداً * وَخَلَقْناکمْ أَزْواجاً * وَجَعَلْنا نَوْمَکمْ سُباتاً * وَجَعَلْنا الَّیلَ لِباساً * وَجَعَلْنا النَّهارَ مَعاشاً * وَبَنَینا فَوْقَکمْ سَبْعاً شِداداً * وَجَعَلْنا سِراجاً وَهّاجاً * وَأَنْزَلْنا مِنَ المُعْصِراتِ ماءً ثَجّاجاً * لِنُخْرِجَ بِهِ حَبّاً وَنَباتاً * وَجَنّاتٍ أَلْفافاً» (نبا 6-15) آیا ما زمین را برای شما گهواره و کوه ها را میخ قرار ندادیم؟ آیا شما را جفت خلق نکردیم؟ و خواب را برای شما آسایش، و شب را لباس، و روز را برای زندگی قرار ندادیم؟ آیا هفت آسمان محکم را برای شما بنا نکردیم؟ و خورشید را چراغ نورانی قرار ندادیم؟ و باران فراوان از ابرها نریختیم؟ تا این که قوت انسان و حیوان و باغ های پر درخت را درست کنیم؟
گهواره بودن زمین
«أَلَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ مِهاداً» آیا زمین را آماده و گسترده و مانند گهواره قرار ندادیم؟ آماده برای استفاده و کم و زیاد بودن، چنین است که قسمت عمدۀ آن مسطح است و چنانچه هر چند قدم، کوه های بلند و یا دره های عمیق وجود داشت و یا مانند آهن و سنگ، سخت و یا مانند باتلاق در غایت نرمی بود چه دشواری ها پیش می آمد! آیا بشر در چنین صورتی می توانست کشاورزی نماید و ساختمانی بسازد؟ اگر جداره زمین بسیار سرد و یا گرم بود زندگی در آن غیر ممکن بود، پس نعمت کره زمین هم در خور احتیاجات بشری است نه کم است و نه زیاد.
تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 25 مرداد 1404 - 14:13
همان گونه که مروارید و مرجان کمیاب و گرانبها، تنها در ژرفای دریا و از دل فرآیندی ویژه و طولانی پدید می آیند، وجود مبارک امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نیز ثمره ی ناب ترین و خاص ترین پیوند الهی هستند.
خلاصه خبر
این حقیقت والا، در کلام معصومان نیز انعکاس یافته است.
چنانکه امام صادق علیهالسلام در تفسیر آیهی «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ» فرمود: علی و فاطمه دو دریای ژرفاند که هیچیک بر دیگری برتریجویی و تعدّی نمیکند؛ و «مروارید و مرجان از آن دو بیرون میآید» یعنی حسن و حسینعلیهماالسلام.
(تفسیر قمی، ج2، ص344).
در این روایت، امیر مؤمنان و حضرت فاطمه علیهماالسلام به عنوان دو «بحر عمیق» معرفی شدهاند: دو دریای بیکران از علم، طهارت، و کمال که هیچکدام بر دیگری سلطه و ظلمی ندارند: «لَا یَبْغِی أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ».
گوهر بودن و ارزش ذاتی
ایشان گورهای دریای رحمت خدایند که زیبایی و ارزششان را هیچ معادلی در عالم نیست.
رسول خدا (خطاب به من) فرمود: «خوش آمدی ای اباعبدالله، ای زینت آسمانها و زمینها»؛ مَرْحَباً بِکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَا زَیْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ.
(عیون اخبار الرضا (ع)، ج1، ص59)
تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 25 مرداد 1404 - 15:30
دو فصلنامه «رهیافت های نقلی آیه پژوهی» با رویکردی تخصصی، بستری فراهم می آورد تا پژوهشگران، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه یافته های علمی خود را در زمینه های مختلف قرآنی ارائه دهند.
خلاصه خبر
این دو فصلنامه با رویکردی تخصصی، بستری فراهم میآورد تا پژوهشگران، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه یافتههای علمی خود را در زمینههای مختلف قرآنی ارائه دهند.
به گفته مدیر اجرایی نشریه، این فراخوان فرصتی است تا پژوهشگران با ارائه مقاله، سهمی در توسعه مطالعات قرآنی و تقویت پیوند میان سنت نقلی و تحلیل علمی داشته باشند.
