FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«حسینِ کوچک، قهرمان بزرگ»؛ بازخوانی زندگی شهید برای مخاطب کودک


 

مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 08 آبان 1404 - 09:30
کتاب «آقای فهمیده» نوشته محدثه‌سادات طباطبایی با تصویرگری سعید شمس از انتشارات کتابک، رمانی داستانی برای کودکان است که زندگی شهید حسین فهمیده را بازگو می‌کند.
حسين،نويسنده،دشمن،جنگ،زندگي،جبهه،داستان،كودك،تلاش،حضور،نوجوا ...

رمان «آقای فهمیده» با نثری روان و ساده، تلاش دارد زندگی و شخصیت حسین فهمیده را برای مخاطب کودک و نوجوان ترسیم کند.
اثر از روزهای کودکی او در شهر قم آغاز می‌شود، زمانی که حسین تنها ۱۰ تا ۱۲ ساله است و همراه خانواده برای ادامه زندگی به کرج می‌روند.
نویسنده در آغاز داستان، فضایی صمیمی و کودکانه ایجاد می‌کند تا خواننده به راحتی با قهرمان هم‌ذات‌پنداری کند و انگیزه‌های او برای حضور در جبهه را درک نماید.
در بخش‌های ابتدایی داستان، حسین با شنیدن خبر درگیری‌ها در کردستان، تصمیم می‌گیرد به آن منطقه برود تا با دشمن مقابله کند، اما پاسدارانی که لباس کردی به تن دارند او را نزد خانواده بازمی‌گردانند.
این بخش از روایت، نشان‌دهنده شور و شوق ذاتی یک نوجوان درگیر فضای جنگ و علاقه او به دفاع از میهن است.
با این حال، او تحت تعهدی قرار می‌گیرد که دیگر خود را به میدان نبرد نرساند، اما شور و شوق درونی‌اش برای حضور در جبهه باعث می‌شود حتی پس از بازگشت، ذهنش همواره معطوف به خط مقدم باشد.
روایت نویسنده به گونه‌ای است که ضمن نمایش نگرانی‌های والدین و خانواده حسین، نشان می‌دهد او با تصمیمی آگاهانه و مصمم، به آرزوی خود پایبند است.
پدر حسین در گفت‌وگویی دوستانه با او، اهمیت حضور رزمندگان بزرگ‌تر و تجربه آنان را توضیح می‌دهد و تلاش می‌کند فرزندش را از خطرات احتمالی آگاه سازد، اما حسین همچنان آرزوی حضور در جبهه را در ذهن خود حفظ می‌کند.
نویسنده با بهره‌گیری از جزئیات روزمره زندگی، تصویری واقعی از کودکی حسین ارائه می‌دهد؛ از رفتن برای خرید نان و برنامه‌ریزی‌های کوچک برای مخفی کردن تصمیم خود تا رفتن به جبهه.
او در یک اقدام ناگهانی تصمیم می‌گیرد خرید نان را به یکی پسرهای همسایه تحویل دهد و خود نیز به جبهه برود.
این صحنه‌ها به مخاطب کودک و نوجوان نشان می‌دهد که تصمیمات بزرگ و شجاعانه می‌تواند از دل زندگی روزمره و کوچک‌ترین اقدامات شکل گیرد و اهمیت هم‌کاری، همدلی و تلاش شخصی در مسیر اهداف را برجسته می‌کند.
با آغاز جنگ و حمله عراق به خرمشهر، حسین دیگر نمی‌تواند از تصمیم خود صرف‌نظر کند.
نویسنده در داستان به شرح دقیق شرایط حضور او در خرمشهر می‌پردازد؛ جایی که با گروهی از دانشجویان دانشگاه افسری همراه می‌شود تا به جبهه اعزام شود.
حسین هر کاری از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد؛ از جمع‌آوری مهمات تا انجام وظایف مختلف در خط مقدم.
حضور محمدرضا شمس، هم‌سن و هم‌دوره او، نشان می‌دهد که رفاقت و همبستگی در شرایط دشوار چگونه می‌تواند انگیزه‌بخش و دلگرم‌کننده باشد.
یکی از بخش‌های قابل توجه داستان، صحنه‌ای است که حسین با لباس عراقی به جمع نیروهای خودی می‌آید و فرمانده از دیدن او متعجب می‌شود.
حسین توضیح می‌دهد که علی‌رغم کمبود امکانات و سلاح، توانسته یکی از اسلحه‌های دشمن را غنیمت بگیرد و اکنون می‌خواهد در کنار دیگر رزمندگان بجنگد.
