به منطرگاه مدیریتی قرآن خوش آمدید.
مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 17 آذر 1404 - 15:52
مرحله مقدماتی چهلودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم با شرکتکنندگانی از کشورهای مسلمان در سه رشته حفظ، ترتیل و تحقیق آغاز شد.
خلاصه خبر
شرکتکنندگان فایلهای تلاوت خود را پیشتر برای مرکز امور قرآنی ارسال کردهاند.
در این دوره از رقابتها، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران شامل ندا مرادی در رشته ترتیل، زهرا انصاری و محمدمهدی رضایی در رشته حفظ قرآن، مهدی فروغی در رشته ترتیل و سیدجاسم موسوی در رشته تحقیق، به مصاف سایر شرکتکنندگان میروند.
هاجر عزتپژوه داور تجوید، فاطمه پرویزی نصرت داور وقف و ابتدا، نجمه شبانی قهرودی داور صحت حفظ، رضوان جلالیفر داور صوت و سمانه کوچکی داور لحن این دوره از رقابتها هستند.
1- پيامبر اسلام(ص)فرمودند: « هر كس سوره بروج را بخواند خداوند به تعداد تمام كساني كه در نماز جمعه اجتماع مي كنند و تمام كساني كه روز عرفه(در عرفات)جمع مي شوند ده حسنه به او مي دهد و تلاوت آن انسان را از ترسها و شدايد رهايي مي بخشد». تفسير برهان جلد 4 ص 445)- آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 115 – جعفر شيخ الاسلامي
2. حضرت صادق(ع) فرموده: كسي كه در نمازهاي واجب خود و السماء ذات البروج را كه سوره پيغمبران است بخواند حشر گردد آمدنش و موقف و ايستگاهش با پيغمبران و فرستاده شدگان خداي تعالي خواهد بود. قران عظيم ترجمه و خلاصه تفسير – فيض الاسلام. تفسير مجمع البيان.
3. هر كه اين سوره را وقت خواب بخواند حفظ شود تا آنكه بيدار شود و هنگام خارج شدن از خانه اين سوره را بخواند و در خانه بدمد كه آن خانه و اهلش با قاري از تمام بلايا حفظ گردد. درمان با قرآن – ص 140 – محمد رضا كريمي. تدوین: گل افشان گل محمدی
https://www.farhangyar.ir/fa/post/37150/
فضيلت خواندن سوره بروج در نظریات و رهنمودهای معصومین سلام الله علیهم: | مشابه
۱۶
فروردین ۱۴۰۴
از حضرت ختمی نبوّت(ص) روایت است: کسی که این سوره را تلاوت کند به عدد هر یک از کسانی که پیامبر(ص) و یارانش را استهزاء کرده اند ده حسنه به او پاداش داده می شود. مجمع البیان.
و در خواص آن حضرت امام صادق(ع) می فرماید: هر کس آن را در نماز واجب بخواند، فقر و تنگدستی او برطرف می شود و روزی و معیشت وی فراخ می گردد و گرفتار مرگ های بد نخواهد شد. ثواب الاعمال ص ٢٨٣.
و نیز از حضرتش مروی است: جهت دفع و بستن زبان بدگویان این سوره ی مبارکه را بیست و یک بار تلاوت نمایند، و اگر آن را بنویسند و همراه خود بردارند همین نتیجه را خواهد داشت. خواص الآیات ص ١٦٣.
همچنین هرگاه آن را بر کسی که درد چشم دارد (همواره) تلاوت کنند با توکّل و به یاری حق از ناراحتی رهائی می یابد. مصباح ص ٤٦١، تفسیر برهان.
دیگر از خواص آن، اگر سوره مبارکه را بر آدمِ نظرخورده بخوانند به یاری خدا باعث دفعِ نظر می گردد. از امام صادق علیه السلام روایت است که هر گاه سوره همزه را برای چشم زخم بخوانند اثر چشم به قدرت خداوند از او زایل می شود.خواص الآیات ص ١٦٣، تفسیر برهان تفسیرالبرهان، ج5، ص753.