علاقهمندان میتوانند مقالات خود را از طریق سامانه رسمی نشریه به آدرس http://ayehpajouhi.whc.ir ارسال کنند.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 21 مرداد 1404 - 15:40
دفتر فصلنامۀ تخصصی آموزش عمومی قرآن کشور (رحیق)، آمادۀ دریافت مقالات و یادداشتهای مرتبط با حوزۀ آموزش عمومی قرآن است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، بدین وسیله به اطلاع کلیه فرهنگیان و معلمان، اساتید، دانشپژوهان حوزه و دانشگاه، صاحب نظران، فعالان و پژوهشگران حوزۀ آموزش عمومی قرآن میرساند، دفتر فصلنامۀ تخصصی آموزش عمومی قرآن کشور (رحیق)، آمادۀ دریافت مقالات و یادداشتهای مرتبط با حوزۀ آموزش عمومی قرآن است.
به مقالات و یادداشتهای منتخب، ضمن درج در نشریه، گواهی، تقدیرنامه (ویژه معلمان و فرهنگیان) تقدیم خواهد شد.
بسم اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
احسان عملی نیکی است که از شخص مؤمن متقی و برای کسب رضای الهی سرمی زند و شخص نیکو کار از طریق نعمتهایی که خداوند منان در اختیارش قرار داده است به بندگان خدای تعالی و یا بهتر بگوئیم به مخلوقات خالق یکتا کمک می کند . احسان یکی از مصادیق عمل صالح است که در کنار ایمان در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده است آیات زیادی در باره انفاق و نیکوکاری ، عمل صالح و ... در قرآن کریم آمده است که در اینجا به چند آیه از این بخش از آیان اشاره می کنیم .
خداوند درابتدای سوره مبارکه لقمان آیات کتاب خدا (قرآن ) را مایه هدایت و رحمت برای نیکو کاران معرفی می کند .و بعد از آن به توصیف نیکو کاران می پردازد و در آیه پنجم نیکو کاران را اهل هدایت و رستگاری معرفی می کند .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الم ﴿۱﴾ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ ﴿۲﴾ هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ ﴿۳﴾
اين آيات كتاب حكيم است (آياتي پر محتوا و استوار). که مايه هدايت و رحمت براي نيكوكاران است.
الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴﴾أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۵﴾
همانها كه نماز را بر پا ميدارند، زكات را ادا ميكنند، و به آخرت يقين دارند. (۴)آنها بر طريق هدايت پروردگارشان هستند، و آنهايند رستگاران (۵)
آری نیکوکاران با خدای خویش به وسیله نماز در ارتباطند و با بندگان خدای مهربان به وسیله پرداخت زکات و انفاق و کمک به مستمندان ارتباط نیکو دارند و قلبهایی سرشار از یقین به آخرت . این چنین بندگانی رستگارانند . ودر آیه134 آل عمران از جمله ویژگیهای نیکو کاران انفاق در نهان و آشکار و فروبردن خشم و گذشت از مردم بیان می نماید .
الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۳۴-آل عمران﴾
مهر | دین و اندیشه | شنبه، 11 مرداد 1404 - 16:40
گام تازه پویش ملی زندگی با آیهها در آستانه اربعین حسینی آغاز شد.
خلاصه خبر
امیرحسین قزلایاغ، دبیر اجرایی پویش ملی زندگی با آیهها دراینباره گفت: «پویش زندگی با آیهها سعی میکند بعد از طی فرآیند محتوایی با اساتید و خبرگان قرآن کریم، آیاتی از کلام الله مجید را به حسب مقاطع زمانی انتخاب کند و محتواهای مختلف تبیینی، رسانهای متناظر بر این آیات شریفه را تولید و به شکلهای مختلفی مانند تولیدات تصویری، تبلیغات شهری، محتواها و کتابهای تبلیغی ویژه مبلغان و قرآن پژوهان منتشر و در اختیار افشار مختلف مردم و مخاطبان قرار دهد تا از این رهگذر تصویر بهتری از مضمون و محتوای این آیات در ذهن مخاطبان و هموطنانمان شکل بگیرد و از مرحله تلاوت، به تلاوت تدبری و همراه با تعمق و تفکر نسبت به محتواهای این آیات شریفه برسیم.»
