به منطرگاه مدیریتی قرآن خوش آمدید.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱﴾
پربركت و زوال ناپذير است كسي كه حكومت جهان هستي به دست او است، و بر همه چيز قادر است. (۱)
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ ﴿۲﴾
همان كسي كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل ميكنيد و او شكست ناپذير و بخشنده است. (۲)
الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ ﴿۳﴾
همان كسي كه هفت آسمان را بر روي يكديگر آفريد، در آفرينش خداوند رحمان هيچ تضاد و عيبي نميبيني، بار ديگر نگاه كن، آيا هيچ شكاف و خللي مشاهده ميكني ؟ (۳)
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِئًا وَهُوَ حَسِيرٌ ﴿۴﴾
بار ديگر (به عالم هستي) نگاه كن سرانجام چشمانت (در جستجوي خلل و نقصان ناكام مانده) به سوي تو باز ميگردد در حالي كه خسته و ناتوان است. (۴)
وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ ﴿۵﴾
ما آسمان پايين را با چراغهاي پرفروغي زينت بخشيديم، و آنها (شهب) را تيرهائي براي شياطين قرار داديم و براي آنان عذاب دوزخ فراهم ساختيم. (۵)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ ﴿۱﴾
آنچه در آسمانها و زمين است همواره تسبيح خدا ميگويند، خداوندي كه مالك و حاكم است، و از هر عيب و نقصي مبرا و عزيز و حكيم است. (۱)
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿۲﴾
او كسي است كه در ميان جمعيت درس نخوانده رسولي از خودشان برانگيخت تا آياتش را بر آنها بخواند، و آنها را پاكيزه كند، و كتاب و حكمت بياموزد، هر چند پيش از آن در گمراهي آشكاري بودند. (۲)
وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۳﴾
و رسول بر گروه ديگري كه هنوز به آنها ملحق نشده اند، و او عزيز و حكيم است. (۳)
ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴿۴﴾
اين فضل خدا است كه به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) ميبخشد و خداوند صاحب فضل عظيم است. (۴)
مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿۵﴾
كساني كه مكلف به تورات شدند ولي حق آن را ادا ننمودند مانند درازگوشي هستند كه كتابهائي را حمل ميكند، قومي كه آيات الهي را تكذيب كردند مثال بدي دارند، و خداوند جمعيت ظالمان را هدايت نميكند. (۵)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
حم ﴿۱﴾
حم (قسم به حمید و مجید دو نام مقدس الهی) (۱)
وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿۲﴾
قسم به این کتاب روشن بیان. (۲)
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ ﴿۳﴾
که ما آن را در شبی مبارک (شب قدر) فرستادیم، که ما بیم کنندهایم (و خلق را از عذاب قیامت آگاه کنیم و بترسانیم). (۳)
فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ ﴿۴﴾
در آن شب هر امر استواری (با حکمت و تدبیر نظام احسن) معیّن و ممتاز میگردد. (۴)
أَمْرًا مِنْ عِنْدِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ ﴿۵﴾
تعیین آن امر البته از جانب ما که فرستنده پیغمبرانیم خواهد بود. (۵)
خوانشی در تشیع اولیه و روش های تفسیر قرآن
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 15 آبان 1404 - 14:40
نشست نقد و بررسی کتاب قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع نخستین در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار مهر، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی، نشست نقد و بررسی کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع نخستین» اثر سید محمد هادی گرامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را برگزار میکنند.
این جلسه با تمرکز ویژه بر «پیشگفتاری در هرمنوتیک، تاریخانگاره و روششناسی» بهعنوان بخش مقدماتی و مفهومی کتاب، صورت خواهد گرفت و زمینهای برای گفتوگوی عمیق درباره روشهای تفسیر قرآن و بازخوانی تاریخ اندیشه تشیع در دوران نخستین فراهم میآورد.
در این نشست، چهرههای علمی برجستهای از جمله سیدجواد میری، محسن صبوریان و عبدالمجید مبلغی حضور خواهند داشت تا با ارائه نظرات تحلیلی خود، کتاب را از منظرهای روششناختی، تاریخی و فلسفی نقد کنند.
این گردهمایی روز شنبه، ۲۴ آبان ۱۴۰۴، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در تالار شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار میشود و حضور برای پژوهشگران و علاقهمندان به مطالعات قرآنی، اسلامی و انسانی فراهم است.
مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 15 آبان 1404 - 11:52
اسامی اعضای هیأت داوران مرحله نهایی بخش معارفی چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد.
خلاصه خبر
حجج اسلام محمدحسین رفیعی، کیومرث بهزادیان و سیدمصطفی حسینینیشابوری، داوران بخش بینالملل
حجج اسلام محمدصادق کفیل و مهدی معتمدی، داوران رشته معارف صحیفه سجادیه
آئین آغازین این بخش دوشنبه ۱۰ آذرماه سال جاری ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در شهر قم برگزار میشود و بعد از ظهر همان روز از ساعت ۱۴ تا ۱۷ متسابقان در آزمون کتبی این بخش شرکت خواهند کرد.
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 16 آبان 1404 - 12:40
نفرات برگزیده سی و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در رشتههای داستان نویسی و مقاله نویسی مشخص شدند.
خلاصه خبر
همچنین در بخش پژوهشی سیونهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم و دانشگاه فرهنگیان عناوین برتر رشته مقالهنویسی را از آن خود کردند.
در رشته مقالهنویسی سیونهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، حامد بردبار از دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی رتبه اول را به دست آورد.
در قرآن آیاتی به خلقت انسان اشاره می کند که1400سال قبل بر یک شخص درس نخوانده و امی نازل شد. بعد از گذشت صدها سال، بشر در قرن بیست و یکم با علم جنین شناسی و دستگاه های مجهز عکس برداری به مراحل تشکیل جنین و تطبیق آنان با آیات شریفه پی برد که این امر ثابت می کند این قرآن کلام خداست و بشر در آن عصر و زمان قادر به درک این مسائل نبوده است.
