FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


جولان شخصیت های غربی در صحنه‌ تئاتر ایران


 

مشرق | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 09 آذر 1404 - 17:47
مرور اجراهای این روزهای تهران نشان می‌دهد که قهرمانان اروپایی با قدرت تمام صحنه‌های تئاتر را اشغال کرده‌اند.
تئاتر،ايراني،ايران،صحنه،غربي،رستم،نمايشي،مخاطب،اليور،اقتباس، ...

به گزارش مشرق،در ماه‌های اخیر، مرور برنامه سالن‌های تئاتر تهران یک نکته روشن را پیش چشم می‌گذارد: غلبه اقتباس‌های غربی بر تولیدات نمایشی داخلی.
از تالار وحدت تا تئاتر شهر و از باشگاه انقلاب تا تماشاخانه‌های خصوصی، نام‌هایی بر پیشانی پوسترها می‌درخشند که نه‌تنها ایرانی نیستند، بلکه اغلب ریشه در ادبیات و فرهنگ اروپایی دارند؛ شخصیت‌هایی که برای مخاطب جهانی شناخته‌شده‌اند اما جایگزین قهرمان‌ها و اسطوره‌های ایرانی شده‌اند؛ اسطوره‌هایی که روزگاری بخش مهمی از جریان اصلی تئاتر ایران را می‌ساختند.این روزها «رابین‌هود» در تالار وحدت روی صحنه است و با تبلیغات چشمگیر سعی دارد مخاطبان عام را جذب کند.
در باشگاه انقلاب، «الیور توئیست» –بر اساس رمان مشهور چارلز دیکنز و اقتباسی از فیلم موزیکال «الیور»– در قالب نمایشی پرزرق‌وبرق اجرا می‌شود.
در تئاتر شهر، «ون‌گوگ» با محوریت زندگی نقاش نامدار هلندی، و در تماشاخانه ملک، «کتابخانه نیمه‌شب» اقتباسی آزاد از رمان مت هیگ، روی صحنه رفته‌اند؛ آثاری که به‌وضوح نشان می‌دهد صحنه تئاتر ایران این روزها بیش از هر زمان دیگری به سمت اقتباس از داستان‌ها و شخصیت‌های غربی متمایل شده است.اما پرسش مهم اینجاست؛ چرا در کشوری با یکی از غنی‌ترین منابع اسطوره‌ای و ادبی جهان، سهم روایت‌های ایرانی در تئاتر این‌قدر کم‌رنگ شده است؟
روزگاری که اسطوره‌های ایرانی پرچم‌دار صحنه بودندنگاهی به دو دهه گذشته نشان می‌دهد که چنین وضعیتی همیشه بر تئاتر ایران حاکم نبوده است.
گروهی از برجسته‌ترین هنرمندان این کشور با اتکا به شاهنامه و دیگر منابع اساطیری، آثاری خلق کرده‌اند که چه از نظر هنری و چه از منظر هویتی، نقطه‌های درخشانی در تاریخ تئاتر ایران محسوب می‌شوند.بهروز غریب‌پور با اپراهای عروسکی «رستم و سهراب»، «حکیم فردوسی»، «مولوی» و «حافظ» توانست زبان تازه‌ای برای روایت اسطوره‌ها خلق کند.
قطب‌الدین صادقی با نمایش‌هایی چون «مویه جم»، «هفت‌خوان رستم» و «آخرین رویای رستم» به‌صورت جدی به بازآفرینی متون ایرانی پرداخت.
بهرام بیضایی با نگاه پژوهش‌گرانه خود «سهراب‌کشی» را نوشت و روی صحنه برد؛ متنی که هنوز یکی از جدی‌ترین مواجهه‌های نمایشی با شاهنامه به‌شمار می‌رود.
پری صابری نیز با «رستم و سهراب»، «مرغ باران» و «هفت‌خوان رستم» روایت‌های شاعرانه‌ای از اسطوره‌های ایرانی ارائه داد.این مجموعه آثار نشان می‌دهد که نه‌تنها امکان دراماتیزه‌کردن اسطوره‌های ایرانی وجود دارد، بلکه زمانی بخش مهمی از جریان تئاتر کشور را شکل داده است.
اما امروز این مسیر کم‌فروغ شده و جای خود را به اقتباس‌های غربی داده است؛ پدیده‌ای که نیازمند تحلیل دقیق است.
چرا تئاتر ایران به شخصیت‌های غربی پناه برده است؟نام‌هایی چون رابین‌هود، الیور توئیست یا ون‌گوگ برای مخاطب امروز –خصوصاً نسل جوان– آشنا هستند و بار فرهنگی آماده‌ای با خود دارند.
در دوره‌ای که فروش بلیت به یکی از چالش‌های جدی تولید تئاتر تبدیل شده، بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند اثری را روی صحنه ببرند که از قبل برای مخاطب شناخته‌شده باشد.
برخی از هنرمندان تئاتر می‌گویند: اسطوره‌های ایرانی عموماً ساختارهایی حماسی و شاعرانه دارند و تبدیل آن‌ها به درام واقع‌گرای امروزی کار آسانی نیست.
بسیاری از کارگردانان نگران‌اند که هرگونه تغییر و بازنویسی برای اقتباس نمایشی، با واکنش منفی منتقدان و مخاطبان سنت‌گرا مواجه شود.
بنابراین به‌جای ورود به این میدان دشوار، سراغ داستان‌هایی می‌روند که ساختار دراماتیکشان از قبل شکل گرفته است.در شرایطی که سالن‌های تئاتر تهران مملو از شخصیت‌های غربی شده است، نبود نمایش‌هایی بر اساس شاهنامه و دیگر متون اسطوره‌ای ایرانی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
ظرفیت‌هایی که روزگاری غریب‌پور، صادقی، بیضایی و صابری به‌خوبی از آن بهره بردند، هنوز وجود دارد و حتی با مخاطب امروز نیز می‌تواند ارتباط برقرار کند؛ به‌ویژه اگر با زبان‌های تازه‌ای مثل موزیکال، حرکت‌محور، یا نور و تصویر مدرن همراه شود.
بازگشت به اسطوره‌ها نه به‌معنای نفی اقتباس‌های جهانی، بلکه یادآوری این حقیقت است که هویت امروز تئاتر ایران بدون تکیه بر قهرمانان و داستان‌های خودی ناقص خواهد بود.
در حالی که بسیاری از کشورها از اسطوره‌هایشان برای ساخت تئاتر، سینما، سریال و حتی بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کنند، ایران با گنجینه‌ای بی‌نظیر از روایت‌ها و شخصیت‌های حماسی، در این مسیر دچار تعلل شده است.
افزایش اقتباس از شخصیت‌های غربی در تئاتر ایران، اگرچه محصول نیازهای اقتصادی، فشار بازار و جذابیت نام‌های جهانی است، اما نباید باعث فراموشی میراث عظیم اسطوره‌ای و فرهنگی ما شود.
تئاتر ایرانی برای داشتن هویتی مستقل، باید دوباره به قهرمانان خود بازگردد؛ قهرمانانی که قرن‌ها در ذهن و زبان مردم زندگی کرده‌اند و هنوز هم می‌توانند روی صحنه بدرخشند.
بازگشت به اسطوره‌ها نه فقط یک ضرورت هنری، بلکه نیاز فرهنگی امروز جامعه ایران است؛ ضرورتی که اگر جدی گرفته نشود، صحنه نمایش کشور بیش از پیش از ریشه‌های خود دور خواهد شد.


 
 

 

 

 

 

یکشنبه، 09 آذر 1404 - 23:15 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0