بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
پیامها و راهبردهای نظریات و رهنمودهای حکیمانه حضرت امام هادی سلام الله علیه قسمت اول
- نظریه رهنمودامام هادی علیه السلامدر عبارت "(اَلسَّهَرُ اَ لَذُّ لِلْمَنامِ وَ الْجوعُ یَزیدُ فی طیبِ الطَّعامِ ؛ شب زنده داری، خواب را شیرین تر و گرسنگی، غذا را لذت بخش تر می کند. تنبیه الخواطر، ص 141، ح 18)"، دلالت دارد بر اینکه: 1- فلسفۀ شب زنده داری در اسلام در تعالی بهره مندی و قدرشناسیِ لذت نعمت خواب برای انسانها مؤثر می باشد. 2- فلسفۀ گرسنگی ( روزه داری ) در تعالی بهره مندی و قدرشناسی لذت خوراکیها و غذا برای انسانها مؤثر می باشد. 3- انسانها به موقع تحمّل بی خوابی و گرسنگی قدرشناس لذتهای نعمتهای الهی مانند خواب و غذا می باشند. 4- شب زنده داری و گرسنگی در بِردباری و ارتقاء حلم انسانها چنان مؤثر می باشد که موجب می گردد آنها لذت داشته ها و نعمتهای حلال خداوند را به تعالی بدانند و سپاسگزار خداوند شوند.
- نظریه و رهنمودِ امام هادی علیه السلام، در عبارت"( اِنَّ الْحَرامَ لا یَنْمی وَ اِنْ نَمی لا یُبارَکُ لَهُ فیهِ وَ ما اَنـْفَقَهُ لَمْ یُؤجَرْعَلَیْهِ وَ ما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ اِلَی النّارِ؛ به راستی که حرام، افزایش نمی یابد و اگر افزایش یابد، برکتی ندارد و اگر انفاق شود، پاداشی ندارد و اگر بماند، توشه ای به سوی آتش خواهد بود .کافی، ج 5، ص 125، ح 7)"، دلالت دارد بر اینکه: 1- آنچه از حرام است افزایش نمی یابد و اگر مال حرام و یا آنچه از حرام به دست می یابد افزایش یابد برکت ندارد. 2- آنچه از حرام بدست می آید انفاق شود، پاداشی ندارد. 3- آنچه از حرام بدست می آید اگر حتی بماند، برای آتش جهنم، توشۀ آخرت می شود.
- نظریه و رهنمودِ امام هادی علیه السلام در عبارتِ"( اَلْمُؤْمِنُ( یُحْسِنُ وَیَبْکی کَما أَنَّ الْمُنافِقُ یُسیی ءُ وَ یَضْحَکُ؛ مؤمن احسان می کند و می گرید، ولی منافق بدی می کند و می خندد. مکارم الأخلاق، ص389)"، دلالت دارد بر اینکه: 1- مؤمنین به دینِ خداوند از سطح فکری و فضیلتی و تعالی معاشرتی و ارتباطاتی و اجتماعی متعالی تری برخوردار می باشند، بطوری که مؤمنین احسان می نمایند و به خوبی رفتار می نمایند و در عین حال به اینکه نمی توانند بهتر از این خوبی نمایند و به تعالی احسان نمایند، ناراحت هستند، اما منافقین از رفتار ضعیف و پستی برخورداردارند و دارای بینشها و فضیلتهای مناسب و متعالی لازم نیستند بطوری که هم به دیگران بدی می نمایند و هم با وجود بدیهائی که به دیگران می نمایند آنها را مورد استهزاء قرار می دهند. 2- ضرورت دارد جامعۀ انسانی در تعالی رفتاری به اعلی علینی و رفتار حسنه به کمالات یاری شوند تا دارای جامعه ای سالم با حُسن رفتار باشند و از رفتار پست و ناپسند و منافقانه برخوردار نباشند.
- نظریه و رهنمودِ امام هادی سلام الله علیه در عبارت "( الهَزءُ فُکاهَةٌ السُّفَهاءِ و صِناعَةُ الجُهّالِ ؛ امام هادی علیه السلام: ریشخند کردن، شوخی کم خردان و کردار نادانان است. بحار الأنوار، ج 75، ص 147 .)"،
دلالت دارد بر اینکه: 1- رفتارهای ناپسندی مانند ریشخند نمودن، شوخی کم خردان و کردار نادانان می باشد. 2- رفتارهائی مانند ریشخند نمودن و شوخی کم خردان و کردار نادانان بر اثر پائین بودن فرهنگ و رذالتهای فردی و یا اجتماعی و یا عدم تعالی رُشد و کمالات فضیلتی و اعتقادی صورت می پذیرد. 3- با توجِه به اینکه دانائیهای مفید و فضیلتی و همچنین منزهی نفس در نگرش و فکر و گفتار و رفتار انسانها مؤثر می باشد، باید به گونه ای نظام تعلیم و تربیّت خانواده و جامعه و حاکمیّت به تعالی هماهنگ و میزان باشد که انسانها را از توانمندی تعالی رفتاری برخوردار نماید و موجب شود که جامعۀ انسانی و حاکمیّتها و خانوادهها و افراد به رفتارهای سوء و ناپسند و ضعیف و پست و رذیلتی متمسک نگردند و در آنها رفتارها تجلی کمالات خداوند و خالق یکتای هستی بخش به تعالی و فضائل اخلاقی و نگرشی و رفتاری میزان و تطبیق داشته باشد.
- نظریه و رهنمود امام هادی علیه السلام در عبارت "( لَولا مَنْ یَبْقی بَعْدَ غَیْبَةِ قائِمِکُمْ علیه السلام مِنَ الْعُلَماءِ الدّاعینَ اِلَیْهِ وَ الدّالّینَعَلَیْهِ وَ الذّابّینَ عَنْ دینِهِ بِحُجَجِ اللّه ِ وَ المُنْقِذینَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه ِ مِنْ شِباکِ اِبْلیسَوَ مَرَدَتِهِ وَ مِنْ فِخاخِ النَّواصِبِ لَما بَقیَ اَحَدٌ اِلاَّ ارْتَدَّ عَنْ دینِ اللّه ِ وَ لکِنَّهُمُ الَّذینَ یُمْسِکونَاَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعَفاءِ الشّیعَةِ کَما یُمْسِکُ صاحِبُ السَّفینَةِ سُکّانَها اُولئِکَ هُمُ الاَْفْضَلونَعِندَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ ؛ اگر پس از غایب شدن حضرت قائم علیه السلام دانشمندان الهی که مردم را به سوی او دعوت می کنند و راهنمایی می نمایند و از دینش دفاع می کنند و بندگان ناتوان خداوند را از دام شیطان و دام های دشمنان اهل بیت علیهم السلام نجات می دهند، نبودند، هیچ کس نمی ماند مگر این که از دین باز می گشت، ولی آنان اند که زمام دل های شیعیان ضعیف را همچون سکّان در دست ناخدای کشتی به دست گرفته اند اینان همان انسان های برتر نزد خداوندند .احتجاج ، ج 2، ص 260 ("، دلالت دارد بر اینکه: 1- در زمان غیبت قائم آل محمد سلام الله علیه، علماء بزرگواری هستند که به تبلیغ دین خداوند و حجتهای معصوم خداوند ( چهارده معصوم سلام الله علیهم)، می پردازند. 2- از جمله آثار مهم تاثیرات مراجع دینی و دانشمندان اسلام و علمائی که به یاری دین خداوند می پردازند و رهنمودهای خداوند و معصومین سلام الله علیهم ( پیامبر خداوند حضرت محمد سلام الله علیه و حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها و دوازده امام معصوم سلام الله علیهم)، را نشر و ترویج و تبلیغ می نمایند و مردم را به سوی دین اسلام دعوت می نمایند، عبارت است از: الف- علما و مراجع و دانشمندان و نروجان و مبلغان اسلامی، هادی و راهنما بر دلهای مسلمانان و انسانهای طالب حقیقت مانند سکّان داری ناخدای کشتی هستند که دلها را به سلامت به ساحل مقصود مطلوب خداوند و حجتهای معصوم خداوند به مقام بندگی خداوند می رسانند. ب- دانشمندان و مراجع دینی و علماء و ناشرین و دعوت کنندگان به دین خداوند و دین حجتهای معصوم خداوند برترین انسانها نزد خداوند می باشند. ت- مراجع دینی و علما و دانشمندان الهی و مبلغین و مروجین دینی که مردم را به سوی خداوند دعوت و راهنمایی می نمایند و از دین خداوند و حجتهای معصوم خداوند دفاع می کنند، بندگان ناتوان خداوند را از دام شیطان و دام های دشمنان اهل بیت علیهم السلام نجات می دهند. ث- برنگشتن انسانها از دین اسلام و ثابت قدم ماندن انسانها به دین اسلام.
- نظریه و رهنمودِ امام هادی سلام الله علیه در عبارت"( امام هادی علیه السلام : اَلنّاسُ فِی الدُّنْیا بِالاَْمْوالِ وَ فِی الآْخِرَةِ بِالاَْعْمالِ؛ اعتبار مردم در دنیا به مال است و در آخرت به عمل. بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح 3)"، دلالت دارد بر اینکه: 1- در دنیای کنونی که انسانها در آن زندگی می نمایند معمول به این است که اعتبار انسانها به برخورداری آنها به مالشان می باشد امِا همین انسانها در زندگی دنیای آینده اعتبار انسانها به اعمالشان می باشد. ( که سنجش اعمال بواسطۀ سنخیت اعمال انسانها با رهنمودهای خالق هستی بخش خداوند بخشنده و مهربان و رهنمودهای حجتهای معصوم خداوند اعتبار می یابد و برای اینکه انسانها بتوانند رضایت خداوند را برای ورود به بهشت بدست آورند باید نیّات و گفتار و رفتار و همۀ اعمالشان را با رهنمودها ی خداوند و حجتهای معصوم خداوند مطابقت داشته باشد. انشاء الله ) 2- انسانها باید بدانند دو دنیا دارند و این دنیا مقدمه دنیای دیگر است و باید به فکر توشۀ خداپسندانه برای دنیای دیگر باشند. 3- مال در این صورت در این دنیا اعتبار خوبی می باشد که به رضایتمندی خداوند کسب شود و به رضایتمندی خداوند استفاده شود.
- نظریه و رهنمودِ امام هادی در عبارت (امام هادی علیه السلام : اَلْمِراءُ یُفْسِدُ الصَّداقَةَ الْقَدیمةَ وَ یُحِلُّ الْعُقْدَةَ الْوَ ثیقَةَ وَ اَقَلُّ مافیهِ اَنْتَـکونَ فیهِ الْمُغالَبَةُ وَ الْمُغالَبَةُ أمتَنُ اَسْبابِ الْقَطیعَةِ ؛ بگو مگو، دوستی طولانی را از بین می بَرد و رابطه محکم را به جدایی می کشاند وکمترین اثر بگو مگو این است که هر کدام از دو طرف، می خواهد بر دیگری پیروز شود وهمین در پی پیروزی بودن، مهم ترین عامل قطع رابطه است. نزهة الناظر، ص 139، ح 11)"، دلالت دارد بر اینکه: 1- نزاع و بگو مگو دوستی طولانی را از بین می برد. 2- نزاع و بگو مگو، رابطۀ محکم را به جدائی می کشاند. 3- نزاع و بگو مگو در رابطۀ صادقانۀ قدیمی فساد ایجاد می نماید. 4- در نزاع و بگو مگو هر کدام از دو طرف می خواهد بر دیگری پیروز شوند و همین موضوع به قطع رابطه منجر می گردد. 6- از جمله اصول و مبانی ارتباطات عبارت است از: اصل بر رضایتمندی خداوند برای دو طرف باشد تا ارتباطات خداپسندانه ای جاری باشد.
دعای متناسب با نظریات و رهنمودهای حکیمانه امام هادی سلام الله علیه قسمت اول
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و چنان نما که عبادتهای شب زنده داریها موجب تعالی خشوع و خضوع و خلوص انسانها به گونه ای گردد که قدر نعمت آسودگی خواب را دریابند و گرسنگیهای روزه ها و عبادات انسانها به تعالی کمالات، بقدری بیانجامد که موجب قدرشناسی نعمتهای خالق بخشندۀ مهربان گردد.
پروردگارا! به الطاف عمیمت بر محمد و آل محمد درود فرست و چنان نما که انسانها نسبت به حلال و حرام شناخت کافی داشته باشند و حرامی در مال و جان و زندگی انسانها وارد نشود تا موجب غضب خالق خود نگردند تا مالشان به حلال چنان باشد و افزایش و برکت یابد و موجب رستگاریشان در دو جهان شود و در دنیای اخرت اجازۀ ورود و زندگی در بهشت را کسب نمایند.
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و چنان نما که بقدری انسانها به تعالی و رُشد اعتقادی و فضیلتی و دانش و توانمندیهای لازم برسند که به دیگران احسان نمایند و در احسان به دیگران به قدر توان خود موجب خشنودی خداوند و مخلوقات خداوند شوند و انسانها به پستی و نادانی و جهالت و رذالت بگونه ای نباشند که به دیگران یا به خود ریشخند بزنند و شوخی جاهلانه نمایند و به نادانی به دیگران یا به خود بدی نمایند.
