شناخت خداوند و علت سزاواری ستایش خداوند سخنانی گوهربار از امام رضا سلام الله علیه
امام رضا علیه السلام :
الحَمدُ للّه ِ فاطِرِ الأشیاءِ إنشاءً ، ومُبتَدِعِها ابتِداءً بِقُدرَتِهِ وحِکمَتِهِ ، لا مِن شَیءٍ فَیَبطُلَ الاختِراعُ ، ولا لِعِلَّةٍ فلا یَصِحَّ الابتِداعُ ، خَلَقَ ما شاءَ کَیفَ شاءَ .
امام رضا علیه السلام : ستایش خدای را سزد که با قدرت و حکمت خویش اشیاء را آفرید و ابداع کرد نه از چیزی دیگر که اختراع صادق نیاید و نه به علّتش تا در نتیجه، ابداعی در کار نباشد. او آفرید هر آنچه که خواست و هر گونه که خواست.
التوحید : 98/5 .
امام رضا علیه السلام :
أوَّلُ عِبادَةِ اللّه ِ مَعرِفتُهُ،
وأصلُ مَعرِفةِ اللّه ِ جلَّ اسمُهُ تَوحیدُهُ ، ونِظامُ تَوحیدِهِ نَفیُ التَّحدیدِ عَنهُ ؛ لِشَهادَةِ العُقولِ أنَّ کلَّ مَحدودٍ مَخلوقٌ .
امام رضا علیه السلام : نخستین گام در بندگی خدا شناخت اوست و پایه شناخت خداوند بلند نام، یگانه دانستن اوست و نظام توحیدش نفی حدّ و حدود از اوست؛ زیرا خردها بر این گواهی می دهند که هر موجود محدودی مخلوق است.
الأمالی للطوسی : 22/28 .
امام رضا علیه السلام :
ـ فی صِفَةِ اللّه ِ سُبحانَهُ ـ : هُوَ أجَلُّ مِن أن یُدرِکَهُ بَصَرٌ ، أو یُحیطَ بِه وَهمٌ ، أو یَضبِطَهُ عَقلٌ .
امام رضا علیه السلام ـ در وصف خداوند سبحان ـ فرمود : او والاتر از آن است که دیده ای دریابدش، یا در وهمی بگنجد، یا خردی به چنگش آورد ( یا در عقل و خرد آدمی جا گیرد).
التوحید : 252/3 .
برداشت و راهبرد و راهکارِ رهنمودِ علت سزاواری ستایش خداوند و شناخت خداوند سخنانی گوهربار از امام رضا سلام الله علیه
- ستایش خدای را سزاوار است که با قدرت و حکمت خویش اشیاء را آفرید .
- خداوند دارای قدرت و حکمت است.
- آفرینش توسط خداوند انجام شده است.
- تمام اصل آفرینش بتوان و حکمت و قدرت خداوند انجام شده است.
- خداوند هر چه که خواست و هر گونه که خواست آفرید.
- نخستین گام بندگی خداوند شناخت اوست.
- پایه شناخت خداوند، یگانه دانستن خداوند است.
- نظام توحید خداوند نفی حد و حدود از خداوند است.
- خردها گواهی می دهند که هر موجود محدودی مخلوق است.
- خداوند والاتر است از آن است که دیده ای آنرا دریابد.
- خداوند والاتر است از آن است که در وهمی بگنجد.
- خداوند والاتر است از آن است که خردی به چنگش آورد.
- پژوهشکدههای علوم انسانی و اسلامی و حوزهها و دانشگاهها مجموعه ای از آموزه های رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را، که طبق موازین الهی و اسلامی، موجب رشد می شود را، باید در اختیار عوامل تعلیم و تربیّت و در اختیار انتشارات و وزارت آموزش و پرورش و حوزهها و دانشگاهها و مراکز و معاونتهای فرهنگی و پرورشی و وزارت ارشاد اسلامی برای نشر و ترویج و آموزش فرهنگ الهی اسلام، بگذارند.
- عوامل مؤثر در تهیه محتوای کتابهای درسی و غیر درسی، ادبیّات، بستر تبلیغات و لوازم التحریر و بازیها و فیلم و نمایشها و برنامه ها و مطالب رسانه ها و مبلغین برای ارتقاء فرهنگ تعلیم و تربیّت اسلامی جامعه به آموزههای رفتارها و نگرشهائی که می تواند تعالی نگرشی و گفتاری و رفتاری را طبق موازین الهی و اسلامی محقق نماید و جامعه را در ابعاد مختلف ( اعتقادی، فضائل اخلاقی، بصیرت، معارف لازم و دانش لازم زندگی )، به رشد رساند، متناسب با سن و به اندازه لازم پرداخته شود و آنرا به جامعۀ هدف عرضه نمایند.
گل افشان گل محمدی