FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن
پوستر قرآن

به منطرگاه مدیریتی قرآن خوش آمدید.


وعده قرآن درباره زوال ستمگران تحقق خواهد یافت

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 30 مرداد 1404 - 09:30

استاد حوزه به پرونده تاریخی یهود در قرآن اشاره کرد و بیان داشت که این قوم در طول تاریخ، پیامبران بزرگی همچون موسی، عیسی و محمد(ص) را آزرده اند و این لجاجت و ستم، سرانجامی جز سقوط برای آنان ندارد.

خلاصه خبر

او آیه 81 سوره اسراء «وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ» را نمونه‌ای آشکار از تحقق وعده الهی برشمرد و گفت: باطل هیچگاه پایدار نیست و دیر یا زود از میان خواهد رفت.
نابودی باطل محدود به پایان تاریخ نیست
استاد حوزه یادآور شد که نابودی باطل تنها محدود به آخر زمان نیست.
به گفته وی، آیه 43 سوره فاطر نشان می‌دهد که ستمگران حتی در همین دنیا گرفتار دام و نیرنگ خود خواهند شد: «نیرنگ زشت جز دامان صاحبش را نمی‌گیرد.» وی ادامه داد که این سنت الهی را می‌توان در فروپاشی بسیاری از قدرت‌های متجاوز و مستکبر جهان امروز مشاهده کرد.
زمانی با استناد به سوره توبه، آیه 52، دوگانگی پیروزی برای مؤمنان را تشریح کرد: یا در راه خدا به شهادت می‌رسند و یا بر دشمن پیروز می‌شوند.
تاریخ یهود و وعده قرآن درباره سقوط ستمگران
با استناد به آیات 4 و 111 سوره‌های اسراء و آل عمران، زمانی نشان داد که فساد و سرکشی بنی‌اسرائیل و پیروی آنان از مسیر باطل، سرانجام به ذلت و نابودی خواهد انجامید و حتی اخراج مؤمنان از سرزمینشان نیز سرانجام به زیان غاصبان رقم خواهد خورد.
چرا که سنت الهی چنین است: خون حق، بر شمشیر باطل پیروز خواهد شد.


پنجشنبه، 30 مرداد 1404 - 15:17 ادامه مطلب نظر بدهید

نعمت های الهی در قرآن

در قرآن کریم دربارۀ رسا بودن نعمت های الهی مطالب فراوانی هست که در این یادداشت به برخی از آیات اشاره می شود:

خداوند در سوره نبا می فرماید: «أَلَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ مِهاداً * وَالجِبالَ أَوْتاداً * وَخَلَقْناکمْ أَزْواجاً * وَجَعَلْنا نَوْمَکمْ سُباتاً * وَجَعَلْنا الَّیلَ لِباساً * وَجَعَلْنا النَّهارَ مَعاشاً * وَبَنَینا فَوْقَکمْ سَبْعاً شِداداً * وَجَعَلْنا سِراجاً وَهّاجاً * وَأَنْزَلْنا مِنَ المُعْصِراتِ ماءً ثَجّاجاً * لِنُخْرِجَ بِهِ حَبّاً وَنَباتاً * وَجَنّاتٍ أَلْفافاً» (نبا 6-15) آیا ما زمین را برای شما گهواره و کوه ها را میخ قرار ندادیم؟ آیا شما را جفت خلق نکردیم؟ و خواب را برای شما آسایش، و شب را لباس، و روز را برای زندگی قرار ندادیم؟ آیا هفت آسمان محکم را برای شما بنا نکردیم؟ و خورشید را چراغ نورانی قرار ندادیم؟ و باران فراوان از ابرها نریختیم؟ تا این که قوت انسان و حیوان و باغ های پر درخت را درست کنیم؟

گهواره بودن زمین

«أَلَمْ نَجْعَلِ الأَرْضَ مِهاداً» آیا زمین را آماده و گسترده و مانند گهواره قرار ندادیم؟ آماده برای استفاده و کم و زیاد بودن، چنین است که قسمت عمدۀ آن مسطح است و چنانچه هر چند قدم، کوه های بلند و یا دره های عمیق وجود داشت و یا مانند آهن و سنگ، سخت و یا مانند باتلاق در غایت نرمی بود چه دشواری ها پیش می آمد! آیا بشر در چنین صورتی می توانست کشاورزی نماید و ساختمانی بسازد؟ اگر جداره زمین بسیار سرد و یا گرم بود زندگی در آن غیر ممکن بود، پس نعمت کره زمین هم در خور احتیاجات بشری است نه کم است و نه زیاد.


