حق فرزند بر اولیاء فرزندان
فرزندان بر اولیاء خود و افرادی که در مسئولیتهای اولیاء مشارکت دارند، حقوقی دارند. از امام معصوم در این باره آمده است:
امام على عليه السلام فرموده :
وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ يُحَسِّنَ اَدَبَهُ، و يُعَلِّمَهُ القُرآنَ ؛
حقّ فرزند بر پدر ( اولیاء)، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به او بياموزد .
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص546 ،ح399
برداشت و راهبردها و راهکارهای رهنمود حق فرزند بر اولیاء فرزندان
- فرزندان حقوقی بر گردن پدران و اولیاء خود دارند.
- از جمله حقوق فرزندان بر اولیاء خود این است که: 1- نام خوب بر آنها بگذارند. 2- فرزند را خوب تربیت کنند. 3- قرآن به فرزند بیاموزند.
- نام خوب گذاشتن بر فرزندان و صدا زدن آنها با نام خوب آثار خوبی می تواند بر فرزندان داشته باشد.
- بر عهده اولیاء هست که فرزندان خود را خوب تربیت کنند و پرورش دهند.
- از مهم ترین آموزها به فرزندان سخنان خالق یکتا در کتاب قرآن است.
- مسئولین تعلیم و تربیت و فرهنگ سازان در جامعه اسلامی و جوامعی که مسلمانان است و مشارکت در وظائف اولیاء برای تعلیم و تربیت فرزندان جامعه دارند باید نسبت به یاری دادن اولیاء در تعلیم و تربیت صحیح و آموزش قرآن مقید و متعهد و مفید و مؤثر باشند.
- توجّه به تعلیم و تربیت و آموزش قرآن به عنوان راهبردی مهم باید در همه سنین به اندازه توان و سن افراد تحت پوشش توسط سیاستگزاران و برنامه سازان در مهدهای کودک و آمادگی ها و آموزش و پرورش و آموزش عالی و فرهنگسراها و مساجد و مبلغین دینی و فرهنگ سازان و رسانه ها باید مورد توجه باشد.
- بدین سبب هم پدران که در مرحله اول مسئولیت فرزندان بر عهده شان هست و هم نظام تعلیم و تربیت که بستر رشد و شکوفائی و متخلق به فضائل اخلاقی جامعه هست، باید نسبت به وظائف اشاره شده فوق عنایت داشته باشند و مسئولیت خود را بر این اساس تنظیم و تبیین و تدوین و تحقق نمایند .
- باید بستر تعلیم و تربیتی مناسب را، با بهره مندی از اصول و دانش اسلامی فراهم نمایند و چون رهنمود فوق اصول و مبانی هست که شامل همه جوامع و همه زمانها و همه فرزندان است به لحاظ استمرار در بهره برداری از این اصول و مبانی در همه ادوار و برای همه فرزندان در همه سرزمینها مورد بهره برداری می باشد.
- مبنای عالی دیگری که در رهنمود حضرت امام علی سلام الله مورد تاکید قرار گرفته است نامگذاری خوب فرزند است، این موضوع نشان می دهد که نامگذاری خوب بنوعی از جمله روشهائی است که تربیت خوب را ممکن می نماید و فرد را با نام خوب و بخوبی صدا نمودن تاثیرات خوب شدن برای فرزندان را می تواند ممکن نماید.
- با ادب و فضائل اخلاقی به پرورش دادن فرزند توجه داشتن، موجب تعالی و رشد و کمال فرزند می شود و تربیت و پرورش فرزند هست که موجب رشد و به کمال رسیدن و بالقوه نمودن استعدادهای فرزند را ممکن می نماید و با آموزش قرآن در واقع از ابتدا فرزند را با کلام وحی خداوند و رهنمودهای آسمانی و خواست و انتظار خداوند از بندگان، آشنا می گردد و فرزند را به معانی عالی تعالی و کمال هدایت می نماید و فرزند را به کار درست از نادرست متوجه می نماید .
- توجه به همه این موارد از حقوق فرزند بر پدر است و با توجه به اینکه امروزه فقط پدران نیستند که در تربیت فرزندان نقش آفرینی می نمایند و فرآیند از عواما تاثیر گذار در امر تعلیم و تربیت فرزندان نقش آفرینی می نمایند.
- در واقع عمده امر مهم تعلیم و تربیت در ادوار و مکانها در نظام تعلیم و تربیت به عهده خانواده، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، حوزههای فرهنگی ، هنری، فیلم سازان، سینما، بازیهای رایانه ای، کتابها، مطبوعات و رسانه ها، فرهنگ سازان، فرهنگسراها، مساجد، مراکز و کانونهای تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و آموزش عالی و رسانه های منطقه ای و فرا منطقه ای" ماهوارهها، فیلم، بازیهای رایانه ای، فضای مجازی، آموزشهای از راه دور و واقع شدن در فرهنگ و آموزشهای دیگر" می باشد، همه این مراکز در تعلیم و تربیت فرزندان نقش آفرینی می نمایند و باید کارهایشان هماهنگ با تعالیم الهی باشد تا منجر به سعادتمندی فرزندان شود.
- افرادی که خود در امر تعلیم و تربیت نقش آفرینی می نمایند خود باید از تعلیمات و تربیّت شایسته و متناسب و لازم اهداف تعلیم و تربیّت برخوردار باشند.
گل افشان گل محمدی