اصول و مبانی محتوای آموزشی و تعلیم و تربیت
از جمله اصول و مبانی که باید در موضوعات محتوا و تعلیم و تربیت مورد توجّه باشد علم و مهارت و دانائی و بصیرتی هست که جوانانباید در آینده بتوانند در زندگی اجتماعیشان در خانواده و زندگی و کار و عباداتشان از آن بهره مند شوند.
حضرت علی سلام الله علیه می فرمایند: بهترین مطالبی که شایسته است جوانان یاد بگیرند چیزهائی است که در بزرگسالی مورد نیازشان باشد و بتوانند در زندگی اجتماعی از آموخته های دوران جوانی خود استفاده نمایند. شرح ابی الحدید 20، کلمه 817، صفحۀ 333
برداشت و راهبردها و راهکارهای اصول و مبانی محتوای آموزشی تعلیم و تربیت
- اصول و مبانی ذکر شده از اساسی ترین اصولیست که تعلیم و تربیت را به روشی هدفمند متعهد می نماید تا افراد در بهره برداری از نظام تعلیم و تربیت بتوانند از آن بهرهمند شوند و سطح و توان دانائی تعلیم و تربیت بر اساس توانمندیها و دانائیها و اعتقادات و فرهنگ و تعالی شعور و رفتار و مهارتها و توانائیها به تعالی باید بر اساس نیازهای آینده جوانان معین و میزان گردد.
- از جمله مسائلی که هدفمندی تعلیم و تربیت در آینده به آن نیازدارد رفاه اجتماعی و به کمالات بندگی خداوند نمودن و فرهنگ و توانمندیهای مناسب با بهره مندی از آموخته های دوران تعلیم و تربیت تأمین می گردد و عمری سودمند و با بهره برداری مناسب از اندوخته های پیشین خود طی می نمایند.
- باید محتوای تعلیم و تربیت بتواند راهنما و راهگشای نیازهای اجتماعی باشد و از این رو سرمایه گذاری مناسب در تعلیم و تربیت از نیازهای مناسب عمر جامعه انسانی به حساب می آید و توجه به درست پرداختن به این سرمایه گذاری تعیین کننده است در بهره برداری مناسب و خداپسندانه در آینده زندگی افراد. (بخصوص که برای نیازهای اجتماعی و حاکمیتی و نقش آفرینی های متفاوت و ابعاد و مراتب نیازهای فردی و اجتماعی باید محتوا و سازوکار و بستر آن مورد توجه نظام تعلیم و تربیت باشد.)
- قانون گذاران مجلس شورای اسلامی و لوایح و دستورالعملها و بخشنامها باید به مسائل مورد نیاز تعلیم و تربیتی آینده جامعه توجّه لازم را داشته باشند.
- آموزش های عمومی مختلف تاثیرگذار در جامعه ائم از فرهنگسراها، تبلیغات اسلامی، موسسه های فرهنگی و آموزشهای مهارتی، مساجد و سخنرانان و مبلغین رسانه ها و مطبوعات و معاونت های فرهنگی و پرورشی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزهها، وزارت ارشاد اسلامی، همگی در هدفمند نمودن نقش آفرینی برای تعلیم و تربیت متناسب برای آینده جامعه مسئولند که حدیث فوق را مورد توجّه داشته باشند.
- بدیهی است در هر سنّی محتوای آموزشی باید متناسب آن سن باشد تا ناهنجاری اجتماعی ایجاد ننماید و در حدیث فوق امام علی سلام الله علیه تاکید بر تعلیم و تربیتی دارند که نیازهای آینده جوانان را پوشش می دهد.
- توجّه به رهنمود حضرت امام علی سلام الله علیه می تواند بسیاری از نواقص و عیوب و اشکالات و ناتوانی های اجتماعی ائم از کار، فعالیتهای اجتماعی، خانواده و بهره مندی از استعدادها را که معمولا جوامع گرفتار آن هستند را برطرف نماید و از ایجاد استضعاف پیشگیری می نماید.
گل افشان گل محمدی