
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٤﴾
ای اهل ایمان! به راستی برخی از همسران و فرزندانتان [به علت بازداشتن شما از اجرای فرمان های خدا و پیامبر] دشمن شمایند؛ بنابراین از [عمل به خواسته های بی جای] آنان [که مخالف احکام خداست] بپرهیزید، و اگر [از آزار و رنجی که به شما می دهند] چشم پوشی کنید و سرزنش کردن آنان را ترک نمایید و از آنان بگذرید [خدا هم شما را مورد الطاف بی کرانش قرار می دهد]؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۴)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ ۚ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَىٰ رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ ﴿١٢﴾
و از خدا اطاعت کنید و از پیامبر فرمان برید، و اگر روی برگردانید [بدانید که] بر عهده پیامبر فقط رساندن آشکار [پیام وحی] است. (۱۲)
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١٣﴾
خداست که هیچ معبودی جز او نیست، پس مؤمنان فقط باید بر او توکّل کنند. (۱۳)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
يُسَبِّـحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴿١﴾
آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، خدا را [به پاک بودن از هر عیب و نقصی] می ستایند. فرمانروایی ویژه اوست، همه ستایش ها مخصوص اوست، و او بر هر کاری تواناست. (۱)

راز سربلندی جمهوری اسلامی در مقابل همه حوادث
ایستادگی و نهراسیدن از دشمنان است
کار اصلی در مبارزه با فساد، در هم شکستن ساختارهای فسادزا است
تأکید بر مقابله با بر همزنندگان امنیت روانی مردم و جلوگیری از تضییع حقوق عامه
مهر | سیاسی | سه شنبه، 07 تیر 1401 - 21:41
سخنگوی دولت اعلام کرد: پیرامون ایثار، مظلومیت و مقاومت مرزنشینان سردشتی، آثار متعددی نوشته و ساخته شده است؛ یکی از جدیدترین آثارها، «درخت گردو» است.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، علی بهادریجهرمی سخنگوی دولت با انتشار یادداشتی نوشت: ۳۵ سال پیش در چنین روزی، هواپیماهای رژیم بعث عراق چهار نقطه شهری سردشت را بمباران شیمیایی کردند.
وی افزود: سکوت مرگبار مجامع حقوق بشری در قبال این اقدام به وضوح ضدبشری، رسوایی ادامهداری است.
این ساخته سینمایی اثرگذار روایتگر گوشهای از ظلمی است که در حق مردم سردشت روا داشته شده است.
تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 07 تیر 1401 - 11:12
در حج تمتع همهچیز به نیت افراد بستگی دارد و تمام مناسک حج نشانهای است و رمزی دارد.
خلاصه خبر
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هر سال تعداد زیادی از مسلمانان قصد زیارت بیتالله الحرام را کرده و به حج مشرف میشوند.
این ابهام هنوز هم در ذهن عدهای از مردم باقی است که چگونه میتوان اعمال عبادی مانند حج تمتع یا عمره و یا زیارت ائمه اطهار علیهم السلام را با سیاحت و دنیادوستی جمع کرد.
ضرورت درک مفهوم عمیق حج
درست است که حج مجموعهای از اعمال است اما هر حاجی باید توجه داشته باشد که حج معانی را بهجا بیاورد نه حج مناسک.
در این صورت است که حج او مورد قبول خدا قرار میگیرد.
چون در حج تمتع همه چیز به نیت افراد بستگی دارد و تمام مناسک حج نشانهای است و رمزی دارد.
به این ترتیب است که انسان در حج توحید و یکتاپرستی را با طواف به مرحله عمل درمیآورد و به مفهوم حقیقی آن دست پیدا میکند.
باید بدانیم که ما برای چه حج میرویم.
برای اینکه بیتالله الحرام را زیارت کنیم.
بنابراین میتوان گفت که نیت و مقصود فرد از سفر حج در حکم پایه و اساس کوشش و سعی او در حج است.