سه شنبه، 28 مرداد 1404 - 12:26 ادامه مطلب نظر بدهید

«مرج البحرین» در تفسیر اهل‌بیت؛ معنای دو دریا و دو گوهر

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 25 مرداد 1404 - 14:13

همان گونه که مروارید و مرجان کمیاب و گرانبها، تنها در ژرفای دریا و از دل فرآیندی ویژه و طولانی پدید می آیند، وجود مبارک امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نیز ثمره ی ناب ترین و خاص ترین پیوند الهی هستند.

خلاصه خبر

این حقیقت والا، در کلام معصومان نیز انعکاس یافته است.
چنان‌که امام صادق علیه‌السلام در تفسیر آیه‌ی «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ» فرمود: علی و فاطمه دو دریای ژرف‌اند که هیچ‌یک بر دیگری برتری‌جویی و تعدّی نمی‌کند؛ و «مروارید و مرجان از آن دو بیرون می‌آید» یعنی حسن و حسین‌علیهماالسلام.
(تفسیر قمی، ج2، ص344).
در این روایت، امیر مؤمنان و حضرت فاطمه علیهماالسلام به عنوان دو «بحر عمیق» معرفی شده‌اند: دو دریای بیکران از علم، طهارت، و کمال که هیچ‌کدام بر دیگری سلطه و ظلمی ندارند: «لَا یَبْغِی أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ».
گوهر بودن و ارزش ذاتی
ایشان گورهای دریای رحمت خدایند که زیبایی و ارزش‌شان را هیچ معادلی در عالم نیست.
رسول خدا (خطاب به من) فرمود: «خوش آمدی ای اباعبدالله، ای زینت آسمان‌ها و زمین‌ها»؛ مَرْحَباً بِکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَا زَیْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ.
(عیون اخبار الرضا (ع)، ج1، ص59)


یکشنبه، 26 مرداد 1404 - 00:10 ادامه مطلب نظر بدهید

دو فصلنامه «رهیافت‌های نقلی آیه‌پژوهی» فراخوان مقاله داد

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 25 مرداد 1404 - 15:30

دو فصلنامه «رهیافت های نقلی آیه پژوهی» با رویکردی تخصصی، بستری فراهم می آورد تا پژوهشگران، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه یافته های علمی خود را در زمینه های مختلف قرآنی ارائه دهند.

خلاصه خبر

این دو فصلنامه با رویکردی تخصصی، بستری فراهم می‌آورد تا پژوهشگران، طلاب و اساتید حوزه و دانشگاه یافته‌های علمی خود را در زمینه‌های مختلف قرآنی ارائه دهند.
به گفته مدیر اجرایی نشریه، این فراخوان فرصتی است تا پژوهشگران با ارائه مقاله، سهمی در توسعه مطالعات قرآنی و تقویت پیوند میان سنت نقلی و تحلیل علمی داشته باشند.
علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را از طریق سامانه رسمی نشریه به آدرس http://ayehpajouhi.whc.ir ارسال کنند.

 


شنبه، 25 مرداد 1404 - 23:54 ادامه مطلب نظر بدهید

فراخوان ارسال یادداشت به دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن

مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 21 مرداد 1404 - 15:40

دفتر فصلنامۀ تخصصی آموزش عمومی قرآن کشور (رحیق)، آمادۀ دریافت مقالات و یادداشت‌های مرتبط با حوزۀ آموزش عمومی قرآن است.

خلاصه خبر

به گزارش خبرنگار مهر، بدین وسیله به اطلاع کلیه فرهنگیان و معلمان، اساتید، دانش‌پژوهان حوزه و دانشگاه، صاحب نظران، فعالان و پژوهشگران حوزۀ آموزش عمومی قرآن می‌رساند، دفتر فصلنامۀ تخصصی آموزش عمومی قرآن کشور (رحیق)، آمادۀ دریافت مقالات و یادداشت‌های مرتبط با حوزۀ آموزش عمومی قرآن است.
به مقالات و یادداشت‌های منتخب، ضمن درج در نشریه، گواهی، تقدیرنامه (ویژه معلمان و فرهنگیان) تقدیم خواهد شد.