این صحنه، در کنار تأکید بر شجاعت و جسارت نوجوان، نکته‌ای آموزشی برای کودکان دارد؛ اینکه ایثار و جسارت در راه هدف ارزشمند است و محدودیت‌ها نباید مانع از انجام کار درست شوند.
حسین تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا برای کشورش مفید باشد و در این راه شهید شود.
برگشتی در کار او نبود.
زمانی که متوجه حمله تانک‌ها به شهر خرمشهر می‌شود، متوجه کمبود مهمات در شهر می‌شود.
تنها راهی که به ذهن او برای مقابله می‌رسد وجود نارنجک‌های داخل اسلحه خانه اس.
او فقط با همان‌ها می‌تواند جلوی ورود دشمن و عدم محاصره رزمندگان را بگیرد.
کمربند نارنجکی را به خود وصل می‌کند و در برابر تانک‌ها و دیدگان دشمن ضامن آن را می‌کشد.
این کار او باعث عقب نشینی دشمن و باقی تانک‌ها می‌شود.
تصویرگری سعید شمس در این اثر به انتقال این احساسات و موقعیت‌ها کمک شایانی می‌کند.
با استفاده از رنگ‌های گرم و طراحی چهره‌های صمیمی، تصاویر به خواننده کودک امکان می‌دهند با فضای جنگ آشنا شود بدون آنکه از لحاظ روانی تحت فشار قرار گیرد.
تصاویر همچنین لحظات عاطفی و دوستی بین حسین و همراهانش را برجسته می‌کنند و ارتباط نزدیک خواننده با شخصیت‌ها را تقویت می‌کنند.
داستان «آقای فهمیده» همچنین به وقایع تاریخی و اهمیت هر شهر و موقعیت جغرافیایی اشاره می‌کند.
نویسنده نشان می‌دهد که حسین با وجود سن کم، از درک نسبی از استراتژی‌های جنگ و اهمیت ایستادگی در مقابل دشمن برخوردار بوده است.
لحظاتی مانند مقاومت در برابر تانک‌های دشمن، استفاده از نارجک‌ها و اقدامات دفاعی برای جلوگیری از سقوط خرمشهر، نمونه‌ای از رشادت‌های واقعی نوجوانان در جنگ است که نویسنده توانسته با زبانی ساده و قابل فهم برای کودکان بازگو کند.
یکی دیگر از ویژگی‌های اثر، توجه به حس و حال نوجوانان در شرایط دشوار است.
حسین در برخی صحنه‌ها به یاد زندگی معمولی خود می‌افتد؛ خوابیدن بدون صدای انفجار، حمام گرم، یا بازی‌های کوچک بچه‌ها.
این لحظات به خواننده کمک می‌کند تا اهمیت آرامش و زندگی روزمره را درک کند و همزمان با او، رشادت و مسئولیت‌پذیری را بیاموزد.
نویسنده با این رویکرد نشان می‌دهد که حتی در شرایط جنگ، احساسات انسانی و عشق به وطن و زندگی همچنان وجود دارد.
داستان با نمایش پیوستگی حسین و دوستانش در خط مقدم و همکاری با دیگر رزمندگان، ارزش‌های انسانی مانند همدلی، شجاعت، ازخودگذشتگی و تلاش برای اهداف بزرگ را برای مخاطب کودک روشن می‌کند.
لحظاتی که حسین با محمدرضا شمس و دیگر همراهانش اقدام به دفاع از شهر می‌کند و در نهایت جان خود را در راه میهن فدا می‌نماید، به طور مستقیم پیام رشادت و مسئولیت‌پذیری را منتقل می‌کند و کودک را با مفاهیم ایثار و شهادت آشنا می‌سازد.
در نهایت، نویسنده با پایانی شاعرانه و ملایم، شهادت حسین را روایت می‌کند؛ جایی که جسم نوجوان قهرمان سال‌هاست در قطعه ۲۴ بهشت زهرا آرام گرفته است.
این پایان به کودکان اجازه می‌دهد که با درک ارزش‌های دفاع از کشور و ایثار، حس احترام و همدلی نسبت به تاریخ و هویت ملی پیدا کنند، بدون اینکه در فضای تلخ جنگ غرق شوند.
کتاب «آقای فهمیده» از انتشارات کتاب‌ک برای گروه سنی کودک منتشر شده و تلاش دارد نسل جدید را با ارزش‌هایی چون شجاعت، ازخودگذشتگی، عشق به میهن و مسئولیت‌پذیری در قالب روایتی داستانی آشنا کند.
این اثر به قلم محدثه سادات طباطبایی و با تصویرگری سعید شمس به بهای ۷۰هزارتومان منتشر شده است.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 09 آبان 1404 - 21:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0