عاقل و دانشمند و عالم سخنانی گوهربار از حضرت امام حسین سلام الله علیه
ویژگىِ عاقل
نزهة الناظرـ از امام حسین علیه السلام ـ : چون پیشامد سختى بر عاقل در رسد، غم را با دوراندیشى مى رانَد و درگاه عقل را براى چاره جویى مى كوبد ..نزهة الناظر : ص ۸۴ ح ۱۳ ، دانشنامه امام حسین (علیه السلام) جلد13 صفحه 19
نشانه دانشمند
تحف العقول از امام حسین علیه السلام ـ: از نشانه هاى دانشمند، نقد كردن گفته خود و آگاهى به حقایق فنّ مناظره است.تحف العقول : ص ۲۴۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۱۹ ح ۱۴ ، دانشنامه امام حسین (علیه السلام) جلد13 صفحه 25
محاضرات الاُدباءـ از امام حسین علیه السلام ـ: اگر همه گفته هاى عالِم، نیكو و درست بود، ممكن بود كه بر اثر خودبینى دیوانه شود ؛ بلكه همانا عالِم، كسى است كه گفته هاى درستش فراوان باشد . محاضرات الاُدباء : ج ۱ ص ۵۰ ، دانشنامه امام حسین (علیه السلام) جلد13 صفحه 25
برداشت و راهبرد و رهنمودِ عاقل و دانشمند و عالم سخنانی گوهربار از حضرت امام حسین سلام الله علیه
- چون پیشامد سختى بر عاقل در رسد، غم را با دوراندیشى مى رانَد و درگاه عقل را براى چاره جویى مى كوبد ..
- نباید در سختیها، مغلوب سختی شد، بلکه باید بر خود مسلط بود و اجازه داد که عقل چاره جوئی نماید.
- نشانه هاى دانشمند، نقد كردن گفته خود و آگاهى به حقایق فنّ مناظره است.
- دانش زیاد موجب می شود، که انسان نسبت به خود نقد داشته باشد.
- انسان دانشمند از حقایق فنّ مناظره آگاه است.
- اگر همه گفته هاى عالِم، نیكو و درست بود، ممكن بود كه بر اثر خودبینى دیوانه شود؛ بلكه همانا عالِم، كسى است كه گفته هاى درستش فراوان باشد .
- فرد عالم باید مراقبت نماید تا به خودبینی گرفتار نشود.
- فردی که بسیار خودبین باشد، ممکن است از شدت خودبینی دیوانه شود.
- چنین نیست که افراد عالم اشتباه نداشته باشند ولی سخنان درستشان فراوان است.
- راهکارهای تعلیم و تربیّتی و فرهنگی:
1- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد می شود را، باید در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت و در اختیار انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و رسانه ها برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، بگذارند.
2- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، ادبیّات، بستر تبلیغات و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف لازم و دانش لازم زندگی)، به رشد رساند، متناسب با سن و به اندازه لازم پرداخته شود و آنرا به جامعۀ هدف عرضه نمایند.
گل افشان گل محمدی