تدوین گل افشان گل محمدی
https://www.farhangyar.ir/fa/post/38053/
نظریات بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم در رابطه با سوره الهمزه | مشابه
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
فضيلت خواندن سوره عبس:
1. پيامبر اسلام(ص) فرمود:«كسي كه سوره عبس را بخواند روز قيامت در حالي وارد محشر مي شود كه صورتش خندان و بشاش است».(تفسير مجمع البيان جلد 10 ص 435). آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 110 – جعفر شيخ الاسلامي.
2. حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: اگر کسی این سوره و سوره ی تکویر را بخواند جای او در بهشت و در سایه ی رحمت الهی بوده و از مقرّبان درگاهش خواهد بود. تفسیر اطیب البیان، ثواب الاعمال ص ٢٧٣، وسائل ج ٤ ص ٨٩٤.
3. امام ششم(ع) مروی است: جهت تقویت و روشنائی دید چشم این سوره ی مبارکه عبس را هفت بار قرائت نمایند. خواص الآیات ص ١٤٦.
4. الصّادق (علیه السلام) مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ عَبَسَ وَ تَوَلَّی وَ إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ کَانَ تَحْتَ جَنَاحِ اللَّهِ مِنَ الْجِنَانِ وَ فِی ظِلِّ اللَّهِ وَ کَرَامَتِهِ فِی جِنَانِهِ وَ لَا یَعْظُمُ ذَلِکَ عَلَی اللَّهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.امام صادق (علیه السلام) هرکس سورهی عَبَسَ وَتَوَلَّی و إذا الشَّمسُ کُوِّرَت را بخواند، زیر بال خداوند در بهشت خواهد بود و در سایهی رحمت و کرامت او قرار خواهد گرفت و در باغ های او جای خواهد داشت و ان شاء الله این امر بر خداوند بزرگ و گران نیست.ثواب الأعمال، ص۱۲۱/ نورالثقلین
تدوین گل افشان گل محمدی
1- پيامبر اسلام(ص) فرمود:«كسي كه سوره سأل سائل را بخواند خداوند ثواب كساني را به او مي دهد كه امانت و عهد و پيمان خود را حفظ مي كنند و كساني كه مواظب و مراقب نمازهاي خويشند». مجمع البيان جلد 10 ص 350ـ آشنايي با سوره هاي قرآن – ص 100 – جعفر شيخ الاسلامي.
امام محمد باقر(ع) فرموده:هر كه بر خواندن سوره سأل سائل(المعارج) مداومت نمود و آن را هميشه بخواند روز رستاخيز خدا از گناه كردار او«گناهاني كه شايسته آمرزش باشد» نپرسد و او را با محمد(ص) در بهشت جاي دهد. قرآن عظيم ترجمه و خلاصه تفسير – فيض الاسلام. مجمع البيان
3ـ امام صادق(ع)فرمودند:سوره«سال سائل»را زياد قرائت كنيد كه هر كس آن را بسيار بخواند خداوند در قيامت از گناهي كه كرده نپرسد و در بهشت وي را با نبي اكرم(ص)و اهل بيتش جاي دهد ان شاء الله. (ثواب الاعمال ص 108)
تدوین گل افشان گل محمدی
https://www.farhangyar.ir/fa/post/37755/
فضيلت خواندن سوره معارج از نظر بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم: | مشابه
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
1. در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام رایت شده است: هر کس در نمازهای واجب خود سوره بلد را قرائت کند در دنیا به صالح بودن معروف می شود و در آخرت به اینکه نزد خداوند جایگاهی ویژه دارد شهرت می یابد و در روز قیامت از همراهان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و شهیدان و صالحان خواهد بود. ثواب الاعمال، ص123
2. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نیز فرموده اند: هر کس سوره بلد را قرائت نماید خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن می دارد. و از گردنه های سخت سفر آخرت نجات می یابد... تفسیرالبرهان، ج5، ص659
حضرت امام صادق(ع) می فرماید: کسی که وارد شهری شود و این سوره را سه بار بخواند به یاری حق از وبا و سایر بلاهای آنجا ایمن خواهد بود. خواص الآیات ص ١٥٣.
تدوین گل افشان گل محمدی
مهر | دین و اندیشه | جمعه، 14 آذر 1404 - 15:46
احمد الطیب، شیخ الازهر تأکید کرد که توجه به حفظ کتاب خدا اساس ساختن نسل جدیدی از جوانان است که قادر به حمل پیام خیر، رحمت و صلح به عنوان جوهر پیام اسلام به جهانیان هستند.
