FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فقه شیعه و سنی درباره ارتداد والدین پیش از حضانت فرزند چه می‌گویند؟


 

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 23 مهر 1404 - 15:46
فقه شیعیان ریشه در اولویت‌های بنیادین دو مکتب دارد و حفظ ایمان و تربیت اسلامی کودک بر هر منفعت دیگری مقدم است از این رو تفاوت‌هایی در فقه شیعه و اهل سنت در خصوص ارتداد والدین وجود دارد.
حضانت،تربيتي،والدين،كودك،موانع،داوودآبادي،فرزند،فقهاي،فقهي،ف ...

به گزارش خبرنگار مهر، کرسی ترویجی با موضوع «بررسی شرایط و موانع حضانت فرزند با رویکرد تربیتی» در مجموعه حوزوی امام رضا (ع) برگزار شد.
این نشست علمی با ارائه حجت‌الاسلام محسن داوودآبادی مدیر گروه فقه تربیت، پژوهشکده فقه و علوم انسانی و با نقد حجت‌الاسلام سجاد فرحدل استاد سطح عالی، پژوهشگر و مدرس فقه و حجت‌الاسلام عبدالله امیرخانی استاد درس خارج، پژوهشگر و مدرس فقه همراه بود.
حجت‌الاسلام داوودآبادی، به ارائه تعریفی از حضانت پرداخت و بیان داشت: حضانت به معنای به عهده گرفتن سرپرستی کودک است.
این مسئولیت هم حق والدین و هم تکلیف آنان محسوب می‌شود.
به عبارت دیگر، پدر و مادر هم حق دارند فرزند خود را تحت سرپرستی و مراقبت قرار دهند و هم وظیفه دارند نیازهای مادی، معنوی و تربیتی او را تأمین کنند.
وی با اشاره به مصادیق عینی موضوع در محاکم قضائی، ادامه داد: موضوع حضانت در بسیاری از پرونده‌های قضائی مطرح می‌شود، خصوصاً زمانی که جدایی یا طلاق بین والدین رخ می‌دهد یا یکی از والدین دچار مشکلات جسمی، روانی یا اخلاقی شود.
در این مواقع، قاضی با بررسی شرایط، حضانت را به والد توانمندتر از لحاظ مادی و تربیتی می‌سپارد.
موانع حضانت فرزند
حجت الاسلام داوودآبادی در بخش اصلی ارائه خود، موانع حضانت را به دو دسته کلی موانع فیزیکی و مالی و موانع تربیتی تقسیم کرد و گفت: موانع فیزیکی و مالی شامل عدم توانایی مالی، والدینی که فقیر باشند و نتوانند نیازهای مادی کودک را تأمین کنند.
ناتوانی جسمی یا بیماری‌های جدی که مانع رسیدگی به امور کودک شوند.
حبس یا زندانی بودن که در صورت زندانی شدن والد به دلایل قانونی اتفاق می‌افتد.
موانع تربیتی و اخلاقی شامل، ارتداد یا تغییر مذهب که فقهای امامیه آن را مانع حضانت می‌دانند.
عضویت در گروه‌های ضاله یا فرقه‌های انحرافی و عدم صلاحیت اخلاقی که تجاهر به گناه کبیره، شراب‌خواری، قمار، سوءاستفاده از کودک یا اعتیاد است.
وی با تأکید بر اولویت جنبه تربیتی، تصریح کرد: در موارد تعارض بین جنبه فیزیکی و جنبه تربیتی، جنبه تربیتی غالب است؛ زیرا اساس حضانت، تضمین سلامت جسمی، روانی و تربیتی کودک است.
رویکرد فقهی امامیه و تفاوت با اهل سنت
ارائه‌دهنده کرسی به رویکرد فقهای شیعه و اهل سنت اشاره و خاطرنشان کرد: فقهای شیعه، ارتداد و رفتارهای ضاله والدین را مانع قطعی حضانت می‌دانند، در حالی که برخی فقهای اهل سنت اجازه ادامه حضانت را حتی پس از ارتداد می‌دهند.
این تفاوت نشان‌دهنده اهمیت تربیت و حفظ ایمان فرزند در فقه امامیه است.
داوودآبادی با تفکیک جنبه‌های مختلف حضانت، توضیح داد: حضانت تنها تأمین نیازهای مادی و جسمانی کودک نیست، بلکه شامل زمینه‌سازی برای رشد معنوی، اخلاقی و تربیتی او نیز می‌شود.
به همین دلیل، حضانت بر اساس شواهد فقهی، تربیتی و حقوقی می‌تواند به والد توانمندتر سپرده شود.
وی برای تبیین بهتر موضوع مثال زد: اگر والدین از نظر مالی توانمند باشند اما صلاحیت تربیتی نداشته باشند، حضانت از آن‌ها گرفته شده و به والد دیگر سپرده می‌شود.
این تصمیم بر اساس اصول فقهای امامیه، قاعده نفی سبیل و اصول تربیتی اتخاذ می‌شود.
ادله فقهی حضانت
داوودآبادی در بخش دیگری از سخنان خود به منابع فقهی و روایی استناد کرد و گفت: آیه نفی سبیل: جلوگیری از تسلط غیرمؤمن بر کودک مؤمن.
حدیث و قواعد فقهی: تعیین مسئولیت والدین در تربیت فرزند و قاعده عدم اضلال و تعاون: جلوگیری از آسیب به رشد اخلاقی و تربیتی کودک از آن جمله است.
وی تأکید کرد: این ادله نشان می‌دهند که حضانت به والدین سپرده می‌شود، اما در صورت قصور، قاضی می‌تواند تصمیم مقتضی اتخاذ کند.
حضانت؛ هم حق و هم تکلیف
داوودآبادی در پایان ارائه خود به ماهیت دوگانه حضانت پرداخت و بیان کرد: حضانت هم حق و هم تکلیف والدین است.
یعنی والدین هم می‌توانند حضانت را به عهده بگیرند و هم موظف هستند نیازهای کودک را تأمین کنند.
این نگاه باعث می‌شود که مسئولیت والدین روشن و تبعات اجتماعی رعایت شود.
وی افزود: حق و تکلیف بودن حضانت از سوءاستفاده‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند و جلوی معاملات غیرقانونی حقوق فرزند را می‌گیرد.


 
 

 

 

 

 

جمعه، 25 مهر 1404 - 21:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0