سه شنبه، 21 مرداد 1404 - 23:22 ادامه مطلب نظر بدهید

احسان و نیکو کاری در قرآن کریم

بسم اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
احسان عملی نیکی است که از شخص مؤمن متقی و برای کسب رضای الهی سرمی زند و شخص نیکو کار از طریق نعمتهایی که خداوند منان در اختیارش قرار داده است به بندگان خدای تعالی و یا بهتر بگوئیم به مخلوقات خالق یکتا کمک می کند . احسان یکی از مصادیق عمل صالح است که در کنار ایمان در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده است آیات زیادی در باره انفاق و نیکوکاری ، عمل صالح و ... در قرآن کریم آمده است که در اینجا به چند آیه از این بخش از آیان اشاره می کنیم .
خداوند درابتدای سوره مبارکه لقمان آیات کتاب خدا (قرآن ) را مایه هدایت و رحمت برای نیکو کاران معرفی می کند .و بعد از آن به توصیف نیکو کاران می پردازد و در آیه پنجم نیکو کاران را اهل هدایت و رستگاری معرفی می کند .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الم ﴿۱﴾ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْحَكِيمِ ﴿۲﴾ هُدًى وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِينَ ﴿۳﴾
اين آيات كتاب حكيم است (آياتي پر محتوا و استوار). که مايه هدايت و رحمت براي نيكوكاران است.
الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴﴾أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۵﴾
همانها كه نماز را بر پا مي‏دارند، زكات را ادا مي‏كنند، و به آخرت يقين دارند. (۴)آنها بر طريق هدايت پروردگارشان هستند، و آنهايند رستگاران (۵)
آری نیکوکاران با خدای خویش به وسیله نماز در ارتباطند و با بندگان خدای مهربان به وسیله پرداخت زکات و انفاق و کمک به مستمندان ارتباط نیکو دارند و قلبهایی سرشار از یقین به آخرت . این چنین بندگانی رستگارانند . ودر آیه134 آل عمران از جمله ویژگیهای نیکو کاران انفاق در نهان و آشکار و فروبردن خشم و گذشت از مردم بیان می نماید .
الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۳۴-آل عمران﴾


سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 23:16 ادامه مطلب نظر بدهید

«عهد برائت» گام تازه پویش ملی زندگی با آیه‌ها در اربعین حسینی

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 11 مرداد 1404 - 16:40

گام تازه پویش ملی زندگی با آیه‌ها در آستانه اربعین حسینی آغاز شد.

خلاصه خبر

امیرحسین قزل‌ایاغ، دبیر اجرایی پویش ملی زندگی با آیه‌ها دراین‌باره گفت: «پویش زندگی با آیه‌ها سعی می‌کند بعد از طی فرآیند محتوایی با اساتید و خبرگان قرآن کریم، آیاتی از کلام الله مجید را به حسب مقاطع زمانی انتخاب کند و محتواهای مختلف تبیینی، رسانه‌ای متناظر بر این آیات شریفه را تولید و به شکل‌های مختلفی مانند تولیدات تصویری، تبلیغات شهری، محتواها و کتاب‌های تبلیغی ویژه مبلغان و قرآن پژوهان منتشر و در اختیار افشار مختلف مردم و مخاطبان قرار دهد تا از این رهگذر تصویر بهتری از مضمون و محتوای این آیات در ذهن مخاطبان و هموطنانمان شکل بگیرد و از مرحله تلاوت، به تلاوت تدبری و همراه با تعمق و تفکر نسبت به محتواهای این آیات شریفه برسیم.»
قزل‌ایاغ گفت: «در پویش زندگی به آیه‌های اربعین حسینی، آیه ۱۲۰ سوره بقره با مضمون: «وَلَنْ تَرْضَی عَنکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَی حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» به‌عنوان شعار اصلی پویش در نظر گرفته شده است.
در آیه ۱۳۹ و ۱۴۰ سوره آل عمران، خطاب به مؤمنان آمده است: «وَلَا تَهِنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ…» که دعوتی صریح به حفظ روحیه و امید در میانه میدان است.
در سوره عنکبوت آیه ۶۹، خداوند می‌فرماید: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا…» که به تلاش خالصانه در مسیر الهی وعده هدایت می‌دهد.
آیات ۲۴۹ تا ۲۵۱ سوره بقره، ماجرای رویارویی مؤمنان اندک‌تعداد با سپاه جالوت را روایت می‌کنند و دعای ماندگاری را ثبت می‌کنند که زائران امروز نیز با همان روحیه بر زبان دارند.
و در آیه ۱۶ سوره جن، چنین آمده است: «وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا» که نوید رحمت و گشایش برای کسانی است که در مسیر مستقیم الهی استقامت می‌ورزند.
این محصولات هم در فضای شهری و هم در شبکه‌های اجتماعی در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌اند.

 


شنبه، 11 مرداد 1404 - 22:58 ادامه مطلب نظر بدهید

14 اعجاز علمی قرآن در تفسیر نمونه

چکيده

در آيات متعددي از قرآن كريم به مباحث علمي اشاره شده است. از آنجا كه برخي از اين اشارات علمي در زمان نزول قرآن كشف نشده بود و بشر قرن‌ها بعد به بخشي از آنها پي برد، طرح اين مطالب علمي در قرآن، اخبار غيبي و اعجاز علمي اين كتاب آسماني محسوب مي‌شود. در تفسير نمونه ذيل آيات علمي قرآن، اكتشافات و علوم روز مورد توجه بوده و اعجازهاي علمي آن‌ها مشخص گرديده است.

در اين مقاله آياتي كه در تفسير نمونه سخن از اعجاز علمي آنها به ميان آمده است، گردآوري و در پاره اي از موارد تحليل شده است. اين موارد 14 موضوع است که عبارتند از:

تزيين آسمان با ستارگان؛ جايگاه و مسير مشخص ستارگان؛ حركت دوراني و جرياني خورشيد؛ حرکت زمين؛ قانون جاذبه؛ آماده شدن زمين براي زراعت به وسيله باران؛ زوجيت در گياهان؛ رستاخيز انرژي‌ها؛ تشكيل تمام اجسام از اتم؛ زندگي اجتماعي زنبور عسل؛ آفرينش انسان از علق؛ شکل گيري استخوان ها در جنين؛ رقيق تر بودن هوا در ارتفاعات و بريدگي ميان رشته كوه‌ها

مقدمه


شنبه، 11 مرداد 1404 - 15:31 ادامه مطلب نظر بدهید

اعجاز علمی قرآن

«اعجاز علمی» یکی از جنبه‌های اعجاز قرآن کریم است، و مراد از آن، مطابقت گزاره‌های علمی این کتاب آسمانی با جدیدترین یافته‌های علمی بشر می‌باشد. حقایق علمی قرآن از این جهت مورد توجه است که در زمان نزول آن، کسی از این مطالب اطلاع نداشته است. البته قرآن به دنبال توضیح تفصیلی حقایق علمی نیست، بلکه گاهی به مناسبت و به‌ اختصار، به برخی از حقایق علمی اشاره می‌کند.


شنبه، 11 مرداد 1404 - 15:27 ادامه مطلب نظر بدهید

5 اعجاز علمی شگفت انگیز قرآن کریم

در بسیاری از آیات قرآن به مباحث علمی گوناگونی اشاره شده است. برخی از این مطالب در زمان نزول قرآن کشف نشده بود و بشر قرن‌ها بعد به بخشی از آن‌ها پی برد، از همین رو وجود چنین مطالب علمب در قرآن از اخبار غیبی و اعجاز علمی این کتاب آسمانی محسوب می‌شود. در تفسیر نمونه ذیل آیات علمی قرآن، با اکتشافات و تحقایقات روز دنیا مورد توجه بوده و اعجاز‌های علمی قرآن مشخص شده است. برای بررسی 5 اعجاز علمی شگفت انگیز قرآن، کافیست تا انتهای این مقاله همراه ما باشید…

دسترسی سریع به بخش های مقاله

  • اعجاز علمی در قرآن
  • 1- اعجاز علمی قرآن: حرکت زمین
  • 2- تزیین آسمان ستارگان
  • 3 ـ آماده شدن زمین برای زراعت به وسیله باران
  • 4 ـ شکل‌گیری استخوان‌ها در جنین
  • 5 ـ بریدگی میان رشته کوه‌ها

شنبه، 11 مرداد 1404 - 15:25 ادامه مطلب نظر بدهید


  • صفحه 1 از 236


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0