خلاصه خبر
احمد الطیب در این دیدار، به تلاوتهای قرآنی برجسته با قرائتهای دهگانه دانشجویان گوش داد و تسلط آنها بر قرائت قرآن کریم را ستود، که این امر نشاندهنده تلاش فراوان مسئولان و معلمان مدرسه است.
از سوی دیگر، دانشجویان تأکید کردند که مدرسه حفظ و تجوید قرآن «الامام الطیب»، تسلط به حفظ قرآن را برای آنها آسان کرده است.
1. امام صادق(ع)فرمود:«كسي كه سوره مرسلات را بخواند بينديشد و عمل كند خداوند او را با پيامبر آشنا و همجوار مي سازد». مجمع البيان، جلد 10، ص 414.
2. الصّادق (علیه السلام)- مَنْ قَرَأَ: وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفاً عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله).
امام صادق (علیه السلام): هرکس سورهی وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا را بخواند، خداوند وی را با محمّد (صلی الله علیه و آله) آشنا می کند. بحارالأنوار، ج۸۹، ص۳۱۹/ نورالثقلین.
💢در قرآن آیاتی به خلقت انسان اشاره می کند که۱۴۰۰سال قبل بر یک شخص درس نخوانده و امی نازل شد. بعد از گذشت صدها سال، بشر در قرن بیست و یکم با علم جنین شناسی و دستگاه های مجهز عکس برداری به مراحل تشکیل جنین و تطبیق آنان با آیات شریفه پی برد که این امر ثابت می کند این قرآن کلام خداست و بشر در آن عصر و زمان قادر به درک این مسائل نبوده است.
🔹از آیات شریفه قرآن استفاده می شود که انسان در آغاز خاک بوده و پس از آمیخته شدن با آب، تبدیل به گل شده و پس از مدتی این گل شکل لجن بدبویی به خود گرفته و… در آیاتی از قرآن خلقت انسان را از نطفه مختلط می شمرد که البته منظور از این آیات آفرینش انسان در مراحل و نسل های بعد است. به این ترتیب که جد نخستین ما از خاک و فرزندان او از نطفه امشاج آفریده شده اند. در قرآن درباره آغاز پیدایش انسان تعبیرات مختلفی است.
عدل: مقابل بیداد- مقابل جور- مقابل ظلم- داوری به حق
عدالت: عدالت در لغت به معنای استقامت میباشد و در شریعت عبارت است از استقامت بر طریق حق.
میزان: ترازو- آلتی كه اشیاء را با آن می سنجد.
قسط: عدل و داد كردن
عادل: راست- درست- مستقیم- میزان
قاضی: حكم كننده.
آفرینش جهان هستی بر اساس عدالت:
و خلق الله السموات و الارض بالحق: و خداوند آسمانها و زمین را بازیچه خلق نكرده بلكه به حق آفریده است[۱].
عدل الهی چون صفت حق تعالی است در عین واقعی بودن و كامل بودن، یكی از اصول آفرینش نیز میباشد.
باید دانست كه علاوه بر اینكه خلقت جهان هستی بر اساس عدل است ایجاد قوانین و سنن و كلمات جهان هستی نیز بر پایة عدل و داد تحقق یافته است چنانچه در آیه ۱۱۵ سوره انعام میخوانیم كه:
و تمت كلمت ربك صدقاً و عدلاً لامبدل لكلماته و هو السمیع العلیم: عدالت به حد كمال رسید و هیچ كس تبدیل و تغییر آن كلمات نتواند كرد و او خدای شنوا و دانا ( به گفتار و كردار خلق) است.
در این آیه سخن از اتمام كلمة حق براساس صدق (راستی) و عدل ( اعتدال و برابری) است و در آن تردیدی و تبدیلی نیست.
و نیز در فرمایشی از پیامبر (ص) آمده است كه. بالعدل و قامت السموات و الارض: یعنی آسمانها و زمین (یا به طور كلی هستی) بر اساس عدالت استوار شده است. در این نگاه نیز عدل اساس خلقت و آفرینش است و آفرینش بدون آن معنا ندارد.
قرآن كتاب عدل: