تاثیرات شرکت در مجلس ذکر ائمه اطهار سلام الله علیه سخنی گوهربار از امام رضا سلام الله علیه
امام رضا علیه السلام :
مَن جَلَسَ مَجلِسا یُحیی فیهِ أمرُنا ، لَم یَمُت قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوُبُ ؛
امام رضا علیه السلام : هر که در مجلسی بنشیند که در آن یاد ما (اهل بیت) زنده می شود، قلبش، در روزی که قلب ها می میرند، نمی میرد .
وسائل الشیعه ، ج 44 ، ص 278 .
برداشت و راهبردِ رهنمودِ مجلس ذکر ائمه اطهار سلام الله علیه سخنی گوهربار از امام رضا سلام الله علیه
- پاداش و تاثیرِ نشستن در مجلسی که ذکر و امر اهل بیت سلام الله علیه زنده می شود ( در مورد ائمه اطهار سلام الله علیه صحبت می شود و یا برای آنها و یابرای انجام امر و رهنمودِ آنها کاری متناسب به خواست آنها انجام می شود ) این رفتار موجب می شود که در روزی که قلب ها می میرند، قلب او نمی میرد.
- ذکر در زنده بودن قلب انسانها تاثیر دارد.
- زنده بودن قلب دو معنا دارد، یکی به معنای زنده بودن طبیعت قلب است و دیگر اینکه به معنای زنده بودن معنوی قلب است.
- امکان دارد قلب از نظر طبیعی زنده باشد، اما قلب از نظر معنویت مرده باشد و درک حقایقی که با قلب ممکن می شود، با قلب میسر نشود و یا در احاطه و تصرف و تاثیرگذاری گمراهان باشد.
- چون ائمه معصومیت سلام الله علیهم اجمعین تحت ولایت کامل خداوند هستند و هم وجودشان و هم سیره و عترت و دیدگاههایشان آنگونه ای هست که خداوند می خواهد و نور خداوند در آن بزرگواران تجلی نموده، ذکر و امر آن بزرگواران موجب حیات طبیعی و معنوی قلب انسان می گردد و همینطور که قرآن ذکرش شفا هست، ذکر و امر ائمه معصومین هم تاثیر شفا و حیات دارد، در واقع آن بزرگواران بر حیات طبیعی و معنوی ما وقتی با ذکر و انجام امرشان آنانرا، همراهی نمائیم، بر ما تاثیر حیات و زندگی پایدار دارند، البته اگر این همراهی استمرار داشته باشد، بطوریکه افراد شیعه و پیرو و یاری دهنده ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین شوند، حتما تاثیراتش پایدار و ماندگار می شود.
- راهکارهای تعلیم و تربیّتی و فرهنگی:
- لازم است در امر ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین کار انجام دادن در سنین مختلف، متناسب رشد و توانائیهای سنی سنّت حسنه ای شود که مقداری از عمر خود را اختصاص دهند و یا وقف انجام کارهائی نمایند ، که ائمه معصومین سلام الله علیهم می خواهند انجام شود و یا ترویج سیره و عترت و دیدگاههای ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین باشد و این رفتار هم رفتاری تعلیم و تربیّتی محسوب می شود و تحقق آن بستر امر پرورش انسان محسوب می شود.
- مسئولین و عوامل تهیه محتوای تحقیقاتی و مطالعاتی پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد می شود را، باید در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت و در اختیار انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی و رسانه ها برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، بگذارند.
3- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، ادبیّات، بستر تبلیغات و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف لازم و دانش لازم زندگی)، به رشد رساند، متناسب با سن و به اندازه لازم پرداخته شود و آنرا به جامعۀ هدف عرضه نمایند.
گل افشان گل محمدی