شرط قبول حج و زیارت
خلوص نیت در عبادات
معنای خلوص نیت در عبادات چیست؟
آیا اگر قصد کنیم که هم اعمال حج را انجام دهیم و هم سیاحت کنیم، حج قبول است و میتوان گفت خلوص نیت داشتهایم؟
در حقیقت خلوص نیت است که شرط قبولی عبادت و طاعت ما به حساب میآید و سایر اعمال ما را به طبع خود، ناب و خالصانه میکند.
علت واجب بودن حج بر افراد مستطیع
همان طور که خداوند متعال در آیات 26 و 27 سوره مبارکه حج در این باره میفرماید: «وَ إِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِیمَ مَکَانَ الْبَیتِ أَن لَّا تُشْرِکْ بِی شَیئًا وَ طَهِّرْ بَیتِی لِلطَّائِفِینَ وَ الْقَائِمِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ؛ وَ أَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوکَ رِجَالًا وَ عَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یأْتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ؛ و مکان خانه را برای ابراهیم آشکار کردیم و گفتیم: هیچ چیز را شریک من مساز و خانه مرا برای طواف کنندگان و بر پای ایستادگان و راکعان و ساجدان پاکیزه بدار؛ و مردم را به حج فرا خوان تا پیاده یا سوار بر شتران تکیده از راههای دور نزد تو بیایند.»
تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 07 تیر 1401 - 11:58
با مرور روش برخورد طلبکار نسبت به بدهکار در آیات قرآن، در مییابیم نظام حقوقى و اقتصادى اسلام با نظام اخلاقى آن پیوند دارد.
خلاصه خبر
در آیه 280 بقره میخوانیم «وَ إِنْ کانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلی مَیسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَیرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ» یعنی و اگر ( بدهکار) قدرت پرداخت نداشته باشد، او را تا هنگام توانایی مهلت دهید.
( و در صورتی که به راستی قدرت پرداخت را ندارد) برای خدا به او ببخشید، بهتر است اگر ( منافع این کار را ) بدانید.
بعد در ادامه این مسئله را به قیامت گره زده، میفرماید «وَ اتَّقُوا یَوْماً تُرْجَعُونَ فیهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ»؛ یعنی «و تقوا پیشه کنید نسبت به روزى که در آن، به سوى خدا بازگردانده مىشوید، سپس به هر کسى [پاداشِ] آنچه به دست آورده، تمام داده شود؛ و آنان مورد ستم قرار نمىگیرند.»
مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 07 تیر 1401 - 12:00
نشست فرهنگی «سروستان بی پایان» فردا چهارشنبه ۸ تیر با حضور خانواده شهدای ترور در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار میشود.
خلاصه خبر
به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت فاجعه هفتم تیر و هفته بازخوانی و افشای ماهیت حقوق بشر آمریکایی نشست فرهنگی «سروستان بی پایان» توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با حضور خانواده شهدای ترور، اسدالله محمدی، جانباز شیمیایی، مسئولان فرهنگی و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی، فردا چهارشنبه ۸ تیر در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار میشود.
معرفی کتاب با محوریت شهدای هفتم تیر با حضور جمعی از نویسندگان و شعر خوانی استاد مصطفی محدثی خراسانی از جمله برنامههای شاخص این نشست است.
باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 07 تیر 1401 - 12:06
عضو پژوهشگاه اندیشه اسلامی گفت: بستر تربیتی و رشد عالی انسان، عقلانیت، خرد ورزی و آزادی افراد در نگاه تربیتی شهید بهشتی بسیار برجسته بود.
خلاصه خبر
به گفته ذوعلم، شهید بهشتی یک انسان تربیت یافته در محضر ایمان و قرآن بود، به هیچ وجه برای اندیشههای بشری، اصالتی در جهت تاثیر گذاری برای مسیر انسان قائل نبود، همچنین ایشان با نویسندگان غربی آشنایی داشتند، اما همیشه بیان میکردند که انسان والاتر و بزرگتر از این است که بخواهد چنین اندیشههایی را بپذیرد.