پروردگارا! به الطاف عمیمت چنان نما که مراجع دینی و دانشمندان اسلام و مبلغین و مروجین و ناشران و علمائی که در زمان غیبت حضرت ولیعصر صاحب الزمان قائم آل محمد مهدی موعود سلام الله علیه مردم را به دین اسلام دعوت می نمایند و از دام شیطان و دامهای دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم نجات می دهند و زمام دلهای شیعیان ضعیف را بمانند سکّان دار ماهر و عالم بدست می گیرند و کشتی زندگی انسانها را به سلامت هدایت می نمایند و در نزد تو ای خداوند یکتا از برترین انسانها می باشند، آنها را به تعالی و به سلامتی و به سعادتمندی چنان یاری نما تا با کمالات و دانائی و منزهی و توانمندیهای لازم با هماهنگی جضرت حجت مهدی موعود سلام الله علیه بتوانند در یاری امام زمانشان به رضایتمندی خالق یکتای بی همتا خداوند بخشنده و مهربان و حجتهای معصومش، همواره نقش آفرینی متعالی و پسندیدۀ برای جهانیان داشته باشند.
خداوندا! بر محمد و آل محمد درود فرست و چنان نما که انسانها به تعالی اموالشان را به سلامت بدست آورند و به کمالات در راه رضایتمندی خداوند آن را استفاده نمایند تا هم در این دنیا خوشبخت و سعادتمند باشند و هم توشۀ قابل قبولی برای دنیای آخرتشان به رضایتمندی خداوند ذخیره نمایند، تا آنسان که کتاب اعمالشان بررسی می شود، آنان اموال خود را به رضایتمندی خداوند مورد استفاده قرار داده باشند و در دنیای آخرت شایستۀ بهره مندی همیشگی از نعمت زندگی در بهشت شوند.
پروردگارا! به الطاف عمیمت چنان نما که همۀ انسانها به تعالی رضایتمندی خداوند چنان عمل نمایند که در ارتباطاتشان دچار نزاع و بگو مگوهای باطل نشوند و نخواهند حرف خود را به کرسی بنشانند بلکه خداوند را قاضی بگیرند و به رضایتمندی خداوند ارتباطاتشان باشد و گفتگوهایشان را به رضایتمندی خداوند انجام دهند تا به ارتباطاتشان آسیب وارد نشود و رابطه شان قطع نگردد و به تعالی و به کمالات به رُشد و ادب و بصیرت با هم سخن گویند و به سعادتمندی ارتباطاتی خداپسندانه داشته باشند، تا همواره مورد عنایات خداوند مهربان باشند.
الهی آمین یا ارحم الراحمین، به برکت و حرمت محمداٍ و آله طاهرین. اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم. اللهم عجل لولیک الفرج صاحب الزمان وجعلنا من خیر انصارهی و اعوانهی و شیعته
- راهکارهای تعلیم و تربیّتی و فرهنگی:
1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد شود را، در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت ( از جمله انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و مبلغین و رسانه ها)، برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، قرار دهند.
- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، و تولید کنندگان محتوای ادبیّات و بسترهای تبلیغاتی و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها ( رسانه ها، مطبوعات، فضای مجازی تبلیغات و بسترهای تکنولوژیهای مختلف) و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف و دانش و مهارتها و توانمندیهای لازم زندگی)، به رشد رساند، باید متناسب با سن و به اندازه لازم هماهنگ با دیدگاههای قرآن و چهارده معصوم سلام الله علیهم، به تهیه مطالب تعلیم و تربیتی اهمیّت لازم را بدهند و به مطالب به اندازه پرداخته شود و محصولات را به جامعۀ هدف به تعالی لازم عرضه نمایند.
- طرحها و برنامه های گفتمان و برنامه ریزی با زبانهای مختلف بین المللی و مردم دنیا بطور جهانی، با محصولات متناسب و بهره مندی از همه بسترها و سازوکارها و ساختارهای تعلیم و تربیتی برای بهره مندی از ولایت خداوند و پیامبران و حجتهای عالم و دانشمند و فاضل و معصوم سلام الله علیهم نهضتی نرم افزاری و عملیاتی برای تعالی نگرشی و نفسانی به تعالی توسط همه افراد توانمندی که در نهادها و سازمانهای دولتی و بخش خصوصی نقش آفرینی می نمایند، برای نشر و ترویج فرهنگ والای الهی نقش آفرینی های مفید و مؤثر و خداپسندانه صورت پذیرد تا رنگ استثمار استعمار شرک و کفر و نفاق و استکبار و جهلها و رزیلتها و احاطه طاغوتهای مختلف از جهانیان زدوده شود و تعالی و رشد و آگاهی و علم و دانش مفید و اعتقادات و نگرشها و تفکّر و گفتار و رفتار و تمایلات و روحیات و اخلاق خداپسندانه در جهان توسعه یابد.
گل افشان گل محمدی