قزلایاغ گفت: «در پویش زندگی به آیههای اربعین حسینی، آیه ۱۲۰ سوره بقره با مضمون: «وَلَنْ تَرْضَی عَنکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَی حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» بهعنوان شعار اصلی پویش در نظر گرفته شده است.
در آیه ۱۳۹ و ۱۴۰ سوره آل عمران، خطاب به مؤمنان آمده است: «وَلَا تَهِنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ…» که دعوتی صریح به حفظ روحیه و امید در میانه میدان است.
در سوره عنکبوت آیه ۶۹، خداوند میفرماید: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا…» که به تلاش خالصانه در مسیر الهی وعده هدایت میدهد.
آیات ۲۴۹ تا ۲۵۱ سوره بقره، ماجرای رویارویی مؤمنان اندکتعداد با سپاه جالوت را روایت میکنند و دعای ماندگاری را ثبت میکنند که زائران امروز نیز با همان روحیه بر زبان دارند.
و در آیه ۱۶ سوره جن، چنین آمده است: «وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا» که نوید رحمت و گشایش برای کسانی است که در مسیر مستقیم الهی استقامت میورزند.
این محصولات هم در فضای شهری و هم در شبکههای اجتماعی در دسترس مخاطبان قرار گرفتهاند.
چکيده
در آيات متعددي از قرآن كريم به مباحث علمي اشاره شده است. از آنجا كه برخي از اين اشارات علمي در زمان نزول قرآن كشف نشده بود و بشر قرنها بعد به بخشي از آنها پي برد، طرح اين مطالب علمي در قرآن، اخبار غيبي و اعجاز علمي اين كتاب آسماني محسوب ميشود. در تفسير نمونه ذيل آيات علمي قرآن، اكتشافات و علوم روز مورد توجه بوده و اعجازهاي علمي آنها مشخص گرديده است.
در اين مقاله آياتي كه در تفسير نمونه سخن از اعجاز علمي آنها به ميان آمده است، گردآوري و در پاره اي از موارد تحليل شده است. اين موارد 14 موضوع است که عبارتند از:
تزيين آسمان با ستارگان؛ جايگاه و مسير مشخص ستارگان؛ حركت دوراني و جرياني خورشيد؛ حرکت زمين؛ قانون جاذبه؛ آماده شدن زمين براي زراعت به وسيله باران؛ زوجيت در گياهان؛ رستاخيز انرژيها؛ تشكيل تمام اجسام از اتم؛ زندگي اجتماعي زنبور عسل؛ آفرينش انسان از علق؛ شکل گيري استخوان ها در جنين؛ رقيق تر بودن هوا در ارتفاعات و بريدگي ميان رشته كوهها
مقدمه
«اعجاز علمی» یکی از جنبههای اعجاز قرآن کریم است، و مراد از آن، مطابقت گزارههای علمی این کتاب آسمانی با جدیدترین یافتههای علمی بشر میباشد. حقایق علمی قرآن از این جهت مورد توجه است که در زمان نزول آن، کسی از این مطالب اطلاع نداشته است. البته قرآن به دنبال توضیح تفصیلی حقایق علمی نیست، بلکه گاهی به مناسبت و به اختصار، به برخی از حقایق علمی اشاره میکند.
در بسیاری از آیات قرآن به مباحث علمی گوناگونی اشاره شده است. برخی از این مطالب در زمان نزول قرآن کشف نشده بود و بشر قرنها بعد به بخشی از آنها پی برد، از همین رو وجود چنین مطالب علمب در قرآن از اخبار غیبی و اعجاز علمی این کتاب آسمانی محسوب میشود. در تفسیر نمونه ذیل آیات علمی قرآن، با اکتشافات و تحقایقات روز دنیا مورد توجه بوده و اعجازهای علمی قرآن مشخص شده است. برای بررسی 5 اعجاز علمی شگفت انگیز قرآن، کافیست تا انتهای این مقاله همراه ما باشید…
دسترسی سریع به بخش های مقاله
- اعجاز علمی در قرآن
- 1- اعجاز علمی قرآن: حرکت زمین
- 2- تزیین آسمان ستارگان
- 3 ـ آماده شدن زمین برای زراعت به وسیله باران
- 4 ـ شکلگیری استخوانها در جنین
- 5 ـ بریدگی میان رشته کوهها