🔹از آیات شریفه قرآن استفاده می شود که انسان در آغاز خاک بوده و پس از آمیخته شدن با آب، تبدیل به گل شده و پس از مدتی این گل شکل لجن بدبویی به خود گرفته و… در آیاتی از قرآن خلقت انسان را از نطفه مختلط می شمرد که البته منظور از این آیات آفرینش انسان در مراحل و نسل های بعد است. به این ترتیب که جد نخستین ما از خاک و فرزندان او از نطفه امشاج آفریده شده اند. در قرآن درباره آغاز پیدایش انسان تعبیرات مختلفی است.
🔸در سوره روم آیه20 و من آیاته ان خلقکم من تراب. از نشانه های او این است که شما را از خاک آفرید.
🔻در سوره سجده آیه 7 می فرماید: و بدا خلق الانسان من طین. آفرینش انسان را از گل آغاز کرد.
🔻در سوره صافات آیه 11 می فرماید: انا خلقناهم من طین لازب. ما آنان را از گل چسبنده ای آفریده ایم.
🔻و در سوره انسان آیه 2 می فرماید: انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج. خلقت انسان را از نطفه مختلط می شمرد.
🔻اما آیات 12و13و14 سوره مومنون مراحل خلقت جنین را بیان می کند. دقت کنیم که این آیات را 1400 سال قبل خداوند بر پیامبرش نازل کرد که یکی از اعجاز خلقت را بیان می کند. چیزی که امروز علم ثابت کرده نمی تواند گفته یک بشر باشد و یقینا خالص کلام خداوند است.
🔻آیه 12 و لقد خلقنا الانسان من سلاله من طین. انسان را از عصاره ای از گل آفریدیم.
🔻آیه 13 ثم جعلناه نطفه فی قرار مکین. سپس آن را نطفه ای در قرارگاه مطمئن (رحم) قرار دادیم.
🔻آیه 14 ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسونا العظام لحما ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین. سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته) و علقه را به صورت مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده) و مضغه را به صورت استخوان هایی در آوردیم. از آن پس آن را آفرینش تازه ای ایجاد کردیم. بزرگ است خدایی که بهترین خلق کنندگان است.
🔹در این آیات درباره چگونگی شکل گرفتن انسان شرح داده است.
در گام نخست می فرماید؛ انسان با آن عظمت و با آن همه استعداد و شایستگی ها این افضل مخلوقات و برترین موجودات جهان از خاکی بی ارزش؛ و این نهایت قدرت نمایی او است که از چنین مواد ساده ای چنان موجود بدیعی آفرید.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 05 آبان 1404 - 21:00
سنندج-رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در شرایط کنونی که جبهه باطل با تمام قدرت به مقابله با جبهه حق میپردازد، قرآن کریم و وعدههای الهی مایه امید و پیروزی برای مسلمانان است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سید مهدی خاموشی شامگاه دوشنبه در مراسم اختتامیه چهل و هشتمین مسابقات ملی قرآن کریم در سنندج، به اهمیت قرآن کریم در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان اشاره کرد و گفت: قرآن همواره به ما یادآوری میکند که در مواجهه با مشکلات و سختیها، باید به وعدههای الهی ایمان داشته باشیم.
وی افزود: دشمنان با تمام قوا تلاش میکنند تا ما را از مسیر حق منحرف کنند، اما قرآن میفرماید که جبهه حق قطعاً پیروز است و وعده خداوند همواره راست است.
وی اضافه کرد: مردم شریف ایران باید بدانند که در جبهه حق قرار دارند و دشمنان در جبهه باطل هستند.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 06 آبان 1404 - 11:23
رئیس مرکز عالی قرآن و عترت گفت: گفتمانسازی قرآن کریم تنها با تلاش یک نهاد یا فرد ممکن نیست و موفقیت آن مستلزم همکاری هماهنگ تمامی نهادها، سازمانها و اقشار جامعه است.
خلاصه خبر
در این مراسم، حجتالاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، رئیس مرکز عالی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و استاد محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، نیز حضور داشتند.
رئیس مرکز عالی قرآن و عترت اظهار داشت: در قرآن کریم بارها به مسئله «اقامه» تأکید شده است.
یکی از راههای اقامه قرآن، انس با آن است؛ چرا که بدون شناخت کتاب الهی، نمیتوان آن را اقامه کرد.
این انس، زمینهساز تدبر، تبلیغ و گسترش آموزههای قرآنی نیز هست.
سوم، مردمیسازی حفظ قرآن که از اهمیت بالایی برخوردار است.
مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 06 آبان 1404 - 13:52
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: روزی زمینه خدمت در عرصه قرآنی فراهم شد و با حذف عناوین دستگاهی اتفاقات بزرگی رقم خورد، این مسیر با پیوند ارادههای مومنانه میتواند دوباره شکل گیرد.
خلاصه خبر
قمی با اشاره به حرکت همه نهادها سازمانها و چهرههای شناخته شده به سمت اجتماع مومنانه قرآنی گفت: از اینکه در محضر دغدغهمندان حفظ قرآن کریم حضور دارم، خرسندم.
در مقطعی سیمای قرآن را داشتیم و در زمان دیگری آقای طباطبایی توانست اجتماع مومنانه قرآنی را رقم بزند.
وی در پایان گفت: این جلسه باید مبدأ خدمات و گشایش حرکتهای جمعی باشد و ارادههای مؤمنانه در این مسیر به هم پیوند بخورند؛ چرا که قطعاً برکاتی نیز در پی دارد.